• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: decyzja o przebiegu za miesiąc?

Michał Brancewicz
24 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Wizualizacja pokazująca przebieg torowiska na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Wizualizacja pokazująca przebieg torowiska na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska znów przełożył datę wydania decyzji na temat przebiegu Nowej Politechnicznej przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka. Tym razem poinformował jednak, że został zgromadzony cały materiał dowodowy. Jest zatem szansa, że sprawa rozstrzygnie się 25 lutego.



Czy przeszkadzałby ci tramwaj pod oknami?

W październiku informowaliśmy, że GDOŚ po raz kolejny przełożył termin wydania decyzji w sprawie przebiegu Nowej Politechnicznej, tym razem na 14 stycznia 2022 roku.

Kilka dni po tej dacie pojawiło się zawiadomienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wyznaczeniu nowego terminu zakończenia postępowania na dzień 25 lutego 2022 roku. W piśmie czytamy tym razem, że udało się zgromadzić cały materiał dowodowy w tej sprawie. A to może oznaczać, że finał sprawy jest blisko.

Od decyzji wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w grudniu 2019 roku, odwołali się mieszkańcy, którzy nie chcą, by tramwaj włączał się w al. Grunwaldzką jadąc przez dość wąską ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego.

Projektowanie do końca roku



Sprawa w GDOŚ ciągnie się zatem już od ponad dwóch lat.

Ten spór sprawia, że wybrany w zeszłym roku nowy projektant trasy, musi uwzględnić możliwość etapowania budowy Nowej Politechnicznej. Sam proces projektowania potrwa do końca 2022 roku.

Wykonawcą projektu jest firma Ingeo (złożyła ofertę w konsorcjum z BPBK). Jego opracowanie, a potem nadzór autorski nad robotami budowlanymi kosztować będzie 4,88 mln zł.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Opinie (226) 2 zablokowane

  • Po co Gdańsk uparł się na te tramwaje. (18)

    Same problemy z nimi. Przebudowywanie miasta dla pociągnięcia linii tramwajowej to jakiś absurd. Nie lepiej inwestować w elektrobusy? To jest przyszłość komunikacji miejskiej!

    • 59 146

    • (1)

      Elektrobusy stoja w korkach. Juz dzis przez korki komunikacja w godzinach szczytu traci sens. A z auta w tym czasie korzystaja tylko Ci co nie maja innej opcji.

      • 0 0

      • To zamiast tramwaju zbudować nową szeroką drogę w tym miejscu i puścić autobusy

        • 0 0

    • Nie do końca (5)

      1. Tramwaj przewiezie większą liczbę pasażerów na jednostkę czasu niż autobus. 2. Tramwaje na wydzielonych torowiskach nie stoją w korkach - autobusy na przemyślanych buspasach też, ale widzimy, jaki jest opór społeczny wobec buspasów (choćby przypadek kontra-buspasu w Gdyni) 3. Tabor tramwajowy projektuje się na co najmniej 30 lat eksploatacji, autobus 10-letni już jest stary. 4. Elektrobusy póki co napotykają na problemy - samozapłony, problem ogrzewania, ładowanie. 5. Sieć tramwajowa jest stabilnym środkiem transportu - jeżeli powstaje nowa linia, to niezależnie od widzimisię władz trzeba ją utrzymywać a tramwaje puszczać często. To też wymusza bardziej przemyślany rozwój sieci. Linię elektrobusową niezależnie od popytu w każdej chwili można zlikwidować, jeżeli np. nowe władze będą anty-zbiorkomowe. 6. Jazda elektrobusem to jazda na gumowych kołach po asfalcie, co zawsze jest bardziej nużące i mniej komfortowe niż gładka jazda po stalowych szynach. 7. Obserwacje z różnych miast pokazują, że nowoczesny tramwaj zachęca do wyboru transportu publicznego - elektrobusy czy autobusy niekoniecznie.

      • 17 3

      • jak się tramwaj rozkraczy to mamy dzień pieszego pasażera

        Tramwaje są blokowane na skrzyżowaniach więc korek ich też dotyczy, nie można puścić tramwajów pośpiesznych (autobusy się wyminą tramwaje nie). Koszy na kilometr / na pasażera jest wyższy w tramwajach niż w autobusach. Dodanie nowej linii tramwajowej to zrycie połowy miasta - przy buspasie nie ma tego problemu. Tramwaje są ciężkie (rozwalą każdą drogę którą przecinają - gumy trzeba co chwilę wymieniać), drogie, głośne i niewygodne. No ale co tam fakty.

        • 0 1

      • "nowoczesny tramwaj zachęca do wyboru transportu publicznego"

        A gdzież to?!
        I wiesz ile te "zabawki" kosztowały?

        • 2 7

      • "gładka jazda po stalowych szynach"

        Szczególnie na Marynarki Polskiej czy Podwalu Przedmiejskim. Na dodatek, "przyspieszonym" tramwajem z bezkrytycznym motorniczym...

        • 5 7

      • " a tramwaje puszczać często"

        dobre sobie...

        • 3 6

      • "na wydzielonych torowiskach nie stoją w korkach"

        A gdzie takie są?
        Zawsze znajdzie się jakieś skrzyżowanie, przejedź się tramwajem od placu Solidarności do węzła Grrr... coś tam i doświadcz ile stoi się na Piastowskich czy przed Huciskiem...

        • 4 9

    • (2)

      To że Gdańsk sobie nie radzi z tramwajami, to nie znaczy że są one złe same w sobie.

      Zresztą z autobusami Gdańsk też sobie średnio radzi (słabe częstotliwości, zmuszanie do przesiadek itp.)

      • 18 3

      • (1)

        Tramwaje wszędzie są złe. Tylko istnieje jakiś dziwny parasol ochronny nad nimi, jakaś ślepa ciągota do nich. Jedyna sensowna kolej w mieście to metro.

        • 2 1

        • Metro nad woda jest niemozliwe do zbudowania.

          Z drzewa sie urwales? W Gdansku nad woda, we wrzeszczu na bagnistych terenach chcesz metro robic ?

          • 0 0

    • tramwaje maja swoje wydzielone torowiska i sa odporne na korki a elektrobus nie (1)

      • 18 7

      • Równie dobrze może być i jest na odwrót

        Elektrobusy na wydzielonych jezdniach, a tramwaje w jezdni - i tak to często funkcjonuje na świecie i w Polsce też.

        • 2 0

    • ekipka ma robotę (1)

      więc tępi konkurencję.

      • 3 9

      • i rozbudowuje

        żerowisko.

        • 0 1

    • i**otyzm!

      Wciskanie torowiska tramwajowego w wąskie ulice mieszkalne to j.w. Zaletą większości linii
      tramwajowych w Gdańsku jest ich przebieg po wydzielonym torowisku. I tak mogłoby być, gdyby nie tu wyprowadzono trasę tramwaju burząc trzy rudery pomiędzy ul. Fiszera i Grunwaldzką na ul. Do Studzienki. No, ale "mądre głowy z pacanowa" postanowiły inaczej wydać publiczne pieniądze komplikując trasę linii na maxa!

      • 7 6

    • Zgadza sie tramwaj niema juz zadnych zalet ale bezmógowcy jak zawsze musiał sie tym pochwalic

      Zamiast koszmarnego torowiska robi sie buspasy wiedz dzbanku nie stoi w korkach !!Autobusy nie potrzebuja paskudnych drutów iwszacych i robiacych probloemypod tunelami jak tramwajowa trakcja.Nie są czołgiem na torach i z buspasów moga korzystac inni !!
      Koszty tramwaju są 10krotnie wieksze niz buspasa z autobusem elektrycznym

      • 7 18

    • Mozg sobie podlacz do elektrobusa deklu

      • 17 8

  • sprawdżcie, kto kupił kamienice przy Do Studzienki (2)

    i wszystko jasne

    • 7 0

    • Kamienice

      A kto kupił?

      • 0 0

    • takich "napięć"

      jest w tej sprawie więcej.

      To jest wręcz "ja panu pokażę!!!"...
      Tylko że za 100 a pewnie i więcej naszych baniek se pokazują!

      • 4 0

  • Jak się mieszka w mieście, to trzeba się z tym liczyć.

    • 0 0

  • Tym razem przepchna Projekt. Inwestycje PG sa realizowane, ludzie beda dojezdzac do pracy i na uczelnie ,

    • 0 0

  • Tramwaj

    Dlaczego nikt nie pyta mieszkańców,nikt tak naprawdę nie chce tego tramwaju.Puścić elektryki przez Smoluchowskiegi i wszyscy będą zadowoleni.No ,ale kasa już rozdysponowana.

    • 1 0

  • (1)

    takie to polskie... chce mieszkać w centrum blisko do przystanków ale ulica/ torowisko to najlepiej jakby była obok domu sąsiada, nie pod moim domem.

    • 2 14

    • wierz mi, nikt nie chce mieszkac w centrum.

      • 0 0

  • A nie łatwiej byłoby Jaśkową Doliną? (3)

    • 4 4

    • Tez dobre pytanie. Latwiej byloby, tylko miastu zalezy zeby byl dojazd dla studentow do pg z moreny. Tramwajem przez jaskowa i tak mieliby 10 minut pieszo.

      • 0 0

    • za duża różnica poziomów podobnie jak przy Cmentarzu Łostowickim. Jedynie albo tunel albo estakada a to są ogromne koszty

      • 0 0

    • Ło, Panie!

      Tam to dopiero opozycja...
      No i ta wyciągarka dla tramwai przy strzelnicy się nie mieści...

      • 1 1

  • Uparciuchy! (1)

    Tramwaj pod samym oknem, brawo! Krótka uliczka bez Ważniaków, więc można nękać !

    • 22 4

    • Wrecz przeciwnie, gdyby na tej ulicy nie bylo wazniakow to miasto juz dawno przepchneloby kolanem swoj wybor. Na ulicy mamy 2 kancelarie prawne, klub artystyczny, stomatologa, studia tatuazu. Gdyby same szaraczki tam mieszkaly to miasto robiloby co chce.

      • 0 1

  • Nowoczesne pociagi miejskie jeżdżą pod wiwzowcami i nic nie slychac (2)

    Więc tramwaje też będzie ok. Tylko krzesło troszkę I tyle

    • 11 16

    • Bloki to nie 100 letnie kamienice. A taka jest zabudowa w tym miejscu.

      • 0 0

    • Tylko że w Gdańsku nie dba si za bardzo o tramwaje (łomoczące zestawy kołowe nie są niczym niezwykłym), a i z tą nowoczesnością nie jest najlepiej.
      Tramwaj na ul. Bohaterów Getta to także zupełna likwidacja miejsc parkingowych przy tej ulicy.
      Zauważ też, że wizualizacja jest manipulacją - nie pokazuje ona gęściej zabudowanego odcinka.

      • 10 1

  • Budować i nie patrzeć na protesty garstki malkontentów. (8)

    • 62 64

    • mieszkaniec

      Bohaterow Getta Warszawskiego ma kameralny charakter i nie nadaje sie na tramwaj. Ludzie w kamienicach (jeszcze co poniektorzy) maja wysokie, dwuskrzydlowe drewniane okna, ktore wcale nie izoluja dzwiekow. Juz teraz jak ktos zachowuje sie glosno na ulicy to to wszystko slysze. Z tramwajem to bedzie prawdziwa udreka.

      • 1 1

    • Gdyby chodziło o drogę szybkiego ruchu pod twoimi oknami też byś tak mówił? (3)

      • 8 6

      • Tramwaj to nie droga szybkiego ruchu. (2)

        Zwłaszcza w mieście, gdzie ostatni tramwaj zjeżdża do zajezdni o 22:30.

        • 0 5

        • (1)

          ale pierwszy jedzie przed 5 rano!

          • 4 1

          • Normalny człowiek wstaje wtedy do pracy.

            Chcesz ciszy to się za Kolbudy wyprowadź.

            • 0 5

    • "homo sovieticus"

      wiecznie żywy...

      • 4 1

    • Jak nie chcą, to nie

      Ja proponuje, żeby ten tramwaj zrobić tam, gdzie faktycznie mieszkańcy przyjęliby go z otwartymi ramionami.

      • 22 0

    • Trzeba ich tez uwzględnić

      • 11 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane