- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (395 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Niska kara za nielegalną wycinkę drzew. Bo wyższej nie można dać
13 997,38 zł kary za nielegalną wycinkę kilkunastu drzew w parku Przymorze nałożyli gdańscy urzędnicy na dewelopera, który jest właścicielem terenu. - Ta kwota jest żenująco niska, ale to maksymalna kara, jaką samorząd może nałożyć zgodnie z tzw. ustawą Lex Szyszko - przyznaje wiceprezydent Piotr Borawski. Władze Gdańska zapowiadają, że będą zabiegać o zmianę tych przepisów.
Chodzi o sprawę z kwietnia tego roku. Informowali o tym nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta , wysyłając filmy z interwencji obywatelskiej na miejscu wycinki.
Pomiędzy wycinającymi drzewa (jak się okazało - bez pozwolenia) a mieszkańcami, którzy próbowali ich powstrzymać, doszło wtedy do ostrej wymiany zdań.
Spięcie podczas wycinki drzew w Parku Przymorze (54 opinie)
Prace wykonywane były na zlecenie dewelopera, który jest właścicielem terenu. I to na niego miasto nałożyło karę. Poinformował o tym wiceprezydent Piotr Borawski na czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska.
Niska kara, bo większej zgodnie z ustawą nie można
- Po dokładnej analizie okazało się, że sześć z kilkunastu wyciętych drzew - ze względu na ich obwód - kwalifikowało się na nałożenie kary administracyjnej. Urzędnicy wydziału środowiska przeprowadzili w tej sprawie szereg procedur od czasu zgłoszenia tej nielegalnej wycinki. Oczywiście przeprowadzone zostały też oględziny - mówił na sesji Borawski. - Po tym wszystkim wydaliśmy decyzję administracyjną dotyczącą kary, która jest maksymalną karą, jaką samorząd może wymierzyć za wycinkę sześciu dorodnych drzew w terenie zabytkowym. Ta kara to 13 997,38 zł. Szokujące, że tyle kosztuje w Polsce według ustawy Lex Szyszko kara za nielegalną wycinkę. W takiej rzeczywistości prawnej żyjemy - podkreślił.
Czytaj też:
Wycinka na Przymorzu za zgodą konserwatora
Borawski poinformował, że w ubiegłym tygodniu spotkał się z prezydentem Białegostoku Tadeuszem Truskolaskim, który jest szefem Unii Metropolii Polskich, a także z prawnikami UMP, by przeanalizować, jak zmienić obecnie panujące prawo w tym zakresie.
Przygotują projekt ustawy zwiększającej wysokość kar za wycinkę
- Wspólnie przygotujemy projekt ustawy, który skierujemy do Senatu. Podstawą będzie obecna ustawa Lex Szyszko. Chciałbym, żeby to samorządy mogły same ustalać wysokość kar i naliczeń opłat za wycinki w większej skali - zapowiedział Borawski. - W takich metropoliach jak Gdańsk jest to konieczne, bo obecne sumy są żenująco niskie. Oczywiście przed ustawą Lex Szyszko nie było różowo, ale przed jej wprowadzeniem za taką wycinkę jak w parku Przymorze naliczylibyśmy karę w wys. 42 tys. zł, czyli trzykrotnie większą. Obecnie natomiast kary za nielegalne wycinki spadły o 70 proc. i to trzeba zmienić.
Miejsca
Opinie (173) ponad 20 zablokowanych
-
2021-10-29 07:18
Opinia wyróżniona
Kara winna być proporcjonalna do przewiny (5)
Dopóki kary i opłaty, będą na określoną kwotę, to działać będą tylko na zwykłych ludzi, a deweloperów co najwyżej bawić. Zadziałać mogą jedynie kary proporcjonalne do wartości działki oraz widmo cofnięcia pozwolenia na budowę. W skrajnych przypadkach, wywłaszczenie, za szkody dla środowiska i społeczności. Zacznijmy traktować drzewa jako dobro wspólne (tak jak wodę i powietrze), a nie jako inwentarz, który do kogoś należy.
- 75 16
-
2021-11-02 12:54
Jeśli drzewo rośnie na mojej działce to znaczy że jest moją własnością i mogę je wyciąć
Amen
- 0 0
-
2021-10-29 10:05
(2)
staruszka której stary dom był zagrożony spróchniałym drzewem - a sąsiad pomógł jej to drzewo wyciąć... dostała od gminy 5000zł mandatu ... - mając rentę 600zł
- poznaj bezwzględność wolskich urzędników!- 6 1
-
2021-10-29 13:50
A wystarczyło napisać podanie. (1)
Jak drzewo zagraża zabudowaniom - zawsze jest rozpatrywane pozytywnie.
- 2 1
-
2021-10-29 14:00
u mnie jak rada osiedla napisała podanie o wycięcie 4 topol - czekała na decyzję 4LATA!
to jest Polska pajdokracja!
- 1 2
-
2021-10-29 09:43
Prawo pisowskie nie szanuje zieleni
Lex szyszko - można wycinać i co pan mi zrobi
- 6 1
-
2021-10-28 20:56
Opinia wyróżniona
Właściciel decyduje (33)
To jest działka dewelopera, nie wyciął na cudzej. Jestem niemal pewien że ci wszyscy krzykacze w komentarzach nie są właścicielami nawet 1 drzewa. Kupcie sobie to będziecie rozporządzać!
- 143 257
-
2021-10-30 13:44
Lasy o drzewa były nas wszystkich
Teraz ktoś zawlaszczyl(za friko) .
- 0 0
-
2021-10-29 22:06
To nasz działka- na terenie miasta, czy szerzej- Polski. To, że ktoś ją kupi, to nie znaczy, że może robić sobie z nią co chce.
- 1 2
-
2021-10-29 09:09
Nie ma jak być menagerem czyjeś własności i pieniędzy .....
Ja nie sadzę na swojej działce drzew bo jak urosną będę miał problem z ich wycięciem... środowisko traci ....
- 5 3
-
2021-10-29 08:27
Skoro...
...tak uważasz, to posadź maryśkę na "swojej" działce.Kto będzie Ci zabraniać :)
- 4 3
-
2021-10-29 08:10
Widziały gały co kupowały i co możliwe do zrobienia!
- 4 2
-
2021-10-29 06:51
A jednak nie.
- 0 0
-
2021-10-28 23:05
Masz rację! Urzędnik jak chce ieć
- 1 0
-
2021-10-28 22:10
wycinka drzew!!! (3)
To sa kpiny . Drzewa w systemie miejskim sa wlasnascia wszystkich .To chyba zrozumiale .Deweloper czy kto tam zrobi swoje weznie kase , a do domu jedzie do wypasionej willi. Nie obchodzi go co zostawil po sobie. Zero tolerancji za wyciecie nielegalne drzewa w aglomeracjach miejskich .Ludzie obudzcie sie !!! Dewagacje czy kara za duza czy za mala to kpiny. Nawet publiczna chlost a nie jest adekwatna kara.
- 16 22
-
2021-10-29 09:12
Odkup od dewelopera działkę i zrób tam park miejski na swój koszt .... (1)
Fajnie jest rozporządzać nie swoją własnością ???
- 7 7
-
2021-10-29 22:08
To państwo decyduje o treści prawa własności. A jak taka będzie wola narodu, to ją nawet zlikwiduje. Zresztą do 1990 roku nie było własności prywatnej w miastach. Było użytkowanie wieczyste lub zarząd.
- 1 2
-
2021-10-29 00:43
To sobie je wykop i zabierz.
- 12 6
-
2021-10-28 21:14
(7)
Mamy dęba na posesji. Nie możemy go wyciąć, legalnie sie nie da. A my nie chcemy go mieć. I co? No jakoś musi zniknąć....
- 21 30
-
2021-10-28 22:16
Trzeba być i**otą, żeby nie chceć mieć drzewa. (6)
- 27 23
-
2021-10-29 00:43
Trzeba nim być aby takie teksty wypisywać
- 4 0
-
2021-10-28 22:26
Jak będziesz kiedykolwiek miał dom to zrozumiesz. (4)
Wystarczy że wyobrazisz sobie co się stanie z domem gdy dąb się na niego przewróci w trakcie huraganu. Przypominam że ostatni porządny huragan w okolicy był kilka lat temu.
- 21 25
-
2021-10-29 07:37
Oryginalne rozumowanie (1)
Ponieważ często wieje i drzewa chorują, należy wyciąć wszystkie drzewa,. Wtedy nie spadną na dom, na samochód czy na człowieka. Bardzo logiczna myśl rodem z podlasia
- 13 10
-
2021-10-29 10:17
miejsce drzew jest w lesie
nie powiesz mi, że jak ci się zalęgną na posesji szerszenie - będziesz ich gniazda bronił ... służb i straży pożarnej nie wzywał!!!
- no bo przecież to przyroda i są potrzebne ... one kwiatki zapylają przecież ... no co?- 4 8
-
2021-10-29 04:55
(1)
od tego jest ubezpieczenie ...
- 3 21
-
2021-10-29 10:14
a pokaż mi takie ubezpieczenie
miałem tak ubezpieczone latami mieszkanie w PZU i nigdy więcej - po pożarze i zalaniu ... nie dostałem nawet tego co przez 20lat wpłaciłem - a o realnym wyrównaniu strat to mowy nie było, tak kombinowali i kręcili by pełnej kwoty ubezpieczenia nie wypłacić.
- 8 3
-
2021-10-28 20:57
(13)
Wyciął nielegalnie, czego nie rozumiesz?
- 56 18
-
2021-10-29 00:25
jak mogę wyciąć coś nielegalnie na moim własnym terenie?! :D (6)
ta ustawa to porażka
szczególnie powyższy przedstawiony w artykule przypadek...
to nie jest "wycinka drzew" na masową skalę ani niszczenie "pomników przyrody" tylko gospodarowanie własnym prywatnym terenem....- 24 33
-
2021-10-29 09:45
Czyli nie będziesz miał problemu jak Twój sąsiad na własnym terenie postawi sobie przemysłową kompostownię? (1)
- 9 5
-
2021-10-29 10:20
a ty nie usuniesz szerszeni ze swojej posesji
- bo to przyroda i szerszenie są potrzebne bo kwiatki zapylają
- 8 7
-
2021-10-29 09:22
nie ma czegoś takiego jak "nieograniczona własność" (1)
- 6 7
-
2021-10-29 10:19
sorry ale ten cyrk ustawowo prawny z tymi pojedyńczymi drzewkami - to taki typowo poPiSowy Polski przypadek
- 3 3
-
2021-10-29 07:59
Ty wlasny prywatny terenie (1)
Nie kumasz, że drzewa produkują tlen, który oddychamy wszyscy? Ile jeszcze lat wam zajmie zrozumienie, że nie ma czegoś takiego jak "moja ziemia"?
- 13 14
-
2021-10-29 10:08
6 drzewek? - od tego są lasy państwowe ... ale tu pozwoleń i kontroli nie ma żadnej
ale ani lasy państw. ani sam nadszyszkownik szyszko nie zapłacił nałożonej kary za nielegalne wycinanie puszczy! - karę zapłacili polscy podatnicy!
- 5 10
-
2021-10-29 00:42
(3)
Nie rozumiem tego, że można zrobić coś nielegalnie na własnym terenie. Bzdurą jest już nawet ta kara.
- 15 24
-
2021-10-29 13:35
To nie jest Twój teren. Leży na terenie RP i podlega zarządowi przez państwo, jak i wszelkim przepisom prawa. Inaczej każdy miałby własne mini-państewko, ale i męczył się z przejściem granicznym przy własnej furtce, umowami "międzynarodowymi" itp...
- 7 2
-
2021-10-29 08:12
(1)
oczywiscie, powinna byc sto razy wieksza
- 15 6
-
2021-10-29 10:20
co tam sto ... miliony razy wyższa
by matula obajtka mogła sobie z renty więcej akcji na miliony pokupować
- 2 6
-
2021-10-28 21:49
Wycinać na potęgę , po co w mieście drzewa? (1)
- 4 25
-
2021-10-29 09:49
Zgadzam się, im szybciej wytniemy wszystko tym szybciej Ziemia uwolni się od największego szkodnika żyjącego na tej planecie czyli ludzkości.
- 9 3
-
2021-10-28 20:12
Opinia wyróżniona
Hahaha (3)
Kara wartości 1 metra kwadratowego mieszkania.
- 194 18
-
2021-10-29 11:10
Poczekaj aż ci tata wytnie drzewo w ogródku i będziesz miał problem, wysokie kary to też problem
- 0 0
-
2021-10-28 22:23
Chyba w Rumi
- 0 2
-
2021-10-28 21:46
Zależy gdzie? . U mnie na ROD na Olszynce to wartość całego domku 35m/2 plus poddasze.
A tak w ogóle to trąba trąbi wieś się pali a ja idę dalej. Z emerytury ORMOwca ciężko cokolwiek odłożyć !
- 0 5
Wszystkie opinie
-
2021-10-28 20:01
(4)
Ta kara to jakiś żart...zmienić natychmiast tego lexa Szyszkę na Dantyszkę i zwiększyć kary na 50 razy większe.Darz bór!
- 21 32
-
2021-10-28 20:13
(2)
Najlepiej kary wpłacać prosto do kieszeni tego urzędnika który je ustali.
- 2 3
-
2021-10-28 20:22
Karać karać tych wszystkich urzędników PiS (1)
- 6 0
-
2021-10-28 20:25
To wina Kaczyńskiego
- 5 0
-
2022-01-24 20:47
Piórkiem
Pogilgotac ich wszystkich piórkiem pod pachami za karę hahahaha
- 0 0
-
2021-10-28 20:03
Opinia wyróżniona
Kary za wszystko są śmiesznie niskie do 500 zł (2)
Co to jest?
- 65 8
-
2021-10-28 20:10
(1)
To faktycznie jest dość niska kara ale do czasu jak ją sam dostaniesz. Wtedy jest ogromna. Zaraz ci będzie szkoda każdego grosza który ci będą chcieli zabrać.
- 1 9
-
2021-10-28 20:35
Dla mnie to jest pińcet plus.
Trąba trąbi wieś się pali a ja idę dalej.
- 2 0
-
2021-10-28 20:03
(3)
Nie dziwię się że wycinki trwają na całego skoro takie śmieszne kary.Zmienić ustawę,a Gdańsk dodatkowo niech wnioskuje o obniżenie wywozu śmieciów.
- 23 13
-
2021-10-28 20:11
(1)
Czyli nie wywozić śmieci z Gdańska? Dobry pomysł.
- 0 4
-
2021-10-28 20:38
I nie karmić deweloperów. Czy tylko za to można takiego gościa ukarać?
- 2 0
-
2021-10-29 09:37
to miasto ustala te stawki.....
- 0 0
-
2021-10-28 20:03
Bo to developer był (4)
Zwykły Kowalski dostał by tyle za każde wycięte drzewo
- 63 11
-
2021-10-28 20:32
Możesz wyjaśnić w jaki sposób miałby tyle kary dostać, skoro prawo na to nie zezwala? (3)
Masz jakieś dodatkowe info czy po prostu pie...rzysz głupoty?
- 7 7
-
2021-10-29 08:54
on w to wierzy - lemjng
we wszystko co wyczyta w wyborczej i zobaczy w tvn
- 0 1
-
2021-10-29 09:36
Zwykly człowiek dostaje wg tabeli, czyli: gatunek drzewa x każdy cm ponad 50 cm obwodu pnia nad gruntem. Za jedno drzewo można dostać 10 tyś...
- 0 0
-
2021-10-29 09:46
oczywiście, że mogę
Lex Szyszko uprościło procedury i chwała za to, ale nie zwolniło od wymaganych pozwoleń w wielu przypadkach. Nadal obowiązują kary za nielegalną wycinkę wg rozporządzenia Ministerstwa Finansów i uwierz że te sumy są respektowane przez władze z jajami (ale w Gdańsku są latawce,nie władza która leci w stronę z której zawieje podmuch dewelopera). Dla Twojej informacji:
Kary 25 zł za 1 cm przy obwodzie do 1 m i 30 zł za 1 cm przy większym obwodzie dotyczą gatunków: brzoza, czeremcha, czereśnia, daglezja, dąb czerwony, glediczja trójcierniowa, jesion, jodła (poza jodłą koreańską), kasztan jadalny i inne gatunki kasztanowców, klon czerwony, metasekwoja chińska, klon zwyczajny, lipa, klon jawor, modrzew, olcha, orzech, sofora chińska, sosna, sumak, świerk, wiąz, wiśnia (poza ałyczą i wiśnią wonną), żywotnik olbrzymi.
Wyższe kary dotyczą nielegalnej wycinki drzew trzeciej kategorii, bo przy identycznych zasadach (przy obwodzie do 100 cm i powyżej) kary za 1 cm wynoszą odpowiednio 55 i 70 zł dla gatunków: ałycza, ambrowiec balsamiczny, buk pospolity, jabłoń, grusza, morwa, orzesznik, choina kanadyjska, cypryśnik błotny, dąb (poza dębem czerwonym), grab pospolity, jarząb pospolity, klon polny, kłęk amerykański, korkowiec amurski, orzesznik, tulipanowiec amerykański, leszczyna turecka, magnolia, miłorząb japoński, morwa, rokitnik zwyczajny, wiśnia wonna, surmia.
Najbardziej na portfelu odbije się wycięcie drzewa z czwartej kategorii. Wówczas każdy centymetr obwodu pnia na wysokości 130 cm do obwodu 1 m kosztuje 170 zł. Przy obwodzie powyżej 100 cm to 210 zł. Tyczy się do na gatunków: cis, cyprysik, głóg, jałowiec, jarząb (pozostałe gatunki), jodła koreańska, oliwnik, żywotnik zachodni.
W przypadku drzew, które nie zostały wymienione w ustawie, stawki są identyczne, jak przy drzewach drugiej kategorii, tj.:
- 25 zł za 1 cm obwodu na wysokości 130 cm przy pniach o obwodzie < 100 cm;
- 30 zł za 1 cm >100 cm- 1 0
-
2021-10-28 20:06
Gdzie jest Kacper Plazynski? (2)
To skandal ze PiS zrobił ustawę która chroni developerke
- 57 24
-
2021-10-28 20:21
Kacperek umoczony w Euro Stylu. Zapach piniądza za nim się ciągnie. (1)
- 14 5
-
2021-10-29 08:35
To i tak lepsza nuta zapachowa niż to co się ciągnie za tobą ;)
- 3 1
-
2021-10-28 20:06
Wyższej nie można dać za to można więcej brac:)
Oj kraj ku upadkowi kroczy:)
- 25 4
-
2021-10-28 20:10
Jak zwykle partia PiS przeciwko samorządom (innych opcji politycznych). (1)
- 26 15
-
2021-10-29 05:22
Większość samorządów jest rządzonych
Przez PiS tylko w dużych miastach jest inaczej
- 0 0
-
2021-10-28 20:12
Kara w wysokści (1)
0,5 m kw mieszkania które tam wybudują
- 22 10
-
2021-10-29 00:49
Co ma do rzeczy kto co tam stawia. Może nawet stawiać sobie drapacz chmur.
- 1 3
-
2021-10-28 20:12
gdyby miasto nakładało kary na miasto (1)
poszłoby z torbami!
- 17 3
-
2021-10-29 02:00
Gdyby rzad nakladal kary na rzad
.. ale nakłada na obywateli. A jak nie może to dowali taki podatek że trudno się pozbierać. 2 mln ludzi w ubostwie i tyle w temacie.
- 2 1
-
2021-10-28 20:12
Opinia wyróżniona
Hahaha (3)
Kara wartości 1 metra kwadratowego mieszkania.
- 194 18
-
2021-10-28 21:46
Zależy gdzie? . U mnie na ROD na Olszynce to wartość całego domku 35m/2 plus poddasze.
A tak w ogóle to trąba trąbi wieś się pali a ja idę dalej. Z emerytury ORMOwca ciężko cokolwiek odłożyć !
- 0 5
-
2021-10-28 22:23
Chyba w Rumi
- 0 2
-
2021-10-29 11:10
Poczekaj aż ci tata wytnie drzewo w ogródku i będziesz miał problem, wysokie kary to też problem
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.