• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica. Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica.

Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.



Czy tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są potrzebne?

Gdy wydawało się, że budowa tunelu pod Pachołkiem została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość, Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski ogłosili, że będą kontynuować starania o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej.

Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).

Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.

Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.

- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin. Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin.
Dla kogo ma być ten tunel?

Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.

To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.

Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.

Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew). Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew).
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.

- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.

- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób

Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.

- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia. Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia.
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze zobacz na mapie Gdańska, a następnie tuż przy pętli tramw. zobacz na mapie Gdańska).

Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte

- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska/Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).

Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie. Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie.
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.

Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona. Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu

A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?

Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy. Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy.
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

Kolejne pieniądze na tę inwestycję

W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.

Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.

Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118
  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5
  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (731) ponad 10 zablokowanych

  • To my jesteśmy tą metropolią czy nie (3)

    Ale wz by zukowo miał dojazd do domu to tak, Słowak by miało banink fajna drogę to tak, nowy trakt by pryszcze miały fajna drogę to tak...

    • 15 22

    • w metropoliach dominuje komunikacja miejska, Osowa dostała PKM

      • 11 5

    • W jakim języku piszesz? (1)

      Chciałem wrzucić Twoja wypowiedź w Google Translator, ale nie wykrywa mi języka...

      • 13 0

      • mi wykrył "suahili".

        • 5 2

  • Mieszkanie w molochu ale pomysł. (10)

    I nie piszcie ze mieszkanie w Osowej jest tanie bo tanie nie jest.

    • 36 18

    • A może drogę od węzła Owczarnia i wylot w okolicach Bazynskiego? (3)

      • 0 18

      • Zgin przepadnij!
        Wara od wpuszczania samochodów do lasu!

        • 13 6

      • masz na myśłi drogę rowerową? będzie taka ;) (1)

        • 6 1

        • Kościerska

          rada oliwy to zarżnęła
          ale i rowerzyści winni, zgrzeszyli bolszewizmem
          a teraz można by tamtędy puścić busy elektryczne

          ładowały by się w Osowej i przy pętli w Oliwie

          • 3 1

    • z dojazdami i kasą na wahę to jest dużo drożej, ale kreydtobiory CHF nic już nie mogą zrobić i muszą tam mieszkać

      • 6 1

    • (4)

      Jakbym chciał zamieszkać w molochu to wybrałbym morene ale wolę tu

      • 2 6

      • i wolisz korki czy tylko z przekory narzekasz? (3)

        • 7 1

        • (2)

          Nie stoję w korku, bo nie pracuje w oliwie, proste

          • 2 2

          • to po co skomlesz za tunelem? (1)

            • 2 1

            • Bo nie patrzę ( jak większość Czytelnikow tego portalu) na czubek własnego nosa. Taki tunel albo inne rozwiązanie ułatwiłoby życie wielu ludziom, ale większa część powie : jest super, nic nie róbmy

              • 1 3

  • Lepiej wydać te pieniądze na premie dla urzędników

    W ostateczności jakieś rowery czy skutery no można też odnowić biura

    • 20 15

  • To jest propaganda... (2)

    Za taki tekst powinien Pan stracić pracę :)

    • 41 71

    • ważny jest skutek

      Tekst dziennikarsko rzeczywiście zmanipulowany. Brakuje w nim odniesienia się władz Gdańska i Sopotu do wypowiedzi rozmówców. Za taką manipulację dziennikarz powinien dostać naganę.

      • 21 19

    • To jest pokazywanie drugiej strony medalu

      Za taki tekst powinien Pan dostać odznakę Zasłużonego dla Miasta Gdańska

      • 27 13

  • I tak właśnie wygląda praca z Gdańskiem (6)

    To oni chcą tak zwanej Metropoli żeby wszystkie gminy dookoła spłacały PGE Arenę i ECS. A jak trzeba współpracować to nie i już.

    Najbardziej współczuje mieszkańcom Osowy bo to podobno mieszkańcy Gdańska ale są traktowani jak wrzód nie powiem gdzie.

    Drogi i tunele budowane tylko dla Gdańska i mające się przysłużyć się jedynie wjazdowi i wyjazdowi z Gdańska. ( obwodnica południowa, tunel pod martwą Wisłą ) Marszałek województwa uznał, że OPAT to nie jest inwestycja dla trójmiasta. Tunel pod pachołkiem nie bo to bardziej dla Sopotu a nie Gdańska. Podobnie droga zielona. Drogi tylko dla Gdańska i gdańszczan.

    PKM budowana jako inwestycja pomorska przysłuży jedynie miastu Gdańsk

    • 35 49

    • jak na razie to ościenne gminy chcą żeby Gdańsk ze swoich budował im drogi dojazdowe do miasta

      • 22 4

    • olo- kolejny raz odstawiłeś tabletki?

      • 8 5

    • przecież możecie mieć od Gdańska autobusy, tramwaje i kolej. PO co Wam drogi? Przecież samochód nie służy do jazdy po mieście!

      • 3 0

    • Do tej budowy jest dużo zalet... (2)

      Ja mieszkam na spacerowej i mi się ten pomysł nie podoba bo przez ten głupi tunel prawdopodobnie będę się musiał wyprowadzić >.

      • 2 1

      • (1)

        A najgorsze w tym , że 1 będą wycinane lasy a po 2 ze wszyscy mieszkańcy będą musieli się wyprowadzić. Żałosne jest to ,że ten tunel zniszczy nie tylko lasy a także domy wszystkich mieszkańców SPACEROWEJ oraz te przyrodę wokół tego OSIEDLA.

        • 4 1

        • Z ciekawości spytam - jakie OSIEDLE jest przy Spacerowej?

          • 1 0

  • Unia nie da kasy (1)

    Spoko, w tym rozdaniu unijnej kasy takie pomysły nie przejdą. Łatwo będzie udowodnić, że wprowadzenie tranzytu TIRów pod oknami mieszkańców Przymorza i Żabianki, jest szkodliwe dla ludzi, czyli rozwoju miasta. Bez trudu można też wykazać na konkretnych danych, że budowa Drogi Zielonej zniszczyłaby sens rozwoju transportu zbiorowego. A to autobusy, tramwaje i rowery są priorytem na kaskę z EU, a nie samochody. Więc jak radni miasta zgodzą się na wydanie pieniędzy na analizy, które są wbrew założeniom EU, to można sprawę zaskarżyć o marnowanie publicznych pieniędzy. Niech FRAG to zrobi, a nie tylko gada.

    • 53 7

    • FRAG nie tylko gada

      zanim coś powie, opracuje analizę wielokryterialną.
      A co ty zrobiłeś dla swojego miasta?
      Może byś napisał tekst do UE?

      • 4 8

  • Zdecydowanie tak (5)

    To jest ratunek dla Oliwy. Remontowanie innych dróg nie ma tu większego sensu, jedynie przeniesienie ruchu z ulicy Opata Jacka Rybińskiego i zmiana jej funkcji na deptak lub ostatecznie drogę dojazdową może coś zmienić.

    Wyobraźmy sobie, że Bohaterów Monte Cassino w Sopocie miałoby przyjąć taki ruch jak Rybińskiego. Wpłynęłoby to na kształt tego miasta?

    • 39 41

    • paranoja w głowie (2)

      Gdzie ulica Opata Rybińskiego, a gdzie Monciak w Sopocie? Ulicaw Oliwie niczym nie różni się od setek ulic w Gdańsku, ani nie jest szczególnie urokliwa, a przede wszystkim kto będzie nią spacerował i dokąd? Monciak to europejska klasa, Monte Carlo, a Opata w Oliwie to po prostu ulica przez miasto, jakich setki w Polsce. Ktoś, kto porównuje Monciak z ulicą w Oliwie musi mieć zaburzony obraz rzeczywistosci.

      • 19 14

      • (1)

        Cóż, wydaje mi się, że nikogo nie obrażałem swoim postem. Nie bardzo rozumiem atak.

        Co do charakteru ulic, to on nie bierze się znikąd. Czy ulicą Długą w Gdańsku mógłby jeździć tramwaj? Nie? Dlaczego, przecież w latach 50. jeździł?

        • 10 8

        • ... człowieku przestań sie wygłupić te trzy domy na tego Opata to można by było zburzyć i śmiało poszerzyć tę ulicę do czterech pasów jezdni. Wogóle to się ceregielą z tym kawałkiem Oliwy. Gdyby tak dało się zlikwidować ten kawałek cmentarza na Opackiej to by już dawno było coś, ale klechy nie chcą słyszeć aby cuś im uszczknąć i to tak jest.

          • 0 0

    • uspokojenie ruchu tak, ale nie za cenę tunelu (1)

      Uspokojenie ruchu na Opata Rybińskiego nie odkorkuje Oliwy i Osowej, wręcz przeciwnie, bo jak będzie nowa droga, to i aut przybędzie. To nie jest żaden ratunek dla Oliwy, to rzeczywiście szaleństwo garstki "miłośników" Oliwy.

      • 8 6

      • Ależ w moim poście nie chodzi o "odkorkowanie" Oliwy czy Osowej, tylko zmianę charakteru ulicy Rybińskiego z drogi de facto przelotowej na ulicę dojazdową lub nawet deptak. Oliwa to nie jest sprawa tylko jej mieszkańców, sam mieszkam zupełnie gdzie indziej, tylko wszystkich gdańszczan. To chyba oczywiste, że obecna sytuacja blokuje naturalny kierunek rozwoju tej dzielnicy.

        • 3 1

  • NIE - dla tunelu pod pachołkiem (2)

    cena nie adekwatna do zalet.

    Jest dużo ważniejszej roboty z drogami wewnątrz Gdańskich dzielnic.
    Tramwaje, naprawa dziurawych nawierzchni, polepszenie infrastruktury w centrum, rejony Chełmu, Oruni.
    Już nie mówię że lepszym była by inwestycja w tunel lub wiadukt ale na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Łostowickiej, a nie tunel w Pachołku ......Ile ludzi procentowo na tym skorzysta ?

    • 67 30

    • Rejon Chełmu? Chyba Kpisz! Tyle tam nowych ulic! A Oliwie i Osowej już nic się nie należy? Chłam, nie mieszkaniec, pfu!

      • 5 7

    • A idźcie z tym chelmem i Orunia sami sobie tam mieszkajcie

      • 4 5

  • budowac, nie dyskutowac (11)

    Zobaczcie jaki uklad komunikacyjny jest na Slasku. Nasz nawet do pietmunie dorasta. Drug musi byc wiecej. A juz argument, ze przez tunel ludzie sie wyprowadza z Gdanska jest idiotyczny. Wy tu gadacie a nie mozna spokojnie z Gdanska do Gdyni przejechac bo Obwodnica osiaga swoje maksimum przepustowosci. Tunel jest nie dla Osowej a test dla dzielnic poludniowych ktore sprawnie przez obw poludniowa dostana sie do centrum.

    • 46 72

    • Dobrze mówisz! (2)

      Dawno większych bzdur nie czytałam w artykule. Mamią społeczeństwo. To normalne, ze drogi musza byc- mało tego- stale ulepszane. Karnowski z Adamowiczem, tak sie rozpasali na stołkach, ze zapominają o priorytetach dla mieszkańców- dla których przeciez pracują. To nie my jestesmy dla nich, tylko oni dla nas. Czemu w tak ważnych tematach nie ma żadnego referendum, aby większość mogła wybrac? Tylko sami decydują?

      • 9 30

      • (1)

        bo w takich sprawach większość ludzi jest zwyczajnie niekompetentna

        • 12 3

        • Jak to "niekompetentna"? Polacy są najbardziej kompetentnym społeczeństwem na świecie! Każdy wypowiada się pewnie w wielu tematach, które na zachodzie pozostają domeną specjalistów.

          • 9 0

    • budować zintegrowany transport zbiorowy (4)

      A nie kolejną wylotówkę na obwodnicę dla samochodów. Świat się zmienił, mamy PKMkę i pod nią trzeba budować system transportu dla Trójmiasta. To są parkingi P+R, buspas na Spacerowej, częste kursy autobusów pomiędzy Osową a Oliwą oraz nowa droga rowerowa.

      • 28 6

      • (3)

        gdańsk osowa - gdynia centrum - auto - 20 minut - czym dojade ze zbiorkomu tak samo szybko?

        • 3 9

        • (2)

          PKM. W dodatku nie musisz szukać parkingu.

          • 10 2

          • 20 min to sama jazda kolejką (1)

            dodaj czas na dojazd do kolejki, oczekiwanie na pociąg i dotarcie do celu na miejscu - wyjdzie godzinę

            • 1 1

            • Tak samo można powiedzieć, że 20 min to czas jazdy samochodem, a do tego dodaj szukanie parkingu, stanie na światłach i skrobanie szyb zimą :-* i razem z korkiem wyjdzie godzina dwadzieścia ;)

              • 2 0

    • I na tym Śląsku dzień w dzień są gigantyczne korki, choć układ drogowy to same bezkolizyjne drogi.

      • 19 3

    • Gdzie tunel, a gdzie dzielnice południowe? Widzieli wy ostatnio mapę, tawariszcz drug?

      • 7 1

    • południowiec odstawił tabletki i myśli tunelowo

      Z Gdańska do Gdyni można spokojnie dojechać SKM.

      Południowcu: życzę dużo zdrowia.
      Myślenie tylko o samochodach w mieście źle robi na wiele przejawów zdrowia - nie tylko psychicznego.

      • 12 6

  • to ma byc artykul

    Ten artykul to jakies niepoozumienie Wstyd ze mamy takich "dziennikarzy"

    • 35 54

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane