• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska i co dalej? Nowe drogi i linie tramwajowe w Gdańsku

Michał Brancewicz
22 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy. Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy.

Wiosną zacznie się budowa przedłużenia ul. Bulońskiej wraz z linią tramwajową do skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. W najbliższych latach dróg ze słowem "nowa" Gdańsk planuje wybudować więcej - sprawdzamy, na jakim etapie są pozostałe projekty.



Gdańsk ma rozległe plany inwestycyjne dotyczące budowy nowych dróg i linii tramwajowych. Ich skala jest tak duża, że na pewno nie wszystkie projekty uda się zrealizować. Na ten moment przesądzona jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma już wybranego wykonawcę - firmę NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. Druga w kolejce jest Nowa Warszawska. Obie inwestycje znalazły się w dofinansowanym przez UE Gdańskim Programie Komunikacji Miejskiej Etap IVA.

A co z pozostałymi przedsięwzięciami?

Inwestycja będzie realizowana, przynajmniej na razie, wyłącznie w formie trasy tramwajowej, bez drogi. Nowe torowisko zostanie wyprowadzone na wysokości ul. Łódzkiej z istniejącej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż al. Havla i dojdzie aż do pętli, która powstanie w ramach Nowej Bulońskiej, przy skrzyżowaniu z Jabłoniową.

Projekt Nowej Warszawskiej ma być gotowy do czerwca tego roku. Z kolei jesienią rozpoczną się poszukiwania wykonawcy.

Ta inwestycja ma dokładnie odwrotne założenia. W przypadku tego przedsięwzięcia miasto zdecydowało się zrezygnować z budowy linii tramwajowej, a pozostać jedynie przy rozbudowie układu drogowego. Nowa Jabłoniowa powstanie na odcinku od skrzyżowania z Nową Bulońską i Warszawską aż do ul. Przywidzkiej.

Aktualnie projekt jest wciąż w opracowaniu, chociaż pierwszą datą jego powstania miał być kwiecień 2015 roku. Miasto musiało jednak zerwać umowę z wykonawcą i poszukać nowego. W międzyczasie projekt okrojono z tramwaju (będą buspasy), chociaż zachowana zostanie rezerwa terenu pod torowisko. Projekt ma być gotowy jeszcze pierwszym półroczu 2018. Niestety, próżno jest spodziewać się w tym roku ogłoszenia przetargu na realizację.

W tym przypadku również w grę wchodzi jedynie budowa samej ulicy kosztem linii tramwajowej. Trasa miałaby połączyć pętlę Łostowice Świętokrzyska z istniejącą ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami, biegnąc przez osiedla znajdujące się na południe od ul. Świętokrzyskiej.

Co ciekawe, inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania.

Wciąż nie wiadomo dokładnie, jaki będzie dokładny przebieg trasy tramwajowej, która połączy Morenę (a dzięki Nowej Bulońskiej, także część dzielnic południowych) z Wrzeszczem. Chodzi tutaj głównie o miejsce włączenia się jej w al. Grunwaldzką. Jej powstanie pozwoli podróżować mieszkańcom między wspomnianymi dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta.

Tutaj również prace projektowe wciąż trwają, chociaż zaczęły się już dwa i pół roku temu. Inwestycja ma wysoki priorytet, ale jej realizacja na pewno nie rozpocznie się w tym roku

Kolejna część Nowej Wałowej miałaby połączyć istniejący jej fragment (ul. Popiełuszki) z ul. Elbląską przechodząc tunelem pod Motławą. Droga znajduje się na liście rezerwowej planu Inwestycje 2020.

Inwestycja nie posiada projektu i trudno wskazać jakikolwiek termin realizacji, ale należy spodziewać się go dopiero w kolejnej dekadzie.

W zamyśle ta inwestycja ma połączyć tunel pod Martwą Wisłą z Oliwą i obwodnicą w Osowej. Jej elementem jest m.in. tunel pod górą Pachołek. Skala, więc także szacunkowe koszty, są ogromne. Wciąż tak naprawdę nie wiadomo czy i kiedy oraz w jakim zakresie będzie ona zrealizowana.

Czytaj też: Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej, co ma nastąpić w maju. W ostatnim kwartale może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie projektu, pod warunkiem pozyskania zewnętrznego dofinansowania.

  • Nowa Małomiejska i Podmiejska oraz Nowej Myśliwskiej
W przypadku tych tras nie ma na razie żadnych planów realizacyjnych.

Opinie (310) 4 zablokowane

  • (43)

    Ten tunel pod pachołkiem to jakis debilizm .za 2 mld można by wszystko inne zbudować .tunel pod Motławą bardzo potrzebny ze względu na tereny rozwojowe w historycznym centrum gdanska . Trzeba zachować odpływ ludności na wiochy za obwodnica

    • 199 70

    • Nie dla nowych dró dla słoików w dzielnicach południowych

      Nie dla Nowej Świętokrzyskiej i nowej Jabłoniowej.

      • 1 1

    • tak pisze typowy Janusz

      Wypiwiedź typowego Janusza. Najpierw uruchom tę jrdną szarą komórkę którą posiadasz a dopiero potem cokolwiek pisz.

      • 1 1

    • (28)

      A masz inną koncepcje odkorkowania oliwy i osowy? Starych budynków nie wyburzysz ani lasu nie wykarczujesz

      • 23 22

      • A czy droga musi być szeroka? (4)

        Dwupasmowa Słowackiego wcale specjalnie nie odkorkowała ani Wrzeszcza ani nie sprawiła że z Moreny czy Niedźwiednika jedzie się szybciej.
        Zobaczysz, może być i siedem pasów pod Pachołkiem i na Spacerowej a i tak wszystko się zatka na Grunwaldzkiej. Korki przeniesiesz w inne miejsce po prostu a dodatkowo zachęcisz innych do wyprowadzki za obwodnicę, do jeżdżenia autami, etc.

        • 21 7

        • ktoś tu nie pamięta korków na starej słowackiego i na reymonta... (1)

          nową słowackiego jedzie się bajecznie szybko w porównaniu z tym, co było kiedyś. a liczba samochodów się zwiększyła.

          • 9 1

          • Ale to może problemem jest nadmiar samochodów, a nie niedobór dróg?

            Tak jak czasem problemem jest nadmiar tłuszczu i rozwiązaniem nie jest kupno szerszych spodni.

            • 0 1

        • A wiesz dlaczego ? Bo po drodze masz duże kolizyjne skrzyżowanie z potokowa A potem drugie na matarni. Nowa spacerowa jedzie całkowicie w lesie dlatego jest lepsza. Po drodze żadnych osiedli itp tylko prosto z oliwy na obwodnicę

          • 0 12

        • brawo! Glos rozsadku - zaraz sie zacznie ujadanie fanów św.przepustowości

          • 16 5

      • to nie jest droga dla ruchu pasażerskiego (2)

        to kusząca alternatywa (Słowackiego i południowej) dla dojazdu towarowego od zachodu i tranzytu wschód-zachód

        • 3 0

        • jak w Gdańsku pokażą gdzieś, że potrafia zbudować ładną, miejską aleję

          to można rozpatrzyć zbudowanie tu takiej. Nawet z jakimś odpowiednio dużym, płatnym parkingiem. Jestem nawet zwolennikiem częściowej zabudowy pasa nadmorskiego (między Brzeźnem, Wrzeszczem i Nowym Portem są olbrzymie połacie wolnej ziemi czekającej na całą nową dzielnicę. Pomyślmy, co by mogło tam powstać, gdyby wziąć przykład z przedsięwzięć takich jak Garnizon czy Browar...)

          Ale sama budowa szerokiej drogi to głupota. Budować tam miasto!

          • 2 0

        • i dlatego to jest fatalny pomysł

          • 1 1

      • (14)

        Nikt nie musi mieszkać w osowie . Wiec po co "odkorkowywac " ? Nie podobają sie korki to trzeba sie przeprowadzić ...albo stać w korkach . 2mld to za dużo zeby komuś skrócić dojazd do domku za obwodnica o 15 min

        • 48 24

        • (3)

          nie tylko osowa ale takze oliwa sopot przymorze, dzielnice poludniowe i gdynia skorzysta z tego tunelu...

          • 6 8

          • Tunel napędzi tranzyt w Pas Nadmorski (2)

            Tyle da Przymorzu i Żabiance

            • 6 5

            • (1)

              Ciekawe jak wam postawią kilkanaście wieżowców na przymorzu , a stawiaja masowo , czy będziecie dalej tak śpiewać. Będziecie jeszcze błagać o tą drogę

              • 3 1

              • Tak, wtedy należy dobrze zaprojektować komunikację miejską

                Albo inaczej. Dobrą komunikację zaprojektować dziś i w miarę postępu zabudowy rozwijać ją.

                Przykłady złych rozwiązań: na "Morenie" zbudowano tramwaj. Super. le jeździ często wolniej od dawnych autobusów, które zlikwidowano. Co więcej nie ma bezpośredniego połączenia "Morena" - UG/OBC. Tylko z przesiadką, a wiadomo, że jest bardzo wiele osób codziennie taką trasą jeżdżących.

                Podobnie z Zaspa - PG czy Zaspa - OBC. Mówię raczej o tej Zaspie z okolic szpitala, nie przy SKM - tam jest lepiej.

                • 2 0

        • (2)

          tunel umozliwi ominiecie OLIWY.

          • 13 11

          • ominąć Starą Oliwę można przez Nową Opacką

            • 3 5

          • korki jedynie przesunie

            • 15 9

        • (5)

          to nie tylko Osowa czy Oliwa ale cały SOPOT, który nie ma "normalnego" połączenia z obwódką

          • 10 11

          • (4)

            To niech Sopot sobie zbuduje za własną kase

            • 29 7

            • (2)

              tylko jest jeden problem, Sopot jest otoczony Gdynia i Gdańskiem więc sam nie posiada żadnych terenów, którymi mógłby pociągnąć drogę do obwodnicy.
              Mieszkamy w TRÓJMIEŚCIE więc powinna być współprac między miastami.

              • 13 6

              • Ul. Reja (1)

                Czyżby?

                • 7 1

              • Ale granica sopotu kończy się w lesie więc nowa Reja nic nie da. Lepiej rozbudować spacerowa więcej ludzi skorzysta

                • 2 4

            • Inwestycja przebiega przez wszystkie 3 miasta wiec kazde miasto powinno współfinansować drogę zieloną. Zarówno Gdańsk jak i Sopot i Gdynia skorzystają z tego

              • 9 3

        • Zgadzam się. Jedyne co potrzebne to wywalenie ruchu z Opata Jacka Rybińskiego i zrobienie z tej ulicy deptaku/ewnetualnie spowolnienie ruchu do 30km. Odremontować czyżewskiego i tamtędy niech idzie ruch

          • 25 1

      • Jak uratować stara oliwę od korkow

        Jeśli chcesz wpuścić do miasta co najmniej 2x tyle samochodów... ?

        Rozwiązania umożliwiające ludziom dojeżdżać do pracy inaczej niż samochodem.

        • 1 0

      • (1)

        Las to można czasami wyciąć, chociaż tu jest park, ale wysokich wzgórz przesunąć to raczej się nie da ;-)

        • 12 1

        • Wzgórza tez sie da przesunąć

          • 2 2

      • może lepiej wykarczować stary las i posadzić nowy? Brdzie taniej i zdrowiej dla wszystkich użytkowników tunelu. (1)

        • 14 24

        • I przeciąć tereny rekreacyjne kolejną szeroką drogą?

          Wiesz jakie jest natężenie ruchu na tej drodze?

          • 16 6

    • Co za pachołki? Znów matołki coś głupiego wymyśliły. (3)

      Góry jeszcze nikt nie przeniósł.

      • 3 4

      • (2)

        Wasze myslenie jest jak 100 lat za murzynami, potrzebujemy nowoczesnych rozwiazan komunikacyjnych a wy piszecie o jakiś mostach .. Januszkom zawsze bedzie drogo

        • 8 3

        • Tak, nowoczesnych (1)

          Utopienie miliardów w kolejne drogi dwupasmowe nie rozwiążą problemów komunikacyjnych.

          Nowoczesne rozwiązania to:
          - alternatywy dla samochodu (małe pojazdy, nawet elektryczne, albo skutery czy rowery elektryczne)
          - sprawna komunikacja miejska z łatwym systemem biletowym i wygodna dla pasażera oferta. Nie musi być bardzo tania, ale musi być bardzo sprawna. Dziś jest na większości tras słaba.
          - rozsądne wykorzystania istniejących zasobów (drobne zmiany priorytetów na światłach, przebudowa kilku skrzyżowań, więcej buspasow z dopuszczeniem do ruchu taksówek, skuterów i cichych motorów)
          - skoro korki są znacznie mniejsze w czasie przerw w szkole, spora część korków wywołanych jest dowożeniem dzieci do szkoły. Lepiej rozlokowana sieć szkół podstawowych, darmowe bilety dla uczniów , darmowe rowery publiczna dla uczniów.
          - komplementarne systemy - tramwaje uzupełniające ofertę SKM/PKM, autobusy uzupełniające ofertę środków transportu torowego, rower publiczny na 'ostatnia milę'. Do tego lepsza rozbudowa torowisk, częsty takt - dopasowanie rozkładów do siebie ma mały sens, jeśli takt jest co godzinę.

          To jest nowoczesne myślenie o rozwoju komunikacji w miescie, jak i rozwoju miasta jako takiego. Tak, to są kwestie połączone. Po źle zaprojektowanym mieście trudno się poruszać czymkolwiek.

          Zbudowanie tylko szerokiej drogi, czy zbudowanie tylko jakiegoś odcinka linii tramwajowej/kolejowej/buspasa nie ma sensu jeśli nie jest to część większego planu.

          • 7 0

          • jeden z niewielu głosów rozsądku w tej jałowej dyskusji

            Niestety, ale budowanie kolejnych wielopasmowych dróg nie rozwiąże problemu korków, a nawet ten problem powiększy poprzez zachęcanie do korzystania z samochodu. Niestety nie lubimy się uczyć na błędach innych :(

            • 4 0

    • powinna zostać dokończona Słowackiego (2)

      Czyli połączona prostym (!) odcinkiem z tunelem pod Wisłą.
      Takie były pierwotne plany i unijne kwity. Po drodze okazało się, "niedasię".
      No to wpadnięto na pomysł puszczenia tranzytu przez Pachołek i strefę nadmorską...
      Kto zabroni dobrze sie bawić?
      A może obie nitki sie uda zrobić?

      Kijami równiez obić pomysłodawców braku tramwaju na Slowackiego i forsowania go w dolinie Królewskiej...

      • 21 3

      • (1)

        dało się ale kasy i chęci zabrakło.

        • 2 1

        • I dalej się da. Nie dla tranzytu przez Pas Nadmorski i osiedla nadmorskie: Zaspę, Przymorze

          • 3 0

    • (4)

      Debilizm to tunel pod Motławą. Most jest dużo tańszy.

      • 5 25

      • (3)

        Jezeli tańszy most zwodzony to czemu nie .wazne zeby brzegi Motławy połączyć .

        • 3 4

        • (2)

          Most nawet nie musi być zwodzony. Duże jednostki tam nie pływają. Wystarczy zaplanować odpowiednią wysokość i takież jednostki będą pływać.

          • 2 12

          • Chyba nie wiesz o czym mowa (1)

            To po co kładka zwodzona obok skoro duże jednostki nie wpływają? Przecież nasypów nie zrobią jak w NYC to nie most Brooklyn-sky. Tunel lepszy tylko niech inaczej zbudują czyt. Tańszą metodą zamknąć na jakiś czas jedną stronę kanału a później drugą. Nie bedziemy przecież wiercić TBMem bo to już nie jest czynny port. Ale jednostki ŻG i do mariny jednak tam wpływają.

            • 2 1

            • most Brooklin to jest dla STATKÓW

              A do mariny w GD to wpływają najwyżej małe stateczki żeglugi pasażerskiej. Pod nie zaprojektować prześwit pod mostem i w zupełności wystarczy

              • 0 0

  • Bezwględnie Nowa Spacerowa z tuenelem, niekoniecznie Droga Zielona

    Czy urzędnicy miejscy zrozumieją wreszcie, że Spacerowa za chwile się całkowicie zakorkuje? Osowa się rozrasta przybywa mieszkańców to już ponad 15 tysięcy ludzi. Już został wybrany wykonawca pierwszego odcinka Trasy Kaszubskiej , która będzie łączyła się z rondem w Chwaszczynie. To dodatkowa ilość samochodów, która ruszy w kierunku Spacerowej. Nikt kto będzie chciał jechać na Przymorze, do Oliwy, Sopotu i nawet Zaspy czy Wrzeszcza nie pojedzie inaczej. Przestańmy w końcu inwestować w dzielnice południowe i tak bardzo dużo pieniędzy miasto tam zainwestowało. Poza tym nasz obecnie panujący Prezydent OBIECAŁ przed wyborami wybudowanie Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem.

    • 1 4

  • Szkoda że na słoiki z Warmii i Mazur (10)

    I tak tonie pomoże bo zalew ich to jak Tsunami, a i tak podatków nie płacą, cwaniaki...

    • 28 26

    • (5)

      Po zakwaterowaniu w dzielnicy Morena powinni płacić wpisowe i przejść odpowiednie szkolenie.

      • 6 2

      • Same słoiki z Mazur i Warmii (4)

        Oni i tak nie skumają i zaparkują swój złom z rejestracją NO, NBR, NE na twoim miejscu. Innym zabiorą robotę, wystawią buty na klatkach itp., masakra nie znoszę ich...

        • 8 9

        • (3)

          przyjeżdża ktoś z wiochy, nie zna miasta, nie ma punktu zaczepienia i jeszcze jest w stanie zabrać Ci robotę, to raczej słabo świadczy o Tobie, nie o przybyszu

          mimo iż po frustracji widać, że Ci w życiu nie idzie, to nie zwalaj winy na innych

          • 14 6

          • Jedz naprawiaj Mazury (1)

            Jedz do siebie a nie tutaj madrosci dajesz

            • 4 5

            • Niektorzy sa tak bezczelni ze jak im sie zwroci uwage ze mowi sie "w oliwie" a nie "na oliwie" to tylko odpowiedza ze g....o ich to obchodzi i beda mowic po swojemu. Jak mozna ich traktować powaznie?

              • 1 1

          • Następny słoik z Warmii i Mazur

            Widać że jest was mnóstwo ;-)

            • 6 10

    • A skąd wiesz, że nie płacą?

      • 2 1

    • głupcze (2)

      podatki płacisz w miejscu zamieszkania, a nie zameldowania

      jakbyś płacił, to byś wiedział

      • 11 7

      • Głupcze ? (1)

        Widze, że kolejny debil z Warmii i Mazur

        • 8 8

        • Pomorze naucz się jeszcze pisać poprawnie i wtedy dopiero zostać jego obrońcą

          • 4 3

  • Kiedy nowa Starogardzka z linią tramwajową? (3)

    Przez Borkowo, Straszyn?
    Kiedy tramwajem będzie można jechać z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego, dalej do Juszkowa czy na Rotmankę?
    Na Śląsku od dawna tak jest, podobnie jest w Łodzi, można dojechać tramwajem do Zgierza... dlaczego nie w trójmieście?

    • 5 10

    • (2)

      Tak sobie pomysl. Gdańsk zapłaci za tramwaj na przedmieścia by wyprowadzili się tam mieszkańcy i przestali płacić podatki w Gdańsku? Wyprowadziles się na przedmieścia to nie licz że ci Gdańsk będzie drogi i tramwaje budować

      • 3 3

      • to nich Gdańsk szuka innych dochodów (1)

        to żenada, że 2/3 budżetu miasta to PIT. Spełnia się dawne przekleństwo, że za powietrze płacimy. Gdańsk jak chce mieć robotnika, to musi komunikację budować. Oraz inne potrzebne mieszkańcom użytki a nie zaspokojenie ambicji nielicznych - płacę i wymagam!

        • 1 1

        • Borkowo, Straszyn i Pruszcz

          to już nie Gdańsk, ani tym bardziej nie Trójmiasto. Gdańsk nie sfinansuje tramwaju w innych gminach.

          • 1 1

  • Co z Bulońską Południową?

    Będzie, czy nie?

    • 6 1

  • żadamy nowej świętokrzyskiej

    cała havla i małomiejska się korkuje bo stara świętokrzyska nie odbiera takiego natężena ruchu , ale nie trzeba zrobić wczesniej politechniczną choć się obiecuwało południowemu gdanskowi coś innego p. pinokio Pawle

    • 8 4

  • Może ruszcie Swietokrzyska .przecież cale poludnie się buduje a drogi jak na wsi. Poruszam się jak żółw.

    • 8 1

  • Gdańsk jest the beściak :-) (12)

    Podoba mi się poziom inwestycji.

    • 242 68

    • nowa świętokrzyska

      Ten, ktòry przezywa rozbudowę ulic w połòdniowej części Gdańska czytaj świętokrzyska węzeł łostowice chyba nigdy tam nie był tysiące wybudowanych zasiedlonych mieszkan a dròg brak mam nadzieje ze weźmiecie to pod uwagę przy głosowaniu

      • 6 0

    • A co z Nową Hynka na Zaspie?! (2)

      Ta droga (pętla Zaspa-Abrahama) jest potrzebna od zaraz.

      • 7 2

      • Dokladnie (1)

        Ciagle jojczenie, że nie ma powiazań poprzecznych przez Grunwaldzką, że korki na Słowackiego i Miszewskiego a nie chca zrobic Nowej Abrahama - akurat tam jest teraz najwiekszy rozwoj i budowy biurowcow

        • 3 3

        • A może tramwaj wzdłuż kolobrzeskiej

          I duży węzeł komunikacyjny przy SKM Przymorze?

          • 5 0

    • Nie dla wyburzeń we Wrzeszczu

      Nowa Politechniczna przez ul. Boh. Getta Warszawskiego (najlepszy wariant przez teren PG odrzucony).

      • 4 6

    • Poziom inwestycji może jest wysoki (1)

      wyzwaniem jest ich sensowna struktura i kolejność realizacji

      Jeśli za jedyny sposób odciągnięcia ludzi od jeżdżenia samochodami będzie traktowana budowa linii tramwajowych, to Gdańsk będzie coraz bardziej zakorkowany aż w końcu problemem będzie znalezienie środków na remonty i utrzymanie przewymiarowanej infrastruktury drogowej.

      Do tramwaju i SKM/PKM trzeba zapewnić bezpieczny i komfortowy sposób docierania pieszo i rowerem.

      Uruchomienie systemu roweru metropolitalnego znacznie przyczyni się do poszerzenia wyobraźni mieszkańców i decydentów, ale to może nie wystarczyć do wycofania się ze ścieżki niezrównoważonego rozwoju, którego konsekwencje będziemy ponosić my wszyscy.

      Ładowanie pieniędzy w kolejny tunel pod Motławą aby puścić tamtędy linię tramwajową to przykład inwestycji o dużych kosztach ale korzyści można by uzyskać dużo większe inwestując w inne rozwiązania (nie pro-samochodowe!)

      • 4 11

      • Bla rowerowe

        Ale jedna konstatacja jest słuszna: budowanie w tunelu Nowej Wałowej jest bez sensu - taniej wybudowac most. I ciekawiej krajobrazowo.

        • 1 5

    • Tunel pod Pachołkiem jest zupełnie niepotrzebny. (1)

      Wystarczy tylko połączyć istniejące odcinki Drogi Zielonej.

      • 11 3

      • nie łączyć Drogi Zielonej - tranzyt zabije Park Reagana

        A jeśli chodzi o tunel - zgoda jest zupełnie niepotrzebny.
        Wystarczy zbudować Nową Opacką i trochę poszerzyć Czyżewskiego oraz podciąć skarpę Pachołka, wyburzyć stare budy i wykonać rondo Czyżewskiego ze Spacerową (w miejscu obecnego zjazdu).
        Z Opata Rybińskiego zrobic deptak z ew. dopuszczonym ruchem mieszkańców i komunikacji miejskiej

        • 10 6

    • (2)

      tak wielkie chasla i wywalanie kasy na przyslowowe Misie a na reszcie dróg dziura na dziurze i cudowny system swiatel gdzie dojezdzasz i czerwone
      -rondo jana pawla czarny dwor i poprawienie zjazdu z jana pawla do rzeczpospolitej ten znak stop od 50 lat tam jest bez sensu
      -spacerowa pieprzycie o tunelu pod pacholkiem a wystarczy wyciac troche drzew dokladnie 1 kilometr gora i 4 pasy problem zalatwiony
      -skrzyzowanie slowackiego budowlanych co wy tak gnebicie ludzi ta sygnalizacja swietlna tam rondo zrobic trzeba oczywiscie w nocy i o dzielo a nie jak na pomorskiej pol roku firma mtm robi ja by miala placone godzinowke 8 godz i do domy

      • 22 45

      • Co to chasla? (1)

        • 37 5

        • może PiSowiec miał na myśli faszystowskie chwasta?

          • 24 14

  • Tramwaj na Kołobrzeskeij!

    Linia łącząca Wita Stwosza i Chłopską przez Kołobrzeską przydałaby się do obsługi UG oraz naszego lokalnego Mordoru ;)

    • 6 0

  • Dalej nalezy (5)

    Wykonac inne strategiczne inwestycje typu nowa swietokrzyska, prawdziwe wezly na obwodnicy a nie te pseudo korkujace, ktore obecnie przerabiamy. Wiadukty lostowicka/ WZ

    • 78 17

    • Ludzie kogo my wybieramy ?

      Mieszkańcy niech będą cierpliwi ,może ich dzieci będą jeździły w cywilizowany sposób . A my urzędnicy zacieramy raczki i kolejne lata spędzimy na rozbudowie Gdańska . I my wiemy jakie i kto ma potrzeby. Nowa Świętokrzyska i wiadukt AK-Havla-Łostowicka też poczeka .

      • 1 0

    • każda droga prowadząca z suburbiów bez miejsc pracy do centrum z miejscami pracy (2)

      się korkuje bez względu na jej szerokość.

      Podejmowanie pracy bez przemyślenia sposobu dojazdu wygodną komunikacją szynową (najlepiej SKM) to droga do zawału serca od stania w korkach.

      • 9 3

      • (1)

        prace sie obecnie zmienia kilka razy w zyciu a nie pierdzi w stolek cale zycie w tym samym zakladzie pracy.

        • 5 1

        • tak, ale rozsądne firmy wiedzą, że pracowników znajdą tylko tam, gdzie jest dobra komunikacja

          • 0 0

    • I po co te wiadukty? By więcej aut utknęło na Groddecku? Jedyny sens ma wiadukt w stronę obwodnicy, gdy nie ma na niej korka na 10 kilometrów.

      • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane