• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Strefa Ograniczonej Dostępności - pomysły i wątpliwości naszego czytelnika

Michał Sadowski
5 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Od 1 czerwca obowiązują nowe granice Strefy Ograniczonej Dostępności. Ze strefy wyłączone zostały ulice Słodowników i Ławnicza oraz ulice Zbytki i Pocztowa. W połowie czerwca do SOD włączone zostaną ulice Kotwiczników, Za Murami oraz Ogarna. Od 1 czerwca obowiązują nowe granice Strefy Ograniczonej Dostępności. Ze strefy wyłączone zostały ulice Słodowników i Ławnicza oraz ulice Zbytki i Pocztowa. W połowie czerwca do SOD włączone zostaną ulice Kotwiczników, Za Murami oraz Ogarna.

Od 1 czerwca obowiązują nowe zasady funkcjonowania Strefy Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście w Gdańsku. Wprowadzone zmiany nie wszystkim w centrum Gdańska przypadły do gustu. Swoimi wątpliwościami i pomysłami, które usprawniłyby poruszanie się po Głównym Mieście dzieli się nasz czytelnik, pan Michał Sadowski.



Jak oceniasz rozszerzenie Strefy Ograniczonej Dostępności?

Jestem mieszkańcem Wrzeszcza, jednak przynajmniej raz dziennie przebywam w obszarze Śródmieścia i chciałbym podzielić się swoimi uwagami i obserwacjami.

Strefa Ograniczonej Dostępności jest nią tylko z nazwy. Notorycznie jest zastawiana przez nieuprawnione do wjazdu pojazdy, sądząc po tablicach rejestracyjnych należą one do osób spoza Gdańska. W godzinach wieczornych, kiedy Straż Miejska nie pracuje, nie ma praktycznie żadnego narzędzia do dyscyplinowania kierowców łamiących zasady wjazdu do tej strefy.

Decyzja o "prywatyzacji", bo inaczej tego nazwać nie można, miejsc postojowych poprzez oddanie miejskich gruntów komercyjnym firmom pod budowę parkingów podziemnych to skandal, którego skutki będą odczuwalne dla mieszkańców i dla budżetu miasta przez kilkadziesiąt lat.

Tak od 1 czerwca wygląda Strefa Ograniczonej Dostępności. Tak od 1 czerwca wygląda Strefa Ograniczonej Dostępności.
Jak powszechnie wiadomo budowa parkingu podziemnego w okolicach Podwala Staromiejskiego zobacz na mapie Gdańska będzie się wiązała z wycinką drzew, których niestety za dużo nie ma w tym obszarze, nie wiadomo również jaki będzie faktyczny koszt tej inwestycji, ponieważ nie wiemy, co znajduje się pod ziemią. Inwestycja jest również kontrowersyjna z uwagi na poziom wód gruntowych i jego wpływ na okoliczne budowle w tym Kościół św. Mikołaja.

FRAG przeciwko parkingowi pod Podwalem Staromiejskim



Miasto nie będzie miało żadnego wpływu na wysokość opłat za parkowanie, a jednocześnie zobowiązuje się zlikwidować minimum 51 proc. publicznych miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania - aby biznes opłacał się inwestorowi. Osobiście uważam, że decyzje związane z budową tych parkingów powinny być dokładnie sprawdzone przez odpowiednie służby antykorupcyjne.

Ponadto w godzinach wieczornych - szczególnie w okolicach ulicy Długiej i Długiego Targu - nie ma absolutnie żadnych patroli Straży Miejskiej ani umundurowanych funkcjonariuszy policji. Wszechobecne kluby ze striptizem ze swoimi promotorami oraz pijani turyści sprawiają, że nie jest to miejsce bezpieczne i przyjemne do wieczornych weekendowych spacerów.

Zdaniem naszego czytelnika bezpieczeństwo na Długim Targu i Długiej zależy od większej obecności w tym miejscu policji i straży miejskiej. Zdaniem naszego czytelnika bezpieczeństwo na Długim Targu i Długiej zależy od większej obecności w tym miejscu policji i straży miejskiej.

W związku z powyższym chciałbym zaproponować następujące rozwiązania:

  • Strefa Ograniczonej Dostępności - Instalacja mechanicznych zdalnie sterowanych zapór. Takie zapory nie tylko ograniczą nielegalny wjazd do strefy, ale także dodatkowo zabezpieczą teren przed ewentualnymi działaniami przestępczymi. Mieszkańcy strefy, policja, straż pożarna czy pogotowie mogliby otwierać zapory pilotem zdalnego sterowania (koszt zakupu takiego pilota nie jest wysoki).
  • Rezygnacja z budowy przynajmniej tych parkingów, których koszty finansowe, jak i środowiskowe są nieuzasadnione i zbyt wysokie - w tym rezygnacja z budowy parkingu przy Podwalu Staromiejskim.
  • Zmiana w warunkach przetargu i ewentualnej umowie z inwestorem zobowiązania miasta do likwidacji minimum 51 proc. miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania. Jest to zbyt wygórowana liczba.
  • Liczba miejsc do likwidacji powinna zostać określona dopiero po zmianie polityki parkingowej w Śródmieściu.


Jednym z pomysłów na ograniczenie ruchu samochodowego jest instalacja w Śródmieściu pneumatycznych słupków. Warunkiem, by system okazał się skuteczny jest ich bezawaryjność. Jednym z pomysłów na ograniczenie ruchu samochodowego jest instalacja w Śródmieściu pneumatycznych słupków. Warunkiem, by system okazał się skuteczny jest ich bezawaryjność.


Swoją drogą, czy ktoś policzył, jaki procent aut parkujących w SOD należy do mieszkańców, bądź jest zarejestrowana w Gdańsku? Problem parkingowy w Śródmieściu można i należy rozwiązać w inny, mniej kosztowny i bardziej racjonalny sposób. Miasto powinno wspomóc i zachęcić śródmiejskie wspólnoty mieszkaniowe np. do wydzielenia miejsc postojowych dla swoich mieszkańców na wewnętrznym terenie wspólnoty.

Ponadto dwie propozycje które można zrealizować osobno lub łącznie.

Stworzenie dwóch Stref Ograniczonej Dostępności. Obecna strefa pozostałaby bez zmian, dodano by drugą strefę obejmującą obszar Głównego Miasta oraz ewentualnie Starego Miasta. Wjazd do tej dodatkowej strefy mógłby uzyskać każdy zameldowany (bądź płacący podatki w Gdańsku lub posiadacz Karty Mieszkańca) mieszkaniec, który wystąpiłby o takową do Zarządu Dróg i Zieleni.

Wprowadzenie limitu czasowego np. 2 godziny - postoju na terenie Głównego Miasta. Taki limit można by wprowadzić na wszystkich bądź wybranych miejscach.

Uzasadnienie: Możliwość dojazdu samochodem w takim stopniu jak obecnie na teren Głównego Miasta powinna zostać zachowana dla wszystkich mieszkańców Gdańska.

Główne Miasto nie jest jedynie atrakcją turystyczną, proszę pamiętać, że na tym terenie znajduje się wiele urzędów, instytucji m.in. całodobowa poczta oraz punkty usługowe, z których korzystają mieszkańcy Gdańska.

Różnica między nami mieszkańcami a turystami jest taka, iż my przyjeżdżamy tutaj w wyżej wymienionych celach, korzystamy z usług, jakie oferuje Główne Miasto, restauracje, kawiarnie, lokale usługowe, wizyta w urzędzie. Najczęściej wystarczą nam 2-3 godziny i nie blokujemy miejsca postojowego przez cały dzień. Turysta, jeśli przyjeżdża na Głównego Miasta, potrzebuje znacznie więcej czasu.

Wszyscy wiemy, ile może trwać przejście wokół największych tylko atrakcji, wizyta w jednym muzeum plus obiad w restauracji. Wielu turystów przyjeżdża na weekend bądź dłużej. Być może uzasadnionym było by rozbudowanie wielopoziomowej infrastruktury parkingowej wokół obiektów typu ECS czy Muzeum II Wojny Światowej. Są to obiekty, przy których można spokojnie rozpoczynać spacer i zwiedzanie Gdańska. Nie są bardzo oddalone od Głównego Miasta. Budowa w tych miejscach naziemnych parkingów wielopoziomowych będzie o wiele tańszym i prostszym rozwiązaniem, które mogłoby być sfinansowane ze środków miasta bez udziału prywatnego inwestora.

Obecne i planowane parkingi w Śródmieściu Gdańska. Obecne i planowane parkingi w Śródmieściu Gdańska.
Pojawią się pewnie argumenty, iż na terenie Głównego Miasta znajdują się obiekty noclegowe, hotele i apartamenty na wynajem. Sprawa hoteli jest prosta, wykupienie miejsca postojowego w hotelu powinno umożliwić legalny dojazd i tylko dojazd do hotelu. W przypadku apartamentów być może stworzenie wyznaczonych miejsc postojowych z limitem postoju do 15 minut pozwoli turystom wypakować bagaże i odstawić auto na parking poza strefą.

Ważnym argumentem za takim rozwiązaniem byłoby pozostawienie Strefy Płatnego Parkowania, z której dochód trafiałby do budżetu miasta. Jako mieszkaniec Gdańska wolę płacić za parkowanie miastu aniżeli prywatnemu przedsiębiorcy. Budowa prywatnych parkingów będzie się wiązać ze zbyt dużym kosztem parkowania dla mieszkańców Gdańska, na który władze miasta nie będą mieć wpływu. Prywatny przedsiębiorca nie działa non profit i będzie chciał maksymalizować swoje zyski kosztem mieszkańców.

Władze miasta muszą dbać w przynajmniej takim samym stopniu o mieszkańców, jak dbają o turystów.
Michał Sadowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161) 7 zablokowanych

  • Ograniczenie dostępności to dobry pomysł. Prawo do wjazdu powinni mieć jedynie mieszkańcy i pojazdy obsługujące lokale usługowe (10)

    Nie rozumiem oburzenia z budowy miejsc postojowych na jej obrzeżach, to praktykuje się w całej Europie.

    Historyczne centra miast stają się przestrzenią rekreacyjną, samochody nie są tam potrzebne.

    Propozycje autora tego artykułu to banialuki. Bardzo egoistyczne i pozbawione jakiegokolwiek sensu.

    • 143 63

    • ale taka nie jest (5)

      Główne miasto nie jest przestrzenią czysto rekreacyjną. Autor ma rację, że do głównego miasta przyjeżdża się nie tylko spacerować czy korzystać z restauracji. Mnóstwo mieszkańców Gdańska przyjeżdża do głównego miasta załatwić sprawy w urzędach (tak są takie na głównym mieście), poczcie, licznych firmach i biurach które mają tu swoje siedziby. Odnoszę wrażenie, że włodarze traktują główne miasto wyłącznie jako przestrzeń dla turysty, zupełnie pomijając mieszkańców Gdańska.

      • 20 25

      • bez przesady, ile wynosi odległość od przystanków tramwajowych i autobusowych do całodobowej poczty ?

        To samo do ZUS-u, Izby Skarbowej. Osoby mające problem z poruszaniem się mogłyby wjeżdżać na zasadzie wyjątku. Byłoby jeszcze lepiej gdyby 100-ka jeździła przez cały rok, bez ograniczenia jej trasy w sezonie.

        • 23 7

      • Zapraszamy autobusem i tramwajem lub pieszo i rowerem.

        • 12 7

      • Dlatego też parkingi są potrzebne (2)

        Nie zakłócają przestrzeni naziemnej, zapewniając strefę rekreacyjną (często dotychczas niezagospodarowaną tak jak na Podwalu Przedmiejskim).
        parkingi są potrzebne ale własnie w zamian za miejsca parkingowe naziemne w ciągach chodników, które powinny być w strefie Głównego Miasta przywrócone mieszkańcom.

        • 2 4

        • I po wycinkach drzew stojących w miejscach planowanych parkingów na obu podwalach (1)

          zostaną ciągi chodników przyozdobione biedazielenią w doniczkach, albo palmy w beczkach, albo ogródki gastronomiczne. To się nazywa wielkomiejski sznyt. Super perspektywa dla mieszkańców...

          • 6 2

          • zagospodarowane tereny

            Wreszcie odsłonią mury obronne Miasta a nie zagajniki dla pijaczków.
            Uważam, że oba Podwala to będzie wyzwanie dla ogrodników bo może być z tego perełka. Otoczone kwietnikami.

            • 0 1

    • w calej europie sie praktykuje, a ile przebywales w tej europie poza urlopem (2)

      bajkopisarzu

      • 7 10

      • Ograniczenie godzin parkowania (1)

        W zachodniej Europie istnieje częściowo możliwość ograniczenia czasowego parkowania auta. Super pomysł, zmuszający do rotacji pojazdów albo skłaniający do wyboru innego środka loklomocji,.W Polsce jednak przepisy krajowe na to nie pozwalają!!!

        • 4 4

        • znaczy, warto je zmienić lub inaczej interpretować Alicjo M.

          • 0 0

    • Ktoś nie przeczytał chyba ze zrozumieniem artykułu....

      • 1 1

  • Opłaty miesięczne abonamenty dla mieszkańców (28)

    To skandal, jest to tylko i wyłącznie ukryte opodatkowanie mieszkańców
    Ale ta ekipa jest tylko zdolna do tego , aby doić społeczeństwo pod wznioslymi hasłami

    • 74 71

    • A ja się cieszę z tego, że zaczyna się zniechęcać ludzi do posiadania samochodu w centrum. (9)

      Oczywiście powinno iść to w parze z usprawnianiem komunikacji miejskiej.

      • 32 24

      • A może najpierw zachęcić mieszkańców? (4)

        Np. Sprawna komunikacją miejską ? Albo np. Darmową?
        A nie tylko kary i opłaty.

        • 14 10

        • Komunikacja byłaby sprawniejsza gdyby nie stała w korkach. (2)

          Darmowa komunikacja to utopia, zresztą z jakiej racji.

          Za samochód buli się cięzkie pieniądze, więc ułamek tej kwoty na zbior kom nie powinien bolec.

          • 10 6

          • jaka utopia???

            są miasta gdzie taka funkcjonuje
            może gdyby komunikacja była darmowa to ludzie by nią jeździli i zrezygnowali z samochodów, a wtedy korków by nie było...

            • 3 4

          • tramwaj też stoi w korku że nie dojeżdża ? xD

            • 0 0

        • Za darmo to m9zna w *** dostać

          • 3 6

      • (1)

        To ciekawe co piszesz , Ty chcesz żeby kolejnymi obostrzeniami i oplatami mnie zniechęcić do posiadania samochodu. Ty na Morenie czy Orunii mozesz mieć 2 albo 3 samochody w rodzinie a ja za karę że od 65 lat mieszkam w centrum mam byc pozbawiony tego środka transportu. Ale rozumiem ,najważniejsze są twoje potrzeby .

        • 5 4

        • i jakie to ma znaczenie ile lat mieszkasz?

          Przeprowadź się na morenę i będziesz miał nawet cztery samochody oraz motor.
          Stare Miasto nie jest z gumy, jak chcesz być wielkim szlachcicem to kup sobie własne miejsce postojowe.
          #dejdejdej bo mniem siem należy bo jo żem zasiedzioł te mniejsca postojowe!1!

          • 2 1

      • poprawianie komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów jest tańsze

        i dużo bardziej produktywne niż usprawnianie komunikacji miejskiej

        • 0 0

      • samo stawianie na komunikację miejską nigdy nie okazało się skuteczne

        trzeba dbać o warunki ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych przez uwalnianie kolejnych obszarów miasta od nadmiaru jeżdżących i parkujących samochodów tak by mogli wygodnie i bezpiecznie docierać do przystanków komunikacji miejskiej zwłaszcza lekkiej kolei miejskiej lub szybkich tramwajów.

        • 0 0

    • niby dlaczego jako mieszkaniec chcesz za darmo parkować? (10)

      miejsce postojowe nigdzie za darmo nie jest

      • 35 22

      • Bo tutaj mieszkam, pracuję... (5)

        Płacę podatki (np. Od nieruchmości). To mieszkańcy rozwijają to miasto . A samochód jest im potrzebny do normalnego funkcjonowania . Dzisiaj są za to karani.

        • 21 28

        • ja też mieszkam i musiałem sobie kupić miejsce postojowe czyli wyłożyć kaskę z góry. (3)

          dodatkowo za to miejsce co roku muszę płacić haracz podatkowy oraz pieniądze za jego utrzymanie.
          Ty natomiast chcesz mieć czyste miejsce, postawić tam swoje cudo, zablokować tym samym tę przestrzeń za free.
          Musisz się z tym liczyć, że w wielu sytuacjach nie będziesz miał miejsca.

          • 27 8

          • Po pierwsze nie musiałeś nic kupować (2)

            Po drugie co sobie tam kupujesz nikogo nie interesuje, zaraz powiesz że se kupiłeś helikopter i miejsce na lotnisku
            Rozmawiamy tutaj o zarządzaniu majątkiem publicznym , do którego prawo mają mieszkańcy. Twój prywatny majątek to twoja sprawa.

            • 8 20

            • (1)

              my też jesteśmy mieszkańcami i mamy prawo, chcesz mieć na własność to sobie kup. Masz przywilej w stosunku do innych Gdańszczan, którzy też płacą podatki i jeszcze śmiesz skomleć, co za roszczeniowość.

              Komuna mentalnie nigdy sie nie skończyła, jeszcze kilka pokoleń

              • 9 6

              • mentalnie ty jesteś w PRLu

                Jaki mam przywilej?!
                Jak wykupię abonament na strefę, to przecież nie mam do niczego prawa, jak miejsca są zajęte to przecież nie zaparkuję.
                To do czego mam prawo?
                Jest to tylko i wyłącznie ukryty podatek od samochodu.

                • 2 3

        • normalne funkcjonowanie wielu mieszkańców jest możliwe bez samochodu

          • 0 0

      • (1)

        Czemu urzędasy maja za darmo? Co to jakaś lepsza elyta? Pod hasłami demokracji traktujecie ludzi jak bydło niewolnicze do płacenia wam profitów. To jest ta cała gdańska demokracja.

        • 10 13

        • akurat urzędasy też nie powinni mieć za darmo

          bo OTUA

          • 7 7

      • Myśl (1)

        Skoro tak to uważasz to wytłumacz mi dlaczego ja płace za garaź , a i tak każdy pcha się na mój podjazd byle tylko nie płacić za nic. Dla buractwa ważne jest tylko ich dobro , a reszta ma sie dostosować? Stać Cię na auto to stać też na jego utrzymanie

        • 22 0

        • Utrzymanie auta to benzyna, przeglądy itp

          A nie ukryte podatki! Pomyśl zanim coś napiszesz.

          • 5 14

    • (1)

      Nie stawiasz na swoim to czemu oczekujesz, że będziesz miał to bezpłatnie?
      W zasadzie nie wiem czemu oczekujesz, że w ogóle będziesz miał jakąkolwiek wyłączność na ten kawałek wspólnej przestrzeni...

      • 12 6

      • Bredzisz

        Stawiam na miejscu publicznym, każdy może skorzystać, to nie jest żadna wyłączność.
        Równie dobrze można kasować za wejście do lasu państwowego, postój roweru, czy korzystanie z powietrza.

        • 8 9

    • Głupiś czy udajesz?

      • 6 1

    • Też uważam, że skandal (3)

      Powinny kosztować 500zł/m-c, a nie 10zł.

      • 6 6

      • W Krakowie na wszystkie strefy 2400 zł miesięcznie (2)

        • 2 2

        • bo tam rządzi lewak (1)

          i PO
          stąd takie ceny pewnie

          • 1 2

          • Właśnie ze nie po

            • 1 0

  • kiedy wreszcie . prezydent zajmie się miastem? wciąz uprawia polityke a drogi dziurawe, komunikacja fatalna. (6)

    • 90 42

    • (4)

      Pampers znowu aktywny. Przegrałeś lebiego.

      • 15 25

      • zmień płytę albo idź do lekarza (1)

        • 16 7

        • Lekarz rozkłada ręce, takich przypadków juz sie nie leczy.

          • 9 4

      • Dyżurny troll z urzędu znowu w akcji. (1)

        • 8 9

        • Non stop pisze że nosi pampersy

          • 8 3

    • Trawniki przy drogach jak w Bangladeszu !

      • 7 4

  • Dobre argumenty, mnie większość przekonuje. Nie to co ten as od zielonych strzałek na skrzyżowaniu ;-) (2)

    Prywatne parkingi mają racje bytu, jeżeli nie powstają kosztem zmniejszenia liczebności miejskich miejsc postojowych.
    Rozwiązaniem wielu problemów będzie sukcesywne odholowywanie aut parkujących bez opłaconego biletu parkingowego i zaparkowanych nieprawidłowo.

    • 45 16

    • Ale póki co mamy miasto prywatne a prezydent staje sie najemnikiem w kampanii koalicjyjnej

      • 5 2

    • Które konkretnie są wg Ciebie dobre a które nie i dlaczego?

      • 1 0

  • Dramat (1)

    Dramat
    Wyzysk i samowola straży wjejskiej
    A Dul - Bud czesze kasę z biednych mieszkańców

    • 37 43

    • biedni mieszkańcy nie mają samochodów

      • 3 0

  • układ gdański, miasto które tort dzieli wśród swoich. (3)

    mieszkańcy to tylko tło, mają zasilać kasę podatkami i głosować na nich.

    • 76 29

    • (1)

      To pikuś przy #dojnej zmianie PiSsowców

      • 7 18

      • TyPOwa odpowiedź niewolnika.

        • 13 7

    • Tak robili faszysci przed wojna tu. Sa nasi lepsi Niemcy i podludzie..

      • 3 1

  • Nawiedzona patologia umysłowa

    powinna wyprowadzić się na wieś . Daleko od miasta.Szkodliwymi jednostkami są właśnie ci którzy usiłują zawłaszczać wszystko dla własnej przyjemności, zapominając , że mieszkaja tu także ludzie. I durnymi restrykcyjnymi zakazami ograniczać życie innym . Do takich szkodników zaliczam autora tych wypocin.
    Gdańsk miasto zlemingowanych niewolników.

    • 35 50

  • Gdzie ona ze stołem pojedzie w pierwszą podróż? (1)

    • 28 9

    • do brukselii niech jedzie brukselke gotowac dla donka.

      usluzna marionetka KE

      • 4 2

  • najdroższe parkowanie, najwyższe podatki lokalne, najdroższa woda i ogrzewanie, wszystko sprzedane. maskara (12)

    • 75 31

    • platforma w pigułce:) (2)

      • 17 10

      • (1)

        W Krakowie jest 9 zł za pierwszą godzinę później 10 i 11 zł

        • 3 2

        • jeszcze nie klepneli tego

          ale za chwilę tak ma być

          • 3 0

    • to się wyprowadź i nie marudź (3)

      Gdańsk to piękne miasto i za to piękno czasem trzeba zapłacić. Za darmo się nic nie dostaje.

      • 7 10

      • niedoczekanie twoje. Przezylismy komunę. Przezyjemy mafie gdanska. (1)

        • 4 8

        • Żadna mafia , to opinie tych którzy patrzą na mieszkańców starówki z zazdrością bo to oni mieszkają w sypialniach miasta .

          • 2 1

      • Starych drzew sie nie przesadza to takie stare mądre przysłowie dla madrych ludzi . Ale Ty byś mnie wypędził z mojego mieszkania w którym mieszkam 65 lat . Jezeli ja mam placić dodatkowo za to ze tam mieszkam to ty powinieneś płacić kazdorazowo kiedy wkraczasz w rejon starego miasta. A co tobie z Moreny czy z Przymorza przeszkadza ze pod kamienicą w której mieszkam od podwórka stoi mój samochód .

        • 2 2

    • (4)

      Cenę wody ustala stworzona przez PiS spółka wody polskie samorządy i prezydenci miast nic do tego nie mają

      • 2 10

      • Doucz się Kasiu, ceny wody ustalają przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne (3)

        • 4 2

        • (1)

          Sprzedane przez PiS francuzom

          • 0 0

          • jeszcze pisu nie było jak jamroż sprzedawał

            • 1 0

        • one proponują cenę a miasto musi zatwierdzić

          • 0 0

  • (6)

    Budowa parkingów podziemnych w rejonie Starego Miasta jest przysłowiowym gwoździem do trumny dla zabytków. Ryzyko katastrofy budowlanej w połączeniu z obniżeniem poziomu wód gruntowych dla budynków osadzonych na drewnianych palach gwałtownie wzrasta! To nie przypadek, że po zabudowie Wyspy Spichrzów, kościół ś. Jana. Mikołaja i inne!! dosłownie rozpadają się na naszych oczach. W drodze kolejne - tutaj naprawdę musi dojść do tragedii by ktoś w końcu się opamiętał. Nie jestem przeciwnikiem rozwiązań rozwijających nasze piękne miasto, wręcz przeciwnie - ale z głową. W centrum powinno się tworzyć ogólnodostępne przestrzenie (mini skwery/parki) a nie parkingi wielopoziomowe!!!! Jeśli te będą oddalone o te 2-3 km nikomu z głowy korona nie spadnie jak się przejdzie. Dlaczego nie budować w ciągu ul. Elbląskiej? lokalizacja parkingu przyklejona do Starego czy Głównego miasta to nieporozumienie.

    • 118 16

    • (1)

      Jest rozwiązanie - muzeum II WŚ na Westerplatte, a w dotychczasowym parking.

      • 6 8

      • do tego parkinig w ecs i w teatrze szekspirowskim

        wyburzenie obce i zalozenie tam parku z restaurtacjami.

        • 4 1

    • To wina zabetonowanego nabrzeża, nie zabudowy na wyspie. Były pale drewniane, to woda przesiąkała, przebudowali nabrzeże na betonowe i sprawa sie zmieniła. Druga sprawa, wielka trasa wkoło ogranicza wnikanie wody do gruntu, jak i zmniejszone opady plus susze. Poza Mikołajem na razie wszystko stoi, zresztą on sam nie zawalił się, więc może nie ma co dramatyzować i wiecznie lamentować na tym forum.

      • 4 2

    • Zabytki zagrozone jak w czsie wojny

      Własnie tak. Trafione w 10. Ogromny lej depresji katastrofa dla zabytkow. Jeszcze nie za pozno na likwidacje destrukcyjnego pomyslu na garaze podziemne w glownym miescie!

      • 3 3

    • mieszkańcem jakiego miasta jesteś ??

      wiesz który to jest kościół św Jana ? w którym miejscu się rozpada ? bo bywam tam prawie co niedzielę i wg mnie ten kościół cały czas jest remontowany i przywracana jest jego dawna świetność przez miasto i NCK. Nie rozpada się tylko pięknieje. Wyspa spichrzów była zabudowana przez wieki i jakoś nie miało to wpływu na główne miasto. Przyczyn zapadania się św Mikołaja poszukiwał bym bardziej w zabudowie kwartału Szeroka/Tandeta/Świętojańska/ Grobla z parkingiem podziemnym, chociaż i to wątpliwe, bo wiele kamienic na dwa piętra piwnic. Poziom wód gruntowych opada w całym Gdańsku, bo dużą część wody od wielu lat czerpiemy ze źródeł podziemnych. A liczba opadów w ostatnich latach była poniżej średniej.

      • 2 1

    • A wiesz o tym, że kościół Św. Jana rozpada się już od chwili zbudowania. Zaraz po zakończeniu budowy władze miejskie musiały wydać zarządzenie zakazujące przejeżdżania w sąsiedztwie kościoła ciężko wyładowanych wozów. Jeżeli chcesz się wypowiadać w tak autorytatywny sposób, to najpierw się doucz. Archiwa miejskie są dostępne dla wszystkich. Jeżeli chodzi o kościół Św. Mikołaja, to problemy ze stabilnością gruntu w tamtym obszarze występują od zawsze, a ich destrukcyjny wpływ jest widoczny w postaci pochylonej kamienicy na rogu Lawendowej i Świętojańskiej, która zaczęła się przechylać w czasach kiedy o betonowaniu i parkingach nikt nie słyszał. Pozdrawiam

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane