- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (165 opinii)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 3 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 5 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?
Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.
Co najmniej 200 km/h
Ma na tym zyskać również Trójmiasto.
- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.
Czasy przejazdu do CPK i stolicy:
- z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
- z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.
Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.
- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe
Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.
- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.
- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.
Obietnice budowy dróg
Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.
Opinie (337) ponad 10 zablokowanych
-
2020-06-23 14:23
Faraon Kaczyński
Chce po sobie zostawić mega budowle.
- 8 5
-
2020-06-23 14:19
horała
...i wszystko w temacie /z sasinem pod ręke/
- 12 5
-
2020-06-23 14:18
Centralny Port Komunikacyjny im. Solidarności Baranów
Oraz Szprycha imienia ... do wyboru
- 11 4
-
2020-06-23 14:11
Po Marcinowych Szprychach będzie jeździł elektryczny prom na wodór
z napędem konnym wykonanym przez filię stoczni szczecińskiej w Radomiu
- 13 4
-
2020-06-23 14:03
Kiedy w końcu politycy bez względu na partyjną przynależność będą odpowiadać karnie za niewypełnienie obietnic czy to wyborczych czy tylko ku czci gadania? A tak mogą gadać co im ślina na język przyniesie, ciemny lud to i tak kupi a pan x,y czt zet będzie wiódł dostatnie życie z naszych podatków bo on obiecuje ale cóż nie wyszło ale ci co byli przed nim to robili to i owo.Patrz i słuchaj uważnie co mówią kandydaci na prezydenta.Konsekwencji żadnych.
- 15 2
-
2020-06-23 14:02
Będą nowe posadki :)
Jest spółka Polskie Promy która żadnych promów nie buduje
Jest spółka CPK co też nic nie buduje
Będzie spółka Szprycha Polska co też nic nie zbuduje
Ale za to będą posadki w zarządach i radach nadzorczych oraz szybka rotacja odprawionej z kaską kadry kierowniczej- 17 4
-
2020-06-23 14:00
Ja mam na lotnisko samochodem kwadrans.
Dodam, że na lotnisko które już istnieje, co w sumie może je dyskwalifikować :)
- 18 4
-
2020-06-23 13:58
Kaszub
Czego to nie obiecują ? . Nowa szprycha kolejowa do Warszawy , a tym czasem starych szlaków nie potrafią odbudować / bajpas kartuski/
- 12 4
-
2020-06-23 13:58
Wielkie budowy socjalizmu
W socjaliźmie wszystko.musi być wielkie i cenyralne. Takie pomniki władzy. Co z tego że nieefektywne ? Najpierw sanacja, potem Gierek teraz PiS
- 19 7
-
2020-06-23 13:56
?
Czyli gdyby CPK został zrealizowany to lotniska regionalne w tym GDN do likwidacji.
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.