• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe rondo powstało w Gdańsku

rb
14 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów.

Przy ul. CzerskiejMapka w Gdańsku powstało pierwsze rondo w Trójmieście z pasem rowerowym poprowadzonym środkiem pasa, co ma poprawić widoczność, zwiększyć bezpieczeństwo rowerzysty i uniemożliwić kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Rozwiązanie od lat z powodzeniem stosowane jest m.in. w Holandii i Niemczech. Jak zapowiadają urzędnicy - w przyszłości skrzyżowań tego typu ma być więcej.



Nowatorskie rozwiązania w infrastrukturze rowerowej w Trójmieście oceniam:

Nietypowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym zostało oddane do użytku kilka dni temu. Ul. Czerska to jedna z lokalnych ulic na Oruni Górnej na południu Gdańska. Dotychczas nawierzchnia była pokryta betonowymi płytami, a ostatnio zyskała nowy asfalt. Przebudowę wykorzystano do wdrożenia nowatorskiego w Gdańsku i całym Trójmieście rozwiązania, by ruch rowerowy na samym rondzie poprowadzić środkiem jezdni po dedykowanym dla jednośladów pasie.

- Takie rozwiązanie, pierwsze w Gdańsku, jest wzorowane na doświadczeniach m. in. holenderskich. Po latach stosowania różnych rozwiązań dla rond uznano tam, że dla ulic o mniejszym natężeniu, poprowadzenie rowerzystów środkiem ronda, wspólnie z samochodami, poprawia wzajemną widoczność. Dzięki temu mocno spada liczba konfliktów, co przekłada się na bezpieczeństwo - tłumaczy Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku, pomysłodawca powstania ronda.
Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe. Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe.
Sama przebudowa skrzyżowania powstała w ramach tzw. umowy 16-stkowej i została sfinansowana przez firmę Lidl Polska.

Warto dodać, że wyprzedzanie na rondzie - które formalnie jest skrzyżowaniem - jest zabronione, o czym wielu kierowców zdaje się zapominać, przez co dochodzi tam do wielu kolizji z udziałem rowerzystów.

Poza pasem rowerowym poprowadzonym środkiem jezdni, nowe skrzyżowanie przy ul. Czerskiej wyróżnia się też wyniesionymi względem jezdni jednokierunkowymi pasami rowerowymi.

Jak przekonują urzędnicy, tego typu rozwiązania można stosować na rondach niemal każdej wielkości, w tym także na rondach turbinowych, choć tam jest to nieco bardziej skomplikowane. Przykładem jest skrzyżowanie Wodnika i ul. Nowy ŚwiatMapka w Osowej, gdzie powstało podobne rozwiązanie, ale tylko na fragmencie pasa.

Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech. Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech.
rb

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Szkoda że zarobków holenderskich czy niemieckich nie porównujecie

    • 15 1

    • Załóż firmę

      i płać ludziom tyle co w DE i NL
      Nie widzę problemu.

      • 1 0

  • Dostrzegam sporą innowację w tym rozwiązaniu

    Na zwykłym rondzie rowerzysta bywa potrącany przez samochód zjeżdżający z ronda. Tutaj rowerzysta może być trafiony gdy sam będzie zjeżdżał z ronda.

    Oczywiście wtedy, jeśli rowerzysta zorientuję się po co jest to kółko i że nie należy szukać jego końca.

    • 7 4

  • żaden deweloper tego nie sponsorował

    W miejscu gdzie miał być ciąg prywatnych sklepów zmiana planu zagospodarowania i nagle pojawił się niemiecki Lidl i to on za monopol w okolicy na handel wyłożył na 300 metrów ulicy + rondo . Dlatego za rondem urywa się asfalt i dalej są płyty bo Ekolan już swoje mieszkanka sprzedał i działkę na której biegnie ul. Czerska oddał do miasta i ma spokój z " roszczeniowymi klientami" .

    • 8 0

  • Mam propozycję, całkiem na serio (1)

    Czy REDakcja mogłaby do każdego artykułu o nowych rozwiązaniach w Trójmieście załączać ankietę, lub system plusów i minusów dotyczących danego rozwiązania?
    Wtedy łatwo można by poznać zdanie mieszkańców i od razu wysyłać to do ZDiZ

    • 12 7

    • ale nie wszyscy siedzą na trojmiasto wiec nie wiem czy to byłaby reprezentatywna ankieta. Poza tym wiadomo że najwięcej krzyczą kierowcy 4 kółek bo jest ich najwięcej (większość z ościennych gmin którzy miasto tratują jak tranzyt). Tu bardziej chodziłoby o głos mieszkańców lub samych zainteresowanych.

      Jakie minusy ma te rozwiązanie według Ciebie? Nic się tu nie zmienia. To tylko "pasek pomocniczy". Nie żaden zakaz, czy nakaz.......

      • 6 0

  • Zgodnie z przepisami rowerzysta nie ma prawa zjechać z tego kółka, ponieważ jest to ścieżka rowerowa (2)

    wzdłuż drogi, którą się porusza, a że droga biegnie po okręgu...

    • 6 8

    • a co to jest "ścieżka rowerowa" może zacznijmy od tego

      w żadnych przepisach drogowych nie istnieje coś takiego.
      chodzi ci o ścieżki w lasach?

      • 2 4

    • buahahahaha będą do kolusia pedałować, aż się spocą

      • 0 1

  • Kto robi te ronda z kostką na srodku (1)

    To jest jakiś chory wymysł przez 10 lat życia w UK nie widziałem takiego ronda kogoś ładnie .... Po co te wyspy na środku wystarczy pomalować na biało farba asfalt

    • 12 4

    • Nie w tym dzikim kraju zwanym Polska

      jakby nie było wyspy to by wszyscy jeździli na wprost

      • 2 0

  • Jestem w Holandii od trzech miesięcy i nie widziałem ani jednego takiego ronda.

    • 6 2

  • Pewnie zaraz zablokują mój wpis ale wygląda to tak w USA tolerancja wygląda jak wygląda i próbuje się wcisnąć na siłę coś co nie wszystkim pasuje A u nas taka poprawość jest z rowerami...

    • 5 7

  • Poważny artykuł?? (1)

    Wstyd! Osoba, która pisze takie artykuły powinna być zwolniona. Wytłuszczone, że na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym nie można wyprzedzać? Może warto poczytać PORD? Na rondach można wyprzedzać i to nie tylko rowerzystów. A na klasycznych skrzyżowaniach mamy zakaz wyprzedzania pojazdów silnikowych, więc rowerzystów także możemy wyprzedzać.
    Ręce opadają...

    • 16 1

    • No właśnie miałem to samo napisać :-)

      Art. 24 ust. 7. Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:
      1)przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia;
      2)na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi;
      3)na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.

      • 1 1

  • Pytajnik

    "Dedykowany pas"? Komu on jest zadedykowany?
    "Dedykowany" w znaczeniu "specjalny" to błąd. Redakcjo, poprawcie to! :-)

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane