• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Stągiewny będzie zwodzony. Rusza także budowa mariny południowej

Arnold Szymczewski
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Rozbiórka istniejącego mostu przewidziana jest na jesień br. Nowy obiekt będzie zwodzony, co umożliwi wodne przeprawy jednostkom pływającym. Rozbiórka istniejącego mostu przewidziana jest na jesień br. Nowy obiekt będzie zwodzony, co umożliwi wodne przeprawy jednostkom pływającym.

W piątek, 12.02.2021 r., rozpoczęły się prace związane z przebudową Mostu Stągiewnego, który w efekcie stanie się obiektem zwodzonym. Równocześnie trwają także prace przy budowie nowej mariny południowej. Przystań pomieści do 60 jednostek pływających. W związku z prowadzonymi pracami do połowy 2022 r. obowiązywać będzie zmieniona organizacja ruchu na ul. MotławskiejMapka.


Czy wiedziałe(a)ś, że most Stągiewny był kiedyś zwodzony?

Przebudowa Mostu Stągiewnego to jeden z warunków, jakie miasto Gdańsk zawarło w umowie na partnerstwo publiczno-prywatne ze spółką Granaria Development. Co ciekawe, w swojej 400-letniej historii Most Stągiewny nie był zwodzony tylko przez 75 lat. Tak naprawdę most, który znamy dziś, został oddany do użytku w 1973 r. Ostatni raz zwodzony był po wojnie, ale nigdy już nie uruchomiono jego mechanizmu - przechodził tyko niezbędne remonty, a zwodzoną klapę unieruchomiono, zabezpieczając ją od dołu drewnianą konstrukcją.

Most Stągiewny znów będzie zwodzony



W celu uzyskania zwodzenia nowego mostu zastosowane będzie przęsło jednoramienne klapowe. Takie rozwiązanie jest nawiązaniem do konstrukcji mostu sprzed II wojny światowej. Projektowany obiekt będzie umożliwiał bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu kołowego w ciągu ul. StągiewnejMapka nad Nową Motławą. Jako że Most Stągiewny będzie miał konstrukcje jednoramienną, sposób jego otwierania się będzie taki sam, jak w przypadku kładki na Ołowiankę.

Dane techniczne nowego Mostu Stągiewnego

  • Długość całkowita obiektu: 23,90 m
  • Rozpiętość teoretyczna przęseł: 21,5 m
  • Szerokość całkowita: 17,70 m
  • Wysokość konstrukcyjna: 1,45 m
  • Kąt skrzyżowania z przeszkodą: 90º
  • Prześwit pionowy pod obiektem: 2,3 m
  • Pozioma skrajnia żeglowna: 13,0 m
  • Kąt otwierania przęsła: 72º

- W ramach projektu przewiduje się renowację nabrzeża ceglanego Nowej Motławy w sąsiedztwie mostu zwodzonego zgodnie z programem prac konserwatorskich, a także przebudowę instalacji technicznych znajdujących się na moście Stęgiewnym (instalacja gazowa, elektryczna, ciepłownicza itp.) przewidzianych do przełożenia pod dno Motławy - mówi Rafał Kraśnicki, dyrektor kontraktu z firmy Doraco.
Harmonogram prac związanych z przebudową Mostu Stągiewnego:

  • wykonanie instalacji podwodnych - przełom lutego i marca,
  • prefabrykacja nowego mostu - aktualnie trwa, wykonane zostało już około 90 proc. przęsła,
  • rozbiórka istniejącego mostu - planowana jest na jesień 2021,
  • montaż nowego mostu - jesień 2021 - wiosna 2022,
  • prace wykończeniowe: lato - jesień 2022.

  • Most wielokrotnie przebudowywano (np. w 1911 i 1933 roku). Ostatecznie rozebrano go na przełomie 1936 i 1937 roku, budując równolegle nowy. Oddany do użytku w październiku 1937 r. obiekt tym razem był zwodzony jednoklapowo, z mechanizmami ukrytymi w przyczółku od strony Długich Ogrodów, lepiej przystosowany do ruchu tramwajowego.
  • Most Stągiewny w 1904 r.

Nowa marina południowa



O nowej marinie południowej mówi się od połowy 2019 r. Wówczas decyzją prezydent Gdańska zatwierdzono projekt budowlany oraz udzielono pozwolenia na budowę mariny dla żeglarzy na południe od Mostu Stągiewnego.

