- 1 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (341 opinii)
- 2 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (188 opinii)
- 3 Nie miał prawka i chciał oszukać system (21 opinii)
- 4 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (118 opinii)
- 5 Nastolatkowie zginęli po 40-km pościgu (804 opinie)
- 6 Samolot lądował przez atak paniki pasażera (62 opinie)
Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?
Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.
Co najmniej 200 km/h
Ma na tym zyskać również Trójmiasto.
- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.
Czasy przejazdu do CPK i stolicy:
- z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
- z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.
Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.
- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe
Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.
- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.
- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.
Obietnice budowy dróg
Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.
Opinie (337) ponad 10 zablokowanych
-
2020-06-24 09:16
Prom już zbudowali
- 5 0
-
2020-06-24 09:14
Zawrotna szybkość z Gdyni do Gdanska
20 minut
- 2 0
-
2020-06-24 09:13
Obiecanki cacanki
A owce łykają te obietnice jak pelikan żaby.
Tak szybko dojechać do Warszawy to jedynie Jacek Kurski potrafi.- 3 0
-
2020-06-24 09:07
Zachodni sąsiedzi
Budują centralny port lotniczymi conajmniej 20 lat i nie mogą oddać go go użytku. Po co polenić błędu. Za następne 20 lat samoloty nikomu nie będą potrzebne
- 2 1
-
2020-06-23 13:06
jasne.... (2)
tymczasem po wyborach.... Macie tu szprychę - wstawcie sobie do roweru
- 227 24
-
2020-06-24 08:30
Oby choć tą szprychę zabezpieczyli, żeby nie szczezła jak stępka do promu...
- 3 0
-
2020-06-23 21:56
Ciekawe czy cofną po wyborach S6 obw. Metro
- 3 0
-
2020-06-24 08:23
uwaga
1,5h do Warszawy, to krócej niż z Osowy do Sopotu, jak dobrze że nie muszę się tam zapuszczać (do Osowyo oczywiście)
- 0 0
-
2020-06-24 07:30
Takie sobie opowieści.
Jestem spokojny, ale kiedy słyszę "CPK" siedząc w pociągu i czekając na "mijankę" pomiędzy Wejherowem a Lęborkiem, szlag mnie trafia! Od pół wieku "mówi się" o budowie tutaj drugiego toru.
- 3 0
-
2020-06-24 07:16
Miłe zajęcie...
... czyli snucie "wizji". A rzeczywistość skrzeczy - linia do Warszawy ciągle "dokończana", drugi tor do Słupska "w budowie" od lat... ale za to z zaplanowaną prędkością, a jakże, 200 km/h!
- 2 1
-
2020-06-24 05:46
cpk, pck hahaha
czyste mrzonki panie Horała i rządzie pisowy, czyste mrzonki
- 3 3
-
2020-06-24 01:41
Moze Morawiecki powinien pojechac dla odmiany do Chinczykow zapytac ich jak sie robi kolei wielkich predkosci?
Conajmniej 200km/h....Szczyt osiagniec i mozliwosci..Tam pociagi leca i 420 na godzine.....Albo robic mega projekt megaporzadnie-albo bedzie za pare lat taka rentownosc ,ze wagony z weglem beda puszczac po tej trasie.Po co dublowac stara magistrale? Chca modernizacji -kierunek Chiny i kolei magnetyczna a nie nastepne byle co.Mysle,ze to jednak jakies przedwyborcze mrzonki sa i obiecanki.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.