Fakty i opinie

stat

Niesamowite maszyny: suwnice w DCT



Każda z nich waży tysiąc ton, jest wysoka na 70 metrów i obsługuje największe statki na świecie. W Deepwater Container Terminal Gdańsk zobacz na mapie Gdańska pracuje ich pięć. To potężne suwnice STS, które miesięcznie przeładowują około 100 tys. TEU.



Czy kiedykolwiek widziałe(a)ś na żywo suwnice portowe?

tak, wielokrotnie 65%
tak, zdarzyło mi się 21%
nie, ale kiedyś wybiorę się w okolice terminalu, aby popatrzeć 8%
nie, nie interesuje mnie to 6%
zakończona Łącznie głosów: 442
- Jeden TEU, czyli jeden kontener 20-stopowy. To jest podstawowa miara przeładunkowa, którą stosują terminale na całym świecie - wyjaśnia Marcin Kamola, kierownik ds. rozwoju biznesu DCT Gdańsk.

Obecnie tutejszy terminal ma roczną zdolność przeładunkową rzędu 1,5 miliona TEU. Na wynik, poza ludźmi, pracuje kilkadziesiąt maszyn. Wśród nich największą rolę odgrywają suwnice nabrzeżowe STS (ship to shore) klasy post-Panamax, które mogą obsługiwać największe statki kontenerowe na świecie.

- Suwnica tego typu ma zasięg 98 metrów, z czego 52 to wysięg nad wodę, a pozostałe 46 nad ląd - wylicza Adrian Bucholc, operator-instruktor.

Na co dzień steruje maszyną, która waży tysiąc ton i mierzy 70 metrów wysokości. W czasie pracy, za pomocą paneli sterowniczych, wydaje suwnicy polecenia.

W przypadku załadunku, pod konstrukcję suwnicy regularnie podjeżdżają ciągniki IMV z kontenerami na naczepach. Za pomocą chwytni suwnica łapie kontener, podnosi do góry, a następnie transportuje pod wysięgnikiem w odpowiednie miejsce statku. W przypadku rozładunku, kontener wędruje ze statku na ląd. Mimo że praca bywa monotonna, wymaga sporej koncentracji. - Trzeba przede wszystkim uważać, aby nie postrącać kontenerów i aby nie uszkodzić poszczególnych elementów statku. Cały czas głowa musi pracować - przyznaje operator.

Nieocenione w pracy są także różne napędy maszyny. Jak wylicza koordynator sprzętu STS, pierwszym z nich jest napęd wciągarki umożliwiający podnoszenie i opuszczanie kontenerów, a drugi to napęd wózka, dzięki któremu kontenery przemieszczają się wzdłuż wysięgnika.

- Z kolei trzeci to napęd bramy, który pozwala na przemieszczanie całej suwnicy. Czwarty umożliwia składanie i podnoszenie części zwodzonej wysięgnika, a piąty - dodatkowy element - to tak zwany układ ukosowania. Pozwala on chwytni kontenerowej odpowiednio ustawić się względem położenia statku, aby rozładunek i załadunek przebiegał płynnie - wyjaśnia Andrzej Tararuj, koordynator sprzętu STS.

Wśród kontenerów przeważają 20- i 40-stopowe. W przeładunku potężnym maszynom pomagają mniejsze suwnice placowe, które umieszczają kontenery dostarczone przez ciągniki na placu składowym bądź załadowują naczepy. A tam, gdzie nie docierają suwnice placowe, działają reachstacker'y, czyli mobilne żurawie do stertowania, które układają kontenery jeden na drugim lub przenoszą na naczepy. Z reguły maszyny pracujące w DCT mają do obsłużenia kilka statków tygodniowo.

- Zawijają do nas wielkie statki o pojemności 18 tys. lub 15 tys. TEU, mniejsze jednostki z Ameryki Środkowej, a ponadto obsługujemy siedem do ośmiu statków feederowych (dowozowych), które pływają w rejonie Morza Bałtyckiego - wylicza Marcin Kamola.

Obecnie DCT Gdańsk przygotowuje się do budowy drugiego terminalu zobacz na mapie Gdańska, o czym możesz przeczytać w artykule Kończą się przygotowania do budowy DCT II. Inwestycja ruszy jeszcze w tym roku. W planach także zakup kolejnych suwnic. Będą miały jeszcze dłuższe wysięgniki i jeszcze większą wysokość niż obecnie pracujące w DCT.

Mimo że waży tyle co stado ponad 40 afrykańskich słoni pracuje z dokładnością do setnych części milimetra. Zobacz w akcji obrabiarkę karuzelową Energomontażu-Północ Gdynia.<br/>

Mimo że waży tyle co stado ponad 40 afrykańskich słoni pracuje z dokładnością do setnych części milimetra. Zobacz w akcji obrabiarkę karuzelową Energomontażu-Północ Gdynia.

Ma moc 720 czajników elektrycznych, mierzy ponad 115 metrów, a w ciągu godziny może przerzucać tysiące ton węgla. Zobacz potężną ładowarko-zwałowarkę w Porcie Północnym.

Ma moc 720 czajników elektrycznych, mierzy ponad 115 metrów, a w ciągu godziny może przerzucać tysiące ton węgla. Zobacz potężną ładowarko-zwałowarkę w Porcie Północnym.

Opinie (100) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.