- Budowa nowej mariny to część inwestycji miasta Gdańska oraz firmy Granaria w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, polegającej na zagospodarowaniu północnego cypla Wyspy Spichrzów. Oprócz powstania nowej mariny, w ramach umowy przebudowany ma zostać również Most Stągiewny, który stanie się obiektem zwodzonym - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Południowa marina powstanie przy ul. Motławskiej, mierzyć będzie około 200 m. Przystań będzie mogła pomieścić do 60 jednostek pływających. Przebudowa Mariny pozwoli na zwiększenie liczby miejsc do cumowania jachtów, a dzięki temu, że Most Stągiewny będzie zwodzony jednostki pływające będą mogły swobodnie poruszać się po Motławie i w okolicach wyspy.

Harmonogram prac związanych z budową mariny południowej:

  • wycinka drzew wzdłuż ul. Motławskiej potrwa do końca lutego 2021,
  • budowa mariny - jesień 2021 do wiosny 2022.


Marina Południowa powstanie wzdłuż ul. Motławskiej. Marina Południowa powstanie wzdłuż ul. Motławskiej.

Wyspa Spichrzów. Inwestycje mają być zakończone do 2023 roku



Zmiany w organizacji ruchu w rejonie budowy mariny południowej



Nowa marina powstanie wzdłuż ul. Motławskiej, która na czas budowy będzie dwukierunkowa. Nowa marina powstanie wzdłuż ul. Motławskiej, która na czas budowy będzie dwukierunkowa.
- W związku z rozpoczęciem prac budowlanych zmieni się organizacja ruchu na ul. MotławskiejMapka na odcinku od ul. Pszennej do ul. StągiewnejMapka. Część tego terenu zostanie wygrodzona i przeznaczona na plac budowy. Z tego względu zlikwidowane zostaną miejsca postojowe, zlokalizowane po wschodniej stronie ul. Motławskiej, na odcinku od ul. Stągiewnej do ul. Spichrzowej. Ponadto, na tym samym odcinku ul. Motławskiej wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy. Obowiązywać tam będzie również zakaz zatrzymywania się i postoju - kończy Magdalena Kiljan.

Taka organizacja ruchu na ul. Motławskiej obowiązywać będzie do końca czerwca 2022 roku.

Miejsca

Opinie (119) 5 zablokowanych

  • A ja się pytam,,,,,, (2)

    czy miasto nie ma na co wydawać pieniędzy uważam, że tego typu inwestycje powinny być realizowane, zwłaszcza w tym okresie w ostatniej kolejności są ważniejsze tematy do zrealizowania, ale co tam mieszkańcy, przede wszystkim liczy się interes Benka, Kazia itd.,
    a dworzec PKS może w dalszym ciągu przynosić wstyd miastu.

    • 7 19

    • Dworzec PKS należy do P.B. Górski.

      • 0 0

    • Dworzec PKS jest prywatny i nie należy do miasta

      • 7 0

  • A po co most wzwodzony (8)

    Wystarczy zwykły most, tylko że wysoki, tak, żeby łódki mogły pod nim pszepływać

    • 20 99

    • Maciek już po dzwonku, biegnij na lekcje ortografii!

      • 0 0

    • Maciek, wracaj do klasy polskiego sie uczyc. (2)

      Przeplywac ma byc.

      • 6 0

      • uczem sie zdalnie (1)

        • 2 0

        • Przekop pod Motławą dla jachtóf

          tak wymyśliłem

          • 2 1

    • tak tylko

      ale niektóre łódki mądralo mają maszty i . żagle

      • 6 1

    • wzwodzony chyba po viagrze

      • 4 0

    • Schody 20 metrów w górę, mostek 30 metrów, schody w dół :D

      • 19 1

    • A ja bym umieścił niski most pod wodą

      tak żeby łódki mogły śmigać nad nim;)

      • 25 2

  • (1)

    Tak wyglądają fantasmagorie niektórych internautów .Usiądą za klawiatura kompa i piszą że chcą mieć most zwodzony i już ale po co za co i komu to potrzebne nieważne chcą i już !

    • 8 1

    • Nie wszystkim do szczescia wystarcza centrum handlowe

      • 1 0

  • (4)

    Nie wiem jak się nazywa kolejny most, w zasadzie ruiny tego Mostu. Co z nim? Czy zostanie wyburzony do końca, bo jeśli ma być marina to odbudowa raczej nie wchodzi w grę. Chodź o ile pamiętam plany odbudowy były.

    • 12 0

    • Most Rogoźnikow. W planach jest odbudowa (2)

      • 4 0

      • Powinien byc odbudowany wraz z droga zanim zaczna remont stagiewnego. Tak zeby ludzie mieli jak sie przemieszczac. Ale w tym miescie planowanie to pieta achilesowa magistratu, wiele oczekiwac nie mozna.

        • 0 0

      • ...zwany również Mostem Na Szopy

        A jego odbudowa jest "w planach" od ponad 70 lat...

        • 2 0

    • Może też zwodzony? Dlaczego nie?

      • 1 0

  • To w ramach sentymentów i bezsensownych (2)

    Wydatków rozbierzcie Podwale Przedmiejskie i cały ruch na Długą, bo kiedyś tak było. Pomysł z mostem zwodzonym tak głupi jak pomysły z Wiejskiej. Kilka jachtów przyniesie komuś korzyści, a ta durna inwestycja uprzykrzać będzie życie tysiącom gdańszczan.

    • 12 4

    • Chca to zrobić tylko ze względu na jachty żeby ten co kupił od dewelopera lokum mógł pod oknem cumować !!!

      • 0 0

    • Jakoś nie jestem zdziwiony tym, żeś tylko adoptowany...

      • 0 1

  • (7)

    Piękne nawiązanie do dawnych lat.Szkoda że żegluga to pięta achillesowa.Holandia,Niemcy o to dbają.U nas wszystko zamulone i zaniedbane.

    • 73 18

    • (1)

      Znowu będą wycinać drzewa - gdzie są "ekolodzy"?

      • 3 5

      • czekają na kasę i rozkaz z Berlina

        • 1 3

    • Nie marudź, jest coraz lepiej (2)

      • 14 11

      • Trzeba było komuchom nie podpisywać bez pomyślunku Natury 2000 która zabrania ingerencji w wody, rzeki , brzegi i inne strugi, jeziora, stawy i inne bajora.

        • 0 2

      • Slusznie, tak czesto w koncu juz kupa nie leci z Wawy. Raz na jakis czas...

        • 5 10

    • (1)

      Słusznie , chodzi o to żeby żaglowce ze zbożem i drewnem mogły tamtędy przepływać bo dziś nie przejdą . Gdzie i po co to już nie ważne. Nie ma to miasto innych ważnych potrzeb?

      • 5 9

      • czytanie ze zrozumieniem...

        @sum
        Ale doczytałeś, że za tego mostu nie buduje miasto?

        • 0 2

  • Mam nadzieję, że most zielony (9)

    też przebudują na stylowy zwodzony. Bo ten aktualny betonowy kloc to jakiś dramat. Ochydztwo, które szpeci piękną okolicę, aż wstyd, że takie coś tam zbudowano.

    • 85 7

    • (1)

      Ochydztwo to jest dopiero ohyda!

      • 4 1

      • Faktycznie, szybko pisałem i nie zwróciłem uwagi

        Przepraszam.

        • 0 0

    • ale to "betonowe ohydztwo" (6)

      jest konstrukcją przedwojenną :)

      • 6 9

      • Most Zielony był zawsze mostem zwodzonym...

        .... i został w 1948 roku odbudowany jako zwodzony.
        Nie bywał jednak niemal nigdy podnoszony (podniesiono go zaledwie kilka razy, nie własnym mechanizmem, tylko dźwigiem) - a po wycofaniu tramwajów z Długiej/Długiego Targu został trwale unieruchomiony.
        Most obecny, betonowy, został zbudowany na początku lat 60tych ub.w. i poddany przebudowie w roku 1993.

        • 1 0

      • Przed wojną to był most zwodzony (2)

        • 14 0

        • (1)

          Ale jest już po wojnie ....info jakbyś sie jeszcze nie zorientował

          • 0 5

          • Cały czas jest wojna

            Katobolszewickiego pisu z Polakami.

            • 4 4

      • to ze przedwojenny nie wyklucza sie z tym ze brzydki

        • 6 1

      • No więc nie pasuje ni w kij, ni w drewka

        do o wiele starszej architektury starego miasta. Tak jak ta nowa szpetna kładka, w sumie jedna i druga.

        • 7 4

  • Drogi

    Kiedy budowlanych zrobią czy nową świętkokrzyską? Te inwestycje są bardziej potrzebne mieszkańcom niż most zwodzony dla turystycznych "kajakarzy"

    • 2 0

  • młodość się przypomina i nachodzi nostalgia

    mój most juz od dawna nie jest wzwodzony

    • 1 0

  • Ratujmy zieleń (1)

    Wycinka drzew wzdłuż ul. Motławskiej...
    znowu drzewa przeszkadzają ?

    • 0 1

    • Idź, zobacz jakie tam "dzrewa" i ile ich...

      Ja drzewa widziałem tam ze cztery - jakieś parchate samosiejki osiki i topoli, do tego kilka ciut większych krzaków wierzby, to wszystko.
      Oczywiście - etatowi "ratowacze drzew" woleliby, żeby tych kilka roślin dalej rozsadzało korzeniami nabrzeże.
      I żaden z nich nawet nie zająknie się, że w ramach kompensacji zasadzone zostaną nowe drzewa - tyle że w rozsądnej odległości od nabrzeża...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane