• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy

Szymon Zięba
1 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Korek na obwodnicy przez stłuczkę do której doszło przed Owczarnią w kierunku Gdyni. Po każdym podobnym incydencie wracają pytania o to, jak poprawić bezpieczeństwo na ekspresówce. Korek na obwodnicy przez stłuczkę do której doszło przed Owczarnią w kierunku Gdyni. Po każdym podobnym incydencie wracają pytania o to, jak poprawić bezpieczeństwo na ekspresówce.

Na trójmiejskiej obwodnicy nie będzie odcinkowego pomiaru prędkości. Trasa, przez którą każdego dnia przejeżdżają dziesiątki tysięcy samochodów, nie znalazła się na liście Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.



Czy odcinkowy pomiar prędkości powinien pojawić się na trójmiejskiej obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta jest jedną z najbardziej obciążonych tras w całym kraju. W ciągu doby przejeżdża przez nią średnio ponad 85 tys. samochodów.

Praktycznie nie ma tygodnia, żeby czytelnicy nie informowali nas o kolizjach lub wypadkach na ekspresówce.

Rozwiązaniem problemu - choć w części - mógłby być odcinkowy pomiar prędkości.

System miałby posłużyć do rejestrowania przekraczania dozwolonej prędkości na objętym kontrolą odcinku trasy.

Jak się jednak dowiedzieliśmy, Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie planuje instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów na Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Monika Niżniak, rzeczniczka GITD, tłumaczy, że w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego, przeprowadzona została analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego, która uwzględniła szereg różnych czynników, w tym m.in.:
  • wypadkowość,
  • skalę zagrożenia,
  • źródła zagrożenia,
  • charakter infrastruktury,
  • najbliższe otoczenie.

Eksperci wskazali ponad sto lokalizacji, na których odcinkowy pomiar prędkości powinien się pojawić. Trójmiejska obwodnica na "priorytetowej liście" się nie znalazła.

Rzeczniczka GITD tłumaczy, że inspekcja kieruje się twardymi danymi, dotyczącymi chociażby wypadkowości na trasie i - w odpowiedniej hierarchii - wybiera miejsca, na których pojawi się kontrola.

Niebezpieczne incydenty na obwodnicy nie należą do rzadkości. Na nagraniu z maja widać, jak auto powoduje kolizję i ucieka z miejsca zdarzenia.


Czy jest szansa, by odcinkowy pomiar prędkości pojawił się na obwodnicy w przyszłości? GITD nie mówi "nie", zastrzega jednak, że za każdym razem wytypowanie kolejnych miejsc będzie wiązać się z przeprowadzeniem analizy, na podstawie której wskazane zostaną lokalizacje objęte pomiarem.

Opinie (251) 9 zablokowanych

  • Prędkość jest głównym czynnikiem który doprowadza do wypadków (19)

    Powinno się więc ograniczyć tak jak np na odcinku w Gdyni. Nic się nie stanie jak kierowcy zamiast 90 pojadą 70. Dzięki temu będzie mniej zdarzeń na drodze

    • 28 55

    • (2)

      ja bym zrobił 50. Albo nawet 30. wtedy juz nic sie nie wydarzy

      • 10 7

      • Oj tam, oj tam rozwinmy wodze fantazji... 20 km/h albo dla pełnego bezpieczeństwo zakaz ruchu na Obwodnicy

        • 0 0

      • 30 jest spoko

        Teraz jak jest 120 to też jedziemy (stoimy) często tak jakby było 30

        • 1 0

    • Zrobią 50 i też będą w dalszym ciągu wypadki (1)

      Nie prędkość zabija a głupota.

      na to nie ma rady ani żadnych przepisów. Włącz myślenie na drodze, wystarczy.

      • 9 7

      • a o czym będziesz myślał jak przy 150km/h wystrzeli opona

        albo ktoś wymusi pierszeństwo albo się zagapisz lub zwyczajnie popełnisz błąd? ile ty masz latek?

        • 0 0

    • Czemu jeździsz rowerem? Bezpieczniej poruszać się pieszo, bo wolniej. Przecież to prędkość zabija. (5)

      • 10 4

      • Energia jest proporcjonalna do kwadratu prędkości. (3)

        I tak, na rowerze też da się zabić, ale trzeba się postarać.

        W samochodach ginie rocznie 3k ludzi.

        • 8 4

        • (2)

          A ilu ludzi z głodu umiera I nikt się tym nie przejmuje

          • 0 4

          • W Polsce?

            • 3 0

          • Na polskich drogach, z głodu?

            • 0 0

      • Ostatnio tłumaczono przecież że zmniejszenie prędkości na Zwycięstwa ma zapobiegać wypadkom

        • 0 0

    • Nie prędkość, tylko nagła jej utrata (2)

      I barany jadące innym na zderzaku

      • 3 4

      • to ja wolę ja nagle utracić przy 30km/h, nie 150. (1)

        a ty przy jakiej wolisz ją nagle utracić?

        • 0 1

        • A ile utracić?

          • 0 0

    • SzA

      To jest podejście kogoś kto nie porusza się po drogach szybkiego ruchu w Polsce. Co z tego, że na autostradzie jest ograniczenie do 140 a na ekspresie 120 jak praktycznie każdy jeździ jak w Niemczech bez ograniczeń. Co Ci da znaczek 70 buhaha...

      • 8 1

    • (1)

      Na autostradzie jeździ się szybciej i do wypadków/kolizji, nie dochodzi tak często jak na 3miejskiej obwodnicy.

      • 4 2

      • odstępy

        powinien być pomiar odstępów pomiędzy pojazdami, to jest główna przyczyna wypadków

        • 3 0

    • No tak . (1)

      W ITD maja generala jako szefa i generalska pensje.

      A mieli ich wcieluc do Policji .

      W WRD mogliby sie wykazac .

      Po kij kolejne sluzby i generalki ?

      • 1 0

      • Każdy generał powie Ci, ze opowiadasz bzdury :)

        • 0 0

  • Stara obwodnica (5)

    Nie można bezpieczeństwa sprowadzać wyłącznie do prędkości. Obwodnica jest stara, wąska a część zakrętów jest źle wyprofilowana. Obciążenie ruchem jest tak duże, że nie wiem czy projektanci wyobrażli sobie taką ilość samochodów. Ogromy tłok w godzinach szczytu. Samochody stojące w długich korkach do zjazdu. Wszystkie wspomniane elementy powodują zagrożenie. Duża ilość wypadków, to suma wieloletnich zaniedbań a nie tylko skutek nadmiernej predkości, która oczywiście nie jest bez znaczenia.

    • 18 6

    • To fakt

      Wystarczy spojrzeć jak wyglądają zjazdy z obwodnicy. Kilometr przed stoją auta i blokują prawy pas, albo jada poboczem tworząc często trzy pasy ruchu, to powoduje że inni wciskają sie na chama z lewego lub prawego tuż przed samym zjazdem, jednym słowem wolna amerykanka. Nic dziwnego że udziom puszczają nerwy.
      Ale to wynik zaniedbania zarządzajacych tą drogą. Od lat problem jedynie narasta i nie widać, aby komukolwiek się spieszyło z jego rozwiązaniem.

      • 4 1

    • Czyli jest za stara i za wąska żeby jechać po niej szybko (1)

      Ergo jak najbardziej można sprowadzić bezpieczeństwo wyłącznie do prędkości

      • 5 1

      • Dlatego trzeba ją wyremontować i poszerzyć, a nie blokować

        • 1 4

    • jak projektanci mieli mieli wyobrazić sobie tyle aut

      obwodnica już 1970 była wybudowana/budowana, to jest pół wieku temu. Fiat 126p był luksusem wtedy. Inna sprawa, ze starczyłoby porządnie przeglądy techniczne robić i już 1/4 aut by odpadła z rynku.

      • 3 0

    • I pomimo tego, że jest stara i wąska niektórzy traktują ją, jak tor wyścigowy

      Co jak co, ale jazdę 140 km/h i wyprzedzanie zygzakiem po pasach byle zyskać ułamki sekund powinno się ukrócić

      • 3 2

  • (1)

    Wierzę, że są w kraju gorsze miejsca. Natomiast jako mieszkaniec Trójmiasta i użytkownik obwodnicy jestem zaskoczony skalą tolerowania wolnej amerykanki na obwodnicy. Po prostu nie ogarniam bezczynności policji.

    • 5 1

    • Masz racje co do bezczynności Policji, a wolna amerykanka panuje w całym kraju.

      • 0 0

  • Film jest przykładem d**ilizmu a nie prędkości.

    Po prostu spotkanie dwóch psycholi.
    Złośliwiec z kamerką nadział się na sebę w bmw. I tyle.

    • 12 0

  • na filmiku gościu przyśpiesza w czasie kiedy go bmw z prawej chce wyprzedzić

    i cały czas twardo trzyma się lewej, nie popieram takiego zachowania ani wyprzedzania z prawej ale oboje są tu winni

    • 13 2

  • Na obwodnicy z racji natężenia ruchu powinno być max 100/h (3)

    Liczba wypadków spadłaby o co najmniej o połowę

    • 3 6

    • (2)

      Tymczasem wprowadzenie ograniczeń bez ich egzekwowania spowoduje że będzie gorzej, ponieważ różnica prędkości między jadącymi przepisowo a patusami będzie jeszcze większa.

      • 5 1

      • (1)

        Dlatego lepiej tych ograniczeń nie wprowadzać

        • 0 1

        • W mieście non stop kierowcy otrzymują mandaty rozumiem że twoim zdaniem to nic nie daje?

          • 0 0

  • Złapanie takich i**otów jak na filmie pewnie nie jest łatwe bo policja musiałaby być w tym konkretnym miejscu. Natomiast odcinkowy pomiar prędkości, mierzenie odległości od poprzedniego pojazdu, wykrywanie wyprzedzania na zakazach i przekraczania ciągłej linii (przy remontach) jest technicznie proste i skuteczne, bowiem łapie także takich i**otów. Co więcej, wszelkie egzekwowanie przepisów ruchu drogowego od prędkości w strefie Tempo30 i parkowania przyczynia się do wyłapywania jednostek patologicznych, nie musimy czekać na rajdy na obwodnicy. Tymczasem nie, bo za mało trupów. To Polska właśnie.

    • 6 2

  • (9)

    Powinien być pomiar i doraźne działania policji w nieoznakowanych radiowozach. Najgorsi kierowcy to ci spoza Trójmiasta, którzy zobaczą drogę 2 pasmową i myślą, że można gnać ile można. I to siedzenie na zderzaku, mruganiu światłami itp.

    • 86 42

    • (3)

      I Ci "artyści" lewego pasa, z komórką w ręce, głową w innym wymiarze i wleczący się 50km/h - okrutnie oburzeni, bo na weselu to przecież zawsze oni prowadzili węża xD

      • 10 15

      • Heh, musiałeś dodać tą komórkę, bo inaczej niespodzianka - nie łamią prawa. (2)

        • 6 13

        • Jeśli prawy mają wolny to łamią (art 16 PoRD).

          Do prędkości też można się przyczepić o ile nie wynika ona z warunków na drodze.

          • 11 5

        • No to nie znasz przepisów, ale czemu się tym chwalisz?

          • 7 1

    • siedzenie na zderzaku (3)

      "I to siedzenie na zderzaku, mruganiu światłami itp."... W większości takich przypadków ktoś ma wtedy wolny prawy pas a lewym jedzie 80 czy 90km/h wiec niema się co dziwić ;]

      • 5 13

      • Na obwodnicy można wyprzedzać prawym pasem, ale fakt nie jest to bezpieczny manewr.

