• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo

Patryk Szczerba
19 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk w spocie reklamowym sieci sklepów

Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.

Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody

Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.



Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości. Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.

Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.

Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.

Czy Gdynia i Gdańsk powinny zmniejszyć wydatki na promocję?

Gdynia przoduje w zestawieniu, w którym wydatki na promocję porównuje się do wszystkich wydatków miejskich (w trzy lata to 3,562 mld zł). W mieście z morza i marzeń na promocję i reklamę wydano aż 1,3 proc., wszystkich wydatków. Dla porównania w Gdańsku ten wskaźnik wynosi 0,73 proc., a najmniejszy jest w Piotrkowie Trybunalskim i Krakowie - 0,15 proc.

- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.

Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.

- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel

Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.

- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.

Opinie (133) 1 zablokowana

  • brawo Gdynia

    gratulacje dla Gdyni i jej Prezydenta. Oby tylko nie wpuszczono do miasta zatrutego powietrza pis i po. Jak najdalej od partyjniaków-cwaniaków.

    • 10 14

  • ludzie patrzą krótkowzrocznie.... (3)

    ...żeby zarobić, trzeba najpierw wydać, a inwestycja w np. Red Bulla przyniosła miastu zwrot i zysk, tylko ludzie tego nie rozumieją....

    • 34 28

    • żaden zwrot red bull dopiero w Polsce znalazł (1)

      jeleni co mu zapłacili za te samolociki.

      • 16 14

      • o czym ty prawisz nie mając zielonego pojęcia o polityce f.red bull

        zapoznaj sie bardziej z jej polityką, preferencjami strategicznymi a wtedy dyskutuj.

        • 3 8

    • By mówić o zwrocie to najpierw trzeba zapewnić np odpowiednią bazę noclegową dla przyjezdnych

      Na red bulu to zarobili właściciele hoteli w Gdańsku i Sopocie a nie Gdynia

      • 8 6

  • Jestem dumny, że jestem mieszkańcem Gdyni (2)

    Za dobrą rzecz , jakość trzeba zapłacic. Choc ograniczyłbym trochę tych uciążliwych turystów. A należałoby pogonić takiego z TR o imieniu Robert co psuje wizerunek Gdyni.

    • 8 17

    • A co masz do Biedronia, przecież chodzi w żółto- niebieskim szaliku i promuje

      gdyński klub Arka

      • 7 1

    • masz racje

      Biedroń wypowiadał sie także przeciw naszemu Lotnisku :((

      • 1 1

  • Gdynia ma najlepsze imprezy w trójmiescie jezdzi nanie cała Polska i Gdańsk z Sopotem!

    I co najlepsze wydaja na to połowę mniej niz Gdańsk!!W Gdańsku niema żadnych ciekawych imprez a mimo wszystko Budyń z naszych podatków wydaje 2 razy więcej!!! Na same Euro wydał prawie 2 miliardy które będziemy spłacać kolejne 100lat!!Szkoda ze w Gdańsku liczy sie tylko polityka i polityczne układy i interesy kosztem podatnika!!!W Gdańsku jak w Gdyni powinni rządzić ludzie nie mający powiązania z żadną partią polityczną !!
    Ogromne podziekowania za Redbula i inne

    • 9 15

  • Niech się promują! Nie jesteśmy Pcimem Dolnym !

    • 4 8

  • Też mi kontrolerzy - POlityczni (2)

    otwieram TV i mam Telewizja "Gdańsk" to samo Radio Gdansk, .... promowane z naszych SKŁADEK, a do tego usłużni Redaktorzy często się "mylą" gdy się coś dobrego dzieje podają Gdańsk a złego Gdynia.

    Do tego Gdynia kojarzona jest z upadłą Stocznią i gospodarką morską, więc całe szczęście, ze Pan Szczurek 1,3 proc., przeznaczył na promocje w innym wypadku wszyscy tak jak stoczniowcy POuciekaliby do Norwegi, GB,... i przyszłoby nam gasić światło.

    A już najśmieszniejsze jest to porównanie z Piotrkowem Tryb. z Gdynią - widać, że analiza jest zrobiona na zamówienie polityczne przed wyborami samorządowymi.

    • 5 9

    • (1)

      Nie wiem czy się orientujesz ale stocznia - pod innymi markami - nadal prowadzi działalność. Tylko zatrudnienie mniejsze i struktura produkcji inna, bardziej dostosowana do dzisiejszych czasów czyt. tego co się opłaca).

      • 3 2

      • ja o niebie Ty o chlebie

        Wiesz co to jest marketing, marka miejsca,.....

        Jakie skutki medialne i korzyści:
        - o wizerunku przyjaznego miasta dla środowiska, prestiż i wyróżnienie się na tle konkurencji - i jak można to szybko POpsuć?
        - o wzrost świadomości zamieszkania i egzystencji potencjalnych pracowników oraz klientów firm, czy turystów?
        - o promocja w materiałach informacyjnych w eterze a takze w mediach, reklamie szeptanej itd lokalnych plotkarzach i regionalnych
        - o możliwość posługiwania się dobrym logo Gdyni, a zarazem poprzez upadki zakładów robienia czarnego PR w materiałach informacyjnych i promocyjnych

        • 3 4

  • Co za głupia ankieta albo poprostu średnio sprytna manipulacja

    Gdynia powinna zmniejszyć środki na promocje i zabrać się za inwestycje. Gdańsk robi to już od dawna. No ale takiej opcji nie można wybrać

    • 15 7

  • Wydatki na promocje - najlepiej sie tak wyprowadza publiczna kase (1)

    Ja bym przeswietlil wszystkie agencje marketingowe i firimy, ktore dostaly zlecenia za te ponad 3 miliardy PLN i sprawdzil, ile z tych firm jest w lapach urzednikow badz ich rodzin/znajomych.

    • 16 5

    • jakie 3 miliardy??? umiesz ty czytac ze zrozumieniem???

      • 2 0

  • Kontrolery NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami.

    oby tak dalej :-)

    • 4 1

  • MIŚ

    "..... ma być drogo. Zapłacimy, zapłacimy pełną stawkę."
    Ale na poważnie. Gdynia naprawdę sporo imprez wykęciła w tym sezonie i to były nawet niekiepskie propozycje. W przeciwieństwie do Gdańska, Krakowa musi jeszcze popracować nad przyzwyczajeniem i marką wobec tego więcej łozyć musi.
    Ok poszło sporo i pytanie czy można za mniej uzyskać identyczny rezultat?
    NIe wiem. Wiem jedno "chcieli igrzysk to je dostali" teraz trzeba będzie płacić + 100 mln za lotnisko. Najlepiej na tym interesie wyszedł Sopot, który nic nie robił a cała watacha z Gdy i Gd zwaliła się na imprezę do Sopotu.

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane