- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (50 opinii)
- 2 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (51 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (114 opinii)
- 4 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (46 opinii)
- 5 Pozostałości baterii mającej bronić portu (64 opinie)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (135 opinii)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Elektrowozownia SKM w Gdyni
Hala posiada cztery tory i ma długość blisko 250 metrów.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta przybliżamy czytelnikom historię i działanie niestandardowych obiektów, które rozlokowane są w różnych częściach Gdańska, Sopotu i Gdyni. Ostatnio opowiadaliśmy o wieży nabieżnika toru wodnego do Nowego Portu, dzisiaj prezentujemy halę i wnętrze elektrowozowni Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni Cisowej. W następnym odcinku zajrzymy do ujeżdżalni i innych obiektów sopockiego Hipodromu.
Elektrowozownia w Cisowej sercem trójmiejskiej SKM
Sercem trójmiejskiej SKM-ki jest bowiem Gdynia, a konkretnie dzielnica miasta Cisowa. To tu, przy ul. Morskiej, znajduje się oddana do użytku w końcówce lat 80. elektrowozownia, gdzie kursujące po Trójmieście składy są poddawane wszelkim niezbędnym zabiegom, by mogły jeździć po torach.
Decyzję o budowie elektrowozowni podjęto w 1972 roku, po tym jak w końcówce lat 60. do Trójmiasta zaczęły się pierwsze dostawy składów EN 57.
Pociągi te jeździły nie tylko w najbliższej okolicy, ale po całym regionie pomorskim. Nowy budynek do ich serwisowania okazał się zatem niezbędny. Wcześniej elektryczne składy serwisowano w lokomotywowni w Chyloni, niestety parametry tego obiektu nie odpowiadały nowym wymogom związanym z elektrycznymi zespołami trakcyjnymi.
Plany budowy hali na blisko 300 pojazdów
Plany były ambitne. W gdyńskiej dzielnicy Cisowa, z dala od zabudowań, ale jednocześnie w niedalekiej odległości od rozwijających się gmin sąsiadujących z Gdynią, zakładano budowę hali na 50 hektarach powierzchni. Obiekt według planów miał docelowo pomieścić 293 elektryczne zespoły trakcyjne i mieć długość 250 metrów z 15 torami do realizacji napraw i konserwacji. Hala miała pełnić ponadto funkcję schronu.
Zobacz także: lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku
Inwestycję podzielono na sześć zadań, ale realia gospodarcze kolejnych lat okazały się bezlitosne dla rozpoczętej w 1975 roku inwestycji. Pierwsze elementy nowej infrastruktury oddano do użytku w 1976 roku. Był to jednak jeden prowizoryczny kanał. O zapowiadanym sukcesie nie było mowy.
Obiekt oddany do pod koniec 1988 roku
W kolejnych latach trwała rozbudowa, ale już nie z zapowiadanym wcześniej rozmachem. Ostatecznie do 1988 roku udało się wybudować część hali z czterema torami z kanałami rewizyjnymi. Powstały także budynki administracyjno-warsztatowe oraz myjnia posiadająca własną oczyszczalnię ścieków.
W takiej formie obiekt istnieje do dziś. Od 2001 roku jest siedzibą PKP SKM w Trójmieście. Oprócz niej z obiektu korzystają także Przewozy Regionalne serwisując na wydzierżawionym od SKM torze składy PolRegio.
Od 2015 roku w elektrowozowni serwisowane są na stałe spalinowe zespoły trakcyjne obsługujące linie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Najprostsze i najbardziej skomplikowane przeglądy
Hala ma długość 246 metrów posiada cztery tory. Trzy są zelektryfikowane. Każdy tor może przyjąć trzy składy trzy wagonowe. Wykonywane są tutaj przeglądy składów - od najprostszego przeglądu kontrolnego przez przeglądy okresowe w różnym stopniu zaawansowania po naprawę rewizyjną.
Zobacz inne Nietypowe Budowle Trójmiasta
Na jednej zmianie pracuje 20 osób. Naprawy i konserwacje odbywają się także w nocy. W obiekcie znajduje się zapadnia podtorowa, umożliwiająca demontaż podzespołów spod podwozia bez konieczności podnoszenia go. Od zeszłego roku są tu także prowadzone wymiany zestawów napędowych w spalinowych pojazdach.
W elektrowozowni Gdynia Cisowa stacjonuje ok. 130 pojazdów, czyli blisko dwa razy mniej od zakładanych na początku budowy.
Kabina w ścianie jako pamiątka
Od kilku lat nietypowym wyróżnikiem, który mogą dostrzec pasażerowie mijający elektrowozownię SKM jest wbudowana w jej ścianę kabina pociągu EW 58.
Nietypowy pomnik powstał z myślą zachowania pamięci o pociągach, które wyprodukowano w latach 70. dla trójmiejskiej SKM we wrocławskim Pafawagu.
Jednostki cechowała duża liczba drzwi i niewielki odstęp od peronu, duże przyspieszenie oraz jednocześnie wysoka energochłonność i znaczna awaryjność wynikająca z zastosowania nowych, jak na tamte czasy, rozwiązań technicznych. Z liniowej eksploatacji pociągi wycofano kilka lat temu, choć jeszcze przed Euro 2012 planowano ich gruntowną modernizację.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (61) 1 zablokowana
-
2022-03-13 11:23
Mam nadzieję, że jeszcze się doczekam jak SKM zakupi więcej nowych składów. Na ten moment są dwa połączone w jeden.
- 4 0
-
2022-03-13 11:45
Czemu ta skm jeździ w ukraińskich barwach? Ktoś wie? Ładniejsze były pomarańcze.
- 5 4
-
2022-03-13 12:29
300 pracowników fizycznych (1)
I 400 siedzących biurw. Tak się zarządza urzędami. :/
- 7 2
-
2022-03-14 09:18
Dokładnie tak
- 0 0
-
2022-03-14 11:14
Montaż filmu tragedia...
Nie mam żadnych problemów z czytaniem, ale nie mogłam doczytać do końca tekstu bo zaraz znikał. Migoczące obrazy w tle utrudniają czytanie i do tego dynamiczno - drastyczna muzyka... Pierdyliard bodźców na raz na klatkę. Podziękowałam w połowie.
- 0 0
-
2022-04-20 20:38
Pamiętam wielkie plany
i wielkie obietnice co do częstotliwości ich kursowania.
Miały kursować co 6 minut a w szczycie co 3 a wyszło jak zawsze i dziś czekamy na nie, ile minut?...- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.