• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Michał Brancewicz
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (303)
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • Na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.

Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.



Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania



Jak oceniasz tempo powstawania nowych tras tramwajowych?

Nowa Politechniczna to najdłużej projektowana trasa tramwajowa w Gdańsku.

Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.

Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.

Spór o przebieg linii we Wrzeszczu



W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.

Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.

  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.

Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku



Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.

- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (303) 7 zablokowanych

  • Transport szynowy jedyny który rozwiązuje problemy komunikacyjne

    Budować budować budować inaczej będziecie zasciankiem

    • 3 3

  • Po co te drogi. (11)

    Z jednej strony miasto ciągle planuje, wytycza nowe trasy, a z drugiej stawia spowalniacze, wysepki, likwiduje przejścia podziemne stawiając coraz więcej sygnalizacji. Do tego jeszcze publicznie przyznano się do planowania iż całe miasto ma być strefą 30km/h. Skończymy z masą wąskich dróżek na których wiecznie będą stały auta, a każda "nowa trasa" sprawi że po prostu tych aut będzie stało więcej na raz w innych miejscach. Nie ma to jak spójna polityka zagospodarowania przestrzennego.

    • 46 26

    • To dlaczego na nich głosujesz? (2)

      • 0 0

      • A na kogo mam głosować? (1)

        Na Wałęsę, który niczym się nie różni, czy na Płażyńskiego, który twierdził że ten tramwaj będzie jeździł 1400km/h?

        • 1 0

        • To nie narzekaj

          • 0 0

    • (7)

      No tak, słój przyjechał w golfie i najlepiej niech burza pół miasta, żeby mógł cieszyć się chwilowo mniejszymi korkami w drodze z pracy do domu...
      Jednym jest rozbudowa kluczowej infrastruktury, innym wygaszanie ruchu tam gdzie nie jest potrzebny. Nawet jak zrobią po 8 pasów w jedną stronę, to droga i tak prędzej czy później się zakorkuje.

      • 14 16

      • Jeśli będą budować nowe budynki a nie rozbudują dróg to na pewno wszystko się zakorkuje (4)

        Dlatego trzeba budować drogi bezkolizyjne, a jeśli nie ma miejsca na drogi to nie budujemy więcej budynków w danym obszarze.

        Głupotą jest patrzeć na zachodnie miasta, które raz poszerzyły drogę a po 20 latach budowania osiedli bez rozbudowy dróg pojawiły się korki i wyciągać wnioski "Widzicie? Oni 20 lat temu rozbudowali drogę a i tak są korki".

        To oczywiste że wzrost przepustowości dróg musi być proporcjonalny do liczby nowych domów. Tak jak rozwój miasta jest ciągły, tak i rozbudowa dróg musi być ciągła.

        Jak już naprawdę brakuje miejsca to trzeba wybudować metro, ale Trójmiasto nie ma jeszcze ani jednej linii metra więc najwyraźniej wszyscy (w tym włodarze i raktywiści) uważają, że wciąż jesteśmy na tym etapie rozwoju że można poszerzać drogi. Bez metra nie można zwężać dróg.

        • 5 9

        • Im więcej dróg, tym więcej samochodów. (3)

          Wszędzie na świecie w dużych miastach i nie tylko, uspokaja się ruch. Oczywiście ważne są też dwa czynniki, przyzwyczajenia ludzi oraz sprawny sieć transportu. Bez tego nic nie wyjdzie.

          • 7 6

          • Im więcej mieszkańców tym więcej samochodów, a Gdańsk nie jest dużym miastem bo nie ma metra (2)

            Najpierw zbudujcie metro, dopiero potem można pomyśleć o ewentualnym zwężaniu dróg. W odwrotnej kolejności nic nigdzie nie wyszło i nie wyjdzie.

            • 6 6

            • (1)

              Najpierw może po prostu planować drogi i przejścia dla pieszych z głową, a nie tak trochę z d**y.

              Gdańsk ma wiele dróg, skrzyżowań, przejść z d**y, które mogłyby być znacznie lepiej pomyślane, wykonane ale urzędnik miał taką wizję i efekt jest taki że średnio to działa.

              • 2 2

              • Na obwodnicy nie ma ani jednej z tych Twoich "urzędniczych wizji"

                Rozumiem że tam korki nie powstają, a na odcinku gdzie jest 5 pasów w jedną stronę zawsze jest płynny ruch?

                • 0 0

      • pierdzielisz jak te wsszystkie grety na temat ekologii czy pis na temat dobrobytu! Trzeba budowac drugi, nie mydlij nam oczu!

        • 1 0

      • No ale za dzieciaka na wsi ograniczeń prędkości nie widział. Stąd przyzwyczajenia.

        Tu trzeba wyrozumiałości, może zbawiennej mocy przytulenia przez księdza a nie złych słów.

        • 4 9

  • Ludzie z Moreny i Jasienia zyskają dużo lepszy dojazd do Wrzeszcza. (19)

    Szkoda tylko, że wielu z nich nadal będzie korzystać z samochodu, bo do niego przyrośli. Znam takich co do Lidla 200m potrafią jechać po bułki.

    Jeszcze wiele wody w Wiśle musi odpłynąć byśmy wyzbyli się wiejskich zwyczajów - czyli tego, że bez samochodu nie ma życia i tego, że każdy dorosły domownik musi mieć swój.

    • 55 76

    • (10)

      Z Moreny szybciej jest jechać Jaskową Doliną niż projektowaną trasą. W ogóle gdyby zrobić dodatkowo buspas właśnie na Jaskowej to trasa tramwajowa do Wrzeszcza( w tym projekcie) by traciła sens

      • 29 9

      • Otóż to (4)

        Połączenie już jest dobre - autobusowe, problemem pozostają korki, ale z jakiegoś powodu u nas forsuje się na siłę droższe linie tramwajowe, zamiast nawet tą samą trasą wybudować drogę dla autobusów. BRT - mówi to coś Pani, Pani Dulkiewicz?

        • 3 5

        • Wiadomo, po co mieć tramwaje jeżdżące praktycznie za darmo (3)

          Jak można je zastąpić flotą paliwożernych, kopcących diesli...

          • 3 4

          • Tramwaj po 10 mln za sztukę praktycznie nic nie kosztuje

            A tory układają się same i za darmo. Tak samo 350m tunele

            • 2 0

          • (1)

            Tramwaje jeżdżą praktycznie za darmo? Niby jakim cudem? A o drastycznych podwyżkach ceny energii elektrycznej już zapomniałeś? A koszt budowy i utrzymania infrastruktury to także "darmo" ;)?

            • 6 2

            • Drastyczne podwyżki cen energii były niższe niż podwyżki cen paliwa.

              Autobusy nie wymagają infrastruktury? Latają w powietrzu?

              • 1 2

      • Natomiast gdyby to miało być udogodnienie dla Jasienia, trasa powinna iść wzdłuż Piekarniczej pod Rakoczego (4)

        A nie krajoznawczo przez wszystkie skrzyżowania zakorkowanej Moreny. Ciekawe kto miał interes aby odejść od tego, planowanego od kilkudziesięciu lat wariantu.

        • 20 4

        • Tramwaj nie stoi w korkach. (3)

          • 6 16

          • Nieprawda. W Gd stoi i to często.

            • 0 0

          • owszem stoi w tramwajowych

            • 10 4

          • Oczywiście, tramwaj przejedzie na zielonej fali przez wszystkie liczne skrzyżowania.

            I staranuje auta czy autobusy które zablokują zakorkowane skrzyżowanie.

            • 19 5

    • nic nie zyskaja (1)

      Kto o zdrowych zmyslach bedzie do OBC przez centrum Wrzeszcza jezdzil??!

      Totalnie spaprane przez miasto skomunikowanie przez Potokowa i brak tramwaju na wiadukcie nad Zwyciestwa nie da sie zaslonic ta proteza.

      Mieszkancy Moreny moga odzyskac kursy i linie autobusowe, ktore po cichu miasto likwiduje... Liczac na to, ze jego chore pomysly zostana przyjete jak zbawienie.

      Zgodnie z podstawowym zalozeniem manipulacji, stworz problem i zaproponuj rozwiazanie.

      • 17 2

      • Po co komu autobusy na Jaśkowej czy Sobieskiego?

        Przecież tam można wysiąść z autobusu, przejść kawałek i wsiąść do autobusu który jechał pół godziny wcześniej...

        Zbiorkom nie ma sensu jeżeli stoi w korkach.

        • 11 1

    • Fit for 50 czy C40?

      Którzy ci tak powiedzieli?

      • 6 3

    • A czym innym jeździć, jak z domu na rok ucinają kursy? Xd (1)

      Przypominam że kilka lat temu 127 jeździło co 7/8 minut w szczycie, teraz co 15/20, a mieszkańców więcej

      • 18 2

      • to celowe dzialnie

        Aby znalezc poparcie dla chorych propozycji miasta...

        Najpierw zepsuc, potem wcisnac sobie korzystne rozwiaznie...

        • 12 3

    • Nie przyrośli tylko komunikacja miejska w Gdańsku ssie. Wiele wody w Wiśle musi upłynąć, zanim to się zmieni.

      • 10 2

    • Co zyskają??

      Nikt na tramwaj jadący godzinę się nie przesiądzie. Trasa miała iść rezerwą - szybko i bezkolizyjnie. Zamiast tego zrobiony koszmarny slalom z przystankami co 500m.

      • 22 3

    • mieszkańcom Moreny i Jasienia to jest potrzebny szybki dojazd do Oliwy, a nie do Wrzeszcza

      • 20 2

  • (4)

    8 lat projektów...wizualizacji,koncepcji...to już za komuny szybciej to szło,mimo że mąż,który z zawodu był dyrektorem na makiecie jezioro przestawiał...tragedia.Czy naprawdę nasi inżynierowie wszyscy na zachodzie?

    • 46 8

    • Fajnie, ze mieszkancy Wilenskiej jeszcze nie rozumieją co im się szykuje

      Bedziecie parkować we Wrzeszczu

      • 3 1

    • To jest po prostu szaleństwo

      Rozpędzony tramwaj wyjeżdzający z tunelu wprost na przejście dla pieszych przy przedszkolu.

      • 0 3

    • Ta trasa tramwajowa nigdy nie powstanie

      Bez względu czy będzie obecny sołtys czy kiedyś prezydent

      • 8 3

    • Twój mąż, Sven?

      Wreszcie zrobiłeś coming out, jesteśmy dumni

      • 13 3

  • po wyborach ten plan padnie (1)

    Trasa pójdzie na wprost prze z do studzienki i tunelem lub estakadą pod/nad Grunwaldzką w kierunku Zaspy, to jedyne logiczne rozwiązanie a kamienica pani prezydent pójdzie na rozbiórkę

    • 5 1

    • po wyborach padnie również BRM/BRG i inne przystawki

      A nowe miotły kasy nie będą miały.

      • 1 0

  • (5)

    Na całym świecie projektuje się długo, w zależności od trudności, a buduje się szybko. Tutaj trudności terenowe w sposób oczywisty są duże. Lepiej niech dłużej projektują, aby szybciej, bez problemów i niespodzianek można było wybudować.

    • 137 36

    • (1)

      Dlugo to jest rok. Wiecej to juz sa kpiny z podatnika. Niech sobie projektuja za swoje, to wtedy moga projektowac az do emerytury.

      • 5 7

      • Mówisz że mają krócej projektować kilka kilometrów trasy przez miasto

        Niż projektuje się dowolny większy budynek?

        • 1 0

    • (1)

      Problem jest taki, że to nie trudności projektowe, tylko trudności z uzgodnieniami z urzędnikami. Pamiętam projekt, który musieliśmy uzgodnić z 10 instytucjami publicznymi. Każdy urzędnik miał inne zdanie. Finalnie projekty opóźnione o kilka lat, przez co firmy upadają.

      Wyobraz sobie, że jesteś inwestorem prywatnym i zamawiasz projekt domu. Dajesz jasne wymagania i na tej podstawie projektant projektuje i oddaje gotowy zgodny z wymaganiami m
      projekt. Jesteś zadowolony, wprowadzasz małe korekty ewentualnie. W Urzędzie Miasta biorą się za oglądanie. Zmieniaja projekt 1000 razy. Zwiększają zakres, za tą samą kasę. Nagle okazuje się że chcą zamku, a nie domku jednorodzinnego.

      • 14 6

      • Spróbuj kupić projekt domu nie z szablonu, a robiony od zera

        Nagle okazuje się że wcale krótko to nie trwa...

        • 11 0

    • to nie trudności projektowe

      to trudności z konfliktem interesów sponsora forsującego taki przebieg trasy.
      Nie jest jego interesem rozwiązanie problemów komunikacyjnych, nie jest jego interesem rozwiązanie trudności budowlanych. To tylko preteksty...

      Jego interesem jest, aby przebieg trasy przyniósł mu wymierne korzyści.

      • 11 5

  • Przebieg nowej linii jest ustalony a nie uzgodniony (25)

    Bo z tego co sie orientuję to jest tam spory sprzeciw i daleko do zgody.

    • 70 19

    • Sądy zgodziły sie propozycję miasta (21)

      Ale mieszkańcy Getta Warszawskiego nie chcą się z tym pogodzić.

      • 23 7

      • (19)

        Skoro nie chcą to nie powinno być tam tramwaju. Mieszkańcy BGW mają prawo do swego zdania i powinno się z nim liczyć

        • 22 32

        • 13 nie chce na czele z dredem, 250 tys mieszkańców chce XD (18)

          Kto zgadnie kto w ostat ich latach, wiedząc że tam będzie tramwaj, kupił mieszkania, a teraz się bulwersuje? Xdd

          Większość mieszkańców tej ulicy chce tramwaju, tych normalnych

          • 27 19

          • Są tacy co kupili mieszkania w południowych dzielnicach 20-lat temu i od tego czasu czekaja na tzw nową świętokrzyską (5)

            wiec z tym że coś w Gdańsku bedzie niedługo lub nie bedzie to bym uważał.

            • 17 3

            • Bez żartów, NŚ miała być "do 2020". Dopiero lata opóźnienia, nie dekady ;) (4)

              • 5 7

              • Mieszkam na Południu od 2004r.

                Wg pierwszych założeń NŚ miała powstać do 2014, potem termin sukcesywnie przekładano. Będzie na św. Nigdy.

                • 1 0

              • (1)

                Adamowicz w 2016 mówił że "zaraz rozpoczynamy budowę". Tymczasem koniec budowy 500m odcinka z 3 km najwcześniej w 2028

                • 5 2

              • kacper z objadkiem ci zbuduja

                • 1 4

              • Zamieszkałeś w Gdańsku 2 lata temu?

                Jest obiecywana od kilkunastu lat.

                • 7 2

          • Dałeś się zmanipulować patodeweloperce, że krzywa trasa jest lepsza niż prosta

            Kasa za teren pod "Neptunem" leży na stole i tylko to się liczy.

            • 2 0

          • Śmiałe stwierdzenie (1)

            Myślę, że ten przebieg jest na rękę jedynie mieszkańcom Do Studzienki i właścicielowi terenu pod domem towarowym. Bo to że kształt trasy jest upośledzony zauważy nawet przedszkolak. Po pierwsze przekreśla puszczenie tramwaju, w przyszłości, ulicą Miszewskiego. Po drugie, tworzy dziwny zestaw świateł, można zgadywać, że gorszy niż hucisko.

            • 16 2

            • Bajdurzycie. Przejazd w Miszewskiego jak najbardziej będzie możliwy

              Jednocześnie przesiadki mogą się odbywać na jednym przystanku

              • 1 1

          • (8)

            nie wiem skąd te 250 tys skoro większość jeździ do Centrum a po drugie na południu będzie przecież PKM

            • 9 16

            • Większość jeździ przez centrum bo taki jest dojazd xd (7)

              • 17 1

              • (6)

                162 czy też 127 nie jeżdżą przez centrum nie mówiąc o tramwaju który jeździ na Morenę( tam jest dogodna przesiadka na kilka autobusów. Po za tym nie powiesz ze 250 tys jeździ do Wrzeszcza a nie do Centrum?( tylko jakoś dziwne że ludzie wysiadają przy Locie lub przy dworcu)

                • 2 6

              • Policz sobie ile mieszkańców mieszka na morenie i całym południu (5)

                Ile osób tam pracuje, uczy się. Nie bez powodu jeździ milion autobusów przez Słowackiego, potokową, Jaśkowa dolinę, Traugutta, Sobieskiego czy Smoluchowskiego z Wrzeszcza na morenę i dalej

                • 9 4

              • (4)

                Z Moreny masz pkm i autobusy przez Jaśkową Dolinę i Słowackiego do Wrzeszcza ile więc mieszkańców jeździ tam z Południa?

                • 3 0

              • A od kiedy PKMką możesz jechać na tym są.ym bilecie? (2)

                • 0 3

              • Jak masz kartę mieszkańca i miesięczny to możesz

                • 2 0

              • Masz rację - ale tu doskonały przykład podejścia Trójmiasta do komunikacji. Jest olbrzymi potencjał w postaci przystanku Brętowo, wydano olbrzymie pieniądze na wiadukt pozwalający na przesiadkę z tramwaju do pociągu. I co? No i nie ma wspólnego biletu z prawdziwego zdarzenia, pociągi PKM zamiast pierwotnego taktu co ok. 15 minut jeżdżą sobie o wiele rzadziej. Więc... wyda się kolejne olbrzymie pieniądze na kolejnego "misia".

                • 3 0

              • Spod przychodni na Morenie do PKM jest 1.2km.

                Do Wrzeszcza 2km...

                • 3 0

      • Do patodeweloperka nie chce się pogodzić z trasą do końca "Do Studzienki" bo chcą tam wieżowiec

        • 2 0

    • Nikt się tym sprzeciwem nie będzie przejmował. (1)

      W razie czego okaże się, że fundamenty pęknięte i trzeba ewakuować oporny budynek. Przyjedzie Policja i Straż, siłą się ewakuuje i zabezpieczy majątek i po krzyku.

      A jak ktoś będzie miał roszczenia to oczywiście będzie mógł latami dochodzić dodatkowych odszkodowań w sądzie, ale nie wpłynie to na budowę, która i tak ruszy.

      • 17 5

      • Dokładnie

        • 8 0

    • jak uzgodnić - skoro baba nazywa się Niezgoda......

      Podobnie jak Adaś Niezgódka w Akademii Pana Kleksa

      • 10 0

  • Panie/panowie architekci - ile czasu trwa "normalne" projektowanie takiego przedsięwzięcia? (14)

    Niech ktoś z was powie, tak uczciwie ile czasu to powinno zająć. Bo ktoś tu chyba robi niezły deal ...

    • 74 6

    • ale to nie architekci projektuja te trasy...

      • 0 0

    • Jak się dostaje prawie 5 mln za projekt to trzeba stwarzać pozory, że to ciężka praca.

      • 0 0

    • normalne projektowanie w tym wypadku nie ma zastosowania. (3)

      Bo przyjete przez sponsora zalozenia sa conajmniej nienormalne.

      W skrocie, tak lawirujemy aby trase przeprowadzic nienaruszajac po drodze moznych interesow a piekac przy tym ogniu wlasna gaske.

      Trajektorie wyznacza linia najmniejszego oporu. Wyszukujemy najslabszych, ktorym urzedniczo mozna na glowe napluc...

      Sens tej trasy w forsowanym przebiegu jest zaden.

      • 16 2

      • Co ciekawe, zawsze w przypadku atakowania tej bardzo potrzebnej trasy tramwajowej widzimy stek ogólników. (1)

        Żadnego konkretnego argumentu, tylko gadanie o mitycznych "ich" którzy chcą zarobić...

        Przestańcie trzymać ćwierć miasta jako zakładników, bo prędzej czy później mieszkańcom Południa puszczą nerwy i pokażą Wam jak naprawdę wygląda protest.

        • 1 2

        • Ciekawe, że najbardziej w obronie miejsc parkingowych

          Udzielają się "aktywiści rowerowi"

          • 0 2

      • Zawsze tak robią.

        • 0 1

    • Architekt (3)

      Projektuje w przestrzeniach publicznych 7lat. niektóre projekty, nawet najmniejszych skwerków trwają czasem kilka lat, przez konieczność uzgadniania "wszystkiego" ze "wszystkimi". Deal taki, że pracujesz a wypłatę masz za kilka lat. Polecam spróbować pracy w branży...

      • 14 3

      • Wobec tego ten projekt nigdy nir powinien powstać --- zero podpisanych uzgodnień z mieszkańcami !!!!!!!!!!! (2)

        • 8 6

        • Czy to jest wasza ulica?

          Nie? To wykupcie, zamknijcie i będzie wasza.

          • 8 6

        • Ale mieszkańcy nie są stroną w sprawie. Wartość waszych mieszkań to ułamek wartości projektu. A korzyści dla 250 tys. mieszkańców.

          • 6 6

    • Nie powiedza bo sami tego nie projektuja za nich projektuj wykonawcy portfelem !!!

      • 0 0

    • Pracowałem w Biurze które upadło. Normalnie w normalnym mieście takie projekty to ok. 2 lata - licząc rysowanie i uzgodnienia. Wiele biur w ogóle nie bierze pod uwagę startowania w przetargach w Gdańsku, bo to nieopłacalne. Zbyt wiele problemów z czapy wymyślają urzędnicy.

      • 30 0

    • (1)

      Normalnie projekt to dla studenta architektury max miesiąc.

      • 9 12

      • Zaprojektować mozesz wszystko pytanie

        ile zmian potem trzeba robić bo lokalni mieszkańcy protestują nie zważając na interes społeczny...

        • 12 5

  • Tunel

    Bardzo chore
    Miliony złotych,a wkomponowanie tramwaju w stare kamieniczki,bez sensu.
    Lepiej autobus ,albo dwa , lepszy pożytek.
    A tunel? absurdalny pomysl ,ciekawe czy uzgodniony z mieszkancami moreny , ul do studzienki ,?

    • 6 1

  • Puścić tramwaj Traugutta w lini prostej obok polibudy.

    Jak wam infrastruktury nie szkoda cwaniaczki. Najlepiej wywalić parę budynków tak by skrzyżowanie zrobic przy operze to może w końcu porządnie naprawicie istniejące skrzyżowanie.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane