- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 2 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (70 opinii)
- 3 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (60 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (55 opinii)
- 5 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (315 opinii)
- 6 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (9 opinii)
Nowa Wałowa: szansa czy gwóźdź do trumny Młodego Miasta?
Wyczekiwana od lat ul. Nowa Wałowa powinna być ogniwem spinającym części Młodego Miasto czy raczej przelotową drogą tranzytową? Jej budowa już się zaczęła, ale urzędnicy grają na zwłokę zapewniając, że są otwarci na uwagi, jednocześnie unikając dyskusji na ten temat. Urbanista z PG przestrzega: - Nie można traktować ul. Nowej Wałowej wyłącznie jako arterii komunikacyjnej tnącej dzielnicę.
O Nowej Wałowej wciąż wiadomo zaskakująco niewiele. Gdańscy planiści chyba traktują ją jak gorący kartofel, bo gdy prosimy ich o szczegóły tej inwestycji, to w odpowiedzi słyszymy: - Biuro Rozwoju Gdańska nie jest właściwe do udzielenia odpowiedzi. Przekaże te pytania właściwej jednostce lub przygotujemy odpowiedź na spotkanie z dziennikarzami - informuje Marek Piskorski, dyrektor BRG.
Więc może strona prywatna, czyli fundusz BPTO, który jest właścicielem terenów postoczniowych? Ten z kolei prosi o zadawanie pytań wyłącznie drogą elektroniczną z nieokreślonym terminem odpowiedzi.
Choć nikt tego nie powie wprost, to rozpoczęcie budowy ul. Wałowej wskazuje, że praktycznie wszystkie decyzje związane z charakterem tej ulicy już zapadły.
- Zmiany poprzez miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego można przeprowadzić wyłącznie w trybie ustawowym. Oczywiście ustalenia obowiązującego planu oraz elementy zrealizowanego zagospodarowania będą tu istotnymi przesłankami do rozpatrzenia ewentualnego wniosku - odpowiada dyplomatycznie dyrektor BRG.
Co wiadomo o ul. Nowej Wałowej? Właściwie tylko to, że w pierwszym etapie powstanie jedna jezdnia dwukierunkowa na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki Górne .
Docelowo zgodnie z wizją urzędników ul. Nowa Wałowa ma funkcjonować jak tranzytowa trasa, stanowiąca obwodnicę śródmiejską Gdańska, biegnącą od Bramy Oliwskiej przez tereny postoczniowe i Motławę (tunelem lub mostem) aż w rejon ul. Elbląskiej . Stąd już na pierwszym etapie ilość skrzyżowań została ograniczona do minimum, podobnie jak ilość przejść dla pieszych.
BRG podkreśla, że taki projekt to wynik komputerowych symulacji, zakładających stale rosnący ruch samochodowy, który będzie dyktować warunki tego, jak ma wyglądać miasto.
- Zrobiliśmy modelowe analizy dotyczące ruchu samochodowego w tym rejonie, po powstaniu Młodego Miasta - jedne w koncepcji z Nową Wałową, a drugie bez niej. Jednoznacznie pokazały one, że bez Nowej Wałowej ciąg ulic Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Podwale Przedmiejskie momentalnie się zakorkuje - tłumaczył Marek Piskorski w rozmowie z Gazety Wyborczej.
Urzędnicy jednak zastrzegają, że nie traktują ul. Nowej Wałowej jako autostrady. Ich zdaniem nowe przedłużenie Śródmieścia ma wyglądać tak jak... ul. Chłopska na Przymorzu .
Przed takim podejściem przestrzega jednak Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.
Trzeba też pamiętać, że alternatywą dla arterii drogowych mogą być bogate siatki ulic, które pozwalają na wybór optymalnej drogi przez kierowców, ominięcie ewentualnych utrudnień i jednoczesne zagwarantowanie pieszym przyjaznej skali dróg.
Urbanista jednocześnie zwraca uwagę, że choć istnieją na świecie szerokie, miejskie arterie, jak paryskie wielopasmowe ulice, to są one jednak w pełni przyjazne pieszym poprzez setki sklepów, szerokie chodniki, liczne przejścia naziemne i atrakcyjną małą architekturę.
- Duże ulice są ważnym elementem wizerunku miasta - jest jednak różnica między np. paryskimi bulwarami a wielkimi trasami i estakadami z lat 60., od których od lat odchodzi się na świecie. Obydwa typy wielkich ulic budują tożsamość miasta. Należy jednak zadać pytanie: na jakiej formie drogi zależy nam jako mieszkańcom miasta? - kończy Pancewicz.
Czytaj także:
Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?
Czy niektóre tunele znikną spod gdańskich ulic?
Miejsca
Opinie (193) 4 zablokowane
-
2013-01-24 13:23
kompletnie mieszamy definicje (5)
przepustowość ulic powinno się liczyć w osobach, nie samochodach!
auto jest najmniej efektywnym środkiem transportu z punktu widzenia terenochłonności i zanieczyszczenia środowiska. Żeby przewieść tyle osób co 1 autobus (max 175 pasażerów), sama długość ulicy potrzebnej na równoległe zaparkowanie tylu aut to 1km. (175 aut x6m) - a autobus jedzie dalej, nie zajmuje miejsca.- 19 11
-
2013-01-24 20:08
Zbiorowe żywienie też jest bardziej efektywne
Całkiem nie tak dawno temu(lata 70te)Szwedzi lansowali też
sex zbiorowy,ale jakoś chyba z tym nie wyszło- 2 0
-
2013-01-24 18:53
Komunikacja miejska jest najbardziej efektywna! W wywoływaniu bólu egzystencjonalnego.
Nie decyjesz w środku o niczym. Jesteś na łasce i niełasce nieswoich decyzji. Co gorsze nie decydujesz o tym z kim. Nie decydujesz o klimie, trasie, punktach A i B. A jaki obciach na zjeździe absolwentów. Więc Twoja alternatywa nie jest atrakcyjna. Jestem serdecznie przesycony. Ja i reszta większości.
Przepustowość w osobach to się, chyba, liczy tylko na czas manifestacji. O powierzchnię poziomą nie martw się, skoro są jeszcze pionowe.- 4 4
-
2013-01-24 15:06
(1)
co z tego jak przejazd autobusem jest droższy i wolniejszy a o komforcie nie wspomnę
- 3 3
-
2013-01-24 18:47
to nie narzekaj na korki!!!! jak wolisz samochód
jeździsz samochodem wiec to ty je tworzysz
- 3 3
-
2013-01-24 13:58
a w czasie kiedy stoi na przystanku 200 osób jedzie bokiem
- 3 4
-
2013-01-24 20:04
Niech architekci proponują ulice budynki a nie partacze urzędnici Bo Ci z naszego wydziału architektury to jakaś paranoja. Same beztalencia
- 1 1
-
2013-01-24 19:43
BRG powinno się rozwiązać
ale wcześniej pracowników wyrzucić na zbity pysk. Ta instytucja bardzo szkodzi Gdańskowi.
- 4 1
-
2013-01-24 19:07
Popatrzcie , obcym sieciom handlowym to budują drogi itp
a handlarza swojaka to by udusili jakby mogli...
Jak jest tego przyczyna ?- 3 1
-
2013-01-24 14:21
Nowa Wałowa - nazwijmy ją roboczo Aleją Stoczniowców Gdańskich (2)
powinna się połączyć nad Motławą z ul Elbląską. Inaczej taka autostardowa skala drogi w środku miasta nie ma sensu
- 10 2
-
2013-01-24 18:03
ma sens
jeżeli patrzy się z optymizmem w przyszłość. A na połączenie z ul Elbląska trzeba będzie trochę poczekać.
- 5 1
-
2013-01-24 17:54
Od mostu to powinni zacząć!!!
- 2 1
-
2013-01-24 17:45
co z Jana z Kolna ???? dokąd ta Wałowa ?
Dla mnie plany tej Nowej Wałowej są nieczytelne. Po co nam na chwilę obecną ulica w poprzek zakorkowanej Jana z Kolna ? Co zmieni Nowa Wałowa gdy przy żółtym moście mamy wąskie gardło aż do zieleniaka ?
I po co dwa pasy w kierunku gazowni ???? Może Putin chce ją kupić i chce mieć dobry dojazd ? Ja nie rozumiem, chociaż parę szkół skończyłem... Liczę na wyjaśnienia..- 3 4
-
2013-01-24 14:24
Za co Bóg pokarał Gdańszczan takim megalomanem? (2)
- 11 7
-
2013-01-24 16:50
(1)
A kogo pokarał szczurem.
- 3 0
-
2013-01-24 17:26
A to teraz się wyjaśniło. Za GŁUPOTĘ pokarał
- 2 2
-
2013-01-24 14:20
A CO TO ZA FUNDUSZ BPTO?,wg autora art.wlasciciel terenow postoczniowych... (2)
Mnie interesuje kto ma udzialy w tym funduszu.
Lis,borsuk,Walesa,Adamowicz...?
Przedtem wlascicielem byla Synerga.
Ostatnio przewijala sie jakas Drewnica...
No to jak jest naprawde,ktos wie?
Nowa Walowa,Nowe Miasto...hihi,za 30sci pare lat,jak dobrze pojdzie;)
Wazne ,ze jest ECS,Muzeum II Wojny...,dla kolesi...;)- 4 5
-
2013-01-24 14:57
BPTO,spolka z o.o.:) (1)
Zarząd
jorgensen mogens
członek zarządu
,
vad ole
członek zarządu
,
andreasen kaj
członek zarządu
to jest zarzad,a kto ma udzialy?:),ci co minusuja?.)- 0 0
-
2013-01-24 16:08
Jest tam i Synerga i Drewnica
sami spekulanci. Do tej pory zniknęło kilkadziesiąt budynków, nie powstał żaden - 0.
- 2 0
-
2013-01-24 15:09
Pancewicz, kończ waść, wstydu oszczędź
- 4 5
-
2013-01-24 14:53
tośmy sie dowiedzieli o inwestycji...
... nie ma co
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.