• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Michał Brancewicz
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (303)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • Na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.

Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.



Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania



Jak oceniasz tempo powstawania nowych tras tramwajowych?

Nowa Politechniczna to najdłużej projektowana trasa tramwajowa w Gdańsku.

Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.

Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.

Spór o przebieg linii we Wrzeszczu



W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.

Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.

  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.

Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku



Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.

- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (303) 7 zablokowanych

  • wywalic ten komunistyczny parking

    we wlasnosci lwsm morena zaraz po wjezdzie na gorę na dzielnicę od strony jaskowej doliny i zbudowac kilkupoziomowy dla dzielni. niech beton umysłowy sie kruszy.

    • 6 5

  • A jak to zrobią, miną 3 miesiące i będzie płacz, że to źle, tamto źle, że ludzie oburzeni

    że coś tam cieknie, że skrzyżowanie Jaśkowa-Wileńska nie daje rady, że są wypadki albo ultra korki... hah! Urzędnicy... oj urzędnicy... i ludzie - wybierający tych urzędników... oj ludzie...

    • 16 3

  • Metro

    W Gdańsku budują metro. Jupi

    • 4 6

  • to, że tramwaj nie będzie jechał przez politechnikę jest beznadziejnie głupie (1)

    • 17 6

    • Teren PG jest na noc i świeta zamykany, to z tramwajem

      • 1 1

  • Za opóźnienie podziękujmy kilku krzykaczom z Bohaterów Getta (3)

    • 18 42

    • za opoznienia podziekuj urzednikom przepychajacym swoje interesy (1)

      Zamiast skutecznego pochylenia sie nad istota problemow.

      Ktore od dziesiecioleci maja rozwiazania lezace w szufladach, wybiorczo i koniunkturalnie realizowane...

      • 10 4

      • Ten interes nazywa się DT Neptun - z przeznaczeniem na blokowisko

        To duża kasa, więc robienie pieniaczy z mieszkańców "Bohaterów GW" ma sens

        • 4 0

    • mają trochę pecha bo gdyby to było Centrum to by ich posłuchano(tam kilku krzykaczy zablokowało budowę parkingu podziemnego)

      • 2 3

  • Jak nie można inaczej to trzeba brać przykład od Norwegów lub Anglików i zrobić kolejkę linowa !!!!!!!!

    • 11 3

  • Kolejne marnowanie publicznych pieniędzy na ten tramwajowy złom. Tam wystarczy puścić zwykły autobus, dobudować odpowiednią jezdnię.

    Ponadto linia tramwajowa przetnie tkankę miejską i utrudni komunikację pieszą, to są błazny.

    • 31 7

  • Zamiast szybkiego połączenia - wycieczka krajoznawcza zygzakiem

    Podróż tym tramwajem (przypomnijmy linia Gdańsk Południe-Wrzeszcz) będzie trwała wieki.

    • 36 3

  • Wizualizacje, wizualizacje. Litości. Naprawdę ktoś jeszcze wierzy, że powstanie ta trasa?

    • 12 4

  • widze ze urzad ma dobrego dealera

    Ktory od lat dostarcza swietny stuff...
    Bez wspomagania nikt by takich andronow nie wymyslil... Nie wierze aby na trzeswo dalo sie to zrobic...
    Na dodatek dealer ma chyba powiazania z betonowa republika. Bo wspolnote interesow widac golym okiem.

    • 22 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane