• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści mogą jeździć po gdańskich buspasach. Na razie na próbę

Maciej Naskręt
15 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas na ul. Podwalu Przedmiejskim - nitka w kierunku centrum Gdańska. Buspas na ul. Podwalu Przedmiejskim - nitka w kierunku centrum Gdańska.

Kierujący motocyklami i skuterami mogą odtąd poruszać się po buspasach na ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańskaul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Rozwiązanie wprowadzone jest na razie na próbę.



Jak oceniasz pomysł wpuszczenia na buspasy motocyklistów?

Zarząd Dróg i Zielni w Gdańsku dopuścił możliwość poruszania się motocykli po buspasach. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, zostanie wprowadzone na stałe.

- Nowa zasada zaczęła obowiązywać w tym tygodniu. Dzięki niej - motocykliści będą mogli legalnie poruszać się po buspasach. Zasadę wprowadzono na razie pilotażowo, na trzy miesiące na dwóch buspasach - na Podwalu Przedmiejskim i ul. Jaśkowa Dolina, będziemy obserwować sytuację - wyjaśnia kierownik działu inżynierii ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Tomasz Wawrzonek.

Z jednej strony to ogromne ułatwienie dla jednośladów, z drugiej - wolny pas może prowokować do łamania ograniczeń prędkości i doprowadzania do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Stąd na razie trzymiesięczny okres próbny.

- Jeśli nie będziemy obserwować niebezpiecznych sytuacji, których sprawcami będą motocykliści, wprowadzimy tę zasadę na stałe - dodaje Wawrzonek.

Projekt zaopiniowała pozytywnie Komisja ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego. O zmianę wnioskowali członkowie Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.

- Trzymamy kciuki za wprowadzenie podobnych rozwiązań w pozostałych miastach, posiadających pasy stworzone dla komunikacji miejskiej - mówi Piotr Lewandowski z Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.

Na tablicach wyznaczających buspasy pojawiły się dodatkowe oznakowania: "nie dotyczy motocykli i motorowerów". Zasada nie będzie obowiązywać na buspasie na Podwalu Grodzkim - ze względu na intensywność ruchu autobusowego w tym miejscu.

Znak informujący o buspasie na Podwalu Przedmiejskim. Znak informujący o buspasie na Podwalu Przedmiejskim.
Jaki mandat za nieuprawnioną jazdę po buspasie?

Przypomnijmy uczestnikom ruchu, że buspas to wydzielony pas na jezdni lub cała jezdnia przeznaczone dla pojazdów komunikacji miejskiej. Buspas ma na celu usprawnienie przejazdu komunikacji miejskiej w obszarach, gdzie często tworzą zatory drogowe. Zdarza się, że z buspasów mogą korzystać taksówki. W Trójmieście buspasami nie wolno jeździć rowerzystom.

W Polsce pierwszy buspas został wyznaczony w 2004 r. w Krakowie. Natomiast pierwszy na świecie tego tupu pas pojawił się w 1939 r. w Chicago. Z kolei w Europie buspas pojawił się po raz pierwszy w Hamburgu dopiero w latach 60.

Za złamanie zakazu przejazdu pasem dla autobusów grozi mandat w wysokości 100 zł i jeden punkt karny.

Miejsca

Opinie (137) 1 zablokowana

  • tym wszystkim zawistnym radzę troche pomyśleć (5)

    każdy motocykl, czy skuter stojący bez sensu w korku wydłuża go o jakieś 2-3m. (długość pojazdu + odstęp), więc chyba lepiej jeżeli mogą w nim nie stać, bo samochody będą mieć krótszy ogonek. Naprawdę wszystkich zawistnie patrzących na przejeżdżające obok jednoślady namawiam, żeby też się przesiedli, to wszystkim będzie lżej.

    • 13 8

    • lepiej przesiadać się na jednoślady niezmotoryzowane

      niż promować przywileje dla jednośladów zmotoryzowanych, którzy często nadużywają swojego prawa do korzystania z jezdni, są źródłem hałasu i stresu dla wielu innych użytkowników ruchu.

      • 0 0

    • (3)

      W zyciu nie widzialam motocykla stojacego w korku...

      • 7 1

      • a ja widziałem (1)

        Widziałem grzecznie stojącego motocyklistę, bo debile nie dali mu przejechać.
        Myślę, że ludzie nauczą się kultury, a beton z czasem wymrze. Na zachodzie samochody na prawym pasie stoją max na prawo a na lewym max na lewo i jak trzeba przejedzie motocykl, karetka itd. u nas każdy stoi byle jak, a zawistny beton stoi specjalnie źle.

        • 5 5

        • karetka tak, debil na motorku STOI. po skosie będę stawał w korku, byle idiotów nie przepuścić. zachciewa się łamać przepisy....

          • 3 6

      • oczywiście, cudowne dzieci dwóch kółek wiadomka, slalomem między paskami, obrywając lusterka. kiedy tylko mogę, staję tak żeby nie dali radę choćby się w te nocniki co na łbach wożą p******i.

        • 4 5

  • pomysł idiotyczny (3)

    buspasy zostały wprowadzone po to, aby sprawnie i bezpiecznie mogły się nimi poruszać autobusy. Wpuszczenie motocyklistów na buspasy, to narażanie zdrowia i życia osób poruszającymi się komunikacja miejską . Mogą zdarzyć się nagłe hamowania , gdzie pasażerowie powybijają sobie zęby. Ciekawe kto będzie im wówczas płacil odszkodowania.

    • 18 15

    • (2)

      a na drodze na normalnym pasie ruchu to oczywiście autobus nie jest narażony na "hamowania, gdzie pasażerowie powybijają sobie zęby" ? LOL twoja logika obraża słowo logika :P

      • 4 4

      • są oczywiście (1)

        tylko po to tworzy się strefy busbasów, aby po pierwsze ułatwić poruszanie się komunikacji miejskiej bez korków i tym sposobem promować komunikację zbiorową nad indywidualną ( motocykle na pewno do komunikacji zbiorowej nie należą) po drugie , aby zwiększyć bezpieczeństwo na tak wydzielonym pasie, przez to że żaden, inny użytkownik drogi tam nie wjechał. Wpuszczenie motocykli na busbasy jest po pierwsze niezrozumiałym odstępstwem od reguły ( dlaczego tylko oni , a może jeszcze rowery, motorowery i jeżdżący wierzchem) przywilejującym motocyklistów , po drugie umożliwia wtargnięcia motocyklistów na buspasy. Autobus jadący zwykłym pasem z innymi użytkownikami ruchu może bardziej przewidzieć ich reakcję i nie hamować gwałtowanie. Chodzi mi tylko to, aby nie stwarzać niepotrzebnie pola do zagrożeń. Zresztą i tak motocykliści kluczą między samochodami i są w lepszej sytuacji niż kierowcy samochodów w możliwości dostania się od punktu A do punktu B. Jaki jest sens dawania takich przywilejów jedynym tylko uczestnikom ruchu a innym nie. Czy motocykle są bardziej ekologiczne lub bezpieczniejsze do jazdy w mieści. Śmiem wątpić. Może w takim razie dać prawo jeżdżenia samochodom po chodnikach.

        • 4 1

        • zauważ rowerzysto i kierowco

          że rower to także "indywidualny środek transportu". Lepiej zamiast odmawiać motocyklistom prawa poruszanie się po buspasach wyjaśniać sens dopuszczenia rowerzystów do jazdy po buspasach. Z tym przedpiścy mają większy problem

          • 1 0

  • Czekamy na pierwsze wypadki, które tylko na papierze będą winą kierowców (np. włączających się do ruchu albo skręcających). (4)

    Nigdy nie widziałem motocyklisty jadącego z przepisową prędkością. Akcje "patrz w lusterka" można sobie o kant du** rozbić, kierowca nie jest w stanie przy takich prędkościach nawet mrugnąć okiem.

    • 102 68

    • to zredukuj predkosc? (2)

      Jezdzi sie by miec zapas na reakcje, a nie tak by 100 razy sie udalo, az w koncu "pechowo" dojdzie do tragedii. Dotyczy kierowcow, motorow, pieszych.

      • 10 11

      • błąd, jeśli zwolnisz to oznacza że motocyklista będzie względem ciebie jechał szybciej (1)

        i mamy zjawisko odwrotne, masz jeszcze mniej czasu na reakcję
        i jest jeszcze niebezpieczniej

        • 2 0

        • chodzi oczywiście o akcję lusterko, motocyklista jest za tobą

          zwalniasz i go zabijasz,
          bo zwiększasz prędkośc zbliżania
          która jest róznicą prędkości auta i motocyklisty,
          proste równanie

          • 1 0

    • Jak w motocykl mojego znajomego uderzyła osobówka, to akurat miał zawrotną prędkość 0 k/h, bo stał na skrzyżowaniu (na skręcie na zielonej strzałce). A kierowca osobówki wjechał mu w tył i był strasznie zdziwiony ("bo ja myślałem, że pan już pojechał").
      Tak więc nie uogólniaj. Po prostu i motocykliści, i kierowcy powinni uważać co robią.

      • 17 6

  • (1)

    To ja proponuję w dalszej kolejności dopuścić do buspasów samochody o pojemności do 1000cm3, a potem 1500cm3 na koniec wszystkie samochody osobowe, potem dostawczaki, ciężarówki i ciągniki siodłowe. Taką mam koncepcję.

    • 12 5

    • ziiew, przeginanie się już opatrzyło

      • 0 0

  • Podjaranie... (1)

    jarają się tym newsem... w Gdańsku mamy.. ok 1,6 km buspasa... buahahaha... ludzie ogarnijcie się!
    Tak jak z tym larum, że poszły w górę mandaty. Takie newsy gowniane... Niestety. Przyjadę tam bez kłopotu na Podwalu Przedmiejskim i nienmusze jechac buspasem. Tam akurat jest tak szeroko, że nie. ma kłopotu. Pozdrawiam Kierowców w Trójmieście! Jesteście w 98% ludziskami zauwqzajacymi Motocyklistów. To bardzo buduje. O tym powinno się mówić a nie o buspasie... ktory na tle aglomeracji wyglada co najmniej nijak ze swoją długością. :)

    • 4 1

    • prawda taka ,że wszystkie pasy to BUS PASY!

      ha ha ha

      • 0 1

  • a czy nie można byłoby zmienić tytuł?

    np. "Aby bardziej usprawnić ruch w mieście, motocykle i motorowery mogą w okresie próbnym korzystać z dwóch bus pasów w Gdańsku" obecny tytuł jest mocno przesadzony, niczym news z TEFAŁENU

    • 0 1

  • bezmuzgi (1)

    przepisy to przepisy a nie pozwolenie na takie cos to tylko w naszym kraju taka swawola polsko co robicie ogarnicie sie

    • 0 1

    • Jezu! Weź chociaż słownik do ręki...

      Z automatu powinni blokować takie paciaraje, zanim poprawi się ortografię.

      • 1 0

  • nie karmić trolli , nie karmić troli (3)

    LWG! i poll position na światłach, więcej motorów to więcej miejsca w mieście, niezapchane parkingi i sprawniejszy ruch pojazdów.

    • 4 5

    • (2)

      "pole", nieuku. no ale czego oczekiwać po tłuku motocyklowym?

      • 0 1

      • nie obrażaj nie obrażaj

        ...

        • 0 0

      • zdanie zaczynamy od wielkiej litery NIEUKU :)

        HAHAHA (spostrzegawczy niczym sęp nad padliną)

        • 1 0

  • wy wszyscy zawistni wpiszcie sobie w YT

    Modlitwa Polaka - Dzień Świra ( to coś co WAS wszystkich łączy i charakteryzuje)

    • 2 2

  • Głos rozsądku (1)

    Jeśli chodzi o nas kierowców aut to panowie więcej w te lusterka patrzeć a wy sympatyczni motocykliści to przygazujcie tez nie tylko dla jaj ale tez żeby mniej kumaci was po odgłosie zlokalizowali i z żadnym poruszAniem sie po bus pasach i innych wynalazkach nie bedzie problemu

    • 2 3

    • nareszcie jakiś normals...

      pozdrawiam i LWG dla pozytywnych kierowców... PS. drogi są dla wszystkich..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane