- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (70 opinii)
- 2 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (138 opinii)
- 3 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (71 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (108 opinii)
- 5 Nowe zatoki na styku dwóch miast (53 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (213 opinii)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Wielka chłodnia przy falochronie w Gdańsku
Ogromna hala przy wejściu do portu w rzeczywiści jest chłodnią w której możliwe jest utrzymywanie temperatury nawet -25 st. Celsjusza.
Nietypowe Budowle Trójmiasta to cykl, w którym wyjaśniamy historię czy funkcję obiektów o dziwnej konstrukcji znajdujących się na terenie Trójmiasta. Ostatnio pokazywaliśmy schron przy Urzędzie Morskim w Gdyni. Dzisiaj opowiadamy o ogromnej chłodni, która stoi przy wejściu do gdańskiego portu, w kolejnym odcinku odsłonimy tajemnicę starych zbiorników ukrytych w lesie nieopodal przystanku PKM Kiełpinek.
Obiektem zainteresował nas pan Mirosław, mieszkaniec Brzeźna.
- Mieszkam w Brzeźnie i zawsze chodziłem na falochron. Kiedyś potocznie mówiło się: "idę na kamienie". Od czasu jak powstał ten deptak tym bardziej korzystam z tego miejsca. I za każdym razem, kiedy tamtędy przechodzę, zastanawiam się, co jest w tej hali - napisał do redakcji nasz czytelnik.
Przechowywanie i przeładunek mrożonych ryb
Hala pojawiła się w tym miejscu w 2014 roku. Otwarty został wtedy Dalekomorski Port Rybacki Gdańsk, czyli chłodnia magazynowo-przeładunkowa służąca obrotowi i przechowywaniu głęboko mrożonych produktów żywnościowych, pochodzących głównie z rybołówstwa. Inwestorem była Północnoatlantycka Organizacja Producentów.
Celem budowy było stworzenie nowoczesnego centrum dystrybucji ryb i owoców morza na Europę Środkową. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ok. 71 mln zł, a budowa była finansowana z unijnego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich na lata 2007-2013".
Nietypowe Budowle Trójmiasta: zobacz inne ciekawe obiekty na terenie Trójmiasta
Lokalizacja chłodni nie została wybrana przypadkowo. W tym miejscu możliwe było, ważne dla bezpiecznego przeładunku głęboko mrożonej żywności, skrzyżowanie dróg wodnej, kolejowej i drogowej.
Przy specjalnie przygotowanym nabrzeżu, tuż obok hali, cumować mogą wyspecjalizowane statki transportowe, tzw. chłodniowce i trawlery rybackie (rozładunek widać na naszym filmie), z drugiej strony obiektu znajdują się stanowiska do załadunku samochodów-chłodni.
Pod halę poprowadzone są także tory kolejowe - możliwy jest szybki załadunek wagonów. Oprócz tego w niewielkiej odległości od chłodni znajdują się dwa terminale kontenerowe, które umożliwiają przeładunek kontenerów chłodniczych z towarami, które przypływają bądź są wysyłane do Azji, Afryki i Europy Zachodniej.
Procesy ułatwia lokalizacja chłodni na terenie Wolnego Obszaru Celnego oraz działanie w obiekcie, zatwierdzonego przez administrację Unii Europejskiej, Granicznego Punktu Kontroli Weterynaryjnej. To umożliwia szybką odprawę ryb i produktów rybołówstwa, które dostarczane są za pośrednictwem statków transportowych i rybackich.
Obecnie produkty mrożone, które trafiają do chłodni, pochodzą głównie z basenu Atlantyku Północnego i jak przyznają przedstawiciele Chłodni Gdańsk, są wysyłane dosłownie na cały świat.
Przeładunek i składowanie
Chłodnia pełni role typowe dla obiektów portowych: jest magazynem, a jego specyfika polega na tym, że możliwe jest tutaj przechowywanie dóbr w temperaturze nawet -25 st. Celsjusza.
W chłodni znajdują się cztery niezależne komory, w sumie jest to 9 tys. m kw. powierzchni składowej, gdzie towar przechowywany może być na pięciu poziomach ruchomych regałów wysokiego składowania. Zmieści się tu 30 tys. palet z mrożoną żywnością. Całość uzupełnia tysiąc m kw. powierzchni administracyjno-biurowej.
Nowoczesność całego procesu magazynowania i przeładunku polega na tym, że nad procesem przyjęcia, przygotowania i wydawania towarów czuwa specjalistyczne oprogramowanie logistyczne. Każdy z klientów może samodzielnie zarządzać swoim towarem przechowywanym w chłodni przez przeglądarkę internetową lub aplikację mobilną.
W chłodni zastosowano rozwiązania ekologiczne, straty energii minimalizowane są poprzez system odzyskiwania ciepła, a do oświetlenia stosowane są LEDy.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (51) 6 zablokowanych
-
2020-10-03 15:54
Nie rozumiem co jest nietypowego w chłodzeniu jedzenia (1)
- 36 2
-
2020-10-04 11:55
Pisiory kupują masowo lodówki bez zamrażarki
:lol:
- 1 1
-
2020-10-03 15:37
do końca września miał być oddany po raz piąty remont na stogach . Został oddany ? (1)
tak tylko pytam skoro są tematy zastępcze typu najwieksze budowle mosty chodniki
- 36 3
-
2020-10-04 11:54
...nudzisz
- 1 4
-
2020-10-03 15:23
(7)
Tak przy okazji to brakuje przeprawy przez Martwą Wisłę z Nowego Portu na drugą stronę.
- 56 1
-
2020-10-03 16:15
(3)
Kiedyś była przeprawa Promowa ale budyń zlikwidował
- 20 7
-
2020-10-03 17:50
Pieprzysz bzdety. (2)
Po zbudowaniu tunelu prom samochodowy stracił sens więc go zlikwidowano i słusznie. Od paru lat postulujemy o małą jednostkę rowerowo/osobową choćby na sezon letni jednak w tym roku na przeszkodzie ponoć stanął koronawirus.
- 22 3
-
2020-10-03 17:58
(1)
O to się rozchodzi, żeby to była przeprawa pieszo rowerowa bo autem do tunelu są dosłownie 3 minuty.
- 11 2
-
2020-10-04 11:53
Kto za to zapłaci?
dziennie pięć rowerów i ośmiu pieszych
- 3 7
-
2020-10-03 15:58
Przecież tunel masz pod martwą wisłą (2)
- 3 17
-
2020-10-03 16:16
(1)
Piechotą ani rowerem tunelu nie pokonasz, poza tym daleko
- 21 2
-
2020-10-04 11:50
Znowuż rowery...
aż do znudzenia!
- 3 9
-
2020-10-03 15:14
Mniam, składowisko mrożonych ryb wprost do nadmorskich restauracji. (3)
Kucharz będzie mógł się wykazać, a turyści objadać ze smakiem ;-)
- 33 10
-
2020-10-03 16:37
(1)
A skąd wziąć świeżą rybę? W Bałtyku łowi się tylko śledzie i Szprotki a resztę w morzu północnym albo Atlantyku to ciekawe jak ją stamtąd dostarczyć świeżą?
- 8 1
-
2020-10-04 11:49
Pisiorom nie przetłumaczysz
- 3 1
-
2020-10-03 15:50
A Pusz prawa ręka Wałęsy jeszcze pali tam obok radioaktywny piach z Ukrainy?
- 13 2
-
2020-10-04 11:42
Chłodnie są w większości portów
A na Wocu poza nią i chłodniami Royala. miała też swoją Baltona 300m od nich ,ale na początku lat 90ych została zlikwidowana,tak więc kiedyś były 3y budynki chłodni przy wejściu do portu
- 3 0
-
2020-10-04 10:28
Fajny artykuł, ale nie dowiedziałem się
...istotnej informacji. Kto jest właścicielem inwestycji. (Chińczycy czy inni kolonialisci)
- 8 0
-
2020-10-04 10:22
faktycznie nietypowe. co nietypowego jest w hali magazynowej w porcie?
- 4 0
-
2020-10-04 00:18
Szpeci
Jak się spojrzy na plaży od Gdyni do Jelitkowie w prawo to szpeci taka wielka wiata na końcu zatoki.. Jakby nie mieli miejsca na takie brzydactwo
- 14 1
-
2020-10-03 22:01
Chłodnia w porcie to typowa budowla
..
- 6 1
-
2020-10-03 16:54
Szpeci widok (1)
Ta hala
- 41 18
-
2020-10-03 17:44
Szpeci widok?
No, zaiste wielki z ciebie esteta. Kiedyś stał tam obskurny budynek dojrzewalni bananów a tuż obok obozowe baraki kwarantanny. To był dopiero piękny widok. Warto też przypomnieć, że WOC to nie plac do rekreacji a teren przemysłowy, na który mimo jego charakteru ostatnio patrzy się z przyjemnością. Niektórym jednak nic się nie podoba.
- 10 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.