• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadzieja na rządowy OPAT. Posłowie są "za"

Michał Sielski
11 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki na drodze krajowej nr 6 to codzienność. Może to zmienić... m.in. zamiana numerów dróg krajowych. Korki na drodze krajowej nr 6 to codzienność. Może to zmienić... m.in. zamiana numerów dróg krajowych.

Jest jaskółka nadziei w sprawie pozyskaniu rządowego finansowania budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta. Jednogłośnie opowiedzieli się za tym posłowie z komisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz komisji transportu drogowego i drogownictwa.



Wierzysz, że OPAT powstanie w ciągu 8 lat?

O konieczności budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która ma wyprowadzić ruch samochodowy z Trójmiasta na północ, z pominięciem Rumi i Redy, mówi się od 40 lat.

- Już w latach 70. gdy zrobiono prowizorkę i wciśnięto dwa kolejne pasy w ówczesną zabudowę Rumi i Redy, zdawano sobie sprawę z konieczności budowy takiej trasy - przypomina burmistrz Redy Krzysztof Krzemiński.

Prowizorka, jak to prowizorka - przetrwała do dziś. Tylko że obecnie w sezonie letnim przejeżdża nią nawet 60 tys. samochodów na dobę. A raczej "przetacza się", bo przy takim natężeniu ruchu korki są ogromne, a prędkość aut - minimalna.

Ogromne są także koszty budowy OPAT, która mogłaby ten problem rozwiązać. Za 14-kilometrową trasę należy bowiem zapłacić ok. 1,586 mld zł - 1,66 mld zł brutto. I to wyłącznie za prace budowlane, do których trzeba także doliczyć koszt wykupu gruntów w Gdyni, Redzie, Rumi i Kosakowie. W samej Redzie kupić trzeba 120 ha, a biorąc pod uwagę fakt, że średnia cena metra działki wynosi tam 200 zł, potrzeba na to ok. 240 mln zł. Tymczasem roczny budżet tego miasta to ok. 50 mln. zł. Nie ma więc szans, by samorządy sfinansowały tę inwestycję.

Do tej pory zainteresowanie rządu finansowaniem tej trasy było jednak minimalne, by nie powiedzieć - żadne.

Jednak pomorski poseł Stanisław Lamczyk twierdzi, że właśnie nastąpił przełom. I to nie tylko dlatego, że w Sejmie powołany został zespół parlamentarny ds. OPAT.

- W ostatni czwartek posłowie komisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz komisji transportu drogowego i drogownictwa jednogłośnie opowiedzieli się za budową OPAT ze środków rządowych. Przygotowali w tej sprawie dezyderat, który zostanie przedstawiony premierowi - relacjonuje poseł Lamczyk.

Taki dezyderat nie jest wiążący dla premiera, nie ma on też prawnego obowiązku wykonania zawartych w dezyderacie postulatów. Musi natomiast zająć wobec nich stanowisko, no co ma 30 dni od dnia jego otrzymania.

Poseł Lamczyk wierzy jednak, że odpowiedź będzie pozytywna: - Myślę, że premier podzieli opinię posłów, że ta droga powinna powstać ze środków rządowych.

Jeśli rząd zgodzi się na wyłożenie pieniędzy na budowę OPAT, będzie to jednoznaczne z uznaniem tej drogi za drogę krajową. Za takim rozwiązaniem opowiadają się zresztą samorządy, przez które OPAT pobiegnie.

Czy na drodze do budowy OPAT nie stanie jednak budowa Trasy Kaszubskiej, innej pomorskiej drogi krajowej, której budowa planowana jest od dawna? Ona także ma odciążyć ruch na północnym krańcu Obwodnicy Trójmiasta oraz w Rumi i Redzie. Według statystyk Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad odciąży jednak tylko w niewielkim stopniu, bo o ok. 15 tys. pojazdów na dobę. Wciąż zostanie więc 45 tys., czyli dwukrotnie więcej niż stan, który uznaje się za krytyczny i uzasadniający budowę obwodnic w wielu innych miastach.

Inna sprawa, czy rząd stać na budowę dwóch tras, których przebieg jest podobny?

Zobacz przebieg Trasy Kaszubskiej.

Władze Gdyni, które od dawna zabiegają o wpisanie budowy OPAT na listę rządowych inwestycji, proponują także kosmetyczną zmianę w nazewnictwie dróg krajowych na Pomorzu. Budowa Trasy Kaszubskiej sprawi, że obecna dwupasmowa jezdnia przecinająca Rumię i Redę straci status drogi krajowej nr 6 (będzie nią Trasa Kaszubska). Powstał więc pomysł, by status DK 7 zyskały Południowa Obwodnica Gdańska, obecna obwodnica Trójmiasta oraz właśnie OPAT z Gdyni do Redy.

- Dzięki temu powstałaby czytelna klasyfikacja dróg krajowych wokół Trójmiasta. Jadąc z Warszawy do Gdańska, wjedziemy na Południową Obwodnicę Gdańska, potem na obwodnicę Trójmiasta, a w końcu na OPAT. To będzie rzeczywista obwodnica metropolitalna, bo miniemy nią wszystkie większe miasta naszej metropolii - przekonuje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Czy zapowiedź rządowego finansowania dla budowy OPAT oznacza, że droga powstanie już niebawem? Niestety nie. Znacznie bardziej zaawansowane prace przy projektowaniu Trasy Kaszubskiej być może zakończą się ogłoszeniem przetargu na jej budowę za dwa lata, czyli w roku 2015. W optymistycznym wariancie budowa zacznie się w 2016 r., a zakończy jesienią 2018 roku.

Tymczasem procedury w sprawie budowy OPAT są opóźnione w stosunku do Trasy Kaszubskiej o około dwa lata. Trzeba też pamiętać, że Trasa Kaszubska trafiła na listę rezerwową Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury. Mimo to wcale nie jest jeszcze pewne, że ta trasa uzyska finansowanie z budżetu centralnego.

Zobacz, jaki przebieg zaplanowano dla Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • przecież, jak nie będzie ruchu, to Rumię i Redę zlikwidują

    • 1 4

  • Tarczy w Redzikowie nie będzie Trasy Kaszubskiej też nie będzie (2)

    Amerykanie za chwile ogłoszą że tarczy nie będzie w Redzikowie i po Trasie Kaszubskiej poczekajcie jeszcze chwile ( dogadali sie z Iranem , Rosja jest przeciw), OPAT powstanie najszybciej ...czyli za jakieś 10 lat ! Premier z Pomorza i nie ma żadnej nowej DROGI która może sie pochwalić,jesteśmy jak Podlaskie zacofani. Teraz będzie PIS rozdawał karty i wszystkie dotacje pójdą na "wschód" kraju ,jesteśmy skazani na te drogi co mamy i nic sie nie zmieni, . Tusk obiecał że przypilnuje wybudowanie Trasy Kaszubskiej lepszy byłby OPAT ale nie liczcie na coś, Platforma nie jest zainteresowana rozwojem dróg na Pomorzu , PIS zapewnie też i nic sie nie zmieni. Jeżeli OPAT będzie wybudowany jako tańsza wersja jednopasmowej dwukierunkowej jezdni to jedyny kompromis i szansa .
    Wydaje mi sie że te dwie drogi ważniejsze są niż Kolej Mertopolitalna . Kto kupił tam działki "nie wiedząć o tym :)" jest wygrany .

    • 6 5

    • "Tusk obiecał"

      A czego ten człowiek nie obiecał, aby rządzić?

      • 1 0

    • Jak to nic nie masz do chwalenia się

      Wybudowano Obwodnicę Południową, a także buduje się kolejne części S7 oraz A1. Bo te drogi były właśnie dla nas najważniejsze.

      Co do tego gdzie pójdzie kasa i czy na pewno na wschód to pewny bym nie był. Kasa pójdzie znów do dużych miast, gdzie mieszka dużo ludzi i można zyskać na poparciu. Na wschód pójdzie tyle, aby nie skomleli, bo oni i tak nie zmienią swego zdania.

      • 1 1

  • (4)

    Ostatnio slyszalem w jednym z programow w TV, ze koszt budowy 1 km autostrady w Polsce to 40 mln zlotych Wiele krajow, w tym np. Niemcy buduja taniej. Koszt budowy OPAT to ponad 100 mln zlotych za 1 km. Moze mi ktos wytlumaczyc dlaczego tak duzo?

    • 10 1

    • Ten teren to jedno wielkie bagno

      Wymiana gruntów wiele metrów wgłąb i wszerz. Dużo zabudowań dookoła i długi tunel (lub estakada) w Gdyni, zaraz od ulicy morskiej.

      • 3 0

    • (1)

      Jak informuje magazyn World Highways, który przebadał sytuację w ośmiu krajach regionu, najwyższe średnie koszty budowy kilometra autostrady występują w Austrii (12,87 mln euro). Następne miejsca zajęły Węgry 11,87 mln euro, Słowacja 9,56 mln euro i Czechy 8,86 mln euro. Na przeciwnym końcu tej klasyfikacji znalazła się Dania 5,89 mln euro, Chorwacja 6,68 mln euro, Słowenia 7,29 mln euro i Niemcy 8,24 mln euro.".... W tym czasie w Polsce średnia cena oscylowała wokół 9 mln euro a kilometr................WIĘC ALBO PiSmaki KŁAMIECIE UMYŚLNIE, ALBO BEZMYŚLNIE POWTARZACIE KŁAMSTWA......

      • 4 1

      • jedno i drugie. a jak mi sie przypomni pisowski minister polaczek, to mnie pusty smiech ogarnia...

        • 3 0

    • Wdłuż drogi powstanie osiedle willowe

      Irzednicy nie mają gdzie mieszkać.

      • 1 0

  • Skoro przebieg jest podobny to zróbcie OPAT i zamiast trasy Kaszubskiej przedłużyć S7 szlakiem dzisiejszej DK7 i DW 211.

    • 1 1

  • (1)

    Skoro nie można zbudować drogi dla 60k samochodów a z rozgłosem otwiera się obwodnice pcimia dolnego na 15k samochodów to rozwiązanie jest proste: w lecie pobierać opłaty od turystów korzystających z drogi i tyle.

    • 37 2

    • Ta

      potem zaorać i zalesić półwysep, bo nie będzie z czego tam żyć.

      • 0 3

  • (3)

    Jak zwykle kielbasa wyborcza.
    W nic juz nie uwierze tym partaczom,kraj zniszczony,sprzedany,wyplaty glodowe a premier i te inne adamowicze tylko sie szczerza do kamer.
    'Jest super,jest super,wiec o co Ci chodzi...'

    • 57 11

    • Tak ładnie pachnie ta kiełbasa... ale pozostanie za szybą =(

      • 1 0

    • w tej piosence T Love dziwne, ze Polacy widza tylko informacje o "super rzadzi i super prezydencie"

      Natomiast juz nie widza "w czystych szpitalach ludzie umieraja rzadko". To Tusk brudzi szpitale?

      Zbyt wielka czesc narodu szuka tylko winnego wszystkiego, co sie dzieje wokol, zamaist zrobic cos, aby bylo lepiej.

      dziwne, ze T Love nie zaswielali nic o tym, jak slabych mamy wykonancow muzycznych - patrzac na swiatowe listy przebojow, nie istniejemy.

      • 2 4

    • Jak partia mówi, że da. To mówi.

      Czy myślisz, że wszystko dostaniesz.
      Patrz na budżet i czytaj ze zrozumieniem.
      Lepper też pyszczył, a jak pozyskał wiedzę - zamilkł.

      Jak sam nie zdobędziesz to... możesz tylko narzekać.

      • 8 1

  • bicie piany po gdyńsku

    w-w-w.trojmiasto.pl/wiadomosci/Komornik-na-koncie-Urzedu-Miasta-Gdyni-n65480.html

    Długi zapłacone

    • 2 4

  • Co za problem (1)

    Niech Gdynia napisze wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej,zabezpieczy w budżecie 20-30 % kosztów inwestycji i droga na pewno powstanie,Gdańsk w ten sposób zbudował i buduje dalej m.in. Trasę W-Z,Nową Słowackiego,obwodnicę południową,Aleję Havla,Nową Łostowicką,Trasę Sucharskiego z tunelem pod kanałem portowym,kolej metropolitalną,nowe trasy tramwajowe i szereg innych inwestycji infrastrukturalnych,budują na potęgę,ale dopłacają do tych inwestycji z własnego budżetu a mądre gdańskie głowy piszą po prostu dobre wnioski,skoro projekty przechodzą,dlaczego akurat Gdynia ma dostać OPAT za darmo,niech się dorzucą do interesu a nie skomlą w mediach o jałmużnę i niech ktoś w tej Gdyni wreszcie napisze jakiś porządny wniosek unijny zamiast płakać,że taki Gdańsk to wszystko dostaje

    • 25 19

    • ale bajeczka o złym Gdańsku to idealna

      zasłona dymna dla gdyńskich nierobów.
      Infoboxy łykają te bajeczke jak pelikany i głosują na wiadomo kogo (90%)

      • 9 2

  • Po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej (7)

    znaczna część ruchu drogowego przeniesie się właśnie na nią. Więc OPAT może poczekać. A poza tym powszechnie wiadomo, że samorządy spartoliły wymaganą dokumentację. Może wpierw niech to wyjaśnią.

    • 11 16

    • ale Gdynia Port nie może czekać! (5)

      strefa gdyńskiego portu się rozbudowy wuje i musi mieć połączenie z resztą kraju

      • 6 4

      • Niestety, masz rację, co do portu. (4)

        Już teraz wiadomo, że połączenia portu gdyńskiego z początkiem Obwodnicy Trójmiejskiej w Gdyni Cisowej nie będzie w ciągu najbliższych dwóch lat. To właśnie tam miałaby mieć początek OPAT. Bez tego połączenia port gdyński umrze. Estakada Kwiatkowskiego jest za słaba, a jej ewentualna budowa od nowa praktycznie zatkałaby port całkowicie pod względem połączenia drogowego z otoczeniem.
        Najpilniejsza jest budowa pierwszego odcinka OPAT przedłużającego Obwodnicę Trójmiejską, aby możliwe było bezkolizyjne połączenie jej z portem. Resztę można zbudować w późniejszym terminie, jak będą na to środki finansowe.

        • 3 1

        • To po co Gdynia brała dofinansowanie (3)

          na Kwiatkowskiego jako połączenie portu z obwodnicą jeśli po klilku latach dowiadujemy się, że to nie jest dobra droga dla obsługi portu? To samo z pogłębianiem basenów. Gdynia wydała kasę z unii a teraz opowiada, ze to i tak nic nie dało bo kontenerowce są większe niż sadziliśmy. Obudźcie się i występujcie z wnioskami na projekty, które będą przydatne, a nie te które po paru latach w waszej ocenie nie spełniaja już funkcji które miały spełniać.

          • 4 4

          • co ty za głupoty wypisujesz!

            dynia mówi , że kontenerowce sa za duze??? Hahahahaha. Człowieku, dzwoni ci w uszach; ale ty bzdury piszesz, no nie moge.Głuptaku, chodzi o to, ze stanardy drogi krajowej przewiduja wieksze obciazenia na oś TIR-ów niz to jest dopuszczalne na drodze powiatowej, a taki status ma estakada. Choc technicznie takie obciażenia może ta trasa unieść. Chodzi wiec o przyznanie jej statusu krajowego, no i w konsekwencji takze przyjecie współfiansowania utrzymania pewnie. Nie kumasz, to sie nie wygłuipiaj ze swoimi pseudopoglądami.

            • 0 0

          • (1)

            Pytanie o źle wykonaną Estakadę Kwiatkowskiego nad ulicą Morską jest dobre, ale nie do mnie powinno być skierowane.
            Problem z obracaniem odpowiednio dużych statków wewnątrz portu, czy braku terenów pod powiększenie możliwości obsługi kontenerowców leży głównie poza decyzjami samego portu.

            • 0 1

            • I znów zapisało moją wypowiedź zanim ją skończyłem i podpisałem, po wciśnięciu "enter", co wcześniej powodowało tylko utworzenie nowego akapitu.
              Chciałem dopisać jeszcze, że, z tego, co wiem, wnioski o dofinansowywanie inwestycji portowych są rozsądnie i skutecznie składane, a inwestycje są realizowane planowo. Problemy są z decyzjami nie leżącymi w gestii portu.

              • 0 0

    • co to znaczy "powszechnie wiadomo"???

      Bo ktoż tak palnął? A ty skwapliwie i zaśliniony powtarzasz?

      • 3 1

  • Jak zwykle posłowie są za, a jak przychodzi co do czego , to nic nie robia i tłumaczą sie, ze nie ma kasy, a sami pakują kasę do swojej kieszeni :/

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane