- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (86 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (72 opinie)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (161 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (108 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (161 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (72 opinie)
Motocykliści mogą jeździć po gdańskich buspasach. Na razie na próbę
Kierujący motocyklami i skuterami mogą odtąd poruszać się po buspasach na ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Jaśkowa Dolina w Gdańsku. Rozwiązanie wprowadzone jest na razie na próbę.
- Nowa zasada zaczęła obowiązywać w tym tygodniu. Dzięki niej - motocykliści będą mogli legalnie poruszać się po buspasach. Zasadę wprowadzono na razie pilotażowo, na trzy miesiące na dwóch buspasach - na Podwalu Przedmiejskim i ul. Jaśkowa Dolina, będziemy obserwować sytuację - wyjaśnia kierownik działu inżynierii ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Tomasz Wawrzonek.
Z jednej strony to ogromne ułatwienie dla jednośladów, z drugiej - wolny pas może prowokować do łamania ograniczeń prędkości i doprowadzania do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Stąd na razie trzymiesięczny okres próbny.
- Jeśli nie będziemy obserwować niebezpiecznych sytuacji, których sprawcami będą motocykliści, wprowadzimy tę zasadę na stałe - dodaje Wawrzonek.
Projekt zaopiniowała pozytywnie Komisja ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego. O zmianę wnioskowali członkowie Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.
- Trzymamy kciuki za wprowadzenie podobnych rozwiązań w pozostałych miastach, posiadających pasy stworzone dla komunikacji miejskiej - mówi Piotr Lewandowski z Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.
Na tablicach wyznaczających buspasy pojawiły się dodatkowe oznakowania: "nie dotyczy motocykli i motorowerów". Zasada nie będzie obowiązywać na buspasie na Podwalu Grodzkim - ze względu na intensywność ruchu autobusowego w tym miejscu.
Przypomnijmy uczestnikom ruchu, że buspas to wydzielony pas na jezdni lub cała jezdnia przeznaczone dla pojazdów komunikacji miejskiej. Buspas ma na celu usprawnienie przejazdu komunikacji miejskiej w obszarach, gdzie często tworzą zatory drogowe. Zdarza się, że z buspasów mogą korzystać taksówki. W Trójmieście buspasami nie wolno jeździć rowerzystom.
W Polsce pierwszy buspas został wyznaczony w 2004 r. w Krakowie. Natomiast pierwszy na świecie tego tupu pas pojawił się w 1939 r. w Chicago. Z kolei w Europie buspas pojawił się po raz pierwszy w Hamburgu dopiero w latach 60.
Za złamanie zakazu przejazdu pasem dla autobusów grozi mandat w wysokości 100 zł i jeden punkt karny.
Miejsca
Opinie (137) 1 zablokowana
-
2015-05-15 12:49
Szkoda, że buspassem na Podwalu stale jeżdżą normalne samochody. Jest spora grupa kierowców, którzy mają w poważaniu, że to buspass, i że na dwóch sąsiednich pasach kierowcy normalnie stoją w korku. Królowie szosy. Oni jadą.
Na Podwalu powinna być na stałe jakaś kamera rejestrująca tych wszystkich jadących buspassem i łamiących przepisy. Bez tego jest permanentny problem.- 9 0
-
2015-05-15 12:51
Czy autobusy mogą jeździć poza buspasami?
Jeśli nie mogą, to ok. Spowolniony będzie tylko jeden pas.
- 7 1
-
2015-05-15 13:00
(2)
Nie rozumiem tylko czemu te zmiany wprowadza Gdańsk przepis powinien być jeden na całą polskę
- 6 6
-
2015-05-15 13:18
dokładnie, w Gdyni się tłumaczą, że np. na końcu Buspasa, jest specjalna sygnalizacja dla autobusów, żeby omijając korek, mogły się później włączyć do ruchu... A! Uruchamiana jest automatycznie, przez czujkę w autobusie.
to tylko kwestia techniczna, zawsze można jakieś rozwiązanie znaleźć, np. na końcu linia przerywana i się taxi wciśnie i moto się wciśnie i Pan i Pani :)- 0 3
-
2015-05-15 13:46
Bo buspasy to broszka miast i każde ustala własne zasady
- 1 0
-
2015-05-15 14:11
Bezedura
Przecież tego BUSpasa nikt nie respektuje . Od ul.Chmielnej notorycznie jest zawalony przez nieuprawnione pojazdy . Jeden motocykl więcej - nie robi różnicy .
Kierowcy to tępaki i respektują tylko to co ich dotyczy . A mandat jest za niski . 300 zł szybko by nauczyło . Tylko kto to ma zrobić ? Policjant , który myślami jest już na emeryturze ? Każdy ma to w d ...- 6 2
-
2015-05-15 14:13
bez sensu
- 4 4
-
2015-05-15 14:15
Może po chodnikach też nie długo albo po ścieżkach rowerowych
- 7 4
-
2015-05-15 14:26
Hałas !!! (4)
Najpierw niech ta MOTO-hałastra zacznie liczyć się z mieszkańcami i pozakładają tłumiki na te swoje "szlifierki" i inne pierdopędy, które RYCZĄ od rana do nocy tuż pod oknami i dopiero wtedy niech otrzymują przywileje !!!!!
- 21 7
-
2015-05-15 14:53
(1)
he he, pierdopędy, dobre! żadna obelga na ten motłoch nie jest zbyt ohydna! nigdy dość piętnowania tego co jest hańbą społeczeństwa ludzi myślących, poza którego nawiasem w sposób oczywisty stoją młotki na dwóch kółkach!
- 10 1
-
2015-05-15 18:15
Poluzuj czapeczkę bo chyba uciska za mocno
- 1 5
-
2015-05-15 21:34
Biedactwo, nie spinaj się bo ci żyłka w d*pi(.) pęknie (1)
- 0 3
-
2015-05-16 00:54
ty też się zestarzejesz, chociaż nie, pewnie skończysz młodo jako dawca, i to będzie jedyna i paradoksalnie najcenniejsza wartość po tobie, czego serdecznie ci życzę !!! Aha, jeszcze życzę ci zacisznego miejsca na mogiłę, co by ci biedaczku ziemia lekką była i żadna żyłka nawet w d ie nie pękła, bo we łbie próżnia !!!! :)))
- 0 2
-
2015-05-15 14:30
a motocyklisci to swiete krowy?
a jezdza wszyscy albo nikt, kpina jakas z przepisow
- 10 5
-
2015-05-15 14:33
(1)
To ja proponuję w dalszej kolejności dopuścić do buspasów samochody o pojemności do 1000cm3, a potem 1500cm3 na koniec wszystkie samochody osobowe, potem dostawczaki, ciężarówki i ciągniki siodłowe. Taką mam koncepcję.
- 12 5
-
2015-05-16 10:02
ziiew, przeginanie się już opatrzyło
- 0 0
-
2015-05-15 15:04
Bardzo dobrze, będzie luźniej
Bardzo dobrze, będzie luźniej i bezpieczniej...
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.