• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa linii 172 zamiast szkolnego autobusu na Chwarznie

Patryk Szczerba
25 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Autobus linii 172 Autobus linii 172

Czy skrócenie trasy autobusów linii 172 łączącej przez lata Wiczlino ze śródmieściem Gdyni najpierw do przystanku PKM Karwiny, a później pętli przy Tesco oznacza przymiarki do wygaszenia połączenia? Władze Gdyni zapewniają, że nie ma takich planów. Linia przejęła zadania uruchomionej rok temu linii szkolnego autobusu 272, który miał wozić dzieci w obrębie Chwarzna i Wiczlina.



Czy śledzisz zmiany w rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej?

Linia 172 przez dziesięciolecia stanowiła połączenie Wiczlina-Niemotowa ze śródmieściem Gdyni, a pojazdy komunikacji miejskiej jeździły między tymi punktami przez Dąbrowę, Orłowo i Redłowo. Omijając Chwarzno-Sokółkę i Witomino stanowiły alternatywę komunikacyjną dla mieszkańców zachodniej części miasta.

Gdy w maju 2019 roku wprowadzono trolejbusową linię 27 na trasę pomiędzy Wzgórzem św. Maksymiliana i Karwinami, jednocześnie skrócono trasę linii 172 z Wiczlina-Niemotowa do PKM Karwiny.

Rozkład ZKM Gdynia


Coraz mniej osób w autobusie



Od początku roku autobusy kursują jedynie do pętli Karwiny Tesco, co zaniepokoiło mieszkańców obawiających się likwidacji linii i interweniujących w tej sprawie m.in. u radnych miasta.

- Można się spodziewać wkrótce całkowitej likwidacji linii, zważywszy na jej malejącą przydatność dla mieszkańców całego Wiczlina i w rezultacie możliwe obniżenie frekwencji pasażerów - wskazuje Paweł Stolarczyk, radny PiS.
Władze miasta przyznają, że powodem skrócenia linii tylko do Karwin Tesco jest fakt, że pierwotna wersja skróconej trasy linii 172 z Karwin PKM do Wiczlina-Niemotowa nie zapewniła odpowiedniego poziomu popytu.

Węzeł przesiadkowy z korzyścią dla pasażerów



- Dla pasażerów linii 172 pętla ta oraz bliżej położony zespół przystanków Dąbrowa Centrum stanowią dogodne węzły przesiadkowe, służące podróżom w różnych relacjach. Węzły te są obsługiwane przez kilka linii, w tym linie o wysokich częstotliwościach kursowania pojazdów - tłumaczy Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, dodając, że nie ma planów likwidacji połączenia.
Przy rozpatrywaniu zasadności kursowania linii 172 nie bez znaczenia jest fakt, że przy zmianie trasy przejęła ona zadania szkolnego autobusu 272, obejmując swoim przebiegiem Chwarzno Sokółkę.

Linia dzielnicowa jeździła przez rok



Przypomnijmy, że szkolna linia ruszyła rok temu. Jeżdżący w dni nauki szkolnej od godz. 7 do 16 w obrębie Chwarzna i Wiczlina autobus był uruchamiany i prezentowany jako pierwszy autobus w Gdyni jeżdżący w obrębie jednej dzielnicy.

Trasa, którą kursowała linia 272. Trasa, którą kursowała linia 272.
Linia miała pomóc przede wszystkim w dojazdach do przedszkola i szkoły podstawowej nr 37 przy ul. Wiczlińskiej (rozkład był dostosowany do planu lekcji), zapewnić dzieciom bezpieczeństwo i dać szansę rodzicom pozostawienia samochodu w domu.

Opinie (92) 5 zablokowanych

  • trole co nigdy na wiczlinie nie były fałszywie zapłaczą (12)

    ale fakty są takie, że 147, 171 i 172 od przystanku dąbrowa centrum jeżdżą puste. Ludzie wysiadają i wskakują w erkę albo trajtek.

    Nie da się zrobić zmiany, co wszystkim podpasuje, ale optymalizacja tras jest lepsza niż ślepe kultowanie tradycji. "Od dziesięcioleci jeździł", no spoko, ale dziesięciolecia temu wiczlino to były pola i pastwiska, a teraz sytuacja jest całkiem inna.

    • 30 33

    • Tak samo jak R, 23, 27, 31 i 181 od przystanku Gielda Towarowa do Kaczych Bukow (2)

      • 5 3

      • Ho ho (1)

        A co przy giełdzie mają zwracać? Zapomniałeś o przystanku Rdestowa Chwaszczyńska ludzie tu do pracy dojeżdżają.

        • 10 1

        • Chodziło o to, że na końcu trasy ludzi w autobusie jest mało.

          Choćby to była i R-ka. Żaden to dowód na bezsens linii.

          • 3 0

    • Bardzo odkrywcze... (3)

      Są puste, bo po prostu kończą trasę...

      • 17 0

      • No właśnie sęk w tym (2)

        że jeździły takie puste do PKM karwiny, a pustoszały na dąbrowie. Więc tak jak napisali w artykule - dąbrowa centrum robi za de facto centrum przesiadkowe dla wiczlina.
        W końcu ktoś poszedł po rozum do głowy i wożenie powietrza ukrócił.

        • 11 6

        • Gdyby ludzie mogli gdzieś nimi dojechać to by nie pustoszały.

          • 4 1

        • Lepiej się przesiąść szybciej.

          To może usiądziesz, a i tak nigdzie dalej nie dojedziesz. Ci co mogli dojechać tak daleko jak potrzebowali na pewno na Dąbrowie nie wysiadali. To takie samospełniające się proroctwa. Jakby zlikwidować linię to w ogóle frekwencja będzie zerowa.

          • 3 0

    • Problem polega na tym, ze ludzie zaczeli odchodzic od 172 gdy zaczelo sie grzebanie w trasie. (1)

      Sprytna taktyka- tak zmienic trase dobrze dzialajacego autobusu by ludzie wybrali inny i dzieki temu udowodnic ze autobus w ogole wlasciwie nie jest potrzebny.

      • 17 0

      • teoria spiskowa.

        Kto na tym ma niby zyskać? Tajny rozkaz odcięcia WIczlina od świata? No prosze cię...

        ZKM działa racjonalnie i tyle.

        • 3 5

    • To jest stara praktyka PKP. Rozbija się utrwalony rozkład, bombarduje zmianami co pół roku przez co ludzie przestają traktować to połączenie jako coś pewnego i potem z tryumfem oznajmia się że mało pasażerów i zamykamy.

      • 12 3

    • jeżdżą puste od Dąbrowy bo za dwa przystanki mają koniec trasy, to ludzie wolą się przesiąść na Dąbrowie, bo przynajmniej wszystko jedzie z tego samego przystanku i nie trzeba biegać po całej pętli... Akurat skrócenie 172 to błąd, ciągłe przesiadanie się nie dla każdego jest komfortowe...

      • 15 1

    • linia robi sie bezsensowna, więc są puste. tak trudno zrozumieć ?

      • 7 2

  • (1)

    Być może linia 172 w poprzedniej formie nie cieszyła się zbytnią popularnością, gdyż żeby dojechać do centrum trzeba było zaliczyć 50-60 minutową trasę, zajeżdżając po drodze na Miętową albo na Tuwima i robiąc inne dziwne manewry przez Łużycką by znowu zjechać na drugą stronę torów. Być może wynikało też to z faktu, że autobus kursował co godzinę, albo i nie, 10 kursów dziennie góra, więc trzeba było mocno się dopasować do rozkładu żeby nie zostać w głębokiej d.. ale tylko gdybam:)

    • 7 3

    • Na Mietowa to do grudnia 2005 r.

      • 2 0

  • 172 na trasę Niemotowo-Redłowo SKM z zajazdami na Karwiny Tuwima i Cmentarz . 180 do likwidacji. 121 przez Stadion PKM, 103 do W (1)

    • 6 3

    • A kobiety na traktory. Literaci do piór.

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    172 to spoko linia w obecnym kształcie, krotka i spokojna trasa, może troche nudna, ale male napelnienia i nieduże opóźnienia. A oprócz 172 mieszkańcy Wiczlina maja 140 i 147. Mozna nawet uciac 160 troche aby wzmocnic 140.

    • 25 15

    • Te twoje małe napełnienia prowadzą do likwidacji linii. (1)

      Ludzie nie tylko do centrum jeżdżą.

      • 3 0

      • Nie doprowadzą, dopoki zamawiający (miasto) placi.

        • 0 1

  • podwyżki za bilety i cięcia w komunikacji. (7)

    co się dzieje??

    • 56 13

    • ani bezpośrednich autobusów, ani sieci dróg rowerowych, często brak chodnika.... tragedia (4)

      obraz nędzy i rozpaczy,

      • 35 5

      • przecież są bezpośrednie autobusy na wiczlino (1)

        nie troluj...

        • 5 6

        • Tak, jaki jest np. z placu górnośląskiego?

          Albo z PKM Karwiny?

          • 9 0

      • podaj swoj adres zamieszkaniai docelowy, napiszemy i zalatwimy Ci bezposredni autobus, zebys sie nie meczyl i nie zgubil (1)

        • 7 11

        • kupmy mu kucyka

          tylko żeby go nie bił

          • 4 9

    • inflacja i podwyżki cen energii (1)

      krótko mówiąc: dobra zmiana.

      • 14 8

      • matołuszek boi się użyć słowa *podatek*

        dlatego nakłada nowe: "akcyzy", "opłaty", "daniny".

        • 4 8

  • prawidłowo. mogą być tylko linie gwarantujące odpowiedni popyt. cała reszta do kasacji (3)

    minimalne obłożenie na linii, gwarantujące jej utrzymanie to 80%.

    w koncu celem zkm jest zarabianie kasy ;)

    • 8 17

    • To akurat nieprawda... (1)

      Komunikacja miejska jest z założenia deficytowa. Ma natomiast ważne zadania społeczne, więc musi być dofinansowana.

      • 6 0

      • Gdyby ironia cie przygniotla

        Twierdzilbys że to fortepian

        • 0 1

    • Bzdety koleś gadasz. Cała sieć ma mieć

      jakieś przychody, a nie pojedyncze kursy czy linie, bowiem nie zapewnisz równej liczby mieszkańców w każdym rejonie miasta czy jego okolic.

      W jednej dzielnicy będzie mieszkać więcej ludzi,w innej mniej i z tego powodu tu chcesz ludziom ograniczyć mobilność życiową, której ważnym elementem jest poruszanie się ?

      I nie zapominaj - w każdej dzielnicy są np. pracownicy, którzy nie nadają się na kierowców - tu też np. tacy, którzy mają orzeczone zakazy prowadzenia samochodów (oczywiście trochę z nich ma to w poważaniu). Trudno, aby z tego powodu nie pracowali, brali zasiłki, siedzieli w domu i nie robili zakupów (gdzie nie wszystkie zakupy dokonają w najbliższym sklepie - np. gwoździ, po które pojadą autobusem). Z tymi zakupami chodzi mi o okresy pozaszczytowe - gdzie pojazdy zbiorkomu przewożą mniej ludzi.

      W normalnych krajach z tego powodu komunikacja publiczna kursuje średnio co 1 h od 5:00 do 23:00, przewożąc na niektórych odcinkach między 9:00 a 14:00 zdecydowanie więcej powietrza niż ludzi.

      Tak jest po drugiej stronie linii promowej - w Karlskronie, gdzie od dawna poza nią autobusy w tych godzinach wożą bardzo mało ludzi, i gdzie nikt nie woła o cięcia w kursach.

      O czym sam się przekonałem - na trasie linii nr 6 z terminalu promowego Steny Line w porach innych niż przypłynięcia i odpłynięcia promów oraz godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy w pobliskich firmach autobusy jeżdżą puste kawał drogi.

      I nie tylko tej linii. Jechałem "2", gdzie na odcinku Linkeby (przedmieście) - Jamjo duży autobus trasą E22, po godzinie 10:00 wiózł tylko 3 osoby - mnie, moją żonę i jakiegoś lokalsa. Po godzinie wracaliśmy równie pustym autobusem, ale osób jechało trochę więcej na 10 km trasie do Linkeby - 6 pasażerów.

      Zatem powtórzę - ekonomikę przewozów rozpatruje się tam pod kątem całej sieci linii, a nie pod kątem pojedynczych linii czy kursów, gdzie z powodu t. zw. sezonowości dnia dochody że szczytów przewozowych mają pokryć te spoza nich.

      • 2 0

  • To skandal żeby...

    ..skracać czy likwidować linie autobusowe! Uważam że każda linia powinna jeździć wszędzie, po całym mieście żebym nie musiał się przesiadać! Uj z tym że każdy kurs będzie trwał wtedy siedem godzin.
    Ale zamiast za 3,80 to se za 3,20 skasuję. 60 groszy panie...

    • 3 9

  • Jak zmieniano trasę w 2019 to wiedziałem, że będą jeździć puste (1)

    Szkoda, bo wiele osób przesiadło się do samochodów. Może o to chodziło...?

    • 14 0

    • Lubisz zatloczone autobusy?

      • 0 3

  • (4)

    Dlaczego urzednik z uporem maniaka probuje oglupic uzytkownik transportu i wmowic, ze przesiadki sa dla niego korzystne?
    Kazdy czlowiek, ktory sie kilka razy poprzesiada, wie jaka to strata czasu oraz pieniedzy (bo musze skasowac dodatkowy bilet). W rezultacie wybiera samochod, wiec popyt na autobus spada i wtedy zupelnie kasuja linie.
    A potem urzednicy sa zdziwieni, ze miasto jest jednym wielkim parkingiem i zlomowiskiem z calego wojewodztwa.

    • 32 5

    • No i o ten dodatkowy bilet do skasowania chodzi.

      • 2 0

    • Bo bilety jednorazowe to głupota (2)

      Powinny być czasowe - 20, 40, 60, 90 minut tak, żeby można było się swobodnie przesiasc, sa miasta w Polsce, gdzue calkowicie zrezygniwano z jednorazówek. Jezeli jedziesz do konca jednym autobusem to się kupuje 40 minutowy. Proste.

      • 4 0

      • Przeciez jest 60 i 1440 minutowy. (1)

        • 2 0

        • Po co mi 1400

          Skoro chcę tylko 40?

          • 0 2

  • Gdynianie sa bardzo szczęśliwi ze mieszkaja w tym najlepszym z polskich miast, gdzie wladze nie ustaja w wysilkach by "umilac " mieszkancow zycie. Kazde slowo Gruszeckiej Spychały to miód na nasze serca

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane