• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo). Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo).

Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.



Nowa Świętokrzyska to jedna z kilku dróg, które mają być głównymi osiami komunikacyjnymi gdańskiego Południa. Jej przebieg przed laty został wyznaczony we wszystkich dokumentach planistycznych, ale dopiero teraz istnieje szansa, że wreszcie doczeka się realizacji.

- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska, a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.

- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.

Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.

Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.

Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska, tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska, ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, w rejonie Potoku Kowalskiego zobacz na mapie Gdańska (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.

Najważniejszy element ul. Nowej Świętokrzyskiej to:

Przy projektowaniu nowej drogi i trasy tramwajowej znaczny nacisk położono też na estetykę. Projektanci będą musieli ściśle przestrzegać zaleceń Referatu Estetyzacji, a wśród zapisów znajdują się m.in. przygotowanie trzech wariantów słupów oświetleniowych i trakcyjnych, a także elementów małej architektury (referat zastrzega też możliwość wprowadzenia elementów z opracowywanego katalogu mebli miejskich), montaż ławek w odstępach co ok. 200 metrów wraz z koszami i stojakami rowerowymi, zaprojektowanie spójnego wyglądu szaf technicznych, montaż koszy na śmieci dla rowerzystów, projekty na zieleń wzdłuż ulic oraz na wyspach centralnych, a nawet w miarę możliwości zastępowania ekranów akustycznych odpowiednio zaprojektowanymi nasadzeniami.

- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.

Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.

Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (284) 7 zablokowanych

  • mapa

    papa pokazywana to jakiś dziwoląg.Potrzebna wyrażna.

    • 4 3

  • Budują nowe osiedla na zadupiach , a w środku miasta wielkie połacie (2)

    ogódków działkowych jak były tak są . Można by zbudować w ich miejsce drugie miasto z ulicami, chodnikami i komunikacja , która już jest . A i szkoł nie trzeba by zamykać.

    • 30 14

    • (1)

      Stać nas! Budyniowe królestwo jest zamożne! Rządzi nami Budyń I ze swoimi specjalistami od planowania przestrzennego - Panem Markiem, który powinien myśleć o emeryturze, ale zabetonowało go w betonowym BRG, Wieśkiem B. znakomitym gdańszczaninem z tczewską słomą w butach i Duchem, patronem św. przepustowości.

      • 12 6

      • spadaj trolu

        • 2 7

  • Drogi są ok tylko dlaczego mieszkańcy płacą za biznesy / interesy developerów?

    Gdańsk powinien w pierwszej kolejności przeznaczać środki na interesy mieszkańców Gdańska np. Oruni Dolnego Miasta , Przymorza , Wrzeszcza itd.

    Potrzeby swoich bezdomnych i potrzeby bezrobotnych - GDAŃSZCZAN.

    Buduje się drogi by developerzy mogli brać zacne pieniądze za metr kwadratowy a koledzy z budowlanki mieli robotę i byli wdzięczni...

    • 9 11

  • Zamówi się tylko specjalne pesy z przyczepką na ziemniaki i bydło rogate. (5)

    i w drogę na wieś wyruszmy.

    • 21 9

    • (1)

      ... kto burakiem sie urodził bez względu na to czy mieszka w wielkim CENTRUM czy na południu nim zotanie

      • 14 2

      • To ja już wolę być nawet i burakiem z centrum

        niż "yntelygencją" z szadółek.
        Nikt o zdrowych zmysłach nie wprowadza się na śmietnik.

        • 10 8

    • Nie musimy nigdzie wyruszać. (1)

      Wieś przyszła do nas sama.

      • 9 3

      • A na rynek z ziemniakami i chabaniną ?

        • 6 0

    • bydła na wsi dość zostań w domu

      • 7 3

  • obluda (1)

    ta droga swietokrzyska to juz powinna sie budowac, a oni chca aby w przeciagu 19 miesiecy zatwierdzic projekt, w 2010-2012 mowiono o rozpoczeciu budowy w 2015 roku a zakonczenie powinno byc w 2017roku, wiec te gadanie to nic innego jak mydlenie oczu przed wyborami...

    • 22 5

    • Tak, zbudują bez projektu, bo po co projekt. Przecież ty ze szwagrem byś to zrobił za 1/4 ceny.

      • 6 3

  • Hurrrraaaaa! Już za kilkadziesiąt lat będę miał super dojazd do domu!!!...

    O ile dożyję.....

    • 26 5

  • Droga rowerowa do Kowal jest jak najbardziej potrzebna bo wszyscy wiemy że Gdańsk Południe jest rowerowym pustkowiem.Ddr będzie nie tylko ułatwiem ale też połączy się ona z trasą rowerową do Kolbud

    • 26 5

  • brednie przedwyborcze tak co 4 lata

    • 21 10

  • trasy tramwajowe rozpatrywanwe w dalszej perspektywie na fioletowo (1)

    jakiejs znów dalszej perspektywie wszak w latach do ok 1970 była linia tramwajowa i mozna było tramwajem przekechac od Oliwa petla do Orunia / linia 6?

    • 35 3

    • Była przesiadka na Targu Węglowych, najpierw 2 Oliwa-Targ Węglowy i 6 Targ Węglowy - Orunia. Piękne czasy, zamiast likwidować wystarczyło rozbudować tak jak linię na Siedlce!

      • 21 1

  • Ta Nowa Świętokrzyska to droga do nikąd!!!

    Taka prawda kolejna autostrada na końcu której będzie wąskie gardło w postaci ulicy Staropolskiej w Kowalach, lepiej już by było gdyby zbudowali oś Nowa Małomiejska-Nowa Sandomierska do Głębokiej! Wtedy w końcu Główne Miasto odżyje i spokojnie będzie można przebudować Podwale Przedmiejskie do postacji: jedna jezdnia, torowisko i alejka (ciąg pieszo-rowerowy) w małym parku wzdłuż murów miejskich! A z tą Nową Świętokrzyską niech lepiej budują razem z Urzędem Marszałkowskim (Droga Wojewódzka 221: Orunia-Kolbudy-Kościerzyna) i Urzędem Gminy Kowale i się wtedy podłączą pod Obwodnicę Trójmiasta!

    • 33 19

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane