• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści narzekają na Tristar. Jest problem z pętlami indukcyjnymi

Maciej Naskręt
8 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów. Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów.

Motocykliści narzekają na część pętli indukcyjnych zainstalowanych przed skrzyżowaniami w ramach systemu Tristar. Urządzenie nie wykrywa ich pojazdów, w efekcie tkwią dłużej na czerwonym świetle. Urzędnicy zapewniają, że pętle działają doskonale i w razie kłopotów zalecają motocyklistom podjechanie do linii zatrzymania. Na dodatkowe detektory nie ma na razie szans.



Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem. Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na terenie Trójmiasta w ramach budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pojawia się coraz więcej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną wyposażonych w pętle indukcyjne. Jadąc samochodem wszystko funkcjonuje zazwyczaj prawidłowo, ale już w przypadku motocykla, nie zawsze ten system działa.

- Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu. Jednakże dzisiaj przyszło mi czekać kilka zmian świateł na lewoskręcie na ul. Spacerowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w kierunku ZOO, a także na lewoskręcie na ul. Wiśniewskiego w Gdyni w kierunku ul. Energetyków. zobacz na mapie Gdyni Dopóki nie stanęły za mną samochody, miałem cały czas czerwone światło. Podejrzewam, że taka sama sytuacja może występować na innych skrzyżowaniach - opowiada pan Adam, nasz czytelnik.

- Może warto byłoby oznaczyć dokładnie miejsce usytuowania pętli na skrzyżowaniach lub chociaż wyjaśnić, w którym miejscu trzeba stanąć, by uruchomić czujki. Dojeżdżanie do linii nie pomaga. Może trzeba zwiększyć ich czułość, żeby obejmowały też mniejsze niż samochody pojazdy - dodaje czytelnik.

Zakres systemu Tristar w Gdańsku.

Pętle działają bez zastrzeżeń

Zaznaczmy, że nowe pętle indukcyjne montowane w ramach Tristara są to przewody zatopione w jezdni. Miejsce, w którym zostały umieszczone oznacza się czarnym lepiszczem. Zazwyczaj pętle indukcyjne umieszczone w jezdni mają kształt prostokątny lub ukośny. Znajdują się one często w dwóch miejscach - 20 metrów przed światłami i drugi raz bezpośrednio przed linią zatrzymania.

Czy programy sygnalizacji dostosowują się do ruchu w Trójmieście?

Na gdańskim skrzyżowaniu z pętlą indukcyjną kłopotów nie ma. - Na skręcie do zoo jest zainstalowana pętla indukcyjna ukośna, która reaguje na motocyklistów, co potwierdził zarządca drogi - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części systemu Tristar.

Urzędnicy z Gdyni natomiast będą w najbliższych dniach sprawdzać pętlę indukcyjną na ul. Wiśniewskiego. - Przyjrzymy się jej funkcjonowaniu, zazwyczaj jednak takie sygnały się nie potwierdzają - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Kiedy pętla indukcyjna wychwyci motocyklistę?

Według zapewnień urzędników wystarczy zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania. Reszta już należy wtedy tylko do urządzeń odpowiedzialnych za kierowanie ruchem. Światło powinno przełączyć się na zielone po chwili.

- Przed liniami zatrzymania montowane są skuteczne ukośne pętle indukcyjne. Instalacja nie ma najmniejszych problemów z wychwyceniem stojącego, czy jadącego motocykla. Ponadto pojazdy jadące po danym pasie 20 metrów przed światłami przejeżdżają po pętli indukcyjnej w kształcie prostokąta, która również radzi sobie wykryciem mniejszego pojazdu - mówi Oskarbski.

Potrzebne dodatkowe detektory dla motocyklistów?

Współczesna technika dysponuje nieco innymi sposobami detekcji pojazdów, w tym także motocykli - m.in. są to sensory w kamerach, wykrywacze laserowe lub wykrywacze na światło podczerwone. Czemu żadnego z nich nie wykorzystują drogowcy w Trójmieście?

- Ich montaż i eksploatacja jest kosztowna. Kilkukrotnie przewyższają one koszt pętli indukcyjnej - podkreśla Oskarbski.

Stąd inżynierowie ruchu decydują się na ich montaż tylko w niektórych miejscach, głównie tam, gdzie nie można zastosować pętli indukcyjnej. Są to m.in. ulice o konstrukcji brukowanej, jak na przykład ul. 10 Lutego w Gdyni. Zatem obecnie spotykane kamery nad drogami nie są detektorami a kamerami, których zadaniem jest rejestrować kierowców jadących na świetle czerwonym przez skrzyżowanie, czy też umożliwiające określenie czasu przejazdu na danym odcinku.

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (215) 1 zablokowana

  • Wielkopolska - Sopocka

    TRISTAR blokuje ruch z ul. Sopockiej w kierunku Obwodnicy, na Sopockiej tworzą sie korki. ... ale czy kogoś to zainteresuje , wątpie.

    • 1 0

  • Gutt

    Dobrze tym gnojkom.

    • 1 1

  • Nie piszcie o tym Tristarze, że to jest "inteligentne" sterowanie (2)

    bo śmiać mi się chce do łez :DDD

    • 180 11

    • urządzenia urządzeniami - same w sobie nie są złe (1)

      ale programują je wg zasad głupków i tępych urzędasów.
      Ale są miejsca na świecie gdzie takie urządzenia użyte właściwie pomagają.

      • 8 1

      • gw

        Jest to 100% racja !
        Ci gdańscy "specjaliści" od ruchu drogowego są kompletnymi ignorantami w tej dziedzinie. Przykładów na to jest aż nadto.
        Co tu gadać, jaki pan, taki kram.

        • 8 0

  • petle nie dzialaja prawidłowo, i to wcale nie tylko dla motocyklistów, na większości skrzyzowan przy lewoskręcie, nawet jak podjade do samej linii samochodem, a nie ma za mna nikogo, stoje po 3-4 zmiany swiatel
    i to ma być udogodnienie?
    to jest jakas lipa Mosci Panowie, którzy to montowali :(

    • 1 0

  • Słowackiego zrobiona, Tristar zrobiony - a korki jak były tak są...

    • 1 0

  • jest gozej niz bylo

    trikorki

    • 0 1

  • co? (7)

    Działają bez satrzeżeń?! Przecież to co sie dzieje w godzinach szczytu na hucisku woła o pomstę do nieba! System montował tam chyba ktoś, kto nigdy w życiu nie jeździł tym skrzyżowaniem! :/ Zamiast usprawnić ruch to spiepszyli jeszcze bardziej niż było...

    • 201 15

    • TRISTAR (6)

      System inteligentny inaczej.Po prostu totalna KICHA. - Sprzedaje samochod!

      • 21 1

      • (3)

        i o to im chodziło, aby był priorytet dla zbiorowego.

        • 1 8

        • Bzdura totalna

          przecież w godzinach szczytu i tak najszybciej po mieście poruszają się tramwaje.
          Sprawdza się powiedzenie: "nowe jest wrogiem dobrego"

          • 2 1

        • zapominasz że kierowcy płacą olbrzymią akcyzę (1)

          która według ustawy ma przeznaczenie na infrastrukturę drogową, więc chyba należy im się w miarę możliwości normalna jazda. Nie wspomnę już że w tych samych bezsensownych korkach stoją również autobusy. Po za tym założenie było takie żeby korki były mniejsze a jak na razie to zakorkowali całe centrum.

          • 20 1

          • korki mają olbrzymi sens dla np ministra finansów

            ci którzy stoją w korkach spalając paliwo przecież wytwarzają PKB przyczyniając się do optymistycznego tonu w np. TVN24 gdzie redaktorkowie cieszą się jak im wykresiki pną się do góry, a pną się do góry bo jak całe miasta stoją godzinami z włączonymi silnikami spalając paliwo oczywiście na światłach mijania, marnują czas, płacą akcyzę i inne podatki.
            A ty człowieku w zimie nie możesz sobie przed rozpoczęciem jazdy oczyścić szyby nagrzewając auto przez minutę albo dwie bo ci niebiescy zaraz mandat walną

            • 12 1

      • co za auto? rok, przebieg, czy jest książeczka serwisowa? (1)

        • 10 0

        • tak ma już drugą książeczkę serwisową :D

          • 11 0

  • aleosochodzi??? dziury załatać gamonie!!!

    • 1 0

  • a to juz dziala?

    nie widac zmian ciagle sa korki

    • 4 0

  • Rowerzystów również nie wykrywają !!!

    Pętle indukcyjne rowerzystów również nie wykrywają !!!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane