- 1 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (220 opinii)
- 2 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (63 opinie)
- 3 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (41 opinii)
- 4 Napadli na salon gier i ukradli pieniądze (59 opinii)
- 5 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (83 opinie)
- 6 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (168 opinii)
Następne buspasy w Gdyni powstaną na ul. Morskiej
Do końca przyszłego roku na ul. Morskiej w Gdyni ma powstać 1,2 km buspasów w obydwu kierunkach. Miasto zaczęło poszukiwania wykonawcy prac.
Bez ciągłości
Ciągłości zatem nie będzie, ale rozwiązanie - jak zapewniają urzędnicy - i tak znacząco ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszczędzić czas wybierającym transport publiczny.
Buspasy oraz pasy ruchu dla aut będą miały po 3,5 m szerokości. Dla dróg i chodników przewidziano minimalną szerokość po 2 metry. Przy okazji inwestycji nie znikną miejsca parkingowe, czego obawiali się mieszkańcy i kierowcy.
Wybrany wykonawca będzie przede wszystkim zagospodarowywał na buspasy prawoskręty. Konieczne będą jednak miejscowe poszerzenia lub dobudowanie jezdni. Oprócz tego trzeba będzie m.in. przebudować zatoki autobusowe, sygnalizację świetlną, sieć trolejbusową oraz kanalizację deszczową i sanitarną. Nie obędzie się też bez wycinki drzew, którą zrekompensują nowe nasadzenia.
- Od lat wydawało się, że to projekt nierealny, choć bardzo potrzebny i w sumie technicznie prosty. Przedłużenie wyjazdów z zatoczek przystankowych, drobne przebudowy i usunięcie aut, które z części jezdni uczyniły prywatny parking, to może być niezwykła zmiana i najważniejsze wsparcie dla komunikacji zbiorowej. Jeśli do niej dopłacamy i chcemy ją promować, to podróż autobusem i trolejbusem musi być realną alternatywą dla jazdy samochodem stojącym w korku. Jeśli autobus i auto i tak wspólnie jadą ślimaczym tempem, mało kto wybierze komunikację zbiorową - przypomina Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, radny Gdyni.
W trakcie prac należy spodziewać się sporych utrudnień, ale - jak zapewniają przedstawiciele miasta - wykonawcy będą starali się, by były one jak najmniejsze.
Prace nie dłużej niż rok
Termin składania ofert mija 18 grudnia. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc., ale już następnym łączny okres zajęcia jezdni pasa drogowego dla wszystkich odcinków robót - 20 proc. Kolejne to czas wykonania - 10 proc., czas udzielonej gwarancji i rękojmi - 5 proc. oraz ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5 proc.
Na realizację inwestycji przeznaczono maksymalnie rok. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty w styczniu, to prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2018 roku.
Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m. in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.
Przypomnijmy, że póki co, na ul. Morskiej funkcjonuje jeden 350-metrowy buspas od ul. Zakręt do Oksywia w kierunku Rumi. Ostatnim wydzielonym pasem dla autobusów w Gdyni jest odcinek ul. Małokackiej w kierunku Witomina.
Czytaj też: Autobusy jadą po Małokackiej buspasem
Opinie (202) 1 zablokowana
-
2017-11-13 18:32
ul. Zakręt do Oksywia a tam buspas po co?
remonty ulic w Gdyni to bubel, powinni zamknąć tego co projektował przebudowę Opata Hackiego (ulica węższa nić chodniki po obu stronach)- 12 0
-
2017-11-13 19:46
Czy jakiś kontrapas dla cyklogłupków też jest przewidziany?
- 12 0
-
2017-11-13 20:04
Naprawdę, zbudują?
czy znowu namalują farbą napis BUS i ciągłą linie, zabierając pas dla samochodów, po to by zamiast przepuścić tysiąc samochodów jechał jeden autobus na 15 minut. Takie buspasy jak na Małokackiej czy Kieleckiej - kosztem bezpieczeństwa ruchu. Smutek i dramat. Kiedy te patałachy zrozumieją, że dróg się nie maluje, tylko buduje.
- 9 1
-
2017-11-13 20:07
W ankiecie brakuje pozycji
Tak, jeśli BUS pas jest zbudowany obok, a nie zabrany z już istniejących pasów.
- 8 2
-
2017-11-13 20:19
Trochę bez sensu...
Trochę bez sensu jak pokazano na schemacie jest tworzenie BUS-pasów na ul.Morskiej w kierunku centrum 50 metrów przed skrzyżowaniem z ul.Mireckiego i też 50 metrów za tym skrzyżowaniem.
Kolejne "cudo" to kolejne 50 m przed skrzyżowaniem z ul.Grabowo i 50-60 m za...Nie wystarczy tylko prze regulować Tristara ??? Ten system praktycznie 24/24 pracuje tak samo-chociaż w nocy trochę szybciej reaguje na przycisk dla pieszych o jakieś 15-20 sek i to wszystko. W dzień natomiast częstotliwość jest taka sama. TRISTAR- to chyba w ogóle nie działa.....Kiedyś nawet to mierzyłem czas i było tak samo...Lipa...jak mówił "klasyk"- 5 2
-
2017-11-13 20:27
Zdjęcie pokazuje zator
Zdjęcie pokazuje zator spowodowany tym ,że...pojazdy ZKM Gdynia czasami jeżdżą "stadami" tzn. 2-3 pojazdy razem w odstępach 1-2 minut i jeden za drugim. Może rozkład jazdy dostosować do szczytów tego porannego i popołudniowego ???
- 4 5
-
2017-11-13 20:42
A ile tak naprawdę będzie kosztowała ta "modernizacja" ? Ile 5-10-15 ???
- 3 1
-
2017-11-13 20:48
korki
A który z nas "wypuszcza"busa z zatoki zgodnie z kodeksem? A w nim ludzie którzy też się spieszą...Pewnie dla tego pomysł z buspasami
- 4 3
-
2017-11-13 21:36
Moim zdaniem buspasow powinno byc duzo wiecej oraz powinny miec ciaglosc.
A nie pojawia sie i znika. To jest bez sensu.- 2 2
-
2017-11-13 22:41
gdynia
miasto z farby i marzeń
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.