• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najpierw infrastruktura, potem zabudowa - Bielawski i Lisicki o inwestycjach

rozmawiał Leszek Szmidtke
15 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Dopóki nie zostanie wybudowana ulica Nowa Wałowa, poza Europejskim Centrum Solidarności nic nie powstanie na terenach postoczniowych w Gdańsku. Dopóki nie zostanie wybudowana ulica Nowa Wałowa, poza Europejskim Centrum Solidarności nic nie powstanie na terenach postoczniowych w Gdańsku.

O nowych inwestycjach, relacjach z deweloperami i polityce przestrzennej miasta z zastępcami prezydenta Gdańska Wiesławem Bielawskim i Maciejem Liscikim rozmawia Leszek Szmidtke.



Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przestrzennych. Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przestrzennych.
Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Leszek Szmidtke: Pytając deweloperów o bardziej odległe plany, widziałem ich zakłopotanie. Nic dziwnego - minione dwa lata zniechęciły do wybiegania w daleką przyszłość. Zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za planowanie przestrzenne jednak musi sięgać dwadzieścia lat do przodu.

Wiesław Bielawski: O przyszłości miast myśli się w różnych perspektywach. Jest planowanie operacyjne, które dotyczy bieżących spraw. Jest też planowanie strategiczne, wybiegające w bardziej odległą przyszłość. Są takie dokumenty jak Studium Uwarunkowań Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, gdzie wybiega się 20-30 lat do przodu. Myśli się o rozwoju infrastruktury technicznej, czyli drogach, wodzie, kanalizacji, a także o infrastrukturze społecznej, czyli na przykład o szkołach.

O co Gdańsk będzie bogatszy za dwadzieścia lat?

WB: Miasto wzbogaci się o halę widowiskowo-sportową, Baltic Arenę, Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum II Wojny Światowej. Mamy też nadzieję, że choć częściowo zostanie zagospodarowany Targ Rakowy i Targ Sienny. Powstanie między innymi przystanek SKM Śródmieście. Zostanie wreszcie zagospodarowana dziura w przestrzeni i kompleks administracyjny przy Nowych Ogrodach, a więc prokuratura, sąd i Urząd Miasta połączone zostaną z Głównym Miastem. Ta część Gdańska będzie bardzo ważna dla komunikacji. Powstaną tu zarówno mieszkania, jak i różne punkty usługowe, sklepy oraz przestrzenie biurowe.

Czego będą się mogły spodziewać pozostałe dzielnice Gdańska, szczególnie w jego południowo-zachodniej części?

WB: Stoimy przed wyzwaniem, jakim jest uzbrajanie tych terenów. Infrastruktura, która tam powstanie, będzie wpływała na dynamiczną ich zabudowę.

Już dziś jest ona dynamiczna, mimo braku infrastruktury.

WB: To jest poważny problem - nie tylko Gdańska. Nie na wszystko starcza pieniędzy. Dlatego sięgamy po różne pomysły, na przykład deweloperzy współfinansują uzbrajanie terenu. Wspomagamy się też środkami unijnymi. Właśnie zabieramy się do modernizacji całego układu komunikacyjnego tej części miasta. Planujemy nowe rozwiązania w postaci Nowej Łódzkiej, Nowej Warszawskiej. Lada dzień będą prowadzone konsultacje społeczne dotyczące pewnych rozwiązań. W całkiem już niedalekiej przyszłości pojawi się Obwodnica Południowa, dokończona zostanie Trasa W-Z.

Pytanie chyba równie oczywiste jak odpowiedź, ale jaka powinna być kolejność: najpierw deweloperzy budują nowe osiedla i później martwicie się o uzbrojenie terenu czy na początku jest infrastruktura, a później budownictwo?

WB: Idealny stan mamy, gdy infrastruktura wyprzedza jakąkolwiek formę zabudowy, czyli deweloper wchodzi na tereny uzbrojone. Projektowanie odbywa się wówczas spokojnie, nie ma żadnych niespodzianek wynikających na przykład z różnic wysokości. Taka kolejność powoduje też niższy koszt budowy i w efekcie niższe ceny mieszkań. Dziś w cenie metra kwadratowego jest również uczestnictwo deweloperów w uzbrajaniu terenu. Niestety, głód mieszkaniowy powoduje gwałtowny rozwój budownictwa i wyprzedza rozwój infrastruktury. To jest ogromny problem nie tylko Gdańska, ale i wszystkich miast w Polsce.

Kiedy deweloper na własny koszt i według swojego uznania uzbraja teren - a jest ich przecież wielu - czy skutkiem nie będzie przestrzenny chaos widoczny właśnie w przyszłości?

WB: Nie, gdyż plan zagospodarowania przestrzennego wyraźnie określa charakter danego zakątka miasta. Na straży stoją też odpowiednie instytucje. Infrastruktura tworzona przez firmy budowlane nie powstaje w oderwaniu od istniejących sieci, są przecież odpowiednie umowy umożliwiające podłączenie do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej czy drogowej. Wszystko jest sprawdzane. Po prostu musi to być zgodne z planem zagospodarowania.

Czy deweloper ma jakiś wpływ na tworzenie planu? Jest dialog między wami?

Maciej Lisicki: Współpraca dobrze się układa - widać to choćby po ilości budowanych mieszkań. Powstaje ich znacznie więcej niż w innych pomorskich miastach, i to nie tylko w liczbach bezwzględnych, ale również w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Kryzys nie wyhamował budownictwa mieszkaniowego?

ML: Oczywiście wydajemy mniej zezwoleń, ale trzeba patrzeć, jak to wygląda na tle innych dużych miast. Skala budownictwa jest też odpowiedzią na nasze relacje z deweloperami. Nawet gdyńscy budowlańcy mawiają, że dobrze się im pracuje w Gdańsku.

WB: W naszym mieście rozpoczynają się bardzo skomplikowane inwestycje. Hossa zainicjowała zagospodarowanie terenu po dawnych koszarach przy ulicy Słowackiego. Negocjujemy w tej chwili z Polnordem kształt północnego cypla Wyspy Spichrzów. Dzieje się tak mimo poważnego kryzysu na tym rynku.

Który kierunek będzie dominujący w dalszej perspektywie: rozwój południowej części miasta czy zagospodarowanie terenów poprzemysłowych w centrum?

WB: Nastawiamy się na zagospodarowanie do wewnątrz, czyli wykorzystanie istniejącej infrastruktury. Tu są tereny uzbrojone, ukształtowane ciągi komunikacyjne i dlatego w centrum będą powstawały nowe osiedla. Oczywiście mieszkania w tej części miasta będą w wyższym segmencie cenowym. Miasto musi jednak dysponować kompletną ofertą i między innymi dlatego w południowej części, przy obwodnicy, będą budowane tańsze mieszkania.

ML: Tańsze również dlatego, że ze względu na lokalizację zainteresowanie nimi jest mniejsze. Ludzie wolą mieszkać w centrum, gdzie mają łatwiejszy dostęp do tzw. infrastruktury
społecznej. Miasto też musi dbać o napływ mieszkańców do centrum, żeby nie pustoszały ulice, przedszkola i szkoły.

Rozmawialiśmy o zagęszczaniu centrum miasta. Jednak tereny najbardziej odpowiednie do zagospodarowania, czyli postoczniowe, to ciągle odległa perspektywa.

WB: Powód jest prosty. Główną barierą jest Nowa Wałowa. Trudno sobie wyobrazić budowę mieszkań, centrów handlowych, a dopiero później zrealizowanie drogi. Jeżeli nie chcemy zablokować komunikacyjnie całego śródmieścia, musimy zbudować Nową Wałową. Pokonanie tej bariery pozwoli na dynamiczny rozwój Młodego Miasta. Do tego czasu poza Europejskim Centrum Solidarności nic nowego w tym rejonie nie powstanie. Ta trasa będzie realizowana w porozumieniu z głównym inwestorem, czyli Baltic Property Trust.

Są w Europie miasta, na przykład Amsterdam, które realizują projekty mieszkaniowe na wodzie. Czy władze Gdańska przewidują taki kierunek rozwoju?

ML: W ostatnim czasie wzrosło zainteresowanie terenami nad wodą i powstaje na nich coraz więcej inwestycji mieszkaniowych, głównie nad Motławą. Zakończona niedawno budowa kompleksu Szafarnia, gdzie inwestorem jest Pirelli Pekao Real Estate, jest tego przykładem. Wspomnieliśmy też wcześniej o Waterlane. Również na południowym krańcu Wyspy Spichrzów powstają nowe budynki mieszkalne. Gdańsk po II wojnie światowej odwrócił się od wody i teraz wracamy w miejsca, gdzie kwitło życie przez setki lat.

WB: Takie projekty to bardzo interesująca propozycja, ale dla wąskiego grona ludzi. Mamy wprawdzie sporo rzek i kanałów, gdzie takie budownictwo mogłoby powstawać, ale to jest i będzie niszą. Miasto nie berze pod uwagę takiego budownictwa jako formy zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.

Prezentujemy skrót rozmowy, którą w całości można przeczytać w najnowszym numerze Pomorskiego Przeglądu Gospodarczego wydawanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Numer w całości poświęcony jest budownictwu i gospodarce przestrzennej.
rozmawiał Leszek Szmidtke

Opinie (178) 8 zablokowanych

  • Są w Europie miasta, na przykład Amsterdam, które realizują projekty mieszkaniowe na wodzie. Czy władze Gdańska przewidują taki

    kierunek rozwoju? ML: W ostatnim czasie wzrosło zainteresowanie terenami nad wodą i powstaje na nich coraz więcej inwestycji mieszkaniowych, głównie nad Motławą. Zakończona niedawno budowa kompleksu Szafarnia, gdzie inwestorem jest Pirelli Pekao Real Estate, jest tego przykładem. Wspomnieliśmy też wcześniej o Waterlane. Również na południowym krańcu Wyspy Spichrzów powstają nowe budynki mieszkalne.

    Nie ma to jak umieć odpowiedzieć na pytanie.
    To jak z tym pobiciem niepełnosprawnej:
    -czy renoma miała prawo pobić kobietę w tramwaju?
    - ML: a miała bilet?

    • 28 0

  • Jaki kompleks administracyjny? (2)

    O jakim kompleksie administracyjnym przy Długich Ogrodach tu mowa?

    • 5 0

    • (1)

      Pomylił się dziennikarz PPG prowadzący rozmowę. Chodzi oczywiście o Nowe Ogrody. Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Błąd poprawiliśmy.

      • 4 1

      • Już myślałem, że coś nowego się wybuduje. Szkoda.
        Pozdrawiam ;)

        • 2 0

  • Adamowicz chce kolejnej kadencji (6)

    a dzis w jakies gazecie byl wywiad z Adamowiczem - oczywiscie zapowiedzial, ze bedzie kandydatem na Prezydenta Gdanska :)

    Ave Cezar

    • 8 17

    • (5)

      oczywiscie, nie raduje sie z tej nowiny

      Ave Cezar

      • 11 0

      • Nikt chyba, (4)

        albo niewielu Gdańszczan się raduje z tejże nowiny.

        • 9 1

        • (3)

          problem w tym, że kontrkandydaci to będą zapewne też same "tuzy"

          • 5 0

          • Tak... (1)

            to jest niestety problem. Ludzie zwykli są oddawać głos "na tego pana z telewizji". Natomiast moim zdaniem każdy będzie lepszy... Pisząc każdy mam naturalnie na myśli osoby spoza Kręgu-Budyniowej-Adoracji.

            • 7 0

            • Kurski tez teoretycznie ma byc kandydatem.

              • 0 1

          • to ja już chyba wolę jakąś mniej znaną siłę np. Stowarzyszenie Nasz Gdańsk. Może i zmarnuję głos, ale przynajmniej pójdę na wybory i nie będę głosował na te niemoty.

            • 6 0

  • (11)

    - Brak asfaltu kanalizacji, chodników i oświetlenia na myśliwskiej
    - Brak asfaltu kanalizacji, chodników i oświetlenia na potokowej (odciążenie słowackiego)
    - Brak chodników i oświetlenia na Świętokrzyskiej, małomiejskiej
    - Brak chodników na kartuskiej
    - Powstańców warszawskich, Rakoczego - dziura na dziurze, z dziurą w środku łata koleinę
    - 3Lipy, Piecewska – Brak chodników, koleiny, dziury
    - Bema – Tego nawet nie skomentuję!!!
    - WCIĄŻ PO 20latach ANI JEDNEGO 2pasmowego wyjazdu na obwodnicę
    - Brak mostu w Sobieszowie
    - 30Km/h na głównych arteriach komunikacyjnych ponieważ brakuje 80tyś zł na bariery ochronne
    - przez 30 lat nie wykonano ani jednego bezkolizyjnego (wiadukt lub tunel) przejazdu przez główny ciąg komunikacyjny Gdańska (Grunwaldzka, Al. Zwycięstwa, ..., Św. Wojciecha).
    - Brak szkół, przedszkoli, .... GRUNTÓW POD BUDOWNICTWO
    - Maksymalne możliwe stawki podatków, dzierżawy wieczystej
    - Wodociągi sprzedane PRYWATNEMU MONOPOLIŚCIE

    • 68 1

    • zamiast tego co wymieniłem cytuję:
      "WB: Miasto wzbogaci się o halę widowiskowo-sportową, Baltic Arenę, Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum II Wojny Światowej"

      • 12 0

    • brak planowanej od 30 lat modernizacji ulicy Słowackiego (1)

      • 15 0

      • brak obiecywanego od 30 lat tramwaju na Morenę

        • 13 0

    • (1)

      Czego będą się mogły spodziewać pozostałe dzielnice Gdańska, szczególnie w jego południowo-zachodniej części?

      WB: Stoimy przed wyzwaniem, jakim jest uzbrajanie tych terenów. Infrastruktura, która tam powstanie, będzie wpływała na dynamiczną ich zabudowę.

      Już dziś jest ona dynamiczna, mimo braku infrastruktury.

      WB: To jest poważny problem - nie tylko Gdańska. Nie na wszystko starcza pieniędzy.

      • 2 0

      • ale na baleciki i inne jaselka sa :)

        Ave Cezar

        • 10 0

    • Obrońców Wybrzeża (1)

      Zupełnie sp... przebudowa Obrońców Wybrzeża z kuriozalnie ustawionymi światłami do Galerii Przymorze.

      • 3 2

      • nie matudź - ładnie tam

        • 1 1

    • sprzedane

      A sprzedane ciepłownictwo - za GPEC wzięli 180 mln. i też utopione.

      • 9 0

    • czemu takiego punktujecie (2)

      brak szkół? Pogięło cię?
      Przecież zamykają szkoły, bo puste są. A najnowocześniejszą podstawówkę zbudowali na Ujeścisku...
      Zrobili też kanalizację przy Potokowej.
      Brak chodników na Kartuskiej i Świętokrzyskiej?! Tylko w górnych odcinkach, przy wylocie z miasta.
      Ale po co to pisać propagańdziście, którego fakty nie interesują.

      • 0 9

      • >>Brak chodników na Kartuskiej i Świętokrzyskiej?! Tylko w górnych odcinkach, >>przy wylocie z miasta.

        no tam mieszka "tylko" kilka/kilkanaście tysięcy ludzi, więc po to chodnik i oświetlenie niech dzieci wpadają pod samochody! lepiej za te pieniądze zrobić muzeum. "niestety nie na wszystko są pieniążki"

        >>Ale po co to pisać propagańdziście, którego fakty nie interesują.

        nie jestem propagandzistą, jestem mieszkańcem!

        >>Zrobili też kanalizację przy Potokowej.

        tego nie wiedziałem, na którym odcinku ? jeśli jest no to skreślam z listy

        pozdrawiam
        mx

        • 4 0

      • Jeśli chodzi o szkoły, Pewnie w centrum gdzie ludzi nie stać na mieszkania i zostają sami emeryci i studenci to jest ich za dużo, a na przedmieściach gdzie zostały "wygonione" przez ceny mieszkań młode małżeństwa brakuje.

        OK Nie wiem może się mylę i są na karczemkach, kiełpinku, zakoniczynie, osowie, rębowie, szadułkach, łostowicach i na maćkowy-m szkoły, przedszkola, placówki medyczne itd. pod dostatkiem. Jeśli tak to skreślam z listy.

        • 5 0

  • a czy jakieś nowe drogi i co ważne- parkingi będą w końcu budowane??? ile jeszcze muzeów, do których nie będzie dojazdu i możliwości parkowania???

    • 18 0

  • (2)

    Polska - 38 167 000 mieszkańców, PKB/os - 13 799 $
    Holandia - 16 509 303 mieszkańców, PKB/os - 40 431 $

    ... moze jezscze pobijemy wysokością drapacz chmur z Dubaju? w koncu nas na to stać

    • 19 0

    • drapacz chmur nie ma startu do naszego ECS

      • 6 1

    • ale o co ci chodzi?

      • 0 5

  • WOLA WIĘKSZOŚCI JEST ŚWIĘTA !!! (1)

    a że większość wybrała mnie, to teraz robię co mi się podoba

    • 11 3

    • znakomite !!!

      pozdrawiam pana, panie adamie

      • 4 0

  • a wyspa spichrzów

    miało byc super muzeum BURSZTYNU i co wyspa zatoneła jak Atlantyda????

    • 15 1

  • Wielkie dzięki dla autora wywiadu

    Na przyszłość, proszę - więcej dociekliwości!, więcej prawdziwego dziennikarstwa, tego w Polsce brakuje.
    W każdym razie brawo, w końcu coś wartościowego na trójmieście!!

    • 10 2

  • Mam nadzieję, że Lisicki wyleci!

    A kiedy wreszcie rąbnie w ziemię, to prosto przed wysokim sądem...

    • 34 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane