- 1 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (58 opinii)
- 2 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (24 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (227 opinii)
- 4 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (244 opinie)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (149 opinii)
- 6 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (313 opinii)
NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo
Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.
Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody
Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.
Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.
Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.
- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.
Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.
- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel
Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.
- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.
Opinie (133) 1 zablokowana
-
2014-09-19 16:23
brawo Gdynia
gratulacje dla Gdyni i jej Prezydenta. Oby tylko nie wpuszczono do miasta zatrutego powietrza pis i po. Jak najdalej od partyjniaków-cwaniaków.
- 10 14
-
2014-09-19 14:13
ludzie patrzą krótkowzrocznie.... (3)
...żeby zarobić, trzeba najpierw wydać, a inwestycja w np. Red Bulla przyniosła miastu zwrot i zysk, tylko ludzie tego nie rozumieją....
- 34 28
-
2014-09-19 14:19
żaden zwrot red bull dopiero w Polsce znalazł (1)
jeleni co mu zapłacili za te samolociki.
- 16 14
-
2014-09-19 16:00
o czym ty prawisz nie mając zielonego pojęcia o polityce f.red bull
zapoznaj sie bardziej z jej polityką, preferencjami strategicznymi a wtedy dyskutuj.
- 3 8
-
2014-09-19 15:57
By mówić o zwrocie to najpierw trzeba zapewnić np odpowiednią bazę noclegową dla przyjezdnych
Na red bulu to zarobili właściciele hoteli w Gdańsku i Sopocie a nie Gdynia
- 8 6
-
2014-09-19 15:20
Jestem dumny, że jestem mieszkańcem Gdyni (2)
Za dobrą rzecz , jakość trzeba zapłacic. Choc ograniczyłbym trochę tych uciążliwych turystów. A należałoby pogonić takiego z TR o imieniu Robert co psuje wizerunek Gdyni.
- 8 17
-
2014-09-19 16:00
A co masz do Biedronia, przecież chodzi w żółto- niebieskim szaliku i promuje
gdyński klub Arka
- 7 1
-
2014-09-19 15:43
masz racje
Biedroń wypowiadał sie także przeciw naszemu Lotnisku :((
- 1 1
-
2014-09-19 15:58
Gdynia ma najlepsze imprezy w trójmiescie jezdzi nanie cała Polska i Gdańsk z Sopotem!
I co najlepsze wydaja na to połowę mniej niz Gdańsk!!W Gdańsku niema żadnych ciekawych imprez a mimo wszystko Budyń z naszych podatków wydaje 2 razy więcej!!! Na same Euro wydał prawie 2 miliardy które będziemy spłacać kolejne 100lat!!Szkoda ze w Gdańsku liczy sie tylko polityka i polityczne układy i interesy kosztem podatnika!!!W Gdańsku jak w Gdyni powinni rządzić ludzie nie mający powiązania z żadną partią polityczną !!
Ogromne podziekowania za Redbula i inne- 9 15
-
2014-09-19 15:44
Niech się promują! Nie jesteśmy Pcimem Dolnym !
- 4 8
-
2014-09-19 15:15
Też mi kontrolerzy - POlityczni (2)
otwieram TV i mam Telewizja "Gdańsk" to samo Radio Gdansk, .... promowane z naszych SKŁADEK, a do tego usłużni Redaktorzy często się "mylą" gdy się coś dobrego dzieje podają Gdańsk a złego Gdynia.
Do tego Gdynia kojarzona jest z upadłą Stocznią i gospodarką morską, więc całe szczęście, ze Pan Szczurek 1,3 proc., przeznaczył na promocje w innym wypadku wszyscy tak jak stoczniowcy POuciekaliby do Norwegi, GB,... i przyszłoby nam gasić światło.
A już najśmieszniejsze jest to porównanie z Piotrkowem Tryb. z Gdynią - widać, że analiza jest zrobiona na zamówienie polityczne przed wyborami samorządowymi.- 5 9
-
2014-09-19 15:20
(1)
Nie wiem czy się orientujesz ale stocznia - pod innymi markami - nadal prowadzi działalność. Tylko zatrudnienie mniejsze i struktura produkcji inna, bardziej dostosowana do dzisiejszych czasów czyt. tego co się opłaca).
- 3 2
-
2014-09-19 15:35
ja o niebie Ty o chlebie
Wiesz co to jest marketing, marka miejsca,.....
Jakie skutki medialne i korzyści:
- o wizerunku przyjaznego miasta dla środowiska, prestiż i wyróżnienie się na tle konkurencji - i jak można to szybko POpsuć?
- o wzrost świadomości zamieszkania i egzystencji potencjalnych pracowników oraz klientów firm, czy turystów?
- o promocja w materiałach informacyjnych w eterze a takze w mediach, reklamie szeptanej itd lokalnych plotkarzach i regionalnych
- o możliwość posługiwania się dobrym logo Gdyni, a zarazem poprzez upadki zakładów robienia czarnego PR w materiałach informacyjnych i promocyjnych- 3 4
-
2014-09-19 15:22
Co za głupia ankieta albo poprostu średnio sprytna manipulacja
Gdynia powinna zmniejszyć środki na promocje i zabrać się za inwestycje. Gdańsk robi to już od dawna. No ale takiej opcji nie można wybrać
- 15 7
-
2014-09-19 14:36
Wydatki na promocje - najlepiej sie tak wyprowadza publiczna kase (1)
Ja bym przeswietlil wszystkie agencje marketingowe i firimy, ktore dostaly zlecenia za te ponad 3 miliardy PLN i sprawdzil, ile z tych firm jest w lapach urzednikow badz ich rodzin/znajomych.
- 16 5
-
2014-09-19 15:00
jakie 3 miliardy??? umiesz ty czytac ze zrozumieniem???
- 2 0
-
2014-09-19 14:58
Kontrolery NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami.
oby tak dalej :-)
- 4 1
-
2014-09-19 14:51
MIŚ
"..... ma być drogo. Zapłacimy, zapłacimy pełną stawkę."
Ale na poważnie. Gdynia naprawdę sporo imprez wykęciła w tym sezonie i to były nawet niekiepskie propozycje. W przeciwieństwie do Gdańska, Krakowa musi jeszcze popracować nad przyzwyczajeniem i marką wobec tego więcej łozyć musi.
Ok poszło sporo i pytanie czy można za mniej uzyskać identyczny rezultat?
NIe wiem. Wiem jedno "chcieli igrzysk to je dostali" teraz trzeba będzie płacić + 100 mln za lotnisko. Najlepiej na tym interesie wyszedł Sopot, który nic nie robił a cała watacha z Gdy i Gd zwaliła się na imprezę do Sopotu.- 14 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.