- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (85 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (72 opinie)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (160 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (107 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (161 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (72 opinie)
Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?
Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.
Co najmniej 200 km/h
Ma na tym zyskać również Trójmiasto.
- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.
Czasy przejazdu do CPK i stolicy:
- z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
- z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.
Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.
- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe
Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.
- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.
- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.
Obietnice budowy dróg
Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.
Opinie (337) ponad 10 zablokowanych
-
2020-06-23 13:37
1 kwietnia dawno temu już był
- 27 6
-
2020-06-23 13:35
Słuszną linię ma nasza władza
Pociągi na tej nowej linii będą z napędem mieszanym: elektryczno-konnym (weźmie się te konie ze stadniny w Janowie), a w województwie pomorskim linia będzie dochodziła do Elbląga, gdzie pociągi będą ładowane na promy powstające w Stoczni Szczecińskiej (są już stępki do nich) i poprzez przekop na Mierzei WIślanej będą poruszały się z prędkością 200 km/h w kierunku centrum Bałtyku, gdzie podróżni będą mogli podziwiać oczka wodne :)
- 43 6
-
2020-06-23 13:34
Panie Horala. Lekarze specjalici juz przyjmują
- 33 7
-
2020-06-23 13:32
Yyyy?
Skąd te wizje? Jaki stuff bierzesz, Maciek? Reflektowałbym ;)
- 21 3
-
2020-06-23 13:31
ściema i kiełbasa wyborcza
tydzień przed wyborami :) torów do Warszawy od 30 lat nie potrafią wyremontować.
- 24 8
-
2020-06-23 13:23
CPK nigdy nie powstanie (1)
ani tory do niego prowadzące. Co najwyżej kilka przetargów dla krewnych i znajomych
- 43 7
-
2020-06-23 13:27
Paaanie, jeszcze jakaś "profesjonalna" Spółka będzie musiała to ogrodzić, pilnować, itp.
- 4 1
-
2020-06-23 13:27
Morcinek za odnalazienie VATy dostał fuszkę
od Matuszka Kłamczuszka
spotkał się z dziennikarzami i nowogrodzkie oświadczenie odczytał
a pytania jakieś były?
bo wczoraj w pewnej TV na żadne pytanie nie potrafił odpowiedzieć tylko androny o miljardach sadził- 25 6
-
2020-06-23 13:19
Ale po co, skoro moim samochodem elektrycznym od Morawieckiego przejadę szybciej
No chyba, że korki będą, jak milion aut elektrycznych naraz wyjedzie..
- 49 6
-
2020-06-23 13:17
PKM powstała na śladzie przedwojennej trasy
część nasypów była wykorzystana i przebieg ten sam, mniej gruntów do wykupienia.
- 37 2
-
2020-06-23 13:16
kto ..... ?
horała ... ?! ;)
he he he he he- 35 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.