        • 9 2

      • Najwyraźniej nigdy nie jechałeś obwodnicą 3miasta. Możesz sobie jechać np. 120 km/h wyprzedzając (1)

        ciąg ciężarówek a i tak ktoś siądzie ci na zderzaku i będzie mrugał światłami. Ja akurat mam na takich wylane. Jadę zgodnie z przepisami i kropka. Nie mogę się doczekać, kiedy ktoś mnie wyprzedzi, zajedzie drogę i będzie brał się do bójki tylko dlatego, że ja jadę zgodnie z przepisami a on nie może jechać przeze mnie 180 km/h!

        • 10 2

        • Pamiętaj, jak ktoś mruga, to Cię ostrzega.

          Należy wtedy zwolnić do przepisowej prędkości.

          • 3 3

    • Pomiar powinien być, ale...

      ...za wypadki odpowiada po prostu ludzka głupota. Prędkość to jedno, a drugie siedzenie na zderzaku, skakanie po pasach jak nawiedzony, wyskakiwanie ze zjazdów 30km/h przed maskę, gadanie przez telefon i wszechobecne udowadnianie wszystkim dokoła, że ma się większego niż w rzeczywistości... Dopóki nie zmieni się ludzka mentalność dopóty będą wypadki, nawet gdyby na obwodnicy zrobili progi zwalniające...

      • 1 0

  • Czyli będzie jak dotąd. Szybcy wściekli chamscy rządzą

    • 4 0

  • (6)

    w pełnej wersji filmu widać, że nagrywający go sam złamał wiele przepisów. Przez takich cwaniaków codziennie są kraksy na obwodnicy. Dlaczego wstawione jest tylko jedno Obejrzałam przed chwilą całość nagrania. I czarny Mercedes i ten, który nagrywał jest winny. Obwodnica to nie autostrada, a jeżdżą tak, jakby się na takiej znajdowali.

    • 52 5

    • Na widocznym filmiku pojazd wyprzedzany jedzie prawidłowo. (4)

      Na filmie widzimy nagranie z pojazdu jadącego lewym pasem, wyprzedzanego z prawej strony. Moim zdaniem:
      - kierowca wyprzedzającego samochodu miał prawo wyprzedzać z prawej strony (art. 24 p. 8)
      - po zakończeniu wyprzedzania, kierowca tego samochodu wymusił pierwszeństwo na samochodzie nagrywającym (art. 22 p. 4).
      Kierowca BMW, od strony technicznej bardzo skutecznie ukarał kierowcę samochodu, który zapewne w jego ocenie blokował słusznie mu należny lewy pas. Niestety podłożył się bo nie pomyślał, że ten ukarany ma kamerkę.
      Wniosek: na drodze można rywalizować o tytuł największego kozaka, tylko czy warto?

      • 0 5

      • Na obwodnicy I nie tylko wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone, czy się coś w kodeksie zmieniło w tej sprawie od kilkunastu lat?

        • 3 0

      • czytaj artykuły ze zrozumieniem... (2)

        Nie wolno wyprzedzać z prawej strony na autostradzie, natomiast na drodze szybkiego ruchu - jaka jest droga obwodowa - już wolno. W Polsce obowiązuje ruch prawostronny i Janusze blokujące lewy pas (ten do wyprzedzania) powinny być surowo karani.

        • 1 2

        • wolno wyprzedzać z prawej strony i na autostradzie i na drodze ekspresowej (art 24 PoRD) (1)

          Serio, warto zapoznać się z przepisami zamiast wymyślać własne teorie.

          • 3 0

          • Ajć, wtopa ;p

            Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7:
            1)
            na jezdni jednokierunkowej;
            2)
            na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.

            • 3 0

    • zdecydowanie popieram, współwina obu kierowców. "Kamerzysta" ewidentnie jechał mocno prowokacyjnie, wyprzedzał pasem do zjazdu, a potem lewą stroną blokował ruch innym.
      Edward się zdenerwował, źle wymierzył i puknął...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane