• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za obsługę mostu w Sobieszewie

Katarzyna Moritz
8 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.

Przy obsłudze największego zwodzonego mostu w Polsce prowadzącego na Wyspę Sobieszewską pracuje 10 osób przez siedem dni w tygodniu. Łączne obsługa, oczyszczanie i energia zasilająca przeprawę będzie kosztowała rocznie blisko 1 mln zł. Do tego dojdą jeszcze koszty serwisowania obiektu.



Czy jechałeś już nowym mostem na Wyspę Sobieszewską?

Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski prowadzący na Wyspę Sobieszewską uroczyście otwarto 10 listopada 2018 roku, dzień przed jubileuszem 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości.

Od tamtego czasu większość osób już dawno zapomniała o niewygodnym i hałaśliwym podczas przejazdu dawnym moście pontonowym.

Ile kosztuje obsługa mostu?



Zwodzenie wymaga jednak stałego zaangażowania ludzi i sprzętu. Podobnie jak to było w przypadku kładki na Ołowiankę, także teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtują się koszty obsługi mostu.

Co najmniej 35 tys. zł miesięcznie za obsługę kładki na Ołowiankę


Przeprawą od 4 stycznia zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania.

Most nad Martwą Wisłą od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - a ostatnio dzieje się to już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10 i 13:30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.

- Przeprawa w Sobieszewie obsługiwana jest 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Zatrudniamy 10 osób, które pracują po dwie osoby na zmianie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Jakie są koszty funkcjonowania mostu?

  • koszty zatrudnienia ludzi - ponad 850 tys. zł brutto rocznie na 10 pracowników
  • koszty energii i mediów - 10 tys. zł miesięcznie, 120 tys. zł rocznie
  • koszty oczyszczania chodników i ścieżki rowerowej - 862 zł miesięcznie, 7 tys. zł rocznie

Na tym jednak nie koniec, lada moment GZDiZ ogłosi bowiem przetarg na obsługę serwisową mostu.

- Do czasu jego rozstrzygnięcia nie możemy ujawnić szacunkowych kosztów serwisu - tłumaczy rzecznik.
Nie są to małe pieniądze. Niedawno, co prawda w nierozstrzygniętym przetargu dla znacznie mniejszej przeprawy mostu zwodzonego w Przegalinie, roczne koszty serwisu GZDiZ oszacował na 200 tys. zł.

Dla porównania, stary most pontonowy na wyspę obsługiwały cztery osoby z zewnętrznej firmy, które dodatkowo w razie awarii przeprawy uruchamiały sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi wynosił 800 tys. zł.

Ostatnie odbiory mostu jeszcze trwają



Co ciekawe, mimo że od ponad pół roku można korzystać z mostu, zgodnie z umową, pod koniec kwietnia zakończył się ostatni etap budowy mostu. Jednak pozwolenie na jego użytkowanie wydano w listopadzie zeszłego roku.

- Rozpoczęła się procedura odbiorowa. W najbliższym czasie sprawdzana będzie cała nowo powstała infrastruktura, w tym przebudowane odcinki dróg i zagospodarowanie nabrzeży - mówi miejskiemu portalowi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jest to efekt tego, że część prac można było wykonać dopiero po otwarciu nowego mostu, a tym samym po rozbiórce dotychczasowego, pontonowego obiektu, w tym tzw. kierownic na rzece, osłaniających most. Podobnie było z dokończeniem prac przy drogach dojazdowych, nabrzeżu i zatoce autobusowej.

Formalności odbiorowe potrwają prawdopodobnie kilka tygodni, po nich cała wybudowana infrastruktura trafi pod opiekę Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Największy most zwodzony w Polsce

Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas otwierania wynosi 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.

Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury.

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • co robi te 10 osób? (4)

    siedzą i patrzą na most przez 8 godzin za 7000 miesięcznie?

    • 25 16

    • Pracuje.
      Dlaczego Polscy zawistny naród.

      • 0 0

    • A co mają robić przyjeżdżać z domu jak ktoś będzie miał chęć przepłynąć ?

      • 3 0

    • Źle liczysz... (1)

      • 4 1

      • Nie o to pytał.

        • 2 3

  • co to za problem? (10)

    Pobierać w sezonie (nie od mieszkańców) po symbolicznej 1 zł za przejazd (w dwie strony).
    Od mieszkańców roczny abonament 10 zł.
    Od ośrodków wypoczynkowych i hoteli ryczałt od zajętych pokoi. 10 gr od pokoju (zajętego) za dobę.
    W ten sposób starczy i na drugi most! a jak nie to na pewno na połowę kwoty zarządzania mostem. Drugą połowę może dokładać miasto za wzrost dochodów od podatku dzięki zwiększonej liczbie turystów i co za tym idzie większych podatków od podmiotów "korzystających" z turystów.

    • 84 27

    • Z chęcią bym pobierał od Ciebie, Twojej rodziny i Twoich znajomych symboliczną opłatę za przejazd ulicą (2)

      Na której mieszkasz.

      • 19 0

      • Pobierasz (1)

        Na tym polega społeczeństwo, że każdy coś płaci i każdy coś dostaje.

        • 4 2

        • Nie każdy płaci, i nie każdy dostaje.

          • 0 0

    • Ale wymysliles.To tak jakby Tobie kazali placic codziennie za przejazd ulica ktora dojezdzasz do pracy!!!Czytasz siebie???

      • 2 0

    • Taka opłata już jest i nazywa się podatek - wprowadzony właśnie po to, aby finansować z niego m.in. infrastrukturę. Nie ogarniam ludzi, którzy cały czas chcą i godzą się na dodatkowe obciążenie finansowe.

      • 7 0

    • Dodatkowe przychody to również dodatkowe koszty. (1)

      Może i symboliczna kwota nie byłaby dla mnie problemem to istotna jest kalkulacja opłacalności takiej decyzji. Pobieranie opłat wymaga zatrudnienia kolejnej osoby, która by zaksięgowała wszystkie przychody, biletera lub serwisowanie automatu sprzedającego bilety. Może wyjść na to, że Twoja symboliczna kwota wystarczy na obsługę uiszczanych opłat.
      Chyba, że zwiększysz opłaty ale to już nie będzie "symboliczne".

      • 4 1

      • aparat państwowy też kosztuje

        przecież obsługa mostu to nie tylko te 10 osób, ale też administracja państwowa, liczenie podatków itd.

        • 0 3

    • a do windykacji 2 duze trole z maczugami

      zatrudnic .... jakby kto nie chcial zaplacic.....

      • 1 1

    • gdyby to był most prywatny, tobyś płacił minimum 10 zł za przejazd

      ale most jest publiczny, darmowy i dlatego nie ma co narzekać na koszty jego obsługi. A jak już tak bardzo kole cię ten milion (rocznie) w oczy, to zbuduj własny most i wtedy zbieraj po te 10 gr od pokoju w hotelu. Zobaczymy, jak na tym wyjdziesz...
      Szczerze mówiąc wątpię, byś ze swoich podatków choć całą 1 złotówkę wydał na ten most. Rocznie!

      • 7 7

    • Nie no dobra.

      Od hoteli trzeba więcej kasy! Kwoty na szybko i z d...
      Grunt żeby przekalkulować to tak aby i owca cała była i wilk syty. Odrobina chęci i inteligencji od zarządców tym padołem i można kwestię tą załatwić.

      • 2 0

  • What? (15)

    Można czegoś więcej dowiedzieć się o obowiązkach osób, które zatrudnione są przy obsłudze takiego mostu? Czy to jacyś specjaliści a może osoby, które zajmują się jakąś konserwacją czy też tylko zajmują się podniesieniem mostu dwa razy dzienne i na ewentualne żądanie? Ponad 7 tysięcy brutto miesięcznie/ 5 tysięcy netto? I aż 10 osób. Wygląda to absurdalnie.

    • 89 61

    • Jak to możliwe że

      Jak to możliwe że starą przeprawę pontonową przy której konieczna była bezpośrednia obsługa na moście - przy odciąganiu pontonów i zakładaniu bolców - mogły obsłużyć 4 osoby, a teraz w pełni automatyczny most w którym wystarczy nacisnąć tylko przycisk obsługuje 10 osób...

      • 3 0

    • Koszty pracodawcy (!) (4)

      A czy ty "pytek" z choinki się urwałeś? 850 tys na 10 pracowników - to wychodzi łącznie 7083 zł na miesiąc na jednego. Co oznacza że brutto dostają ok 4850 zł - patrz koszty pracodawcy (!), a więc netto 3 445,40 zł - żadne to kokosy.

      • 17 5

      • no dobrze jeż. to nie kokosy, to jaki jest zakres " tej ciężkiej" pracy? (2)

        to nie dziwię się nauczycielom!

        • 5 2

        • nauczyciele są wnerwieni nie dlatego że Bolki od podnoszenia mostu więcej zarabiają

          tylko dlatego że sami mają mało

          • 2 0

        • a kto powiedział, że to ciężka praca?

          • 2 2

      • Może jak zajmujesz 13stki i godziny za pracę w nocy i soboty i święta

        • 2 0

    • to idz i pracuj za 3tys brutto masz szanse (1)

      • 18 10

      • chłopie to koszty obsługi mostu, jeż uważasz że to mało- " biedronka, żabka, groszek - czekają!

        orzeł

        i tak za każdą awarię, śrubkę urzędnicy Gdańscy będą wołać osobną kasę

        • 4 1

    • Kolejny nie umie liczyc (2)

      Jakie 5 netto? Raczej 5 brutto, patrz mój komentarz wyżej

      • 13 2

      • (1)

        5 brutto to nie mało szczególnie na wiosce

        • 5 6

        • Na wiosce mozę tak, ale tu jest Gdańsk

          I ceny wysokie

          • 7 4

    • Boli?

      Tak boli ze ktoś zarabia więcej niż Ty?

      • 5 3

    • 4tys netto

      Przypominam, że pracodawca nie płaci kwoty brutto...

      • 8 2

    • Za mało płacą - źle. Za dużo - jeszcze gorzej. Ot polska mentalność .

      • 16 2

    • co, gula skacze?

      • 1 2

  • A może niech "wilki morskie" (7)

    płaca za każdorazowe podniesienie mostu ?

    • 80 17

    • Tzw żeglarze (3)

      nie są pepkiem świata a przez swoje fanaberie dezorganizuja zycie innym mieszkańcom miasta i my jeszcze mamy płacić za to?W bogatej Holandii myto jest pobierane przy kazdym zwodzonym moscie wiec i u nas niech płacą

      • 9 3

      • tylko że tamtędy odbywa się głównie ruch statków i barek

        jachty w któych nie da się złożyć masztu to totalny margines. Poza tym nawet żęglarze płacą podatki tak samo jak ty, więc proponuję żeby na równych zasadach pobierać również myto od ciebie.

        • 0 0

      • W jakie Hollandi ty byłeś ze masz taką wiedzę chyba tej pod Elblągiem

        Płatne jest tylko kilka mostów w centrach miast i to symbolicznie np Groningen to jest 5 euro z 7 mostów (otwierane na żądanie ) Mosty nawet na autostradach są darmowe i otwierane na żądanie

        • 1 0

      • a w takiej japoni każdy taki przejazd to równowartość ponad 200zł

        tam można jakoś zbilansować koszty ,,, u nas nic nie można, .... bo łatwiej publiczną kasę roztrwonić

        • 3 2

    • Piwo dla tego Pana!

      • 4 0

    • I auta (1)

      za przejazd

      • 20 4

      • napie**alaj motorówką lub mevo do Sobieszewa głąbie

        • 0 8

  • większość komentujących nie zrozumiała tekstu artykułu (2)

    ... nie mówiąc już o jakiejkolwiek analizie i podstawach ekonomii, o podstawowej wiedzy o kosztach pracy nie wspomnę

    • 9 5

    • (1)

      Nie większość tylko kilku pisich troli

      • 2 3

      • dlaczego tak zakładasz? z moich obserwacji wynika ze to peowcy sa takimi tępakami!

        • 1 0

  • wynagrodzenie

    Wychodzi na to, że każdy pracownik z obsługi zarabia ponad 7 tyś/brutto miesięcznie!!!!!!!! Wow!!!

    • 1 1

  • Ktoś oszukuje z kosztami. (1)

    W ofercie pracy na obsługę tego mostu jest wynagordzenie maksymalne z dodatkiem nocnym 5080 brutto licząc z kosztem pracodawcy 6120 zł brutto. Daje to łącznie 734 tys. kosztu, a mowa o ponad 850 tys, gdzie wyparowało prawie 120 tys. zł prosze napisać ?

    • 2 1

    • Prosta odpowiedz - kierownik dawno wybrany 120 / 12miesięcy = 10tys brutto miesięcznie

      Czy to tak dużo dla ,,fachowca"?

      • 1 0

  • Tak wydaje się publiczne pieniądze. (6)

    Na zachodzie takie mosty sa automatyczne. Myślenie wsteczne, podobnie z budową przestarzałej spalarni śmieci.

    • 56 39

    • ale ty głupi jesteś, hehehe, no nie moge (1)

      i pewnie jeszcze automatycznie otwierają się jak statek użyje sygnału dźwiękowego :D

      • 4 0

      • Tak i podczas automatycznego otwarcia samochody wpadają do wody :P

        • 0 0

    • I który się sam serwisuje!!! Ach te głąby z CKU.

      • 4 1

    • Ten most tez jest automatyczny

      Ręcznie go przecież nie podnoszą.

      • 17 2

    • Sam jesteś automatyczny.

      • 6 3

    • pokaż mi choć jeden czynny most zwodzony bez nadzoru człowieka

      a nie mi tu ferment siejesz.
      Bęcwał!

      • 25 4

  • (3)

    Policzcie lepiej ile zarabiają "fachowcy" z pis-u

    • 9 5

    • kodziarstwo kontratakuje?

      A ile wachowcy z peło?

      • 1 0

    • TKM 1:27

      Bo im się należy !

      • 0 1

    • a oni obsługują most?

      • 1 0

  • Bańka PLUS serwisowanie? (5)

    Nie szło tego zautomatyzować? To powinny obsługiwać ze 3 osoby, jedna po jednej stronie, druga po drugiej i cieć sprzątający i wsio.

    • 9 15

    • i tyle obsługuje

      3 zmiany po 8 godzin plus kierownik

      • 1 0

    • Przecież tak właśnie jest.

      3 zmiany po 3 osoby po 8 godzin plus kierownik

      • 3 0

    • Ta i pracować 24/dobę przez cały rok..

      • 4 0

    • Po jednej stronie Ty, po drugiej szwagier.

      • 5 0

    • Naraz pewnie tak jest , nie da się żeby 3 osoby harowały przez 24h do tego urlopy czy L4 i inne przypadki losowe

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane