• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o drogach, drogówce i straży miejskiej

Piotr Weltrowski
6 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zdaniem kontrolerów NIK straż miejska używa fotoradarów głównie do łupienia kierowców, a nie do zapewniania bezpieczeństwa na drogach. W Trójmieście jednak strażnicy - co dobrze o nich świadczy - nie używają fotoradarów. Na zdjęciu strażnik ze Świnoujścia. Zdaniem kontrolerów NIK straż miejska używa fotoradarów głównie do łupienia kierowców, a nie do zapewniania bezpieczeństwa na drogach. W Trójmieście jednak strażnicy - co dobrze o nich świadczy - nie używają fotoradarów. Na zdjęciu strażnik ze Świnoujścia.

Straż miejska korzysta z przenośnych fotoradarów głównie po to, aby wzbogacać gminne budżety, policja jest słabo wyszkolona, jedna trzecia radiowozów nadaje się do wymiany, a pod względem bezpieczeństwa na drogach Polska jest w UE lepsza tylko od Rumunii - tak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.



Polskie drogi nie są niestety zbyt bezpieczne, w UE wyprzedzamy pod tym względem jedynie Rumunię. Polskie drogi nie są niestety zbyt bezpieczne, w UE wyprzedzamy pod tym względem jedynie Rumunię.

Co mogłoby najbardziej zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach?

Raport ten dotyczy bezpieczeństwa na drogach. Kontrolerzy NIK przyjrzeli się tematowi zbiorczo, kontrolując różne jednostki i służby w całym kraju. Najbardziej dostało się straży miejskiej.

"NIK uważa, że zaangażowanie strażników gminnych i miejskich w obsługę fotoradarów, zwłaszcza przenośnych, jest podyktowane w wielu wypadkach nie tyle służbą na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co przede wszystkim chęcią pozyskiwania pieniędzy do gminnej kasy" - czytamy w komunikacie wydanym przez Izbę.

Kontrolerzy zarzucają też strażnikom celowe polowanie na kierowców w miejscach, w których fotoradary wcale nie są najbardziej potrzebne. Dostaje się także nadrzędnym względem straży włodarzom gmin, którzy pieniędzy uzyskanych z mandatów nie przeznaczają na właściwe cele, związane właśnie z bezpieczeństwem.

Warto jednak zaznaczyć, że zarzuty te nie dotyczą Trójmiasta, gdzie żadna ze straży miejskich nie używa przenośnych fotoradarów.

- Nie ustawiamy ani radarów przenośnych, ani stacjonarnych, trudno nas więc zaliczyć do kategorii "straży łupiących". To zresztą problem małych miejscowości, gdzie często komenda wygląda tak, że jest komendant, jest jego zastępca i jest fotoradar - mówi Miłosz Jurgielewicz z gdańskiej straży miejskiej.

Wtórują mu też strażnicy z Gdyni.

- Ten raport jest krzywdzący, bo tworzy się przekonanie, że straż miejska nie jest potrzebna. To nieprawda, ma wiele ważnych zadań, tak potrzebnych miastu i mieszkańcom. I pamiętajmy o zacowaniu należytej proporcji pomiędzy restrykcją, a edukacją. My w Gdyni zdecydowanie stawiamy na edukację, bo to się po prostu sprawdza - mówi Danuta Wołk-Karaczewska ze straży miejskiej w Gdyni.

Czytaj o tym, jak działa straż w Gdańsku, Gdyni i Sopocie: gdzie stawia się na edukację, a gdzie na mandaty

Poza strażą miejską w raporcie cięgi zbiera także drogówka. W zasadzie NIK powtórzył już to, o czym informowano wcześniej w tym roku, publikując raport na temat wyszkolenia policjantów. Do informacji dotyczących braków w specjalistycznej edukacji u 40 proc. pracowników drogówki, doszła jednak informacja o złym stanie radiowozów, z których aż jedna trzecia nadaje się obecnie do wymiany.

Czytaj więcej o raporcie NIK na temat drogówki, także tej trójmiejskiej

Czy inspektorzy zauważyli jakieś pozytywy? "Stan bezpieczeństwa na polskich drogach w ciągu ostatnich dziesięciu lat ulegał poprawie. Jest to niewątpliwie efekt szeregu działań podejmowanych przez organy państwa [...]. Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła o 41 procent, a liczba osób rannych o 31 procent. Tendencja spadkowa utrzymuje się w całym dziesięcioletnim okresie i to pomimo stałego wzrostu liczby pojazdów poruszających się po polskich drogach" - czytamy w komunikacje NIK.

Niemniej inspektorzy zauważają, że polskie drogi wciąż należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w Unii Europejskiej. Polska jest na przedostatnim miejscu w Europie pod względem liczby ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion mieszkańców (gorsza jest tylko Rumunia).

Co - poza krytyką policji i straży - proponuje NIK?

Najwyższa Izba Kontroli uważa, że w Polsce nie dojdzie do radykalnego zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na drogach bez dalszej budowy dróg dwujezdniowych (autostrad i dróg ekspresowych) i przeniesienia na nie większości ruchu pozamiejskiego. Zdaniem inspektorów ograniczyłoby to w znaczący sposób najgroźniejsze wypadki drogowe, powstałe wskutek zderzeń czołowych i bocznych.

Raport postuluje także konieczność poszerzania dróg jednojezdniowych o pobocza i pasy bezpiecznego wyprzedzania oraz wyodrębniania pasów i sygnalizacji świetlnej do bezpiecznego skrętu w lewo, bez możliwego równocześnie ruchu pojazdów jadących prosto na pasie w przeciwnym kierunku.

NIK chce także wprowadzenia rozwiązań chroniących pieszych: chodników, kładek, przejść podziemnych, zamkniętych dla ruchu pojazdów placów i deptaków, sygnalizacji świetlnej przy przejściach w miejscach dużego natężenia ruchu, a także rozwiązań chroniących rowerzystów, czyli m.in. wyodrębnionych ścieżek rowerowych. Mowa jest także o rozwoju i promowaniu komunikacji miejskiej.

Przeczytaj pełen raport NIK (PDF)

Opinie (84) 4 zablokowane

  • (3)

    Też mi wyczyn, a radar należący do straży gminnej w Łęgowie łupie w krzakach kilometr za Gdańskiem na drodze na Warszawę. Interwencji strażników doprosić się graniczy z cudem, ale blokadki i mandaciki to z chęcią.

    • 33 2

    • (2)

      Ciekawą masz trasę na Warszawę. Nie lepiej Ci jechać przez Berlin?? Nie wspominając o A1 albo 7.

      • 4 4

      • To jest nic, przyszło mi zdjęcie od tylca, a że przyszło dopiero po 3 miesiącach to nie pamiętałem kto samochodem jechał, zapłaciłem wariant 3 (nie wiem kto jechał biorę grzywnę - 100zł) i myślałem że będzie już spokój... Właśnie o to samo przyszedł list do współwłaściciela czyli do żony... Teraz to im nie podaruje, owszem przekroczenie było o 14 km/h ale ja aż tak łupać się nie dam!

        Byście widzieli jacy tam tępi ludzie pracują! Ok, żadna praca nie hańbi, ale udawanie gwiazdy i robienie z siebie wyższości bo jestem strażniczką wiejską to już mnie przeraziło oraz ich nieznajomość prawa zapisanego w Konstytucji. Gorzej jak ciemnogród...

        • 3 0

      • wlasnie kawaleczek 7 jest na terenie gminy pruszcz gd, ktorej to gminy staraz wiejska ma siedzibe w legowie - dosc systematycznie ustawiaja sie w przejazdowie na starej 7

        • 2 0

  • Wina za sytuację na polskich drogach i chodnikach rozkłada się po równo (1)

    między policję, straż miejską, kierowców, rowerzystów i pieszych. Krótko mówiąc: barachło.

    • 9 0

    • bo

      wiekszosc ludzi mysli: ojej co to ja nie mam, kim to ja nie jestem....

      A wiekszosc rozmow zaczynaja od: A bo....

      A bo co? Ten drugi zle stanal przy lini, rowerzysta troche zle pojechal.... No i co z tego?

      • 0 0

  • w wiosze gdansk lupia za parkowanie

    bo adamowicz zlikwidowal wszystkie parkingi. Zodtawil tylko jeden przy 3 Maja dla swoich pracowników

    • 6 1

  • Zlikwidować SKM

    Menele niech jeżdżą samochodami jak wszyscy!

    • 5 0

  • SM była powołana zupełnie do czegoś innego niż się obecnie zajmuje. Zlikwidować i kasę dać policji. Banda nierobów.

    • 9 2

  • Policja powinna łapać na radar, bo teraz wazedzie można jeździć ile fabryka dała. Nigdzie nie ma policji, nigdzie radarów. Ludzi wciaz za duzo ginie i tylko policja może to zmien

    • 3 4

  • Zlikwidować SM

    Szkoda kasy na tych darmozjadów, lepiej przeznaczyć tą kasę na policję, która jest skuteczniejsza i bardziej potrzebna społaeczeństwu niż te nieroby

    • 7 2

  • do takich wniosków doszedłem dawno temu, ameryki nikt nie odkrył :D

    mogłem im to powiedzieć za połowę ceny :D

    • 18 1

  • Emilu Rau

    Miałeś rację!Następna kadencja w NIKu jest Twoja

    • 34 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane