• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najważniejsze inwestycje transportowe minionego roku

Maciej Naskręt
3 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najważniejszą inwestycją oddaną w 2018 r. była budowa drogi ekspresowej przez Żuławy. Najważniejszą inwestycją oddaną w 2018 r. była budowa drogi ekspresowej przez Żuławy.

Początek roku to okazja do podsumowań. Postanowiliśmy przypomnieć o kluczowych inwestycjach transportowych dla mieszkańców, które zakończyły się w 2018 r.



1. Skrzyżowanie ulic przy dworcu w Gdyni zobacz na mapie Gdyni



Czy inwestycja przy dworcu ułatwia podróże?

Przypomnijmy, że kosztująca nieco ponad 20 mln zł przebudowa skrzyżowania ulic Podjazd, Dworcowa, 10 Lutego w Gdyni zaczęła się w lipcu 2017 roku. Cała inwestycja miała potrwać 45 tygodni i zakończyć się w czerwcu tego roku, ale z powodu awarii wodociągowej termin przesunął się do listopada.

Po zakończeniu prac na skrzyżowaniu zmieniła się jego geometria. Skręty są bardziej czytelne, pojawiły się też dodatkowe pasy przeznaczone do zjazdów oraz sygnalizacja świetlna.

Zbieg ulic przy dworcu Gdynia Główna. Zbieg ulic przy dworcu Gdynia Główna.

2. Przebudowa przystanku SKM Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni



Remont na stacji SKM Chylonia rozpoczął się na początku 2017 roku. Przetarg na roboty wygrała firma Rajbud, która za prace zainkasowała 11 mln zł. Prace miały potrwać do końca 2017 r., ale przedłużyły się do listopada tego roku.

Na peronie działa już w pełni informacja pasażerska, monitoring oraz windy. Zakres prac objął przede wszystkim budowę nowej, ale krótszej o 46 metrów bryły peronu, podwyższonej do 960 mm, która ma ułatwić wsiadanie do pociągów. Pojawiły się także wiaty podobne do tych na stacji Żabianka.

3. Przebudowa m.in. ul. Haffnera w Sopocie zobacz na mapie Gdyni



Czy inwestycja w Sopocie usprawnia podróże?

W ramach przebudowy układu drogowego i miejskiego systemu odprowadzania wód opadowych na terenie Sopotu zmieniło się oblicze ulic Haffnera, Wosia Budzysza i Powstańców Warszawy. Drogi zyskały nowe nawierzchnie, wyremontowano chodniki.

Inwestycja pochłonęła 11 mln zł. Pracę zrealizowała firma MTM. Na szczęście obyło się tutaj bez większych opóźnień.

Ulica Haffnera w Sopocie po przebudowie. Ulica Haffnera w Sopocie po przebudowie.

4. Most na Wyspę Sobieszewską zobacz na mapie Gdańska



Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas jego otwierana wynosi zaledwie 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.

Sterowanie mostem odbywać się będzie z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. W razie przerwy w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni awaryjny agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury. Inwestycja w dniu oddania miała kilkumiesięczne opóźnienie.


5. Otwarcie ekspresowej siódemki na Żuławach zobacz na mapie Gdańska



Trwająca od 2015 roku budowa drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga została podzielona na dwa odcinki, z których każdy liczy po ok. 20 km.

Pierwszy odcinek - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - zbudowała czeska firma Metrostav, która dostała za to 1,335 mld zł (netto), czyli ok. 66 mln zł za kilometr. Kolejny odcinek - zbudowany przez Budimex - zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim i kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewał na 1,281 mld zł (netto), co daje 64 mln zł za kilometr.

Inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rządowe przedsięwzięcie zrealizowano w terminie.

Miejsca

Opinie (144) 2 zablokowane

  • Zadna z tych inwestycji niebyła inwestycją w transport!!Była tylko inwestycją w ziwkeszeniu zanieczysczenia srodowiska i

    Nie było inwestycji w trasport czyli w komunikacje miejską bo odmalowanie dwroca to żadna inswetycja!

    • 3 7

  • Największą inwestycją roku 2018 było wiernopoddańcze głosowanie mieszkańców Trójmiasta na trzech króli (budyń, korupcja i pijar). Skutki tej "inwestycji" będą odczuwalne przez dziesięciolecia.

    • 9 7

  • A zmiana nazwy ulicy na Przymorzu? (3)

    To powinno byc na pierwszym miejscu. Nie ma przeciez nic wazniejszego.

    • 72 27

    • a co z Nową Małomiejską? Co z S6 do Koszalina? (1)

      • 4 3

      • pisopaci ukradli kase z s6 zeby zbudowac ekspresowke bialorusinom i litwinom a sniadkowe, horalowe, kurskie i inne nawet nie kiwnely w tej sprawie palcem, po prostu obce ciala

        • 9 2

    • Paranoja i Schizofrenia

      • 8 2

  • Panie naskret (3)

    Już na początku jesieni Pan pisał że "w sobotę już rusza remont skrzyżowania potokowej i rakoczego" (ze swiatlami).
    Już nieraz Pan podał jakiś dzoenh termin otwarcia 7 która była jeszcze mocno w remoncie. Kiedy się Pan lepiej przygotuje do swojej pracy?

    • 38 14

    • (2)

      dzoenh?

      • 5 1

      • To po krasnoludzku "wydumany", ino plugawiej.

        • 2 0

      • डजाइन्ह

        To język Hindi :)

        • 2 0

  • (3)

    Szeroki strumień pieniędzy wyłącznie na samochody, a kierowcy i tak będą marudzili, a potem stali w jeszcze większych korkach.

    • 8 10

    • wśród omawianych inwestycji jest jednak kilka dotyczących ruchu pieszych i pasażerów SKM (2)

      warto zauważyć, że przy stacji Gdynia Główna stworzono sensowną kładkę dla pieszych i rowerzystów, szkoda że nie było konsekwencji w działaniu: stworzenia wygodnego ciągu pieszo- rowerowego wzdłuż linii SKM aż do stacji Gdynia Wzgórze.

      • 1 1

      • Ciągu nie ma, bo wychodzi prawo własności do gruntów. Niestety, takie jest prawo.

        • 2 0

      • Kładka z nikąd do nikąd. To jakby zbudować autostradę bez wjazdu i wyjazdu, a potem mówić o udogodnieniach dla kierowców.

        • 4 1

  • (1)

    Nie wiem po co remont tego skrzyżowania...
    I śmieszne że to wszystko.

    • 6 7

    • Jak nie wiesz po co, to nie ma po co ci tego tłumaczyć. Ręce opadają...

      • 1 0

  • Gdynia prezentuje poziom rozwoju infrastruktury wschodniej Ukrainy (3)

    tragedia. Niemal w każdej dziedzinie to miasto się cofa.

    • 28 6

    • Mając mieszkańców tego pokroju na pewno. Nic, tylko krytyka. Nie robią - źle, robią - źle bo korki. I tak w kółko. Przypomnij sobie jak było 20 lat temu a dziś. A potem zabieraj głos.

      • 1 1

    • a co konkretnie proponujesz?

      z mojej strony widzę sens przekształcania ulicy Abrahama w strefę przyjazną dla ludzi. Podobny skutek będzie miała przebudowa Starowiejskiej zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców zgodnie z zasadą: miasto dla ludzi, miasto krótkich odległości.

      • 0 6

    • Zaorać a resztki przyłączyć do Gdańska

      Gdynia to stan umysłu

      • 6 4

  • Lerch

    Pyszałkowaty Szczurek już zardzewiał, po co jego wybieraliście. On już uważa, że jest od wielkich rzeczy a szamb w Gdyni nie potrafi zlikwidować.
    Dawno już trzeba było wybrać normalnego do potrzebnych spraw.

    • 13 1

  • Gdańsk brudne miasto z dziurawymi drogami i chodnikami

    • 3 6

  • inwestycje na 2019 (8)

    estakada nad rondem de la salle

    dosyć korków

    • 10 17

    • Nic to nie da (3)

      Przeniesie tylko korki kilkaset metrów dalej, kosztem setek milionów złotych. Tylko przesiadka na transport zbiorowy uratuje to miasto, czas żeby kierowcy włączyli myślenie, a urzędnicy - planowanie strategiczne

      • 8 3

      • autobusy też stoją w korkach (2)

        • 2 3

        • dlatego przyszłością komunikacji w Trójmieście jest system rower+ kolej (1)

          Tylko zelektryfikokwanie PKM, poprawa częstotliwości połączeń i punktualności SKM wraz z poprawą dostępu (komfortu i bezpieczeństwa) pieszych i rowerzystów do stacji PKM i SKM może przynieść poprawę warunków poruszania się po Trójmieście wszystkim: również tym, którzy twierdzą, że samochód jest niezastąpiony (a jest!).
          MEVO uruchomi zupełnie inne sposoby myślenia na temat rozwiązań problemów komunikacyjnych naszej aglomeracji.

          • 4 1

          • Amen

            • 1 0

    • 200 mln na estakade, która niczego nie zmieni. Korek będzie na dole i na estakadzie. Lepiej uruchomić kilka nowych linii autobusowych i zrobić buspas na Słowackiego.

      • 4 0

    • i potrzebna estakada z al. Żołnierzy Wyklętych w stronę Oliwy

      nie do pomyślenia te korki na lewoskręcie przy Galerii Bałtyckiej

      • 3 4

    • Z Moreny na Niedzwiednik?

      • 5 0

    • W końcu trzeba o tym zacząć myśleć

      • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane