• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za obsługę mostu w Sobieszewie

Katarzyna Moritz
8 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.

Przy obsłudze największego zwodzonego mostu w Polsce prowadzącego na Wyspę Sobieszewską pracuje 10 osób przez siedem dni w tygodniu. Łączne obsługa, oczyszczanie i energia zasilająca przeprawę będzie kosztowała rocznie blisko 1 mln zł. Do tego dojdą jeszcze koszty serwisowania obiektu.



Czy jechałeś już nowym mostem na Wyspę Sobieszewską?

Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski prowadzący na Wyspę Sobieszewską uroczyście otwarto 10 listopada 2018 roku, dzień przed jubileuszem 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości.

Od tamtego czasu większość osób już dawno zapomniała o niewygodnym i hałaśliwym podczas przejazdu dawnym moście pontonowym.

Ile kosztuje obsługa mostu?



Zwodzenie wymaga jednak stałego zaangażowania ludzi i sprzętu. Podobnie jak to było w przypadku kładki na Ołowiankę, także teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtują się koszty obsługi mostu.

Co najmniej 35 tys. zł miesięcznie za obsługę kładki na Ołowiankę


Przeprawą od 4 stycznia zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania.

Most nad Martwą Wisłą od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - a ostatnio dzieje się to już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10 i 13:30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.

- Przeprawa w Sobieszewie obsługiwana jest 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Zatrudniamy 10 osób, które pracują po dwie osoby na zmianie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Jakie są koszty funkcjonowania mostu?

  • koszty zatrudnienia ludzi - ponad 850 tys. zł brutto rocznie na 10 pracowników
  • koszty energii i mediów - 10 tys. zł miesięcznie, 120 tys. zł rocznie
  • koszty oczyszczania chodników i ścieżki rowerowej - 862 zł miesięcznie, 7 tys. zł rocznie

Na tym jednak nie koniec, lada moment GZDiZ ogłosi bowiem przetarg na obsługę serwisową mostu.

- Do czasu jego rozstrzygnięcia nie możemy ujawnić szacunkowych kosztów serwisu - tłumaczy rzecznik.
Nie są to małe pieniądze. Niedawno, co prawda w nierozstrzygniętym przetargu dla znacznie mniejszej przeprawy mostu zwodzonego w Przegalinie, roczne koszty serwisu GZDiZ oszacował na 200 tys. zł.

Dla porównania, stary most pontonowy na wyspę obsługiwały cztery osoby z zewnętrznej firmy, które dodatkowo w razie awarii przeprawy uruchamiały sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi wynosił 800 tys. zł.

Ostatnie odbiory mostu jeszcze trwają



Co ciekawe, mimo że od ponad pół roku można korzystać z mostu, zgodnie z umową, pod koniec kwietnia zakończył się ostatni etap budowy mostu. Jednak pozwolenie na jego użytkowanie wydano w listopadzie zeszłego roku.

- Rozpoczęła się procedura odbiorowa. W najbliższym czasie sprawdzana będzie cała nowo powstała infrastruktura, w tym przebudowane odcinki dróg i zagospodarowanie nabrzeży - mówi miejskiemu portalowi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jest to efekt tego, że część prac można było wykonać dopiero po otwarciu nowego mostu, a tym samym po rozbiórce dotychczasowego, pontonowego obiektu, w tym tzw. kierownic na rzece, osłaniających most. Podobnie było z dokończeniem prac przy drogach dojazdowych, nabrzeżu i zatoce autobusowej.

Formalności odbiorowe potrwają prawdopodobnie kilka tygodni, po nich cała wybudowana infrastruktura trafi pod opiekę Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Największy most zwodzony w Polsce

Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas otwierania wynosi 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.

Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury.

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • To niewiele przy nikomu niepotrzebnego przekopu mierzei wiślanej! (2)

    • 21 28

    • most też był niepotrzebny wg. wielu ... dlatego pontonowy utrzymał sie tyle lat (1)

      • 2 2

      • I dalej byłby niepotrzebny, gdyby pewien pan nie zainwestował na wyspie.

        • 3 0

  • U mnie w afryce

    Tyle się płaci za wypożyczenie dzidy.

    • 11 1

  • Opinia wyróżniona

    opłata (4)

    Obsługa starego mostu 800 tys.rocznie nowego tylko 200 tys. więcej ale za to jaki komfort przejazdu.

    • 55 2

    • ale tamten był historyczny zabytkowy ... i objęty opieką kuratora zabytków (2)

      • 3 0

      • co to za zabytek? (1)

        Stare tory kolejowe to też zabytek historyczny?
        Nie mówiąc już o tym, że ten most tam od lat 70 dopiero był.
        Falowce też pod konserwatora się nadają?

        • 3 0

        • Niestety w Polsce panuje przekonanie, że jak coś ma >50lat to zabytek

          i może tak się zdarzyć, że falowce trafia na listę zabytków już niedługo.

          Nie mówię, że 1, ostatni, który się ostanie za 50-100 lat nie powinien być objęty ochroną. Jednak nie wszystkie. Nie róbmy z miasta skansenu.

          • 1 0

    • Stary most

      Porównywanie do starego mostu pontonowego nie ma sensu. To jest w końcu droga wodna i dziś większość małych jednostek przepływa bez podnoszenia mostu do góry. Tylko duże barki wymagają zamknięcia drogi.

      Kiedyś ruch w tamtym kierunku był przez większość dnia zablokowany i umożliwiany tylko kilka razy w tygodniu.
      Dziś większość jachtów motorowych jest w stanie wyskoczyć z Gdańska na Wisłę i z powrotem w ciągu kilku godzin.

      • 0 0

  • wreszcie robota dla mnie, szukam takiej "męczącej" pracy za takie pieniądze. (2)

    do kogo mam się zgłosić?

    • 15 12

    • Była ostra selekcja

      Przy pierwszym naborze zatrudniali hurtem kilkadziesiąt osób a teraz to trzeba czekać aż ktoś zrezygnuje. Raczej nie liczył bym na to ;). Pociecha dla innych taka że to bardzo nudna praca.

      • 0 1

    • Musiałby Cię adoptować ktoś z szefostwa GZDiZ

      • 1 0

  • (3)

    Przejazd przez ten most powinien być płatny. Miasto nie może wciąż dokładać do interesu.

    • 9 21

    • Tylko, jeśli jest alternatywny, bezpłatny przejazd.

      Ale tak, np. bilet dzienny za 5zł to nie byłoby głupie albo 2zł za przejazd.

      • 0 0

    • a reszta dróg w miescie?

      wszystkie generują koszta bystrzaku.

      • 7 0

    • To obwodnicę też niech płatna zrobią i tunel, wiadukty itd.

      Jak wyżej. Ocipieli niektórzy wy myślicie że wyspiarze nie płacą podatków itp.

      • 7 0

  • co robi te 10 osób? (4)

    siedzą i patrzą na most przez 8 godzin za 7000 miesięcznie?

    • 25 16

    • Źle liczysz... (1)

      • 4 1

      • Nie o to pytał.

        • 2 3

    • A co mają robić przyjeżdżać z domu jak ktoś będzie miał chęć przepłynąć ?

      • 3 0

    • Pracuje.
      Dlaczego Polscy zawistny naród.

      • 0 0

  • Bańka PLUS serwisowanie? (5)

    Nie szło tego zautomatyzować? To powinny obsługiwać ze 3 osoby, jedna po jednej stronie, druga po drugiej i cieć sprzątający i wsio.

    • 9 15

    • Naraz pewnie tak jest , nie da się żeby 3 osoby harowały przez 24h do tego urlopy czy L4 i inne przypadki losowe

      • 7 1

    • Po jednej stronie Ty, po drugiej szwagier.

      • 5 0

    • Ta i pracować 24/dobę przez cały rok..

      • 4 0

    • Przecież tak właśnie jest.

      3 zmiany po 3 osoby po 8 godzin plus kierownik

      • 3 0

    • i tyle obsługuje

      3 zmiany po 8 godzin plus kierownik

      • 1 0

  • Zlodziejstwo (3)

    10 osób to jakieś 20tys miesięcznie ni chyba że będą zarabiać o 4 tys

    • 3 16

    • Chyba u ciebie

      • 4 1

    • Hahaha, niezły dzbanek, koleś, za 20 tys. nie zatrudnisz 10 osób nawet za płacę minimalną, bo to ponad 2,200 obecnie. 4 tys. 4 tys. to nawet nie jest średnia krajowa. Niektórzy zatrzymali się mentalnie w 2004 roku.

      • 7 0

    • Słyszałeś może o takich cudach jak dodatek stażowy i 13 pensja ?

      i o kosztach po stronie pracodawcy ?

      • 2 0

  • 850000 : 10 = 85000 na głowę rocznie (6)

    85000 : 12 = 7,083.33333 miesięcznie brutto, czyli 5002 netto na umowę o pracę. W tym urlop i dni ustawowo wolne.
    Dobrze być korbowym... Gdzie się można zapisać do waszej bandy?

    • 16 26

    • Nie umiesz liczyć...

      • 6 2

    • 7tys dostanie posrednik

      pracownik polowe tego minus podatki.
      czyli maks 2.5tys wyjdzie na reke

      • 1 6

    • Umiesz liczyć? Pomyśl trochę

      • 5 1

    • Następny mądrala co nie kuma że pracodawca też płaci składki ze swej strony...

      7,083.33333 to łączne koszty pracodawcy mądralo, a więc po odliczeniu wychodzi 4850 zł brutto co oznacza 3 445,40 zł netto.

      • 9 3

    • Koszty

      Sa jeszcze koszty pracodawcy do ZUS i składki. to polowa tego co dostaje pracownik brutto

      • 4 1

    • Do wiadomości niekumatych mądrali

      Policzone z kalkulatorach wynagrodzeń z wszystkimi kosztami pobocznymi. No chyba że oficjalne kalkulatory wynagrodzeń są do d... , a tu się zbiegli sami specjaliści od zatrudnienia i główni księgowi :)

      • 0 2

  • To jakiś żart peskia dyrektora za operatora

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane