- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (56 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (282 opinie)
- 3 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (41 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (184 opinie)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (269 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (60 opinii)
Następne buspasy w Gdyni powstaną na ul. Morskiej
Do końca przyszłego roku na ul. Morskiej w Gdyni ma powstać 1,2 km buspasów w obydwu kierunkach. Miasto zaczęło poszukiwania wykonawcy prac.
Bez ciągłości
Ciągłości zatem nie będzie, ale rozwiązanie - jak zapewniają urzędnicy - i tak znacząco ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszczędzić czas wybierającym transport publiczny.
Buspasy oraz pasy ruchu dla aut będą miały po 3,5 m szerokości. Dla dróg i chodników przewidziano minimalną szerokość po 2 metry. Przy okazji inwestycji nie znikną miejsca parkingowe, czego obawiali się mieszkańcy i kierowcy.
Wybrany wykonawca będzie przede wszystkim zagospodarowywał na buspasy prawoskręty. Konieczne będą jednak miejscowe poszerzenia lub dobudowanie jezdni. Oprócz tego trzeba będzie m.in. przebudować zatoki autobusowe, sygnalizację świetlną, sieć trolejbusową oraz kanalizację deszczową i sanitarną. Nie obędzie się też bez wycinki drzew, którą zrekompensują nowe nasadzenia.
- Od lat wydawało się, że to projekt nierealny, choć bardzo potrzebny i w sumie technicznie prosty. Przedłużenie wyjazdów z zatoczek przystankowych, drobne przebudowy i usunięcie aut, które z części jezdni uczyniły prywatny parking, to może być niezwykła zmiana i najważniejsze wsparcie dla komunikacji zbiorowej. Jeśli do niej dopłacamy i chcemy ją promować, to podróż autobusem i trolejbusem musi być realną alternatywą dla jazdy samochodem stojącym w korku. Jeśli autobus i auto i tak wspólnie jadą ślimaczym tempem, mało kto wybierze komunikację zbiorową - przypomina Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, radny Gdyni.
W trakcie prac należy spodziewać się sporych utrudnień, ale - jak zapewniają przedstawiciele miasta - wykonawcy będą starali się, by były one jak najmniejsze.
Prace nie dłużej niż rok
Termin składania ofert mija 18 grudnia. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc., ale już następnym łączny okres zajęcia jezdni pasa drogowego dla wszystkich odcinków robót - 20 proc. Kolejne to czas wykonania - 10 proc., czas udzielonej gwarancji i rękojmi - 5 proc. oraz ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5 proc.
Na realizację inwestycji przeznaczono maksymalnie rok. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty w styczniu, to prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2018 roku.
Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m. in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.
Przypomnijmy, że póki co, na ul. Morskiej funkcjonuje jeden 350-metrowy buspas od ul. Zakręt do Oksywia w kierunku Rumi. Ostatnim wydzielonym pasem dla autobusów w Gdyni jest odcinek ul. Małokackiej w kierunku Witomina.
Czytaj też: Autobusy jadą po Małokackiej buspasem
Opinie (202) 1 zablokowana
-
2018-01-12 10:40
HaHaHa
Obecny buspas na odcinku zakręt do Oksywia Morska za Estakadą Kwiat. to jakaś porażka jest zamieszanie przed Estakadą a za Estakadą na buspasie nie widziałam od dawna jadącego po nim pojazdu dla którego został on zbudowany - wszyscy mkną po dwóch pasach jezdni. Ale włodarze mogą się pochwalić, że takowe buspasy są. Podobnie jest ze ścieżkami rowerowymi - buduje się ścieżki a rowerzyści korzystają i tak z wąskiego chodnika lawirując między pieszymi (odcinek Morska Estakada - Przybyszewskiego)
- 2 1
-
2018-01-24 14:12
bus pasy
My kierowcy musimy sie skrzyknac jednak -blokowac autobusy na wyjazadach z bus-pasów -miasto ma budowac buspasy a nie je malowac naszym kosztem,kosztem naszego komfortu jazdy -drogi sa budowane z naszych podatków a nie z podatków mzk czy dotacji nijakiego szczura
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.