• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Michał Brancewicz
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Kielbasa przedwyborcza

    Myślę, że pomysł świetny i szczerze kibicuje włodarzom i kolejarzom w realizacji... Tylko jakoś to dziwne, że pomysł pojawia się kiedy mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska od dawna czekają na realizację np. Nowej Świętokrzyskiej. Tramwaj Aleją Adamowicza już jeździ, ale mieszkańcy narzekają - strasznie długo do Centrum jedzie. Zobaczymy jak z realizacją - na razie deweloperzy w natarciu a dróg brak...

    • 19 2

  • za 10 czy 15 lat to 200 razy beda zmieniac zdanie hehehehe

    • 12 0

  • ...

    Tramwaj...., teraz PKM... dorzućmy jeszcze na tą trasę samolot

    • 7 2

  • za mało, za wolno

    Za 10 lat jeśli nie będzie porządnych alternatyw dla samochodu to transport dokądkolwiek nie będzie możliwy, bo wszystko będzie stało. Nawet bardzo drogie inwestycje w infrastrukturę drogową niewiele w tym temacie pomogą (a dużo zaszkodzą w innych)

    • 5 0

  • póki co dulkiewicz nie zrobiła nic w gdansku (2)

    teraz będzie można powiedzieć, że chociaż chciała ... ale sami sobie ją wybraliśmy, a teraz żałujemy...

    • 18 4

    • Śmieci parkingi i bilety podrożały (1)

      Mało?

      • 6 1

      • jarek trzymaj kota za .... to co zawsze

        • 0 3

  • Nowa Świętokrzyska rozwiąże połowę problemów (1)

    Durny projekt prowadzący PKMkę m.in. przez osiedle domów jednorodzinnych nikogo nie zadowoli. Ulicę miasto obiecywało już ponad 20 lat temu. To realnie odciąży Łostowice i Kowale.

    • 4 8

    • Jakie problemy rozwiąże Ci Nowa Świętokrzyska? Jeśli nie będzie alternatywy komunikacyjnej dla tramwaju, która byłaby konkurencyjna czasowo z prywatnym autem, to wszyscy staniemy w korku na Havla i tyle będzie z tej Nowej Świętokrzyskiej.

      Wspomnę jeszcze, że Nowa Świętokrzyska będzie mieć po 1 pasie, a drugi pas będzie przeznaczony na buspas.

      • 4 0

  • Struk przypomniał sobie przed wyborami :) kto Ci uwierzy w takie słowa jak Wy wspólnego biletu na metropolię nie potraficie zrobić. Niby się fotografujesz z Aleksandrą, Jackiem i Wojciechem a nie robicie nic w tym kierunku!

    • 12 0

  • Tej nie ogarniaja

    A rozbudowa w planach

    • 6 0

  • Nareszcie (2)

    Szkoda tylko, że tak długo trzeba będzie czekać na to połączenie. Mam nadzieję, że przystanek
    "Czerwony most" będzie w pierwszej kolejności, to już mnie zadowoli. Nie trzeba będzie przejeżdżać przez centrum Gdańska. Ta linia będzie zelektryfikowana?

    • 8 0

    • (1)

      Czerwony most był kiedyś świetną koncepcją - wiele miejsc parkingowych, centrum handlowe i dociągnięcie tam wszelkiej komunikacji.

      • 3 0

      • dobrze powiedziane "kiedyś" obecnie od wielu lat tam hula wiatr. Rozebrano tory kolejowe i nic kompletnie się nie dzieje.

        • 0 0

  • "do sąsiednich gmin" (5)

    a później nawołujecie by podatki ludzie płacili w Gdańsku... Sami swoimi działaniami sprawiacie, że nawet Gdańszczanie wybierają sąsiednie gminy do zamieszkania.

    No i pytanie: Czy sąsiednie gminy coś się dołożą do tej inwestycji?

    • 12 0

    • (4)

      Sąsiednie gminy mają problem, żeby sfinansować remont drogi, potrzebny wiadukt, a co dopiero budowę kolei od nowa...

      • 5 0

      • To ich problem (3)

        Czemu my mamy płacić za komunikację dla nich?

        Po to by jakiś emeryt dwa razy mógł pojechać na grzyby czy po to, by nam robili konkurencję w Gdańsku?

        A może np po to by nam zwozili dzieci do szkół na które łożymy?

        Chcą mieszkać za miastem to niech żyją po wiejsku. W każdym bądź razie nie na nasz koszt.

        • 4 2

        • Jeśli wieśniak

          Jest dla ciebie konkurencją to współczuję

          • 0 4

        • a robotnika chcesz? (1)

          to jak ma dojechać?
          na tłumy T4 na drogach również narzekasz?

          • 2 2

          • w Gdańsku nie ma firm budowlanych?

            Full.

            T-4 kopcą a ludzie nie raz robią za grosze i na czarno bardzo często.

            Praca, zamówienia wpierw dla Gdańszczan, tutaj ma kasa zostawać, później ma zostawać w województwie, Polsce i w UE.

            Tak się buduje dobrobyt.

            • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane