• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najnowsze Pesy przejdą wymianę platform dla niepełnosprawnych

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu. Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu.

Choć dotarły do Gdańska zaledwie kilka tygodni temu, już muszą być naprawiane. W najnowszych tramwajach Pesa Jazz Duo wymienione zostaną platformy dla niepełnosprawnych. Prace będą wykonywane na koszt producenta.



O tym, że najnowsze tramwaje mają problemy z platformami dla niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, pisaliśmy w dniu prezentacji pierwszego z nich. Gdy poprosiliśmy wówczas o zaprezentowanie działania platformy, otrzymaliśmy odpowiedź, że "peron jest za wysoki do jej otwarcia". Dodajmy, że prezentacja odbyła się przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, na odcinku torów wyremontowanym ok. 10 lat temu.

Na reakcję organizacji działających w imieniu osób niepełnosprawnych nie było trzeba długo czekać. 15 grudnia Fundacja Projektów Społecznych "Ideoteka", Fundacja "Podróże bez granic" oraz Stowarzyszenie Opieki nad Młodzieżą i Dziećmi Niepełnosprawnymi "Promyczek" złożyły pismo do miasta i do producenta z wnioskiem o wymianę platform.

Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu. Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu.
Zdaniem autorów pisma, wysuwane platformy nie sprawdzają się ze względu na niedostosowanie ich do wysokości peronów, nieodporność na zmienne warunki atmosferyczne (szczególnie zimą przy przymrozkach oraz opadach śniegu), trudność z rozkładaniem konstrukcji oraz potrzeby dodatkowych szkoleń motorniczych.

Czy byłeś(aś) kiedyś świadkiem rozkładania platformy dla niepełnosprawnych w tramwaju, autobusie lub pociągu?

- ZKM Gdańsk posiada kilkadziesiąt pojazdów (w większości autobusy), w których występują bądź występowały manualne platformy lub mechaniczne rampy najazdowe, wysuwane spod powierzchni podłogi. Z racji trudności eksploatacyjnych, większość z nich została wyłączona z użytkowania, zdemontowana lub jest ignorowana przez prowadzących pojazdy. Wyrażamy obawę, iż z biegiem czasu podobny los spotka platformy, zastosowane w pojazdach typu Pesa Jazz Duo - argumentują organizacje.

Rozwiązaniem najlepszym dla osób niepełnosprawnych mają być platformy odkładane do wnętrza pojazdu. To konstrukcje niezwykle proste, a więc i mało awaryjne. Jedyną ich wadą jest to, że zabierają miejsce przy otwieraniu i zamykaniu (pasażerowie nie mogą stać na platformie), a przy zamykaniu potrafią wzbić w powietrze sporo kurzu.

Dlaczego jednak nikt nie przewidział problemów z platformami przy zamawianiu tramwajów, tym bardziej, że wcześniejsze Pesy Swing posiadały platformy zgodne z potrzebami osób niepełnosprawnych?

- Zastosowane rozwiązanie pojawiło się także w tramwajach Jazz Duo dla Warszawy. Niestety, okazało się, że nie wszystkie przystanki w Gdańsku są przystosowane do wysuwania takich platform. Dlatego też wymienimy platformy na odkładane do wnętrza pojazdu - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Prace nad przebudową platform w tramwajach ruszą wkrótce i potrwają maksymalnie do końca lutego. Wykona je na własny koszt bydgoski producent tramwajów "w ramach dobrej współpracy z miastem Gdańsk".

- Przebudowa platform będzie prowadzona w Gdańsku. Szacowany czas robót dla jednego tramwaju Jazz Duo, wyposażonego w cztery platformy [po dwie na każdy kierunek jazdy - dop. red.], to ok. 3 dni pracy - dodaje Mongird.

Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego. Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego.
Oprócz Pes, w platformy dla niepełnosprawnych wyposażone są też tramwaje Alstom Konstal NGd99 (jedna platforma wysuwana spod podłogi). W planach jest także montaż platform odkładanych ręcznie w ramach modernizacji tramwajów typu N8C, które zostaną sprowadzone do Gdańska z Kassel.

- Niezależnie od pojazdu, nasi motorniczowie zawsze udzielają niezbędnej pomocy każdej osobie niepełnosprawnej, która chce wjechać na wózku do pojazdu lub pojazd opuścić - zapewnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Prezentacja pierwszej dostarczonej do Gdańska Pesy Jazz Duo.

Miejsca

Opinie (112)

  • szajs

    Bo to gdańsk. Oni nie zrozumiejo

    • 0 0

  • Ankieta

    czy byłeś kiedyś świadkiem wypisania sensownych odpowiedzi :

    tak, kilkukrotnie i zawsze głosowanie odbywało się szybko i sprawnie

    tak, ale odpowiedź sprawiała sporo problemów, zabierając przy tym cenny czas

    nie, choć czytelnicy wyraźnie prosili o pomoc przy odpowiadaniu

    nie, nie byłem(am) nigdy świadkiem, by do ankiety dołączono sensowne odpowiedzi

    • 1 0

  • w Niemczech robią porządne skrajnie, wszystko wg. jednego schematu i żadne platformy potrzebne nie są

    w S-bahnie się wysuwa stopień i masz 1cm prześwitu, wszystko na płasko, rower z przyczepką z dzieckiem wjeżdża do środka bez problemów. Tak powinna wyglądać współczesna komunikacja, a nie cuda techniki wysuwanej, co się rozwalą przy pierwszej zaspie.

    • 1 0

  • Wymienią na koszt producenta, więc po co ta afera... (10)

    • 126 13

    • jasne... (3)

      A co mają powiedzieć, że dołożą kasy i Pesa naprawi??? Mówią to co chcesz usłyszeć. Kto to sprawdzi? Dostarczyli produkt zgodny z zamówieniem a że zamawiający nie wie jakie ma perony to jego problem. Za darmo to nawet w mordę teraz ciężko dostać

      • 9 11

      • Każdy może to sprawdzić. Wszystkie umowy są jawne. To nie Gdynia (2)

        • 17 4

        • I nawet jak sprawa dotyczy Gdanska czepiasz sie Gdyni widac ze masz kompleks na punkcie Gdyni

          • 0 0

        • Możesz rozwinąć swoją myśl że "to nie Gdynia"?

          • 5 7

    • Jest jednak sprawa (2)

      Pytanie brzmi - kto zawalił sprawę?
      Producent przebuduje platformy "w ramach dobrej współpracy z miastem Gdańsk". Czy to znaczy, że zawaliło specyfikację miasto Gdańsk (i za to ktoś powinien ponieść konsekwencje) i przebudowa platform to tylko dobra wola producenta?
      Dobrze, że sytuację da się uratować, ale tak nie musiało być, a za tak poważne błędy powinien ktoś ponieść konsekwencje.
      "Niestety, okazało się, że nie wszystkie przystanki w Gdańsku są przystosowane" -mówi rzecznik ZKM. Zawsze tylko "okazało się", "zrobiło" itp. bezosobowe tłumaczenie. Przecież to nie "okazało się" tylko jakiś konkretny człowiek czegoś nie zrobił lub dopilnował! A zwłaszcza u nas w Trójmieście po historiach z przystankami SKM powinniśmy być na to uczuleni.

      • 19 4

      • moze problem polega na tym, ze po kazdej takiej sytuacji osoba odpowiedzialna za to zostaje zwolniona

        i nowy sie uczy na tym samym bledzie.

        Nie wiem, ile szczegolow jest do dopiecia w kwestii zamowienia tramwaju. Sadze jednak, ze moze byc to duzo bardziej skomplikowane niz sie komus wydaje.

        • 0 0

      • Miguel tak

        To jest sedno sprawy -KTO T O ZAWA LIŁ chciał bym to wiedzieć z niecierpliwością czekam wyborow

        • 3 4

    • lemin dlaciebie nigdy niema afery nawet jak ci na głowe narobia to też piszesz ze nic sie niestało (2)

      • 9 22

      • Za to dla Ciebie PiSku wszystko jest wielką aferą...zdradą i zamachem. (1)

        • 23 6

        • Antoni jest juz w drodze.

          On znajdzie winnego. Najpierw sprawdza wszystkie brzozy przy torowiskach.

          • 2 1

  • no ale operator kamery to albo artysta albo niedorozwój... już większego zooma na bzdety to nie można było zrobić.
    A ujęcia normalne, z szerokim planem wewnątrz to co, zabronione...?

    • 1 0

  • Polska robota (9)

    Trzeba było sprowadzić z Japonii.

    • 23 33

    • A późbniej byś skamlał, że w Polsce pracy nie ma. (3)

      Bardzo dobrze, ze Pesa. Zamiast pierdziolino też powinna być Pesa.

      • 4 1

      • plus za pierwsza czesc (1)

        minus za druga.

        Pendolino to jest inna klasa pociagu. Pesa nie startowala w tamtym przetargu. To jest tak, jakbys chcial kupic Zuka jako reprezentacyjny samochod.

        Jechales Pendolino? Ja tak.

        Wiesz, ze PKP kupilo takze ponad 20 pociagow z Pesy, ktore beda odbsugiwac inne trasy? Pesa poki co nie ma w ofercie konkurencji dla Pendolino.

        • 5 0

        • Cebulandi nie wytłumaczysz.

          • 1 0

      • Może i powinno ale najpierw trzeba mieć w swojej oferci pociągi > 160km/h. 5 lat temu jak podpisywany był kontrakt na Pendolino to Pesa taki pociągi miała tylko na desce kreślarskiej. Mija 5 lat, a oni dalej nic nie zbudowali.

        • 2 0

    • Japońce (3)

      mają kierownice po prawej stronie !!!

      • 8 0

      • (1)

        tak, potwierdzam! I w Japonii wszyscy jeżdżą pod prąd. Aż dziw że się jeszcze nie pozabijali.
        W Anglii zresztą też!!

        • 12 1

        • Bo to szaleńcy są !

          • 1 0

      • kierownica w tramwaju

        tego to chyba nawet w Japonii nie wymyślili..

        • 12 2

    • Polska hołota tylko do europejskich zmywaków i usługiwania dziadków z wermachtu

      a nie do jakiegoś tam przemysłu

      • 10 17

  • No jak tramwajowa firma Pesa nie potrafi zrobić porządnie składu a oni chcą budować pociągi które mają jeździć więcej niż 160 km/h. Nie dziwię się że te pociągi jak na razie są w fazie projektowania u konstruktorów bo oni do teraz walczą z windami dla niepełnosprawnych. :) :)

    • 0 0

  • Ja k widać myślenie jest ciągle piętą achillesową zarówno zamawiających jak i produkujących....

    Na temat głupoty i mojego stosunku do niej napisałem już wystarczająco dużo, ale powtórzę jeszcze raz: głupotę należy karać !!! Bezwzględnie !!!

    • 0 0

  • Gdańsk to wspaniałe miasto ;) (1)

    I komunikacja też.

    • 51 24

    • współczulności wszelkie

      dla pozostających w tym stanie umysłu (i bytu)

      • 0 1

  • Poooolska, mieszkam w Poooolsce

    ...śpiewał Kazik 20 lat temu. I nic się nie zmieniło. Jest lepiej, oczywiście. Ale nadal do kultury (również technicznej) europejskiej mamy coraz dalej.
    Normy, standardy, wytyczne.... słyszał ktoś?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane