• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Elektrowozownia SKM w Gdyni

Patryk Szczerba
12 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Hala posiada cztery tory i ma długość blisko 250 metrów.

W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta przybliżamy czytelnikom historię i działanie niestandardowych obiektów, które rozlokowane są w różnych częściach Gdańska, Sopotu i Gdyni. Ostatnio opowiadaliśmy o wieży nabieżnika toru wodnego do Nowego Portu, dzisiaj prezentujemy halę i wnętrze elektrowozowni Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni CisowejMapka. W następnym odcinku zajrzymy do ujeżdżalni i innych obiektów sopockiego HipodromuMapka.



Jak często podrózujesz Szybką Koleją Miejską?

Gdzie nocują pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej? Gdzie są naprawiane, czyszczone i wypuszczane na trasę? Odpowiedź może nie być oczywista. Podczas gdy wiele osób, zwłaszcza przyjezdnych, jako miejsce postoju składów wskazałoby pewnie Gdańsk, to sytuacja jest zgoła odmienna.

Elektrowozownia w Cisowej sercem trójmiejskiej SKM



Sercem trójmiejskiej SKM-ki jest bowiem Gdynia, a konkretnie dzielnica miasta Cisowa. To tu, przy ul. Morskiej, znajduje się oddana do użytku w końcówce lat 80. elektrowozownia, gdzie kursujące po Trójmieście składy są poddawane wszelkim niezbędnym zabiegom, by mogły jeździć po torach.

  • Decyzja o budowie elektrowozowni zapadła w 1972 roku.
  • Decyzja o budowie elektrowozowni zapadła w 1972 roku.
  • Decyzja o budowie elektrowozowni zapadła w 1972 roku.
Decyzję o budowie elektrowozowni podjęto w 1972 roku, po tym jak w końcówce lat 60. do Trójmiasta zaczęły się pierwsze dostawy składów EN 57.

Pociągi te jeździły nie tylko w najbliższej okolicy, ale po całym regionie pomorskim. Nowy budynek do ich serwisowania okazał się zatem niezbędny. Wcześniej elektryczne składy serwisowano w lokomotywowni w Chyloni, niestety parametry tego obiektu nie odpowiadały nowym wymogom związanym z elektrycznymi zespołami trakcyjnymi.

Plany budowy hali na blisko 300 pojazdów



Plany były ambitne. W gdyńskiej dzielnicy Cisowa, z dala od zabudowań, ale jednocześnie w niedalekiej odległości od rozwijających się gmin sąsiadujących z Gdynią, zakładano budowę hali na 50 hektarach powierzchni. Obiekt według planów miał docelowo pomieścić 293 elektryczne zespoły trakcyjne i mieć długość 250 metrów z 15 torami do realizacji napraw i konserwacji. Hala miała pełnić ponadto funkcję schronu.

Zobacz także: lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Inwestycję podzielono na sześć zadań, ale realia gospodarcze kolejnych lat okazały się bezlitosne dla rozpoczętej w 1975 roku inwestycji. Pierwsze elementy nowej infrastruktury oddano do użytku w 1976 roku. Był to jednak jeden prowizoryczny kanał. O zapowiadanym sukcesie nie było mowy.

Obiekt oddany do pod koniec 1988 roku



W kolejnych latach trwała rozbudowa, ale już nie z zapowiadanym wcześniej rozmachem. Ostatecznie do 1988 roku udało się wybudować część hali z czterema torami z kanałami rewizyjnymi. Powstały także budynki administracyjno-warsztatowe oraz myjnia posiadająca własną oczyszczalnię ścieków.

W takiej formie obiekt istnieje do dziś. Od 2001 roku jest siedzibą PKP SKM w Trójmieście. Oprócz niej z obiektu korzystają także Przewozy Regionalne serwisując na wydzierżawionym od SKM torze składy PolRegio.

Od 2015 roku w elektrowozowni serwisowane są na stałe spalinowe zespoły trakcyjne obsługujące linie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najprostsze i najbardziej skomplikowane przeglądy



Hala ma długość 246 metrów posiada cztery tory. Trzy są zelektryfikowane. Każdy tor może przyjąć trzy składy trzy wagonowe. Wykonywane są tutaj przeglądy składów - od najprostszego przeglądu kontrolnego przez przeglądy okresowe w różnym stopniu zaawansowania po naprawę rewizyjną.

Zobacz inne Nietypowe Budowle Trójmiasta

Na jednej zmianie pracuje 20 osób. Naprawy i konserwacje odbywają się także w nocy. W obiekcie znajduje się zapadnia podtorowa, umożliwiająca demontaż podzespołów spod podwozia bez konieczności podnoszenia go. Od zeszłego roku są tu także prowadzone wymiany zestawów napędowych w spalinowych pojazdach.

W elektrowozowni Gdynia Cisowa stacjonuje ok. 130 pojazdów, czyli blisko dwa razy mniej od zakładanych na początku budowy.

  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.
  • Hala została oddana do użytku pod koniec lat 80. Obecnie jednocześnie przyjmuje ok. 130 składów.

Kabina w ścianie jako pamiątka



Od kilku lat nietypowym wyróżnikiem, który mogą dostrzec pasażerowie mijający elektrowozownię SKM jest wbudowana w jej ścianę kabina pociągu EW 58.

Nietypowy pomnik powstał z myślą zachowania pamięci o pociągach, które wyprodukowano w latach 70. dla trójmiejskiej SKM we wrocławskim Pafawagu.

Jednostki cechowała duża liczba drzwi i niewielki odstęp od peronu, duże przyspieszenie oraz jednocześnie wysoka energochłonność i znaczna awaryjność wynikająca z zastosowania nowych, jak na tamte czasy, rozwiązań technicznych. Z liniowej eksploatacji pociągi wycofano kilka lat temu, choć jeszcze przed Euro 2012 planowano ich gruntowną modernizację.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (61) 1 zablokowana

  • EW 58 vs EN 57 (1)

    Dlaczego wycofano EW58 skoro były młodsze od EN 57?

    • 9 0

    • EW58 miały poważne wady.

      Były bardzo prądożerne, "lubiły" płonąć i wada najpoważniejsza - miały dużo importowanych, dewizowych części.

      • 9 0

  • Pociągi projektowane są na eksploatacje 30-50 lat, a to oznacza, że SKM mieści się jeszcze w normie, ale to najwyższy czas na zakup nowego taboru. Szczególnie, że EN57/71 od początku były taborem "tymczasowym", który kompletnie nie jest przystosowany do ruchu aglomeracyjnego. Prawdziwy tabor dla SKM to EW58, po którym pozostała pamiątka w drzwiach elektrowozowni i odstawiony skład w krzakach (istnieje on jeszcze?).

    • 14 4

  • Patetyczna muza w tle, Ave Hala

    Ave SKM Drevnolino

    • 7 0

  • Nie tylko cisowa (1)

    Większe i zabytkowe hale są na terenie b. ZNTK na gdanskiej przeróbce.
    Szkoda tylko że za wojewody plazynskiego upadł projekt zrobienia tam muzeum komunikacji.
    Teraz tylko nomenklaturowa spoleczka remontuje stary tabor PKP.

    • 10 1

    • Obecne ZNTKiM zajmuje tylko niewielką część dawnego terenu. Na reszcie znajdują się inne firmy z różnych branż, np. stoczniowej i elektrycznej.

      • 5 0

  • PRL

    Niewiele sie zmienilo typowy PRL

    • 13 4

  • Smutny (1)

    Kiedy pkp skm zlikwiduje te paskudne działki niby rod przy ulicy cisowskiej obok torów przy dworcu obok dworca kolejowego cisowwa menele tylko zaśmiecają teren w około mam już tego serdecznie dość :(

    • 15 7

    • SKM nie ma żadnych działek to PKP

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    W tej hali naprawiają i przygotowywują do pracy

    tabor SKM. Dzięki ciężkiej pracy ślusarzy, elektryków, rewidentów i maszynistów pociągi SKM jeszcze kursują.

    • 75 2

  • Jak skm był niezależny od pkp (2)

    To jakoś to wyglądało. Teraz jest spółka niby oddzielna ale zalezna. Skm w pewnym momencie jeździł do ilawy, laskowic pomorskich, Malborka, Tczewa. Była dla innych spółek konkurencja pod względem ceny a skm typu Sprinter jeździły częściej i szybciutko można było dotrzeć do tych miejsc ALE... Przecież pkp to nie pasowało bo trzeba było mieć "dojna krowę". No i z tego co wiemy i pamiętamy doprowadziło się do rezygnacji tamtejszego wtedy prezesa, spółkę przejęło pkp i nagle oddali Słupsk a resztę wszystko zabrali..... No bo przecież.. Nie moze byc konkurencji bo beton pkp nie można przeciez ruszyć.

    • 7 2

    • To akurat była kompletna patologia. SKM ma być spółką od przewozów miejskich i pod taką funkcję kupować tabor, a nie być tworem o nieokreślonej formie transportowej z taborem, który do niczego się nie nadaje.

      • 4 2

    • Nagle oddali Słupsk...

      Nie znam się, ale się wypowiem. To, że SKM nie jeździ już do Słupska to decyzja marszałka, który wolał wypuścić tam zaprzyjaźnione PR.

      • 1 0

  • Fachowcy z Skm (1)

    Nie ma już fachowców w Skm, zostali sami emeryci albo nieudacznicy

    • 5 9

    • Aha a Ty to wiesz bo tam pracujesz?

      • 4 0

  • 70% w ankiecie nie korzysta z SKM!!W Europie zachodniej odwrotnie zupełnie!To jest własnie przykład nieudolnych samorządów!!

    Teraz kazdy kupuje złom sprowadzoiny na lawecie z europy zachodniej i nim truje spalinami w miescie!A dzieki Brukseli która idealnie doprowadziła ze jestesmy złomowiskiem europy sprowadzają złomy nawet z Anglii i nie musza zmieniac połozenia kierownicy co jest ogromnym zagrozeniem na drodze.

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane