• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły architektów na gdyńską marinę

Patryk Szczerba
28 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zwycięski projekt gdyńskiej mariny powstał na deskach architektów ze Studia Kwadrat.
  • Zwycięski projekt gdyńskiej mariny powstał na deskach architektów ze Studia Kwadrat.
  • Zwycięski projekt gdyńskiej mariny powstał na deskach architektów ze Studia Kwadrat.
  • Zwycięski projekt gdyńskiej mariny powstał na deskach architektów ze Studia Kwadrat.


Hotel, restauracje, punkty handlowe i pomieszczenia dla klubów żeglarskich mają znaleźć się w nowej gdyńskiej marinie zobacz na mapie Gdyni, która pierwszych żeglarzy ma przyjąć w 2017 roku. Gotowa jest już koncepcja architektoniczna oraz szczegóły inwestycji, której głównym celem jest zapewnienie odpowiedniego zaplecza dla miłośników żeglarstwa.



Czy Gdyni potrzebna jest nowa zabudowa mariny?

Wiadomo już wstępnie, jak nowa marina będzie wyglądała. Zwycięzcą konkursu na koncepcję architektoniczną zostało Studio Kwadrat, kierowane przez Jacka Droszcza, zostawiając w pokonanym polu trzy inne pracownie. Jury konkursowe w uzasadnieniu podkreśliło m.in. umiejętne rozłożenie w budynku części spełniających różne funkcje.

- Ważne, że mamy perspektywę czasową w końcu, co jeszcze niedawno wydawało się niemożliwe. Jako miasto mamy nadzieję, że projekt zostanie zrealizowany i to miejsce zacznie tętnić życiem, bo na to zasługuje - wyjaśnia Marek Stępa.

Szacunkowy koszt całej inwestycji to 100 mln zł.

Budowa ma rozpocząć się już w 2015 roku i zakończyć po dwóch latach. Jednym z powodów jest wstępna chęć aplikowania Gdyni o organizację żeglarskich mistrzostw świata w 2018 roku. Do tego potrzeba nie tylko miejsca do żeglowania, ale przede wszystkim solidnego zaplecza, które nowy obiekt ma spełniać.

Głównym inwestorem jest Polski Związek Żeglarstwa, będący równocześnie właścicielem prawa do wieczystego użytkowania gruntów, na których stanie obiekt. Związek, do niedawna skonfliktowany z klubami żeglarskimi, szukający na własną rękę inwestora, ostatecznie ugiął się pod presją. W listopadzie jako pierwsi napisaliśmy, że dzięki porozumieniu, do spółki, która zajmie się inwestycją oprócz PZŻ, wejdą: Jacht Klub Morski Gryf, Yacht Klub Polski Gdynia i Yacht Klub Stal oraz Centrum Wychowania Morskiego, czyli podmioty funkcjonujące obecnie przy nabrzeżu.

- Żeglarze mają mieszane odczucia w stosunku do Gdyni. Z jednej strony jest gdzie pożeglować, natomiast brakuje miejsc hotelowych. Cieszę się, że uda się nam to zmienić. Dobrze, że porozumienie zawarte jest też z klubami, dzięki czemu wesprą budowę i będą mogły działać na terenie obiektu - zaznacza Wiesław Kaczmarek, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego.

Cały kompleks będzie miał 19 tys m kw. Po 1,2 tys. m kw. zostanie oddanych dla klubów żeglarskich z dodatkowym zapleczem i hangarami do przechowywania jachtów. Lepsze warunki uzyskają także adepci żeglarstwa, szkolący się w klubie Arka Gdynia, choć klub nie będzie współwłaścicielem obiektu.

Reszta budynku zostanie przeznaczona na działalność komercyjną z tzw. apart hotelem, w którym znajdzie się 200 pokoi. Oprócz tego miejsce w marinie zajmą kawiarnie, sklepy oraz punkt odnowy biologicznej i sale konferencyjne. Prawdopodobnie nie przybędzie miejsc do cumowania, które w przyszłości mają znaleźć się w Basenie Prezydenta zobacz na mapie Gdyni. Do takiego przeznaczenia terenu obliguje plan zagospodarowania terenu.

Opinie (236) 1 zablokowana

  • mniejsza Karlskrona am wiecej marin niz taka duza Gdynia. (1)

    W Szwecji lodz, zaglowka to czesto druga rzecz kupowana przez 20 latkow zaraz za autem, gdzie lodzie,zaglowki ma najwieksza liczba ludzi % do liczby ludnosci, tak samo w Norwegii, Finlandii. Przy czym posiadanie lodzi,zaglowki to nie zaden luksus, nie ma podatku od luksusu, to normalna rzecz jak posiadanie mieszkania, auta, roweru. na polskim forum od razu sa obelzywe uwagi,ze zaglowki, lodki to dla bogatych snobow, a w Szwecji, lodzi takie lodki,z aglowki ma przecietny Kowalski, gdzie sterowanie lodzia ucza sie juz 2 latki a 4-5 latek potrafi sam sterowac, przybic do keji, a normalna rzecza jest widok 6-10 latkow plywajacych lodkami bez doroslych.

    • 12 2

    • tylko że w polsce jest inaczej,tutaj żaglówki,łódki itp ma może pół % społeczeństwa,przeciętnego człowieka na to nie stać. ja też chciałbym mieć jacht i sobie nim pływać na ryby po zatoce. chodzi o to że te miejsca staną sie stanicą garstki ludzi a normaly "biedak" bedzie intruzem. jako pierwsi odczują to wędkarze bo ich wizerunek nie bedzie przystawał do bogackiego wystoju tej części miasta. temu projektowi nie brak patosu lecz zwykłemu gdynianinowi dostarczy wyaljenowania. nie to zebym był przeciwny zmianom ale już widze milicje i s.m. jak szukają "niezaokrętowanych" bo porządek musi być. pzd

      • 2 1

  • No i Gdynia ma w końcu swój falowiec :) brawo KWADRAT

    • 7 3

  • Nie chrzań, (4)

    Kup 6 metrowego killera np. Portuglaski wyrób za 3k pln. a nawet po sezonie były pandory za 2k pln, które mozna stawiac na wodę . Kompletne ! Gotowe do wodowania !

    No ale to trzeba od razu kupić Bavarie .. prawda ?

    • 4 1

    • A za co go utrzymasz bar....e,kupisz za 3 koła ,a utrzymanie 10000 rocznie,w du...e z takim interesem

      • 2 2

    • kolejna rada wujka co 'nie znam sie - to sie wypowiem' (1)

      2-3 kPLN?
      i co - 0 PLN kosztow za przygotowanie lodki do sezonu?
      i co - 0 PLN kosztow transportu na wozku do Mariny?
      i co - 0 PLN kosztow wodowania w Marinie Gdynia?
      i co - 0 PLN kosztow cumowania w Marinie Gdynia?

      W 0 PLN kosztow postoju w zimie wierze - trzymasz lodke
      przeciez w swoim ogrodku, ktory kazdy posiadajacy lodke
      rowniez posiada.

      • 2 0

      • nikt

        nikt nie mówi, że każdy ma mieć łódkę. Jak nie stać to pooglągać można.

        • 0 0

    • 3k pln 2k pln, co to kuwa ma być? ty , umiesz po polsku pisać?

      • 0 0

  • co to ma byc??? (6)

    Nie ma innych biur niz kwadrat?? Przeciez nie trzeba siedzieć w branzy zeby widziec jak sytuacja wyglada. Chore.

    • 10 3

    • PZŻ zaadresował zaproszenia do 10 zespołów architektonicznych (4)

      Odpowiedziały 4. Z tych czterech jeden wygrał. Jednogłośnie. Bo był najlepszy.Przewodniczącym jury był świetny architekt z Warszawy. Ignoranci i zawistnicy - do budy!

      • 2 3

      • sami abnegaci i marudy

        Pewnie będą narzekać gdy zapadnie decyzja o programie ożywienia pasa nadmorskiego (chodzi o rozwój infrastruktury żeglarskiej i turystycznej na odcinku od Jastrzębiej Góry po Sztutowo). I to doskonale wpisałby się także chęć aplikowania Gdyni o organizację żeglarskich mistrzostw świata w 2018 roku. Ta impreza byłaby kołem zamachowym dla rozwoju yachtingu, a Gdynia dała już dobre przykłady, że sprawdza się jako lider przedsięwzięcia.

        • 1 0

      • szczekam z budy (1)

        W normalnym kraju taki konkurs jest poprzedzony dyskusja, potem duza promocja samej informacji o konkursie. To ze z calego kraju zostalo zaproszonych 10 biur juz mnie smieszy. Efekt jaki jest kazdy widzi.

        • 0 2

        • PZŻ jest inwestorem

          i zaprosił kogo chciał. A zaprosił dobre biura projeketowe. Waszego nie zaprosił? A to faktycznie wielki żal. I trzeba go wykrzyczeć na forum. Buuuu

          • 0 1

      • naiwniaku PZŻ

        dlaczego pozostałe 6 nie wzięło udziału w konkursie w czasie kryzysu w budownictwie?

        • 1 1

    • a ile można zaokrąglonych budynków stawiać wystarczą w PPNT

      • 0 1

  • łapowkarstwo kwitnie (2)

    Zyjemy w pieknym kraju, w literze prawa i pseudo przetargów garstka wybrańców ma monopol na degradacje przestrzeni nalezacej do wszystkich. Czy tak daleko do hafen city? Pojechac, zobaczyc, zrobic sensowny masterplan a nie sadzic klocki z betonu na szybko rekami studentow robiacych wizki i zarabiajacych mniej niz w biedronce. Troche powagi i szacunku do mieszkańców. Pozdrawiam kumatych.

    • 10 5

    • A Hafen city to z drewna? (1)

      Tak sie składa, że czesto tam jestem. I jest to z dużej ilości betonu oraz cegły zbudowana dzielnica w starej części tego rzecznego portu. Gdynia zresztą czerpie z tego wzoru planując zabudowę pirsu Dalmoru. Więc o co kaman?

      • 1 0

      • hafen

        O jakosc architektury i przestrzeni. Budynki tam stojace to ikony przyciagajace turystow. Jak chocby unilever. A to sa zwykle kloce.kwadratowe.

        • 0 0

  • (1)

    "marina dla żeglarzy" a gdzie są miejsca na małe łódki na brzegu? To ma byc marina dla jachtsmenów czy dla żeglarzy , młodzieży i dzieci?! Dramat

    • 13 3

    • alez oczywiscie ze dla jachtsmenów

      i to z tłustymi portfelami, w krawacie :-)
      Bo jachtsmen w krawacie jest mniej awanturujacy sie
      niz moczydupa w piance.

      Takie czasy, bracie.
      Dramat - zgadzam sie.

      • 3 0

  • I dla kogo te plany????

    ...nie dla zwyklego mieszkanca Gdyni.

    • 4 2

  • bardziej podoba mi się projekt, który zajął 2gie miejsce

    • 4 4

  • Taak Gdynia... tu zrobimy interes

    • 5 2

  • (4)

    pomysły pomysłami ale czy pan szczurek i um mogą wyjaśnic czemu przy okazji planownia wydania milionów nie powiekszyć mariny aż do głowek falochronu co można by było połączyc z obnizeniem cen by zachęcić nowych motorowodniaków? (aż za oceanarium)
    niby plany wielkie ale zawsze dziurawe

    • 9 2

    • a kto da kasę???

      Już w ramach ZIT, Karnowski chce dla swoich dziadków centrum geriatryczne budować inni też zgłosili 59 projektów, a kasy jest 819 mln zł w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) a potrzeby zgłoszone projektów na rozwój aglomeracji to ponad 5 mld zł.

      A gdyby wpisać potrzeby gdyńskie to same wniosłyby drugie tyle?

      • 0 1

    • a wiesz, że to nie miasto bedzie finansować?

      Tylko PZŻ i same kluby + bank?

      • 0 1

    • to nie Miasto! (1)

      Chopie, to są inwestycje państwowe takie falochrony! Ty z Zakopanego może, czy ze Ślunska? Bo jak z Gdyni, to wstyd, że tego nie wiesz. A się madrzysz.

      • 0 1

      • a czemu nie Miasto?

        A czemu niby Miasto nie moze sie dolozyc do falochronu?
        Jakis problem?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane