• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • oczywiscie znow sie pedalarzom nie podoba (2)

    obowiazkowe ubezpieczenie dla tych co jezdza rowerami i tablice rejestracyjne

    • 13 16

    • Najpierw obowiązkowe ubezp. dla prowadzących taczki

      • 2 4

    • Podoba podoba

      Mi się podoba bardzo.

      • 5 1

  • Nawet przez telefon mozna gadac i...

    Pisać sms. Jak np.Ta babka 00:25.

    • 6 2

  • Kolor bardzo miły dla oka.

    W upiekszaniu miast, widzę, wyprzedzamy bardziej cywilizowane państwa. Tak naprawdę, uważam, że dalej wiocha, tylko pomalowana na jaskrawo czerwony kolor.

    • 10 3

  • rowerzystom zlikwidowali dziury w jezdni, "wystabilizowali" studzienki a dlaczego od razu nie zrobili tego na całej szerokości ulicy? dlaczego nie naprawia drogi na morenie? grunwaldzkiej? al zwyciestwa tylko wyrzucaja pieniądze na droge gdzie nikt tego nie chcial i równolegle do niej wzdluz grunwaldzkiej jest sciezka?

    • 21 4

  • kilka pytań (1)

    - dlaczego ścieżka rowerowa jest po obu stronach ulic
    - dlaczego na odcinku AWP nie biegnie z boku chodnika pod drzewami, miejsca aż za dużo, do tej pory rowerzyści jeździli właśnie tamtędy, prawą stroną jadąc w kierunku gdańska
    -dlaczego przed skrzyżowaniem AWP i Chopina, jadąc w kierunku oliwy , nie wybudowano wysepki oddzielającej ścieżkę rowerową od ulicy

    • 13 9

    • bo to nie jest "ścieżka rowerowa" tylko pas rowerowy w jezdni. Z definicji jest jenokierunkowy a skoro jednokierunkowy to musi być po obu stronach.

      • 8 1

  • Pas rowerowy na Wita Stwosza i Wojska Polskiego ma znikomy sens praktyczny.
    W dodatku jest (przyjemniej wczoraj był) tylko do ulicy Derdowskiego, a nie do Opata Jacka. Co ciekawe w pełni nowy asfalt jest tylko na fragmencie, gdzie nie ma wyznaczonego (do wczoraj) pasa rowerowego, a jest jedynie strefa 30.
    W Oliwie nowy pas nie ma połącznia z istniejącymi ścieżkami( ani z tą przy Parku, ani z Grunwaldzką wymaga jazdy po ulicy Derdowskiego lub brukową Obr. Westerplatte). Brak połączenia Bażyńskiego/Kołobrzeska do ulicy Chłopskiej.
    Ewidentnie na kilku odcinkach brak zatoczek parkingowych, co powoduje i będzie powodowało konflikty i konieczność omijania źle parkujących samochodów.
    Progi spowalniające wszędzie, tylko nie przy szkołach (przystanek Tetmajera)
    Niska, jakość zasmarkanych asfaltem dziur, zapadnięte studzienki, wykruszony w kilku miejscach asfalt, przełomy na wysokości dawnej stołówki UG dopełnia obraz inwestycji

    • 24 5

  • Dzięki za info

    Ten artykuł, to ostrzeżenie, żeby tam już samochodem nie jeździć, bo rower cię wyprzedzi a ty do Oliwy zajedziesz po 10min.

    • 8 7

  • PORAżKA!!!! (1)

    zabrac jednym dac drugim....jak w komunie...zabrali kierowcom pas ruchu a dali rowezystom ktorzy i tak bezczelinie bez swiatel jezdza wszedzie!!!!!!!!!!!!!!

    • 31 15

    • Języka polskiego uczyłeś się korespondencyjne? Zarządaj zwrotu pieniędzy bo coś nie wyszło.

      • 1 2

  • przy

    • 0 0

  • Nikt jeszcze nie napisał ze namalowanie tych pasów kosztowało nas milion złotych..... (2)

    • 30 7

    • dużo taniej w przeliczeniu na jednostkę długości

      za jeden metr ekranu dźwiękochłonnego można zbudować kilkanaście metrów drogi rowerowej

      • 2 3

    • nie tych pasów tylko parkingów dla samochodów

      • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane