- 1 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (13 opinii)
- 2 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (168 opinii)
- 3 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (109 opinii)
- 4 Najstarsza fontanna idzie do remontu (82 opinie)
- 5 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (141 opinii)
- 6 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (222 opinie)
Następne buspasy w Gdyni powstaną na ul. Morskiej
Do końca przyszłego roku na ul. Morskiej w Gdyni ma powstać 1,2 km buspasów w obydwu kierunkach. Miasto zaczęło poszukiwania wykonawcy prac.
Bez ciągłości
Ciągłości zatem nie będzie, ale rozwiązanie - jak zapewniają urzędnicy - i tak znacząco ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszczędzić czas wybierającym transport publiczny.
Buspasy oraz pasy ruchu dla aut będą miały po 3,5 m szerokości. Dla dróg i chodników przewidziano minimalną szerokość po 2 metry. Przy okazji inwestycji nie znikną miejsca parkingowe, czego obawiali się mieszkańcy i kierowcy.
Wybrany wykonawca będzie przede wszystkim zagospodarowywał na buspasy prawoskręty. Konieczne będą jednak miejscowe poszerzenia lub dobudowanie jezdni. Oprócz tego trzeba będzie m.in. przebudować zatoki autobusowe, sygnalizację świetlną, sieć trolejbusową oraz kanalizację deszczową i sanitarną. Nie obędzie się też bez wycinki drzew, którą zrekompensują nowe nasadzenia.
- Od lat wydawało się, że to projekt nierealny, choć bardzo potrzebny i w sumie technicznie prosty. Przedłużenie wyjazdów z zatoczek przystankowych, drobne przebudowy i usunięcie aut, które z części jezdni uczyniły prywatny parking, to może być niezwykła zmiana i najważniejsze wsparcie dla komunikacji zbiorowej. Jeśli do niej dopłacamy i chcemy ją promować, to podróż autobusem i trolejbusem musi być realną alternatywą dla jazdy samochodem stojącym w korku. Jeśli autobus i auto i tak wspólnie jadą ślimaczym tempem, mało kto wybierze komunikację zbiorową - przypomina Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, radny Gdyni.
W trakcie prac należy spodziewać się sporych utrudnień, ale - jak zapewniają przedstawiciele miasta - wykonawcy będą starali się, by były one jak najmniejsze.
Prace nie dłużej niż rok
Termin składania ofert mija 18 grudnia. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc., ale już następnym łączny okres zajęcia jezdni pasa drogowego dla wszystkich odcinków robót - 20 proc. Kolejne to czas wykonania - 10 proc., czas udzielonej gwarancji i rękojmi - 5 proc. oraz ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5 proc.
Na realizację inwestycji przeznaczono maksymalnie rok. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty w styczniu, to prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2018 roku.
Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m. in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.
Przypomnijmy, że póki co, na ul. Morskiej funkcjonuje jeden 350-metrowy buspas od ul. Zakręt do Oksywia w kierunku Rumi. Ostatnim wydzielonym pasem dla autobusów w Gdyni jest odcinek ul. Małokackiej w kierunku Witomina.
Czytaj też: Autobusy jadą po Małokackiej buspasem
Opinie (202) 1 zablokowana
-
2017-11-13 16:43
Tyle milionow na Tristar i co!!!!
Gdzie jakies sprawozdanie z jego wynikow. To jakaś masakra. Jest co raz to gorzej. Cala Gdynia w korkach. Szczurek do dymisji nie robi nic. Tylko kwiatki sadzi.
- 20 2
-
2017-11-13 16:41
Przebudowacskrzyzowanua !!!!!
Bus pasy nie uratują sytuacji. Dabka Kwiatkowskiego i przejazdy na Chyloni to piorytety a nie bus pas. Bus pas na Morskiej tylko blokuje wyjazd z Zakret do Oksywia a autobusy i tak nie jada bus pasem.
- 11 0
-
2017-11-13 16:36
Zagadka
Niech zgadnę - znów wygra MTM ?
- 12 0
-
2017-11-13 16:30
A która taka mądra pros&€@:;? namalowała czerwone pasy dla rowerów ???
Popi&&€;@ło Ci doszczętnie kretynie ??
- 6 2
-
2017-11-13 16:01
Myśliwska
Teraz jeszcze mogliby pomyśleć o bus pasie na Myśliwskiej. Okoliczne bydło pakuje się w auta i nie do sposób przez nich na czas dojechać do pracy...
- 4 3
-
2017-11-13 15:55
Biel
Remont w Gdyni się szykuje
ZDiZ już farbę nawet kupuje.
Zamiast biało i bajkowo
wyjdzie jak zawsze ....- 7 1
-
2017-11-13 15:51
A ja oczekuje K jadacego przez Wiczlinska i Chwarznienska, a potem dalej np. na Oksywie Dickmana do plazy
Czy to tak wiele ?
- 4 3
-
2017-11-13 15:48
Civitas Dymano niby się skończyło
Ale szkodliwe pomysły chłopców w rajtuzach nadal na propsie w Gdyni. Inb4 "terror mniejszości kierowców" - prawie 60% gdynian dojeżdża do pracy własnym samochodem.
- 10 3
-
2017-11-13 15:41
po co buspas?
lepiej linia tramwajowa która świetnie się sprawdza w takich warunkach. Obecnie trajtkoautobusy dublują się z autobusami a do tego trzeba budować bus pasy.
- 3 5
-
2017-11-13 10:35
W gdyni inwestycyjnie bez zmian. (1)
Wciąż króluje biała farba.
- 38 3
-
2017-11-13 15:36
Twoją domeną jest obrażanie mieszkańców miast.
- 0 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.