- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (337 opinii)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (488 opinii)
- 3 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (250 opinii)
- 4 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (138 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (66 opinii)
Nowa era trolejbusów w Gdyni?
Postęp techniczny wymusza weryfikację założeń w rozwoju komunikacji miejskiej w Gdyni. Miasto rezygnuje z rozwoju infrastruktury trolejbusowej, dążąc do maksymalnego wykorzystania trolejbusów z dodatkowym napędem, zdolnych poruszać się na akumulatorach.
Tzw. duobusy, poruszające się dzięki poborowi prądu z napowietrznej sieci oraz w oparciu o energię zgromadzoną w akumulatorach, nie są niczym nowym w Gdyni. Już od dawna posiada je Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej, aczkolwiek dotychczas jazda na akumulatorach była wykorzystywana główne podczas tymczasowych zmian trasy lub sytuacji awaryjnych. Teraz taka forma stać się ma normą w codziennych kursach trolejbusów.
Czytaj też: Trolejbusy, które nie potrzebują trakcji (przez jakiś czas), będą wozić gdynian
- Myśląc o dalszym rozwoju trolejbusów w Gdyni trzeba rozróżnić dwie rzeczy - infrastrukturę techniczną, w tym sieciową, oraz same pojazdy. Ta pierwsza raczej nie będzie już rozwijana, natomiast nie wycofujemy się z trolejbusów, jako pojazdów - zapowiada Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Dotychczas w wykorzystaniu jazdy w oparciu o akumulatory przeszkodą był brak odpowiednio dużej liczby pojazdów, długość dystansu możliwego do pokonania na dodatkowym napędzie oraz niewielka żywotność akumulatorów. W ostatnich latach producenci taboru autobusowego i trolejbusowego poczynili jednak ogromny postęp. W ofertach wielu firm pojawiły się już autobusy z napędem wyłącznie elektrycznym.
Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM
Jedną z najnowszych innowacji w tym segmencie jest najnowszy produkt Solarisa, zbudowany dla przewoźnika Hochbahn z Hamburga. W elektrobusach zastosowano baterię, którą ładuje się za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego. Pojazdy w ten sposób są zdolne pokonać codziennie 300 km na jednym ładowaniu i to mimo faktu, że są to aż 18-metrowe przegubowce.
Także Warszawa inwestuje już w tego typu środek transportu. Zaledwie kilka dni temu podpisano umowę na dostawę dziesięciu elektrycznych 12-metrowych Solarisów Urbino 12 electric.
- Autobusy elektryczne nie emitują spalin i są bardzo ciche. Chcemy, aby stanowiły o nowoczesnym obliczu Miejskich Zakładów Autobusowych. W pierwszej kolejności skierujemy je do obsługi reprezentacyjnego Traktu Królewskiego - mówi Jan Kuźmiński, prezes zarządu MZA Warszawa.
Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku
Solaris to także producent, który dostarczył do Gdyni ponad 30 trolejbusów z dodatkowym zasobnikiem energii. Póki co, ich zdolność do jazdy ze złożonymi "szelkami" to 5-15 km, w zależności od pojazdu i trasy. Podobny dystans trzeba pokonać "pod siecią", aby naładować ponownie baterię. Istnieje też kilka autobusów przebudowanych własnym sumptem przez Gdynię na trolejbusy z bateriami do jazdy awaryjnej i zasięgu kilku kilometrów.
- Większa liczba tego typu trolejbusów pozwoli nam docelowo na uruchomienie linii trolejbusowych bez budowy infrastruktury np. na Fikakowo , do Demptowa czy być może nawet do Gdańska, w rejon skrzyżowania z ul. Pomorską-Chłopską i liniami tramwajowymi - dodaje Wyszomirski.
Czytaj też: Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"
A może w związku z dynamicznym rozwojem autobusów elektrycznych, warto wziąć pod uwagę całkowitą rezygnację z trolejbusów?
- Budowa infrastruktury może w niektórych miejscach być nadal bardziej efektywna energetycznie lub ekonomicznie - przekonuje dyrektor ZKM Gdynia.
Mimo tych rozważań, obecnie nie trwają żadne prace koncepcyjno-planistyczne nad budową zupełnie nowej infrastruktury trolejbusowej. Największym testem trolejbusów z drugim napędem będzie natomiast uruchomienie stałego połączenia komunikacyjnego z Fikakowem, najpóźniej w 2016 r.
Trolejbusy od napowietrznej sieci będą odłączały się przypuszczalnie już na ul. Chwaszczyńskiej, a dalszą część kursu wykonają już w oparciu o baterię. Wracając z osiedla, będą się podłączały do sieci dzięki montażowi tzw. daszków, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę.
Miejsca
Opinie (114) 7 zablokowanych
-
2014-12-22 09:01
e tam ... chcę tramwaje w Gdyni i Sopocie
- 5 2
-
2014-12-22 09:37
BEZEDURA
Jak zwykle na forum sami znawcy komunikacji . Firma Solaris podaje , że autobus elektryczny zrobi 300 km na jednym ładowaniu . Latem - gdy ciepło pewnie tak . Co będzie zimą gdy spada temperatura i pojemność akumulatorów ? Trójmiasto ma dość górzyste tereny i Solaris elektryczny 300 km nie zrobi . Solaris sprzedaje różne sprzęty do wielu krajów . Ale nikt nie mówi o pieniądzach . Wszystkie wynalazki KOSZTUJĄ . A gdańskie firmy komunikacyjne dziadują przy zakupie . Po prostu . I wiem co piszę .
P.S. W Monachium jeżdżą Solarisy z przyczepą . Tak jak kiedyś Jelcz Ogórek .
Ale ich stać .- 10 0
-
2014-12-22 09:40
"Ale już w marcu do Gdyni dotrą kolejne trolejbusy (także Solarisa)." Na bank nie będzie w nich ani jednego przegubowca. I nie trzeba być do tego jasnowidzem, wystarczy znać optymistyczne podejście ZKM Gdynia do pasażerów:)!
- 8 1
-
2014-12-22 09:43
A gdzie są gdańscy fanatycy postulujący zastąpienie gdyńskich trajtków tramwajami?
Po co wsteczna Gdynia ma stać tak sobie w cieniu futurystycznego Gdańska? Zlikwidujmy w niej trolejbusy i zastąpmy tramwajami! Połóżmy tory na Świętojańskiej, niech tramwaje jeżdżą pod oknami jak na Góreckiego. Niech torowiska zalegają w środku miasta, na 10 Lutego jak na Jana z Kolna. Zwęźmy wszystko - chodniki, jezdnie, trawniki kosztem torowisk!
Dopiero wtedy Gdynia awansuje do tego niedoścignionego wzorca komunikacyjnego XXI wieku jakim jest Gdańsk.
Sto czterdzieści lat tramwajów w Gdańsku. Życzmy im kolejnych dwustu pięćdziesięciu! A Gdyni życzmy takiego samego "rozwoju"- 8 8
-
2014-12-22 09:53
Tramwaje
Tramwaj dla Gdyni to przyszłość bez stania w "korkach" - i tyle.
- 6 9
-
2014-12-22 10:20
traktat o energii (2)
Redakcjo... energii NIE DA SIĘ magazynować, w akumulatorach jest ona WYTWARZANA na bierząco-podstawy fizyki!!!
- 4 3
-
2014-12-22 10:39
(1)
"na bierząco"? A podstawy ortografii?!?!?!
- 4 2
-
2014-12-22 10:45
Mniej znaczący błąd niż ten który piętnuję w wykonaniu humanistów :-)
- 2 2
-
2014-12-22 10:31
Autobusy/trolejbusy gdyńskie w Gdańsku
Ten temat w mediach pojawia się cyklicznie od ładnych paru lat.
Niestety mało w tym temacie się robi.
SKM wszędzie się nie dojedzie.
Linie: 181, S przedłużyć do pętli Jelitkowo. Na pewno frekwencja by była niezła. Trajtek 21 to nie ma sensu, bo to jest linia dla emerytów, a nie dla ludzi pracy.
Linia 21 musiałby jeździć codziennie od 5 do 22, a nie 8-16.- 6 2
-
2014-12-22 10:36
Jeden bilet
Juz 20 lat temu w Singapurze byl jeden bilet ( karta magnetyczna na doladowania) na bus i metro . I tam to juz nie bylo nowoscia. Dzisiaj powinny byc czytniki kodow z telefonu i czytniki na karte razem zintegrowane w autobusach i naszym " metrze " czytaj SKM. I to bylaby nowosc plus oczywiscie ujednolicony bilet w Trojmiescie. Majac takie elektroniczne czytniki w autobusach i GPS ( ktory juz chyba maja) latwo by bylo rozliczyc ktora kasa idzie do kasy Gdanska a ktora do Gdyni . I byloby ok. a nie wywalanie kasy na g....no pt. tristar!!!! Trolejbusy i autobusy juz od dawna sa przyzwoite ( w Gdansku jeszcze troche starych jezdzi) i mielibysmy nagrody za komunikacje co roku a nie "od wielkiego dzwonu".
- 5 1
-
2014-12-22 11:18
dawno dawno temu byłem na studiach (4)
...i już wtedy prof Olgierd W był dyrektorem komunikacji miejskiej w Gdyni. Każdy się wypala, starzeje, jakaś miażdżyca, weseli współpracownicy tez coraz starsi, może by jednak kiedyś odpuścić?
Kiedyś to było innowacyjne, mądre, ciekawe, z pasją, teraz już coraz mniej. Dyrektorzy wszystkich firm komunalnych, podobnie jak prezydenci miast, powinni mieć powiedzmy 2 kadencję po 5 lat. Potem niech sobie pracują jaki eksperci, ale bieżączke powinien przejmować ktoś młody.- 13 2
-
2014-12-22 11:55
Ty, młody z bieżączką (2)
zainwestuj w tampon, by masz upławy dobrych pomysłów. Zadbaj o higienę intelektualną.
- 0 7
-
2014-12-22 13:01
zainwestuj w słownik były kacapie (1)
- 1 0
-
2014-12-22 14:04
Słownik pt. Rozmówki z idiotą?
- 0 0
-
2014-12-22 13:17
Mnie zaś zastanawiała fascynacja tego człowieka prymitywami, których nigdy nie brakowało w zarządach spółek komunikacyjnych. On tych cymbałów popierał z dziwaczną konsekwencją i pewnie jest tak do dzisiaj.
- 3 0
-
2014-12-22 12:01
Brudno!
Zeby jeszcze te ktore jezdza juz byly od czasu do czasu porzadnie w srodku umyte i pachnące,to by byla radosc!
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.