• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie nowego przejścia na Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
1 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Radni dzielnicy zapowiadają, że z walki o pasy nie zrezygnują i teraz będą wnioskować o przejście dwuetapowe.
  • Z przejścia korzystaliby głównie pasażerowie SKM, pracownicy OBC i zakładów produkcyjnych po drugiej stronie ulicy.
  • Urzędnicy swoją decyzję tłumaczą ewentualną utratą przepustowości na al. Grunwaldzkiej i małym ruchem pieszych. Mieszkańcy ripostują: nie ma przejścia, więc ruch jest niewielki.

Drogowcy odrzucili wniosek o budowę nowego przejścia dla pieszych w ramach istniejącego skrzyżowania na al. Grunwaldzkiej w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. O wymalowanie pasów prosili ich mieszkańcy Oliwy, pracownicy okolicznych biurowców i zakładów produkcyjnych, a także pasażerowie korzystający z SKM Przymorze, wspierani przez radnych dzielnicy Oliwa. ZDiZ twierdzi, że pasy będą generować większe korki, poza tym ich wymalowanie nie jest zasadne, bo... nie ma w tym miejscu znacznego "natężenia ruchu pieszych".



Czy powinno powstać przejście dla pieszych na nowym skrzyżowaniu przy OBC?

Nowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną powstało kilka miesięcy temu. Koszty budowy poniosły władze biurowca Olivia Business Centre. Jeszcze w trakcie budowy mieszkańcy zebrali prawie 200 podpisów pod petycją o wymalowanie w tym miejscu przejścia dla pieszych, podobnego do tego, które powstało na wysokości Alchemii i Castoramy. Wniosek w formie uchwały rady dzielnicy trafił w maju do prezydenta Gdańska.

W uzasadnieniu wniosku radni zwracali uwagę na "liczne sygnały o potrzebie uzupełnienia o przejście dla pieszych budowanego obecnie skrzyżowania drogowego, na wysokości kompleksu biurowego Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej. Ponadto według mieszkańców powstanie nowego przejścia dla pieszych, znacznie skróciłoby drogę z miejsca zamieszkania do obiektów handlowych i usługowych położonych przy al. Grunwaldzkiej oraz do stacji SKM Gdańsk Przymorze - Uniwersytet".

W najbliższej okolicy są jeszcze dwa inne przejścia dla pieszych - przy ul. Kołobrzeskiej i Derdowskiego. Trzeciego - przynajmniej na razie - nie będzie. W najbliższej okolicy są jeszcze dwa inne przejścia dla pieszych - przy ul. Kołobrzeskiej i Derdowskiego. Trzeciego - przynajmniej na razie - nie będzie.
Argumenty mieszkańców urzędników jednak nie przekonały. Jak tłumaczą, gdyby przejście pojawiło się w tym miejscu, pogorszyłaby się przepustowość głównego ciągu (al. Grunwaldzkiej), a wydłużenie cyklu pracy sygnalizacji świetlnej zerwałoby koordynację z sąsiednimi skrzyżowaniami.

Zagrożona jest "ewakuacja pieszych"?

- W szczycie porannym i popołudniowym funkcjonują tam programy akomodowane o długościach cykli 80 s. Natomiast wlot podporządkowany tzw. ul. Nowej Sudeckiej działa na zasadzie wywołania przez znajdujący się tam pojazd, zaś długość fazy obsługującej wynosi od 5 do 25 sekund w zależności od zapotrzebowania. W przypadku wyznaczenia wnioskowanego przejścia, konieczne byłoby zapewnienie minimalnego czasu trwania ciągłego sygnału zielonego, zapewniającego bezpieczną obsługę przejścia. Przy obecnych szerokościach jezdni al. Grunwaldzkiej czas ten wyniósłby ok. 14,5 (jedna jezdnia), przy czym należałoby jednocześnie zapewnić niezbędny czas ewakuacji potrzebny na bezpieczne opuszczenie przejścia. W związku z powyższym, przy tak znacznych czasach obsługi, nie ma możliwości, aby funkcjonowało ono jako jednoetapowe - napisali w odpowiedzi gdańscy drogowcy.
Dodają też, że pasy w ramach skrzyżowania nie mogą funkcjonować także ze względu na... nikłe natężenie ruchu pieszego w tym rejonie. Tłumaczenia urzędników za chybione uznają jednak mieszkańcy i radni, twierdząc, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.

Mieszkańcy: samochody są ważniejsze od nas?

- Wielokrotnie widziałem w tym miejscu przebiegających przez jezdnię pieszych. Może należałoby pomyśleć o nasadzeniach podobnych do tych przy Władysława IV w Gdyni? Byłyby one naturalną barierą dla osób skracających sobie w ten sposób drogę - zastanawia się Mariusz Andrzejczak, radny miasta, mieszkaniec Oliwy. - Z jednej strony tworzymy nowe strefy płatnego parkowania, by zniechęcić do przyjeżdżania do Oliwy samochodem, a z drugiej ograniczamy ruch pieszych, blokując utworzenia przejścia w ramach już istniejącego skrzyżowania. Dlatego w tej sprawie złożę interpelację do prezydenta, bo ten przykład pokazuje uprzywilejowanie samochodów, a nie pieszych czy rowerzystów.
Zobacz więcej: Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

- ZDiZ w swojej odpowiedzi odniósł się tylko do wariantu z ewentualnym przejściem jednoetapowym. Nie zamierzamy odpuścić, dlatego - skoro jest tam taka techniczna możliwość, co drogowcy sami przyznają - będziemy wnioskować o budowę przejścia dwuetapowego. Skoro można wybudować przejście dla pieszych prowadzące donikąd, jak ma to miejsce na ul. Wita Stwosza, przy tunelu prowadzącym na Uniwersytet Gdański, to tym bardziej można wymalować pasy, o które proszą mieszkańcy czy pracownicy okolicznych biur i zakładów pracy - dodaje Tomasz Strug, radny dzielnicy Oliwa.

Opinie (243) 2 zablokowane

  • hur dur dur durrr

    tam w ogóle nie powinno być tych świateł, jak ktoś chce skręcać do obc to może poczekać albo skręcić wcześniej

    • 1 0

  • W miastach terrorystami są auta. (6)

    Pamiętam Wyspy Nonsensu z Tytusem. Jedna z nich była wyspą samochodów.
    Czy dążymy do takiego rozwiązania.

    • 58 106

    • Terrorystów szukaj na postępowym zachodzie (2)

      A w miastach urbanizacja, komunikacja, rozwój... są czymś normalnym. Zawsze można zamieszkać w lesie.

      • 7 7

      • Tylko komunikacja albo schodzi do podziemi, albo na wiadukty. (1)

        Pokaż mi w Londynie drogę podobną do naszej osiowej Trójmiasta.

        • 5 1

        • i to jest normalne - wielopoziomowa i bezkolizyjna komunikacja

          wszyscy szczęśliwi, przepustowość ogromna i miasto przypomina miasto a nie kaszubski folwark...

          • 3 2

    • A Ty pewnie rowarzysta, co?

      • 10 8

    • Tak ale tam były też inne wyspy nonsensy,można wszystkie przytaczać "czy do tego dążymy".

      • 2 6

    • To wracaj na wieś

      Tam sobie traktorem pojezdzisz

      • 24 19

  • W tej okolicy aż prosi się o kładkę nadziemną... buduje się tam kolejne biurowce, ogranicza pakingi...

    Potok pieszych z SKMki będzie tylko większy w przyszłości. Myślę, że do inwestycji powinien dołożyć się inwestor-właściciel parku biurowego.

    • 6 3

  • kiedy KUŹWA Abrahama 2 i inne drogi przecinające wał kolejowy???!!! (4)

    rowerem też można bezpiecznie przejechać tylko Piastowską albo koło Galerii.
    Kołobrzeska i 'nowo-zrobiona' Jana Pawła to żenada.
    A żeby ze Strzyży dostać się na Zaspę trzeba przez centrum Wrzeszcza jechać!!!
    30 lat temu miała być droga na przedłużeniu Abrahama a zamiast PKMki sensowny tramwaj, którym z Moreny można by było do zajezdni Strzyża dojechać inaczej niż przez Kartuską i Gdańsk-Główny :P

    • 4 1

    • (1)

      Zgoda - Nowa Abrahama na odcinku od Zaspy do Grunwaldzkiej jest już konieczna.

      • 4 0

      • ale nie autostrada dwujezdniowa

        tylko droga po jednym pasie w każdą stronę + szerokie chodniki i droga rowerowa WYDZIELONA W JEZDNI, jako dodatkowy pas.

        Po prostu żeby było nowe połączenie dla kierowców, pieszych i rowerzystów, a nie coś, co potnie dzielnicę na kawałki, jak ta patologiczna Żołnierzy Wyklętych.

        W 2012 roku otwierać przejścia podziemne dla pieszych. Śmiechu warte.

        • 3 0

    • że kolej do Kartuz i Kościerzyny???

      a komu to potrzebne? a dlaczego?
      Ostatnio byłem na obsr*nym dworcu w 10-15 tys mieście.
      Tam koleją a właściwie szynobusem Regio jeżdżą tylko wykluczeni społecznie ludzie których na prawdę już nie stać na Golfa III bez OC.
      Na oko 80% z tych ludzi na peronie miało poważne wady genetyczne, wyglądali jak wycieczka z ośrodka zamkniętego.
      Jak ktoś ma fanaberię jeździć koleją za miliard do Kartuz to niech se kupi, nie wiem, Autobus mercedesa, pomaluje w barwach kolei, zatrudni kierowcę i udaje że jedzie koleją ale nie za publicznie pieniądze.
      W obrębie miasta ludzie jeżdżą albo zbiorkomem do kórego mają 10 min od przystanku tramwajowego to kupują choćby Matiza na gaz i jazda a nie jakieś kontrakty na setki milionów żeby 250 osób dziennie przewieźć

      • 2 1

    • generalnie moim zdaniem PKM to klapa - nieudana kiełbasa wyborcza z okazji Euro2012

      droga z tramwajem 2x2 + T i docelowo połączenie z lotniskiem tramwajem przez chociażby Jasień byłoby o jakieś 500% lepsze. Bez przesiadki tramwajem z chociażby Żabianki na lotnisko a nie jakieś kombinowanie żeby pociotkom kontrakty na budowę tego bubla dać a potem stołki w nowym bycie z nową strukturą zarządzania, nowymi budynkami i nowymi dyrektorami. Osobne bilety i afera z nasypami... ta droga byłaby kluczowa dla odkorkowania wjazdu do Wrzeszcza i Oliwy a tramwaj który już tak oplótł Gdańsk byłby jeszcze bardziej sensowny niż jakiś osobny dyliżans, kolej linowa czy tor saneczkowy

      • 1 0

  • kolejna porażka

    ale dobrze, że chociaż się mówi o takich rzeczach. W miarę rozwoju okolicy przejście i tak ma jeszcze szansę powstać w przyszłości

    Pozdrowienia dla zacofanych betonów z ZDiZ.

    Św. Przepustowość!

    • 4 4

  • kazdy samochodziarz jakby mogl (3)

    To by z kanapy do kibla samochodem pojechał, ale pieszy, ze sobie przejdzie dodatkowe kilkaset metrow? Czesto po schodach do zaszczanego, ciemnego tunelu. No problem, swieta przepustowosc.
    w miescie zyjemy betony drogowe. Autostrady i obwodnice juz pobudowane a miasto jest rowniez dla pieszych.

    • 17 22

    • Śmieszne. To właśnie ty jesteś roszczeniowy i chcesz dywanu wprost z peronu lub przystanku. (1)

      Bo ci sie pare metrów nie chce iść.

      • 2 2

      • parę metrów?

        arogancie! 350 do jednego i 400 do drugiego, bo tobie w ciepłym samochodzie nie chce postać 15 sekund i wcisnąć dwóch pedałów? To piesi mają marznąć, moknąć i wdychać smród spalin, idąc ten dystans ok. 10 minut?

        • 3 1

    • To może nie szcz*j i nie rozbijaj lamp w tunelu? A może to też wina aut?

      • 4 5

  • Bzdura

    Powołują się na długość cyklu, a nie pamiętają jak przy galerii Bałtyckiej ludzie muszą zasuwać żeby zdążyć..

    • 2 0

  • Cwaniaki chcą przejścia (3)

    Do darmowego parkingu przy Castorame

    • 26 11

    • Castorama jest w innym miejscu

      Tu chodzi o okolice Bimetu.
      Nie potrafisz zrozumieć artykułu, nawet mapka nie pomogła
      i jeszcze dostałeś 21 lajków?!

      Może warto najpierw pomyśleć głową?

      • 9 3

    • tak, bardzo cwane wymyśłić sobie parking 2 km od biura

      • 8 1

    • Tak, chodzi dokladnie o to miejsce!

      Mam nadzieje, ze nie pracujesz w ZDiZ.. :D

      • 7 1

  • likwidacja przejść bezkolizyjnych jak np. wiadukt na Rzeczpospolitej

    kolejne pasy, sygnalizacja świetlna, a potem zdziwienie że miasto zakorkowane, kogoś pogięło i chyba niektórym bardzo zależy aby przesiąść się na transport hulajnogą

    • 1 3

  • TAK dla samochodów.

    Wiecie co? Jako pasażer komunikacji zbiorowej jestem całym sercem za tym, żeby ułatwiać życie kierowcom samochodów. Wyobrażacie sobie w jakim tłoku by przyszło podróżować gdyby choćby 20% kierowców wybrało komunikację miejską? Co prawda możliwe, że zarządy komunikacji zareagowały by zakupem nowych pojazdów w ciągu 5 lat, ale w obecnych warunkach serio, niech ludzie pozostaną w samochodach i nie zniechęcajmy ich do tego. To nie jest trolling.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane