• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica. Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica.

Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.



Czy tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są potrzebne?

Gdy wydawało się, że budowa tunelu pod Pachołkiem została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość, Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski ogłosili, że będą kontynuować starania o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej.

Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).

Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.

Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.

- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin. Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin.
Dla kogo ma być ten tunel?

Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.

To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.

Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.

Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew). Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew).
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.

- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.

- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób

Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.

- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia. Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia.
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze zobacz na mapie Gdańska, a następnie tuż przy pętli tramw. zobacz na mapie Gdańska).

Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte

- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska/Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).

Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie. Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie.
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.

Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona. Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu

A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?

Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy. Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy.
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

Kolejne pieniądze na tę inwestycję

W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.

Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.

Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118
  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5
  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (731) ponad 10 zablokowanych

  • Udogodnienia komunikacyjne dla wszystkich

    Nowa Spacerowa i tunel nie jest potrzebny jedynie mieszkańcom Osowy.
    Potrzebują tego szczególnie mieszkańcy Oliwy i Sopotu, żeby wydostać się z zakorkowanego centrum na obwodnicę (największe korki tworzą się do i od obwodnicy) Potrzebują takiego rozwiązania też mieszkańcy gminy Żukowa, którzy dojeżdżają do trójmiasta do pracy, a i mieszkańcy Wrzeszcza mieliby mniejsze korki na Słowackiego. Tylko musi być to droga (z tunelem - czy bez) lokalna z komunikacją podmiejską a nie tranzyt dla Tirów.
    Sopot też mógłby swoim mieszkańcom wybudować ulicę lokalną w kierunku obwodnicy - np. Reja albo 23 Marca. Zanim powstała obwodnica jeździło się tędy do Sopotu z Osowy. Potrzeba jest więcej dróg, ale mniej uciążliwych dla ludzi. Chroni sie lasy a zapomina o nas mieszkańcach.

    • 2 1

  • do piekła... (41)

    z tym pomysłem

    kolejna autostrada przez miasto

    ale pewnie jak ktoś zamieszkał na Osowej, bo taniej, i teraz toczy się codziennie w korku na Spacerowej, to już zaciera ręce.

    • 334 153

    • niekoniecznie zacieramy ręce (3)

      Ja mam w rejestracji samochodu znienawidzone przez wielu GKA. Wiedzcie że nie wjeżdżam samochodem do Gdańska dla przyjemności. wolałbym zostawić auto na P&R przy obwodnicy i dalej jechać komunikacją miejską ale stracę na tym mnóstwo czasu. Gdyby powstały stacje przesiadkowe z dobrymi połączeniami to i Gryf by się do nich dopasował ze swoimi autobusami. Podobnie - jadąc z rodziną autobusem do miasta stracę dodatkowo jeszcze sporo pieniędzy bo nie mam zniżek na komunikację miejską. Popatrzcie na strony komunikacji miejskiej - jest duży artykuł o krajowej karcie dużej rodziny podsumowany informacją że karta nie uprawnia do zniżek w Gdańsku.
      Tramwaje i pociągi mają problem aby wjechać na górny taras ale autobusy i trolejbusy mogą zatem wydajcie te 2mld na autobusy i trolejbusy oraz w miarę bezpieczny parking dla przyjeżdżających to będziecie mieć mieście lepsze życie.

      • 4 0

      • (2)

        Mogę wiedzieć, z jakiej racji mam finansować zniżki "dużym rodzinom"?

        • 1 0

        • Z powodów społecznych

          żyjesz w społeczeństwie, a państwo powinno popierać zachowania prospołeczne, mające pozytywny wpływ na rozwój kraju i społeczeństwa. Państwo w wykonaniu PO i Tuska popiera niestety tylko WSI i rodziny członków PO i to też nie byle jakich.

          • 0 1

        • bo istnieje wieksza szansa, ze jedno z tych dzieci bedzie pracowac i placic podatki

          niz jakiekolwiek dziecko czlowieka bezdzietnego.

          Nie posiadanie dzieci w skali mikro - jednej osoby - nie jest niczym zlym. Kazdy ma prawo do takiej decyzji.

          W skali makro (calego spoleczenstwa) jest katastrofa. Starzenie sie spoleczenstwa, brak rak do pracy itp.

          Uwazam, ze ludzie majacy 3+ dzieci powinni miec chocby takie wsparcie od miasta. To sie miastu po prostu oplaca. I... prosze nie twierdzic, ze wszyscy, ktorzy maja wiecej niz 2 dzieci to patologia. Znam kilka bardzo porzadnych rodzin, ktore maja 3+ dzieci. Byla to swiadoma decyzja i sa to wzorcowe rodziny.

          • 0 0

    • kto by zamienił... (3)

      nikt normalny nie zamieniłby mieszkania w osowie na mieszkanie na morenie nawet gdyby miał dostać jeszcze dwa samochody

      • 9 8

      • ja bym zamienił (1)

        wychowałem się tu, dwadzieścia kilka lat spędziłem. potem mieszkałem 5 lat we wrzeszczu i musiałem wrócić z powodu remontu. rok siedzę i mnie już szlag trafia. może dla słoikow, co to spedzaja wolny czas przed tv to jest odbre, ale jak ktoś oczekuje od miasta czegos wiecejniz kablowka, to to jest tragedia

        • 6 2

        • Rzecz gustu

          • 0 0

      • To skoro tam takie eldorado

        to po co droga do miasta?

        • 9 1

    • Na Osowej nie jest taniej niz w komunoblokowiskach (5)

      Mieszkancy placa podatki, sa w granicach miasta. Wybrali te dzielnice z roznych powodow: jedni bo jest centralnie polozona i pozwala na rowny dojazd do calego Trojmiasta, inni bo pracuja nieopodal, jeszcze innym przeszkadzaja paskudne blokowiska. Czasem wszystki te powody razem.

      Dzielnica nie jest juz mloda, ale wciaz sie rozwija i chyba nie ma zadnej laski w tym, ze powinno sie zadbac o komunikacje. Budowa drogowej alternatywy, jak i tramwaju i drog rowerowych jest konieczna zarowno dla Osowian i dojezdzajacych z poza Gdanska jak i dla mieszkancow dolnych tarasow Gdanska i Sopotu ktorzy dojezdzaja do pracy przy obwodnicy, lub chca miec dobry dojazd do obwodnicy lub do kaszubskich drog.

      A Wy byscie sie od razu zarli jak w Dniu Swira!!

      • 13 3

      • tak, wyprowadź się na przedmieścia i oczekuj darmowej infrastruktury (3)

        analogicznie - niektorzy się nie wyprowadzili, a żadasz chorendalnej kwoty z ich pdoatków. jakim prawem? chodniki krzywe, przedszkola zapuszczone, ale dojazd lda lorda musi byc

        • 6 3

        • nie darmowej - płacę podatki

          • 0 0

        • jakie przedmiescia? przedmiescie to chwaszczyno, osowa jest rownoprawna dzielnica (1)

          • 9 4

          • Osowa jest rownowazna dzielnica

            Osowa nie jest dzielnica centralna.
            Osowa jest przedmiesciem.

            Zajmijmy sie pierwszym zdaniem.
            Jak tylko na kazde 15 000 mieszkancow innych dzielnic zostanie wydane 2mld zlotych zbudujemy ten tunel.

            Nie rozumiecie, ze to nie tylko idiotyczny urbanizstycznie projket wrecz wyganiajacy ludzi z miasta, ale takze _bardzo_ DROGI. Nie ma sensu.

            • 6 4

      • Oczywiście że dobra komunikacja jest potrzebna

        ale autostrada pod górką to lekka przesada. Myślę, że za te pieniądze można by spokojnie połączyć tą dzielnicę z centrum tramwajem i jeszcze by zostało.

        • 10 1

    • Po-owskie dziady znów skłócają ludzi

      nie dajcie się na to znów nabrać

      • 0 0

    • (5)

      Nie koniecznie.
      Mieszkam na Osowej i owszem, tunel by mi ułatwił dojazd do miasta, ale doskonale sobie zdaję sprawę, że to kolejna miejska autostrada i w dodatku kosztująca absurdalne pieniądze. Jestem zdecydowanie przeciwko tej inwestycji.
      Już bym wolał, żeby ta kasa poszła na drogi rowerowe ;-)
      A poważnie, to już nie mogę się doczekać otwarcia PKM.
      I żaden tunel za dwa miliardy mi nie będzie potrzebny.

      • 66 18

      • (4)

        Hahaha. Ta, jasne. W takim razie JUŻ NIGDY nie jeździj Spacerową jeżeli ją wybudują od nowa :) Bo przecież jest Ci niepotrzebna. Hahaha, dobre sobie.

        • 9 63

        • (3)

          Kupiłem mieszkanie w Osowej dlatego, że pracuję za obwodnicą. Skoro Cię boli stanie w korkach na spacerowej to może trzeba było kupić mieszkanie na dole?
          Ja nie pamiętam kiedy ostatnio stałem na Spacerowej w korku, nie używam jej w ogóle w godzinach szczytu, najwyżej w nocy.

          • 51 3

          • (1)

            I spodziewasz się, że będziesz mieć 1 i tą samą pracę całe życie?

            • 0 0

            • To kupienie gdzieś mieszkania oznacza, że trzeba tam mieszkać do końca życia???

              Może jak znajdzie nową pracę to to mieszkanie sprzeda a kupi nowe koło nowej pracy.

              • 4 0

          • znaczyt' i w Osowej mieszkają rozsądni ludzie

            tylko czemu tak niewielu?

            • 20 1

    • Nowa Politechniczna czy tunel pod Pachołkiem to rzeź na Grunwaldzkiej (1)

      Ale będzie argument do budowy Drogi Czerwonej skoro układ niewydolny.

      Plan jest taki żeby zachęcić mieszkańców Oliwy, Przymorza, Zaspy i Wrzeszcza do wyprowadzki za miasto. A przyczynią się do tego samochody z rejestracjami GDA, GKS, itd, brak inwestycji w centrum i podnoszone corocznie opłaty za wieczyste użytkowanie.

      • 47 11

      • Przeciez w ciagu tramawju przy Nowej Politechnicznej juz jest zaznaczony przystanek "Droga Czerwona"

        Ci kretyni odpowiedzialni za rozwoj miasta nadal nie moga sie nacieszyc, ze maja wreszcie Golfa TDI lub Passata w gazie. Zaoraz caly Wrzeszcz, bo panisko z Zukowa musi wjechac do centrum i za darmo zaparkowac.

        • 0 0

    • A co ze starą Oliwą? (11)

      Samochody z Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego trzeba wyrzucić. Ale dokąd, jak nie do tunelu, dokąd????

      • 8 15

      • Nowa Opacka i poszerzenie Czyzewskiego (2)

        Na odcinku od NOpackiej do Spacerowej. l juz.

        • 2 3

        • (1)

          Tam nie da się poszerzyć.

          • 1 0

          • Jak się nie da

            Zawsze się da

            • 0 1

      • Najlepiej prosto na złom (1)

        I dlaczego uważasz, że wszystkie pojadą do tunelu a żadne z niego nie wyjadą? Będzie miał jakąś moc zasysającą???

        • 13 1

        • czarna dziura

          tylko dla chętnych

          • 5 0

      • do autobusu

        • 1 1

      • (4)

        Rybińskiego zrobić jednokierunkową "w dół", ruch " w górę" przez Opacką.

        • 21 4

        • (3)

          No to rzeczywiście "wyrzuciłeś" samochody z Rybińskiego...

          • 4 6

          • (2)

            Optymista powie, że wyrzuciłem ich połowę (i to niskim kosztem), pesymista - jak wyżej ;)

            • 12 3

            • (1)

              Realista :) powie, że charakter drogi się nie zmieni, tylko jej przepustowość. Nie chodzi bowiem tylko o ułatwienie życia kierowcom, a o nadanie Oliwie kierunku rozwoju.

              • 8 2

              • To prawda -idealnie było by wyprowadzić z Rynku, Opackiej możliwie dużo aut, udrożnić Polanki, Wita Stwosza, Obronców - do tego potrzebny jest tunel - ale pytanie, ile to kosztuje i ile potrwa? A zmianę organizacji ruchu można zrobić już teraz.

                • 6 1

    • debilizm

      taniej? mieszkania są tu tak drogie jak w centrum miasta, wiec nie powiedziałabym, ze taniej

      • 3 2

    • (1)

      Przecież nie dla Osowian jest ta droga tylko dla Sopocian baranie

      • 7 6

      • To będą sprawdzać przy wjeździe

        kto gdzie mieszka i mie wpuszczać nikogo poza sopocianami???

        • 7 1

    • Pod prąd cywilizacji

      Na świecie duże miasta robią wszystko by nie wprowadzać samochodow do szeroko rozumianego centrum. Inwestuje się w komunikację publiczną. Samochody wnoszą opłaty ekologiczne. Generalnie wszyscy uznali, że walka z korkami poprzez przecinanie miasta kolejnymi trasami szybkiego ruchu i odcinanie w ten sposób osiedla od osiedla to nie jest rozwiązanie. Ludzie muszą się nauczyć, że w Gdańsku jak w Londynie, czy Berlinie nie jeździ się do pracy samochodem. I na tę ekologiczną i mniej stresującą koncepcję są potrzebne miliardy. Wygodna, szybka, dostępna sieć publicznej komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Nie puszczanie ekspresówki wzdłuż plaży i kopanie absurdalnych tuneli.

      • 28 4

    • Pomysł

      nie wart funta kłaków !!!!

      • 2 3

    • pewnie... wszystko źle...

      i tak źle i tak nie dobrze, źle jak nie budują i źle jak budują, źle jak na powierzchni, źle jak w tunelu...Polactwu nie dogodzisz...

      • 7 8

  • no (34)

    wlasnie, to tak jakby zachcialo sie wlodarzom budowac tunel pod zatoka z gdanska na hel heh

    • 234 114

    • zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się (22)

      idac dalej tym tokiem myslenia zalozmy rogatki na granicy miasta i wpuszczajmy tylko co 2 auto..... albo pobieramy symboliczna oplate 5 zl

      • 22 13

      • to tak jak w normalnych miastach europejskich - wjezdżasz samochodem = płacisz (21)

        u nas to nawet za parkowanie nie trzeba płacić

        • 37 7

        • nie trzeba placic.... (20)

          ....bo nie ma gdzie parkować..... w każdym normalnym europejskim mieście są duże wielopoziomowe parkingi

          • 16 16

          • (16)

            Faktycznie. Np. Wielopoziomowe parkingi dla Londynu znajdują się obok stacji kolejowych położonych kilkadziesiąt km od granic miasta.

            • 31 3

            • Lądyn.. nie ma takiego miasta. Jest Lądek. i Lądek Zdrój. (1)

              w Warszawie parking piętrowy przy metro Muranów,
              bilet tramwajowy zwalnia z opłat za parkowanie

              u nas nawet nie ma wspólnego biletu
              sto lat za Murzynami, koraliki, perkal, infobox

              • 1 2

              • Święte słowa !!!!

                I komuś zależy, by Polacy nadal zachwycali się nadal koralikami, perkalem i infobox'em. Ludzie !!! Młodzi !!! Obudźcie się !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                • 0 0

            • Uwielbiam te porównania... (13)

              W Londynie było metro jak u nas było Powstanie Styczniowie...
              Najpierw zróbcie infrastrukturę, zorganizujcie transport, a potem zamykajcie centrum. Bo póki co np. spod Auchan musisz jechać przez centrum żeby dojechać do IKEI (w rzucie ok. 1km)

              • 27 4

              • (1)

                Tube była WCZEŚNIEJ niż powstanie styczniowe. Pierwszą linię otwarto o 10 dni wcześniej, ale budowa parę lat...

                jesteśmy na wczesniejszym etapie niż oni do 1933, gdy wprowadzili London Teansport, wspólne bilety itd wg Wikii przeszkodą było to że to były linie prywatne, buchacha! ciemniaki, naiwniaki!

                u nas skm pkm ztm zkm zkmzg pr - a zadna nie jest prywatna
                kilku buców trzeba by powiesic, inaczej nic

                • 0 0

              • prywatna, publiczna - nie ma wiekszej roznicy w gospodarce rynkowej

                Dyrektorzy sa rozliczani z wynikow finansowych. Jesli nagle beda duzo gorsze, to wejdzie prokuratura za dzialanie na niekorzysc spolki...

                Swiat nie jest tak czarno-bialy, a wieszanie ludzi z pewna wiedza i doswiadczeniem to domena bolszewikow. Rozsadniej jest szanujac wszystkie stanowiska znalezc optymalne rozwiazanie. win-win. Tylko tak mozna budowac dobry klimat do jakiegokolwiek przedsiewziecia.

                • 0 0

              • Akurat kominikację miejską w Gdańsku (6)

                mamy na naprawdę dobrym poziomie nawet w porównaniu do Londynu. Metro nam na nic nie jest potrzebne bo w tak małym mieście jedynie generowałoby koszty. Jedyne czego do szczęścia brakuje to prosty bilet na wszystkie środki transportu.

                A akurat Auchan jak i IKEA znajdują się daleko poza centrum i posiadają pojemne parkingi więc spokojnie możesz się tam udać autem. Nie widzę sensu komunikowania ich autobusem.

                • 18 3

              • altor: Komunikacja jest niezla, ale wymaga poprawek

                chocby tramwaje - jezdza, jakby wszyscy chcieli jechac do Gdanska Glownego. Nieprawda. Powinny przecinac czesciej linie SKM/Grunwaldzka. Chocby na wysokosci JPII (od Wojska Polskiego, wzdluz JPII do Stadionu wzdluz przyszlej drogi Zielonej, ktora to przy okazji powinna byc miejska, przyjazna ludziom aleja, nie trasa tranzytowa).

                Drugie przebicie - wzdluz kolobrzeskiej od tramwaju z Przymorza do tramwaju na Oliwe.

                Do tego, jak powiedziales - wspolny bilet. Przy okazji warto tez dac priorytet na swiatlach komunikacji miejskiej, wprowadzic kilka buspasow lub przebudowac aktualne trasy tramwajowe na trambuspas (tak jak zrobiono to na "Morenie"). Dac prawo cichym jednosladom motorowym jazdy po buspasach, promowac alternatywne srodki lokomocji.

                Sporo jest do zrobienia. Czesto patrzac na to, co robia wlodarze miasta mam wrazenie, ze zaden z nich nigdy nie jezdzi komunikacja publiczna.

                • 0 0

              • Komunikacje na poziomie Londynu piszesz... (1)

                Pozwolisz ze nie skomentuje
                O metrze pisałem w kontekście zacofania w budowie sieci komunikacyjnej w Trójmieście i w Polsce ogólnie.
                Nikt o zdrowych zmysłach nie bedzie budował w Trójmieście metra, ale tunel pod Pachołkiem???
                Jak najbardziej

                • 2 5

              • Co jest takiego cudownego w tej komunikacji londyńskiej

                że aż nie chcesz o tym innym opowiedzieć??? A może opowiesz jak wspaniała jest komunikacja miejska w innych miastach UK???

                Poza tym skoro tak Ci się podobają rozwiązania komunikacyjne Londynu to zapewne nie masz nic przeciwko rozwiązaniom wspomagającym czyli ograniczającym ruch w centrum - opłacie korkowej 11.50PLN i opłacie za godzinę parkowania 6.50PLN (38.00PLN za dobę).

                Może dla Ciebie tunel pod Pachołkiem to rozsądne rozwiązanie ale dla mnie to tak samo bzdurna idea jak metro w obecnym Trójmieście.

                • 1 0

              • I kto niby takim autobusem miałby jeździć? (2)

                Rodzinka z meblościanką z IKEA jadąca na zakupy do Auchan? Czy rodzinka z 20 torbami zakupów jadąca na kolejne do IKEA?

                • 14 3

              • Koło Auchan są duże osiedla mieszkaniowe (1)

                Wiszące Ogrody, Karczemki, Kokoszki, Kiełpino Górne...
                IKEA to w skrócie myślowym wrota na Wrzeszcz
                Reasumując-jadąc z okolic Auchan w kierunku Wrzeszczą komunikacja miejska musisz jechać przez centrum.
                Zrozumiely???
                Dla jasności od 01 września sie to zmieni (PKM)
                Nareszcie

                • 3 1

              • A jaki cel mają mieszkańcy tych osiedli w podróży do wrót Wrzeszcza autobusem???

                • 1 0

              • (2)

                A żeby z Wejherowa dojechać do Gdańska Głównego, trzeba wsiąść w Wejherowie w SKM i wysiąść w Gdańsku Głównym.

                • 23 2

              • "Wlasnie bylem swiadkiem najbardziej absurdalnego poscigu w historii. Ide se obok placu zabaw, dzieciaki w wieku 7-10 strzelaja se petardami Picolo (wnioskuje po odglosie pierdniecia). Nagle pod plac zabaw na miejsce zbrodni wjezdza fura strazy miejskiej. Na sygnale! Wyskakuje dwoch typa (wiek 30-40) i rusza sprintem w kierunku oprawcow. Mowiac sprintem mam na mysli tempo wolniejsze od mojego biegu tylem po ojebanym 0,7l. Dzieciaki byly chyba tak zaskoczone nieporadnoscia naszych obroncow porzadku na ulicach, ze daly im jeszcze 5 sekund handicapu i dopiero zaczely spitalac. Po mniej wiecej 30 metrach poscigu miejscy bohaterzy skapitulowali dyszac przy tym jakby kurka ukonczyli triathlon.
                Gangsterka w Wejherowie."

                • 29 1

              • Dobry joke, z wejherowa nie jeździ SKMka do Gdańska, SKM jeździ pod Wejherowo, nie przekracza granicy wsi ponieważ wszyscy się boją, a mało tego rozkradają tam pociagi w trakcie jazdy.

                • 6 5

              • W artykule przecież przedstawiono wiele opcji transportowych...

                • 4 4

          • a gdzie w tej europie byles?

            W Kartuzach?

            • 5 0

          • parkingi stoją puste - bo trzeba za nie zaplacić

            popatrz na ten naprzeciwko dworca pkp - pusty. Nowy parking przy Placu Poległych stoczniowców - pusty etc. TRZEBA PŁACIĆ.

            • 18 0

          • Podaj konkretne przykłady

            bo takie dyrdymały każdy może sobie napisać. Owszem np. w centrum Londynu jest kilka takich parkingów, na których nawet dość łatwo znaleźć miejsce tyle że koszt dojazdu wraz z zaparkowaniem na nim np. na czas pracy to około £50. Ilu kierowców byłoby stać na wydanie na parking 50PLN???

            • 19 2

    • (2)

      Nie można dobudować 3 pasa o zmiennym kierunku jazdy?

      • 3 7

      • wystarczy dobudowac pas wjazdowy do miasta jako buspas

        Ludzie najczesciej spiesza sie wjezdzajac do miasta i musza wtedy byc na wyznaczona godzine.

        W pierwszej kolejnosci warto byloby tego sprobowac. Dodatkowo mozna pomyslec o :
        - poszerzeniu Reja i puszczenia tam ekologicznego autobusu do Sopotu . Nie bylaby to ulica dostepna dla samochodow indywidualnych
        - dla turystow jadacych do Sopotu wjazd koleja (ostatnio jechalem w Alpach - wjezdzasz na platforme i jedziec pociagiem siedzac w samochodzie). Wyjazd na wyscigach. Choc w sumie - po co wjezdzac samochodem do Sopotu? Lepszy i tanszy P&R i bardzo duza oplata dla rejestracji innych niz sopockie.

        • 0 0

      • Już to widzę..Polscy kierowcy nie.ogarniaja pasów niezmiennych, a co dopiero.to.

        • 18 1

    • za te (4)

      2 miliardy mozna dalej wyliczac co mozna kupic, pomijajac te 4 tys mieszkan na morenie czy po drugim wozie mozna kupic jeszcze 2 miliardy hot dogow w ikeja albo basen spirytusu i rozrobic na dwa baseny krupnika

      • 77 18

      • ale powiem ci synku że te 2 mld to za mało żebys kupił sobie rozum (3)

        • 37 20

        • wes sie (2)

          sam za siebie synku

          • 4 7

          • (1)

            Wes Craven? Taki reżyser filmowy...

            • 2 0

            • Ja stawiam na to ze chodziło mu o wessanie

              • 1 0

    • Największe pieniądze robi się na wielkich slomianych inwestycjach (1)

      My jako "konsultanci" bierzemy dolę, to co koniaczku?

      • 49 8

      • Konieczku...stać mnie :)

        • 8 0

    • wydajmy je lepiej na katechizacje młodzieży szkolnej!

      • 9 10

  • Tunel za drogi. (4)

    Osowiacy aby dojechać na tak zwany dolny taras coraz częściej wybierają Słowackiego. Ta trasa została przebudowana z sensem.
    Spacerową wybierają ci, którzy dojeżdżają do Oliwy. to ich lokalne zmartwienie.'
    I niech tak zostanie. Bez tunelu da się żyć.

    1, 98 mld złotych można wydać bardziej sensownie !
    Za taką kasę bardzo wiele można zrobić.

    • 10 8

    • Potrzebujemy wszyscy udogodnień komunikacyjnych

      Nowa Spacerowa i tunel nie jest potrzebny jedynie mieszkańcom Osowy.
      Potrzebują tego szczególnie mieszkańcy Oliwy i Sopotu, żeby wydostać się z zakorkowanego centrum na obwodnicę (największe korki tworzą się do i od obwodnicy) Potrzebują takiego rozwiązania też mieszkańcy gminy Żukowa, którzy dojeżdżają do trójmiasta do pracy a i mieszkańcy Wrzeszcza mieli by mniejsze korki na Słowackiego. Dobrze by było, gdyby była to droga lokalna z komunikacją podmiejską a nie tranzyt dla Tirów.

      • 0 0

    • Jesteś inteligenty innaczej (1)

      Na tym polega gwóźdź programu, że albo zbuduje się tą trasę i unia da na to pieniądze, albo trasy się nie zbuduje a unia na nic innego nie da tych pieniędzy

      • 3 1

      • ty neokomuchu!

        kłamstwa

        kasa jest na jakiekolwiek inwestycje o duzym znaczeniu

        centralne planowanie bylo w PRL i CCCP
        wiosną spalano węgiel, by nie obcięli przydziału następnego roku
        jeśli Unia też tak by miała działać to lepiej z niej wystąpić
        póki czas
        by tonąc nie pociągnęła na dno

        • 0 2

    • Kiepsko myślący

      Te pieniądze byłyby na tunel - nie ma tunelu nie ma pieniędzy, wiec to nie jest tak że można je inaczej wydać.

      • 5 3

  • (5)

    Pojedzcie do Amsterdamu, samochodow praktycznie brak na ulicach. W porownaniu do Gdanska jest cicho, powietrze czyste. A na ulicach tlumy ludzi i rowerzystow. Miasto tetni zyciem dzien i noc.
    U nas tetnia tylko autostrady.

    • 8 8

    • Jak czytam takie bzdury, to aż zęby bolą (4)

      Pojedź sobie do tego Amsterdamu i zobacz na własne oczy, czy tam nie ma samochodów.
      Bo ja widziałem całkiem sporo.
      I czy powietrze jest tam takie "czyste" :))))

      • 4 4

      • Święta prawda!

        Też bywam w Amsterdamie. Tragedia komunikacyjna. Samochodów w centrum pełno, problem z parkowaniem - realne tylko podziemne parkingi mocno płatne, ale są. Najbardziej kontrowersyjne, przynajmniej dla mnie, ostre jazdy rowerzystów na chodnikach i dla mnie masakra - motocykle na scieżkach rowerowych w mieście. Jeżdżą z przyzwoitą prędkością, ale widok motocyklisty 3m z prawej - średni. Przykład Amsterdamu IMO nie najlepszy.

        • 0 0

      • Wlasnie z niego wrocilam. W porownaniu z Gdanskiem czy Warszawa, ruch jest nieporownywalny.

        • 1 1

      • na pewno jest bardziej czyste niż w naszych miastach (1)

        Polskie miasta najbardziej zanieczyszczone w UE.
        Oczywiście w Amsterdamie są również samochody. U nas jest ich już więcej w przeliczeniu na 1000 mieszkańców i stąd wiele kłopotów i kosztów.
        Tak nie musi być.

        • 4 3

        • tam nie ma juz tylu disli i ludzie nie jezdza na opalowym

          • 1 1

  • Kiedy wreszcie most na Wyspę Sobieszewką !!!

    Kiedy wreszcie most na Wyspę Sobieszewską !!!

    • 4 1

  • znowu ktoś zarobi? (1)

    Budowa tunelu droższa, aniżeli w Norwegii, gdzie trzeba wysadzać skały... :))

    • 2 1

    • załapałaś się na wysadzanie ?

      • 1 1

  • za te 2 miliardy mozna by usprawnic komunikacje miejska w tym rejonie

    i zbudowac siec dróżek rowerowych przez lasy oliwskie. Stworzyc kilka dodatkowych linii busa, wybudować kilka nowych przystankow, czeste kursy co 5-10 minut, nie tylko do wrzeszcza i oliwy ale i nawet dluzsze, do sopotu i gdanska. A w okolicy obwodnicy zbudować parkingi dla przyjezdnych, baze przesiadkowa i być może nawet wypozyczalnie rowerow, najlepiej darmowych lub za symboliczna oplate do korzystania przez caly dzien. Bylaby to atrakcyjna alternatywa dla mieszkancow Osowy a może i nie tylko dla nich. Wielu z osowy przesiadło by się na busy, a w sezonie wiosenno-letnim na rowery i raptem okazaloby się , ze spacerowa częściowo się odkorkowala.
    I na pewno wyszloby w finale zdecydowanie taniej niż te 2 miliardy na tunel.

    Miasta na zachodzie europy już od dawna odchodzą od ciągłego rozbudowywania infrastruktury drogowej w miastach, zwlaszcza w centrum, na rzecz komunikacji miejskiej i rowerowej.
    U nas panuje wciąż trend odwrotny i miasta korkują się.

    • 2 4

  • Tunel jest zdecydowanie za drogi. Są lepsze i wielokrotnie tańsze rozwiązania (2)

    Reja powinna zostać poszerzona i dopuszczony normalny ruch samochodów. Sopocianie wolą rozjeżdżać Dolinę Radości i Starą Oliwą ale Gdańsk nie powinien się godzić by cały ruch do Sopotu szedł przez nasze miasto skoro można inaczej.

    Spacerowa po 2 pasy w każdą stronę i dalej tak samo Czyżewskiego, aż do skrzyżowania Drogi Zielonej z Grunwaldzką.

    Można też ewentualnie połączyć Rybińskiego z Wita Stwosza na wysokości głównego wejścia do Parku czy też zrobić z Opackiej drogę dwukierunkową.

    Oczywiście wszystkie drogi w formie miejskiej z zabudową pierzejową gdzie się da a nie autostrady jak al. Żołnierzy Wyklętych

    To by spowodowało rozproszenie ruchu w różnych kierunkach i razem z PKM zdecydowanie poprawiło sytuację na lata za ułamek kwoty jaką trzeba wydać na tunel

    • 7 8

    • (1)

      Przejedź się Czyżewskiego i powiedz, jak sobie wyobrazasz jej poszerzanie do 2 pasów. Albo jak wyobrazasz sobie niszczenie parku poszerzaniem Opackiej.

      Jeśli już, to Rybińskiego powinna stać się jednokierunkowa w dół, wraz z Cystersów i niektórymi ulicami w rejonie Polanki i Obrońców.

      • 2 1

      • Były już plany poszerzenia czyżewskiego. Prawie na całej długości jest pod to nawet rezerwa terenowa

        • 0 0

  • Artykuł pisany przez jakiegoś partyzanta i człowieka niespełna rozumu (2)

    Zamiast budowy drogi proponuje miszkańcom spoza obwodnicy przenosiny do Gdańska i wybudowanie dla nich mieszkań. Czy pisał to jakiś idiota czy tylko go udawał. trzeba budować tą drogę bo inaczej za kilka lata zakorkuje się całe miasto

    • 10 3

    • myślenie nie boli... (1)

      on tylko pokazywał dlaczego nie warto wydawać 2 mld na jakiś durny tunel dla osowiaków...

      • 1 3

      • faktycznie nie boli ponieważ

        to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel. To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje

        Akurat mieszkam na Osowej i uważam, że wydanie 2 mld na tunel, który z mojego pkt widzenia niczego nie poprawi jest BEZ SENSU. Przecież ten tunel kończyć się będzie światłami na skrzyżowaniu z Grunwaldzką . Korek i tak będzie ale za to będziecie stać w tunelu za 2 000 000 000. To na pewno poprawi wam samopoczucie.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane