- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (108 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (72 opinie)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (167 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (112 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (161 opinii)
- 6 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (212 opinii)
Motocykliści mogą jeździć po gdańskich buspasach. Na razie na próbę
Kierujący motocyklami i skuterami mogą odtąd poruszać się po buspasach na ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Jaśkowa Dolina w Gdańsku. Rozwiązanie wprowadzone jest na razie na próbę.
- Nowa zasada zaczęła obowiązywać w tym tygodniu. Dzięki niej - motocykliści będą mogli legalnie poruszać się po buspasach. Zasadę wprowadzono na razie pilotażowo, na trzy miesiące na dwóch buspasach - na Podwalu Przedmiejskim i ul. Jaśkowa Dolina, będziemy obserwować sytuację - wyjaśnia kierownik działu inżynierii ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Tomasz Wawrzonek.
Z jednej strony to ogromne ułatwienie dla jednośladów, z drugiej - wolny pas może prowokować do łamania ograniczeń prędkości i doprowadzania do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Stąd na razie trzymiesięczny okres próbny.
- Jeśli nie będziemy obserwować niebezpiecznych sytuacji, których sprawcami będą motocykliści, wprowadzimy tę zasadę na stałe - dodaje Wawrzonek.
Projekt zaopiniowała pozytywnie Komisja ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego. O zmianę wnioskowali członkowie Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.
- Trzymamy kciuki za wprowadzenie podobnych rozwiązań w pozostałych miastach, posiadających pasy stworzone dla komunikacji miejskiej - mówi Piotr Lewandowski z Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.
Na tablicach wyznaczających buspasy pojawiły się dodatkowe oznakowania: "nie dotyczy motocykli i motorowerów". Zasada nie będzie obowiązywać na buspasie na Podwalu Grodzkim - ze względu na intensywność ruchu autobusowego w tym miejscu.
Przypomnijmy uczestnikom ruchu, że buspas to wydzielony pas na jezdni lub cała jezdnia przeznaczone dla pojazdów komunikacji miejskiej. Buspas ma na celu usprawnienie przejazdu komunikacji miejskiej w obszarach, gdzie często tworzą zatory drogowe. Zdarza się, że z buspasów mogą korzystać taksówki. W Trójmieście buspasami nie wolno jeździć rowerzystom.
W Polsce pierwszy buspas został wyznaczony w 2004 r. w Krakowie. Natomiast pierwszy na świecie tego tupu pas pojawił się w 1939 r. w Chicago. Z kolei w Europie buspas pojawił się po raz pierwszy w Hamburgu dopiero w latach 60.
Za złamanie zakazu przejazdu pasem dla autobusów grozi mandat w wysokości 100 zł i jeden punkt karny.
Miejsca
Opinie (137) 1 zablokowana
-
2015-05-15 12:33
tym wszystkim zawistnym radzę troche pomyśleć (5)
każdy motocykl, czy skuter stojący bez sensu w korku wydłuża go o jakieś 2-3m. (długość pojazdu + odstęp), więc chyba lepiej jeżeli mogą w nim nie stać, bo samochody będą mieć krótszy ogonek. Naprawdę wszystkich zawistnie patrzących na przejeżdżające obok jednoślady namawiam, żeby też się przesiedli, to wszystkim będzie lżej.
- 13 8
-
2015-05-16 10:06
lepiej przesiadać się na jednoślady niezmotoryzowane
niż promować przywileje dla jednośladów zmotoryzowanych, którzy często nadużywają swojego prawa do korzystania z jezdni, są źródłem hałasu i stresu dla wielu innych użytkowników ruchu.
- 0 0
-
2015-05-15 12:36
(3)
W zyciu nie widzialam motocykla stojacego w korku...
- 7 1
-
2015-05-15 13:51
a ja widziałem (1)
Widziałem grzecznie stojącego motocyklistę, bo debile nie dali mu przejechać.
Myślę, że ludzie nauczą się kultury, a beton z czasem wymrze. Na zachodzie samochody na prawym pasie stoją max na prawo a na lewym max na lewo i jak trzeba przejedzie motocykl, karetka itd. u nas każdy stoi byle jak, a zawistny beton stoi specjalnie źle.- 5 5
-
2015-05-15 14:49
karetka tak, debil na motorku STOI. po skosie będę stawał w korku, byle idiotów nie przepuścić. zachciewa się łamać przepisy....
- 3 6
-
2015-05-15 12:47
oczywiście, cudowne dzieci dwóch kółek wiadomka, slalomem między paskami, obrywając lusterka. kiedy tylko mogę, staję tak żeby nie dali radę choćby się w te nocniki co na łbach wożą p******i.
- 4 5
-
2015-05-15 12:11
pomysł idiotyczny (3)
buspasy zostały wprowadzone po to, aby sprawnie i bezpiecznie mogły się nimi poruszać autobusy. Wpuszczenie motocyklistów na buspasy, to narażanie zdrowia i życia osób poruszającymi się komunikacja miejską . Mogą zdarzyć się nagłe hamowania , gdzie pasażerowie powybijają sobie zęby. Ciekawe kto będzie im wówczas płacil odszkodowania.
- 18 15
-
2015-05-15 12:16
(2)
a na drodze na normalnym pasie ruchu to oczywiście autobus nie jest narażony na "hamowania, gdzie pasażerowie powybijają sobie zęby" ? LOL twoja logika obraża słowo logika :P
- 4 4
-
2015-05-15 14:32
są oczywiście (1)
tylko po to tworzy się strefy busbasów, aby po pierwsze ułatwić poruszanie się komunikacji miejskiej bez korków i tym sposobem promować komunikację zbiorową nad indywidualną ( motocykle na pewno do komunikacji zbiorowej nie należą) po drugie , aby zwiększyć bezpieczeństwo na tak wydzielonym pasie, przez to że żaden, inny użytkownik drogi tam nie wjechał. Wpuszczenie motocykli na busbasy jest po pierwsze niezrozumiałym odstępstwem od reguły ( dlaczego tylko oni , a może jeszcze rowery, motorowery i jeżdżący wierzchem) przywilejującym motocyklistów , po drugie umożliwia wtargnięcia motocyklistów na buspasy. Autobus jadący zwykłym pasem z innymi użytkownikami ruchu może bardziej przewidzieć ich reakcję i nie hamować gwałtowanie. Chodzi mi tylko to, aby nie stwarzać niepotrzebnie pola do zagrożeń. Zresztą i tak motocykliści kluczą między samochodami i są w lepszej sytuacji niż kierowcy samochodów w możliwości dostania się od punktu A do punktu B. Jaki jest sens dawania takich przywilejów jedynym tylko uczestnikom ruchu a innym nie. Czy motocykle są bardziej ekologiczne lub bezpieczniejsze do jazdy w mieści. Śmiem wątpić. Może w takim razie dać prawo jeżdżenia samochodom po chodnikach.
- 4 1
-
2015-05-16 10:04
zauważ rowerzysto i kierowco
że rower to także "indywidualny środek transportu". Lepiej zamiast odmawiać motocyklistom prawa poruszanie się po buspasach wyjaśniać sens dopuszczenia rowerzystów do jazdy po buspasach. Z tym przedpiścy mają większy problem
- 1 0
-
2015-05-15 11:40
Czekamy na pierwsze wypadki, które tylko na papierze będą winą kierowców (np. włączających się do ruchu albo skręcających). (4)
Nigdy nie widziałem motocyklisty jadącego z przepisową prędkością. Akcje "patrz w lusterka" można sobie o kant du** rozbić, kierowca nie jest w stanie przy takich prędkościach nawet mrugnąć okiem.
- 102 68
-
2015-05-15 12:00
to zredukuj predkosc? (2)
Jezdzi sie by miec zapas na reakcje, a nie tak by 100 razy sie udalo, az w koncu "pechowo" dojdzie do tragedii. Dotyczy kierowcow, motorow, pieszych.
- 10 11
-
2015-05-16 09:58
błąd, jeśli zwolnisz to oznacza że motocyklista będzie względem ciebie jechał szybciej (1)
i mamy zjawisko odwrotne, masz jeszcze mniej czasu na reakcję
i jest jeszcze niebezpieczniej- 2 0
-
2015-05-16 10:03
chodzi oczywiście o akcję lusterko, motocyklista jest za tobą
zwalniasz i go zabijasz,
bo zwiększasz prędkośc zbliżania
która jest róznicą prędkości auta i motocyklisty,
proste równanie- 1 0
-
2015-05-15 12:34
Jak w motocykl mojego znajomego uderzyła osobówka, to akurat miał zawrotną prędkość 0 k/h, bo stał na skrzyżowaniu (na skręcie na zielonej strzałce). A kierowca osobówki wjechał mu w tył i był strasznie zdziwiony ("bo ja myślałem, że pan już pojechał").
Tak więc nie uogólniaj. Po prostu i motocykliści, i kierowcy powinni uważać co robią.- 17 6
-
2015-05-15 14:33
(1)
To ja proponuję w dalszej kolejności dopuścić do buspasów samochody o pojemności do 1000cm3, a potem 1500cm3 na koniec wszystkie samochody osobowe, potem dostawczaki, ciężarówki i ciągniki siodłowe. Taką mam koncepcję.
- 12 5
-
2015-05-16 10:02
ziiew, przeginanie się już opatrzyło
- 0 0
-
2015-05-16 08:34
Podjaranie... (1)
jarają się tym newsem... w Gdańsku mamy.. ok 1,6 km buspasa... buahahaha... ludzie ogarnijcie się!
Tak jak z tym larum, że poszły w górę mandaty. Takie newsy gowniane... Niestety. Przyjadę tam bez kłopotu na Podwalu Przedmiejskim i nienmusze jechac buspasem. Tam akurat jest tak szeroko, że nie. ma kłopotu. Pozdrawiam Kierowców w Trójmieście! Jesteście w 98% ludziskami zauwqzajacymi Motocyklistów. To bardzo buduje. O tym powinno się mówić a nie o buspasie... ktory na tle aglomeracji wyglada co najmniej nijak ze swoją długością. :)- 4 1
-
2015-05-16 09:43
prawda taka ,że wszystkie pasy to BUS PASY!
ha ha ha
- 0 1
-
2015-05-16 09:42
a czy nie można byłoby zmienić tytuł?
np. "Aby bardziej usprawnić ruch w mieście, motocykle i motorowery mogą w okresie próbnym korzystać z dwóch bus pasów w Gdańsku" obecny tytuł jest mocno przesadzony, niczym news z TEFAŁENU
- 0 1
-
2015-05-16 09:20
bezmuzgi (1)
przepisy to przepisy a nie pozwolenie na takie cos to tylko w naszym kraju taka swawola polsko co robicie ogarnicie sie
- 0 1
-
2015-05-16 09:36
Jezu! Weź chociaż słownik do ręki...
Z automatu powinni blokować takie paciaraje, zanim poprawi się ortografię.
- 1 0
-
2015-05-15 19:33
nie karmić trolli , nie karmić troli (3)
LWG! i poll position na światłach, więcej motorów to więcej miejsca w mieście, niezapchane parkingi i sprawniejszy ruch pojazdów.
- 4 5
-
2015-05-15 22:11
(2)
"pole", nieuku. no ale czego oczekiwać po tłuku motocyklowym?
- 0 1
-
2015-05-16 01:40
nie obrażaj nie obrażaj
...
- 0 0
-
2015-05-16 01:21
zdanie zaczynamy od wielkiej litery NIEUKU :)
HAHAHA (spostrzegawczy niczym sęp nad padliną)
- 1 0
-
2015-05-16 01:31
wy wszyscy zawistni wpiszcie sobie w YT
Modlitwa Polaka - Dzień Świra ( to coś co WAS wszystkich łączy i charakteryzuje)
- 2 2
-
2015-05-15 23:43
Głos rozsądku (1)
Jeśli chodzi o nas kierowców aut to panowie więcej w te lusterka patrzeć a wy sympatyczni motocykliści to przygazujcie tez nie tylko dla jaj ale tez żeby mniej kumaci was po odgłosie zlokalizowali i z żadnym poruszAniem sie po bus pasach i innych wynalazkach nie bedzie problemu
- 2 3
-
2015-05-16 01:28
nareszcie jakiś normals...
pozdrawiam i LWG dla pozytywnych kierowców... PS. drogi są dla wszystkich..
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.