• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego: z dodatkowym zjazdem, czy bez?

Michał Stąporek
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Proponowany przebieg Nowej Słowackiego na wysokości opisywanego zjazdu w ul. Zabytkową i Partyzantów Proponowany przebieg Nowej Słowackiego na wysokości opisywanego zjazdu w ul. Zabytkową i Partyzantów

Czy drogowcy popełnili błąd nie projektując dodatkowego pasa do zjazdu z ul. Nowej Słowackiego? Projektant broni się przed zarzutami. Co ciekawe jego racji broni także konkurencja. Inwestor się zastanawia.



Prawoskręty w Zabykową i Partyzantów - nie ma ich w projekcie. Czy mimo to powinny powstać? Prawoskręty w Zabykową i Partyzantów - nie ma ich w projekcie. Czy mimo to powinny powstać?
Dyskusję o prawoskręcie z Nowej Słowackiego w ul. Zabytkową, którego brak może zatamować ruch na nowo projektowanej arterii rozpoczęła Gazeta Wyborcza.

- To jakaś bzdura. Brak prawoskrętu zawsze kończy się blokowaniem i utrudnianiem przejazdu na prawym pasie do jazdy prosto - mówił cytowany na łamach gazety Zbigniew Pałka, inżynier i kierowca mieszkający na Niedźwiedniku.

Faktycznie, brak prawoskrętu na najważniejszych ze skrzyżowań na tym odcinku Nowej Słowackiego może dziwić. Czy jego brak nie zablokuje tego skrzyżowania w godzinach szczytu?

- To nie jest tak, że nie wpadliśmy na to, by zaprojektować tam prawoskręt - przekonuje Jan Kosiedowski, dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które kończy już projekt Nowej Słowackiego. - Ale przypomnę, że droga powstaje w pasie wskazanym w planie zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem działka, na której miałby powstać dodatkowy pas ruchu należy do firmy Transprojekt. Owszem, to firma konkurencyjna do naszej, ale to jeszcze nie powód, by zabierać im teren niezbędny do funkcjonowania. Choć i tak część działki im zajęliśmy, ale tego nie udało się uniknąć.

Andrzej Luty, kierownik pracowni drogowej w Transprojekcie Gdańskim: - Ul. Zabytkowa łączy Słowackiego z obszarem zamkniętym. Tą trasą nie przebiega żaden ruch tranzytowy i nigdy nie będzie się odbywał. Patrzę na nią codziennie z okien mojego biura i uważam, że to skrzyżowanie nie wymaga prawoskrętu.

Szef BPBK wylicza kolejne argumenty przeciwko prawoskrętowi: zaraz za zjazdem w Zabytkową będzie zjazd w ul. Partyzantów. Na tym krótkim odcinku samochody chcące skręcić w Partyzantów a jadące pasem drugim od prawej musiałyby zmienić pas ruchu. - To mogłoby zagrozić bezpieczeństwu w tym miejscu - argumentuje Kosiedowski.

Jego zdaniem auta skręcające w Zabytkową nie będą tamować ruchu na Nowej Słowackiego ponieważ na przejściu dla pieszych na Zabytkowej nie będzie dużego ruchu. Poza tym przejście jest nieco oddalone od skrzyżowania, więc za zakrętem powstanie azyl dla auta, które akurat przepuszczałoby pieszych.

Dokumentacja Nowej Słowackiego niebawem trafi do miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, które będzie inwestorem tej rozbudowy. O opinię poprosiliśmy jej szefa, Romualda Nietupskiego.

- Nie analizowaliśmy jeszcze tego projektu na poziomie takich szczegółów, ale generalnie uważam, że zawsze lepiej mieć prawoskręt, niż go nie mieć - zauważa Romuald Nietupski. - Jeszcze w ZDiZ-ecie wielokrotnie udało nam się odkorkować różnie miejsca w Gdańsku poprzez dobudowę prawo- i lewoskrętów. Oczywiście, można to zrobić w dowolnym momencie, ale wychodzi to zwykle znacznie drożej.

Opinie (215) ponad 10 zablokowanych

  • ja cie pitole... ale droga. (2)

    ja cie pitole... ale droga. I te oni chca ja wybudować?? o kurcze!!!
    A kto da kase.

    • 0 1

    • ty

      • 3 0

    • Unia sprzeda dzwigi w stoczni Gdynia na złom i kasa będzie!

      • 0 0

  • prawoskert jeszcze nikomu nie zaszkodzil! (2)

    tak jak i lewoskret.. po co ta cala dyskusja? niech bedzie, na pewno sie przyda.

    PS mam pytanie do wtajemniczonych - Łostowicka, czy tam beda w koncu po 2 pasy w kazdym kierunku? wiem ze sa plany ale jak wiadomo niewiele maja wspolnego z efektem koncowym. Pozdrawiam

    • 4 1

    • (1)

      bo nie ma miejsca na prawoskret ? chyba ze zaorasz siedzibe transprojektu :)

      • 1 0

      • no juz nie przesadzaj

        troche by im sie parking pomniejszyl, nic wiecej :>

        • 0 0

  • Niby tak ale (9)

    1. Słowackiego będzie dosyć "szybką" trasą, na której raczej samochody nie będą jeździć 50/h. Nie wiem czy byłeś kiedyś w takiej sytuacji:
    Jedziesz sobie taką zjazdówką za dużym samochodem, np. ciężarówką i nic nie widzisz co przed Tobą. Ta nagle zmienia pas na lewy a tu przed oczami stoi przed Tobą na Twoim pasie gościu i czeka na możliwość skrętu w prawo. Na lewo już nie zdążysz uciec bo tam akurat ktoś jedzie... (ciężarówka przed Tobą zdążyła ale na styk). Masakra. W ten sposób dochodziło do sporej liczny wypadków (akurat na skręcie w lewo ale zasada podobna) na trasie Reda-Wejherowo. Jakiś czas temu zreorganizowano tam takie zjazdy i się uspokoiło.
    Sam o mały włos nie władowałem się tak kiedyś w gościa i wiem czym to grozi...
    2. Po reorganizacji ruchu częstotliwość przejazdu tą trasą może się zwiększyć. Po prostu część kierowców omija teraz tamten zjazd a po reorganizacji może się on stać dosyć atrakcyjny. Poza tym nieraz wybudowanie jakiegoś sklepu/biura/przedszkola czy czegokolwiek innego powoduje, że nagle mało uczęszczany zjazd staje się oblegany. Trzeba myśleć perspektywicznie. Zaznaczam, że nie znam dokładnie tego zjazdu w Zabytkową więc mogę się mylić - nie rzucajcie kamieniami :)

    • 5 3

    • (5)

      Nie liczyłbym na trasę szybkiego ruchu, ponieważ prawdopodobnie na każdym skrzyżowaniu będzie sygnalizacja świetlna. Więc może będzie 70 nie więcej. Ponadto jest coś takiego jak bezpieczna odległość od pojazdu poprzedzającego. Pozdrawiam

      • 3 1

      • Jak oni tam swiatla zrobia (3)

        To sie osobiscie pofatyguje do czlowieka, ktory to zatwierdzil

        • 1 1

        • (1)

          Nie mówię o światłach na Zabytkowej tylko przy Partyzantów. Zobacz na schemat skrzyżowania wyobrażasz sobie na czymś takim brak sygnalizacji świetlnej. Przecież ludzie nie wiedzieliby jak mają jechać

          • 0 0

          • jak to projektuja tak dlugi czas

            to niech juz to zaprojektuja bezkolizyjnie...

            • 0 0

        • wyluzuj się koleś. I tak będziesz stał w korkach

          • 1 1

      • bezpieczna odległość od poprzedzającego?

        W mieście to mit. Załóżmy, że taki TIR zostawia przed sobą odpowiednią odległość dla 60km/h. Przecież natychmiast jakiś osobowy mu tam wjedzie! Kierowcy osobowych nie mają wyobraźni w tej sprawie.

        • 0 0

    • hmm.... akurat ul. zabytkowa prowadzi na osiedle domkow szeregowych i blokow... watpie aby powstal tam jakis sklep bardziej uczesczany....

      • 2 0

    • Niczym nie będę rzucał (1)

      Powiem tylko, że mieszkałem tam kilka lat - to lokalna uliczna prowadząca do pięciu bloków i parudziesięciu domków szeregowych. Ruch niewielki i lokalny. Chyba nie ma sensu robić prawoskrętu w każdą lokalną ulicę?

      • 4 0

      • teraz jest ruch niewielki bo większość ludzi skręca

        z partyzantów w lewo w zabytkową. Jestem ciekaw ile drogi będę musiał nadrobić żeby jadąc partyzantów dotrzeć do zabytkowej, bo oprócz drogi rowerowej to nie widzę możliwości zawrócenia z Słowackiego

        • 0 0

  • Michale, naucz sie pisac dokladnie..

    Na mapie, "Zabytowa" w przypisie pod mapą "Zabykowa"...
    ...a może po prostu dobry "proof reading" by się przydał co ?!

    A dodatkowe zjazdy oczywiście powinny powstać...

    • 1 0

  • Podoba mi sie wiadukt

    Widoczny tam w oddali na zdjęciu głównym na grunwaldzką, koło Galerii Bałtyckiej ;) NIema sensu prawoskrętu wg mnie, bo ruch w strone zabytkowej jest znikomy...

    • 1 0

  • słowaka (1)

    To co widać na tym planie to jest dobre na dzisiaj. Natomiast za parę lat będą korki takie same jak dzisiaj.Gdańsk się rozbuduje w stronę Żukowa i przybędzie aut,a takrze ma być naterenie po koszarach zabudowa.Nie zauważyłem też rozwiązań dla ruchu pieszych.Nadal widać tylko dorażne rozwiązywanie problemów nie myśląc o przyszłości!!!!

    • 0 3

    • A konkretnie to czego byś chciał?

      Po 10 pasów w każdą stronę. Korki w mieście i tak będą - gdzieśte samochody muszą zjechać ze Słowackiego.

      • 0 0

  • do asusa

    Kiedy właśnie myśli się o przyszłości i rozbudowie z stronę Żukowa - słyszałeś o tak zwanej Kolei Metropolitarnej i systemie park and ride?

    • 1 0

  • Nie, nie robcie zadnych prawoskretow! (2)

    Trzeba byc skonczonym idiota, zeby chciec budowac cos dobrze od razu.

    TO nie jest polska tradycja!

    Najpierw trzeba zbudowac bez prawoskretu, ja juz zycie udowodni, ze robia sie korki i ruch nie jest plynny to ZACZNIE sie myslec o prawoskrecie. Plany, budzet- potrwa to z 10 lat i za 15 lat moze sie doczekamy prawoskretu razem z remontem nawierzchni ktora bedzie juz w rozsypce. Moze przebuduje sie wtedy tez kanalizacje by studzienki nie trafialy sie zawsze w takich miejscach gdzie akurat sie jezdzi.

    Pozdrawiam!

    • 12 1

    • tam nie ma gdzie zbudować ten wasz cudowny prawoskręt !!! nie ma miejsca chyba że transprojekt zostanie wyburzony

      • 1 0

    • bimber Twoje teksty są super, boki zrywać, grat. :)))))))

      • 0 0

  • prawoskręt na 3 auta i styka

    • 0 0

  • W prawo, w lewo a górny Gdańsk bez tramwajów, metra czy kolei to zakorkowane całe miasto.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane