• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK chce zmian w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Czy NIK zmusi ZDiZ w Gdańsku do rozdziału kompetencji, tak jak miało to miejsce w innych miastach? Czy NIK zmusi ZDiZ w Gdańsku do rozdziału kompetencji, tak jak miało to miejsce w innych miastach?

W wyniku zakończonych pod koniec listopada prac Najwyższej Izby Kontroli w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku, wkrótce może powstać nowy wydział, który miałby zająć się w mieście zarządzeniem ruchem. W wyniku działań kontrolerów rozdział funkcji zarządzania ruchem i drogami przeprowadzono już m.in. w Łodzi, Poznaniu i Warszawie. Na razie nie wiadomo, czy to samo czeka Gdańsk i ile to będzie kosztować.



Czy zarządca infrastruktury drogowej powinien zarządzać także ruchem drogowym?

Kontrolerzy NIK pojawili się w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku w październiku. Podczas miesięcznej kontroli sprawdzali dokumenty związane z bezpieczeństwem pieszych i rowerzystów na drogach publicznych. Niektóre pytania inspektorów były nietypowe. Np. pytali o liczbę przejść dla pieszych w Gdańsku. W urzędzie nie prowadzi się takich statystyk, dlatego musiano oddelegować jedną osobę, by je policzyła (okazało się, że jest ich ok. 2,5 tys.).

Choć kontrola była zapowiadana i przeprowadzona w kilku miastach w Polsce, jej wyniki mogą być dla gdańskich urzędników zaskakujące.

Różna interpretacja przepisów

Jak ustaliliśmy, kontrolerzy NIK mieli zastrzeżenia do jednoczesnego zarządzania przez ZDiZ drogami i ruchem, co wykluczają przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym i rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.

- Problem leży w przepisach, które można interpretować na różne sposoby, przez co w różnych miastach ruchem i drogami zarządzają różne podmioty, do czego NIK ma zastrzeżenia - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ w Gdańsku. - Zmiany oznaczałyby powrót do sytuacji sprzed lat, gdy w Gdańsku tymi obowiązkami ZDiZ dzielił się z Wydziałem Gospodarki Komunalnej.
Gdy o szczegóły kontroli i jej wstępne ustalenia zapytaliśmy w NIK, otrzymaliśmy jedynie lakoniczny komunikat z Biura Prasowego.

- Procedura kontrolna w ZDiZ w Gdańsku trwa. Proszę pamiętać, że zakończenie kontroli w danej jednostce nie oznacza zakończenia całej kontroli. Najczęściej w ramach jednego tematu kontroli sprawdzanych jest kilka, kilkanaście jednostek. Aby dostarczany państwu przez nas obraz był jak najpełniejszy - publikujemy wyniki naszych kontroli dopiero po zamknięciu całego postępowania i podsumowaniu wystąpień ze wszystkich jednostek - poinformowało Biuro Organizacyjne NIK.
ZDiZ: Rozdział kompetencji nie sprawdza się

Kotłowski zastrzega, że nawet jeśli NIK stwierdzi nieprawidłowości i wskaże, by rozdzielić funkcję zarządcy drogi od ruchu, gdańscy urzędnicy będą chcieli uruchomić procedurę odwoławczą. O słuszności obecnego stanu rzeczy przekonują ich także doświadczenia z innych miast, gdzie takiego rozdziału dokonano i nie do końca się on sprawdził.

- Jeszcze nie wiemy, jaka będzie decyzja, na razie wszystko pozostaje w sferze domysłów i nieoficjalnych informacji, więc nie ma sensu zakładać jakiegoś scenariusza. Z tego co mówili mi koledzy z zarządów dróg w miastach, gdzie dokonano takiego podziału, po przeprowadzonej kontroli przez NIK np. w Łodzi, Poznaniu czy Warszawie, to nie są tam zadowoleni z takiego podziału. Generuje to dodatkowe koszty, bo trzeba tę pracę podzielić, poszukać nowych ludzi, stworzyć im warunki, nowe etaty etc. Już pomijam takie kwestie, jak dodatkowa biurokracja. Chyba każdy z nas woli, oczywiście jeśli to możliwe, załatwić sprawy w jednym miejscu, niż w kilku. W ewentualnym odwołaniu można się też podeprzeć casusem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza i drogami krajowymi, i odbywającym się na nich ruchem.
Nowy zarządca ruchu musiałby też przejąć zarządzanie ruchem w ramach systemu Tristar.

- Jeśli kontrola w ZDiZ wypadnie pozytywnie, a wierzę, że tak właśnie się stanie, będziemy mieli mocny argument, by bronić naszego stanowiska i przekonywać NIK do słuszności obecnego modelu - dodaje Kotłowski.
Wyniki kontroli NIK będą znane najwcześniej w II kwartale przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (88) 1 zablokowana

  • Czy NIK to poddał kontroli? (1)

    ZDiZ jako zarządca dróg ma szereg obowiązków wynikających z ustawy PRD i o drogach publicznych, w tym m. in. wykonywanie kontroli pojazdów nienormatywnych. Ile takich kontroli zrealizowano i jakie to miało i ma przełożenie na bezpieczeństwo w ruch drogowym oraz stan infrastruktury drogowe m. Gdańska?

    • 7 3

    • Lenie

      ZDiZ w Gdańsku tylko siedzą i pierdzą w stołki no i jeszcze utrudniają każda próbę załatwienia sprawy...

      • 0 0

  • Co z czystością miasta. (1)

    Dlaczego mimo olbrzymich wydatków miasto jest brudne? Kto za to odpowiada w ZDiZ?

    • 14 2

    • tak,te stare dziady komuchy z ZDiZ przyklejone do stołkow!

      wywalic ich!

      • 3 0

  • ale co się dziwić siedzą tam tylko kolesie budynku siedza (1)

    wewszystkich urzędach siedzą kolesie POlitykow!!!Dlatego polityka w urzędach wszystkich w Gdańsku jest taka sama niekompetencji praca dla znajomych i nic więcej!!

    • 7 4

    • co ty człowieku piszesz za bzdury??

      Przeczytaj artykuł ze zrozumieniem!!!! Tworząc nowy wydział w Urzędzie, trzeba rozbudować wydział!!!! W jednym miejscu - to mniejsze koszty.

      • 2 3

  • To już wiadomo, dlaczego Dobaczewski poleci :)

    To powinno być w jego kompetencjach. ZTM. Patrz vide ZKM Gdynia

    • 1 1

  • kto odpowiada za tristar?

    Działa w Gdańsku tristar. Efekty. Codziennie ta sama godzina. Trasa grunwaldzka wysokość Forda, jaskowa, rakoczego, bulonska. Efekt. 2-3 minuty dłużej. Gratulacje za kilku milionów system który miał działać już na euro 2012. Dobrze ze nie działał bo byłyby większe korki niż zazwyczaj.

    • 3 3

  • NIK do odbudowy

    Kiedy NIK zmieni swojego wodza ten z zarzutami proroka grzeje stołek nadal -niebywałe

    • 0 1

  • Tomek

    Tomek! Można? Można!

    • 0 0

  • ZDIZ to chorzy umyslowo ludzie

    ktorzy doprowadzaja do wypadkow drogowych. Na jednym z najbardziej niebezpiecznych skrzyzowan przy Galerii Bałtyckiej wprowadzili ograniczenie do 70km/h plus zielona strzalka, to jest absolutna parodia.

    Stojacy tam piesi i rowerzysci graja z kierowcami i rosyjska ruletke.

    Za to powinien byc kryminal.

    • 5 2

  • Tam sié dzieje źle już dłuższy czas. Nie remontują dróg np Kartuskiej przy ktorej nie ma ścieżki rowerowej. Nie można bezpiecznie zjechać od Jasienia do Łostowickiej. Tyle lat nic w temacie nie zrobili a droga ma tak zjechany asfalt že možna stracić zawieszenie.

    • 1 2

  • ZDiZ w Gdańsku to Pańswo w Państwie

    i należy z nimi zrobić porządek. Załatwienie sprawy terminie i oznacza czekanie na najprostszą decyzję ustawowe 30 dni mimo że można to zrobić od ręki więc większej i gorszej biurokracji już nie będzie od tej którą mamy teraz.
    Przydałoby się też odświeżyć skład pracujących tam osób bo część to już tylko grzeje stołki.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane