• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa wizja sieci tramwajowej. Dokładna analiza

Krzysztof Koprowski
9 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Koncepcja przebiegu Trasy GPW autorstwa Alter Polis (przy współpracy z BPBK).

Nowa wizja przebiegu Trasy Nowej Politechnicznej, przemianowanej na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz, jest niezwykle atrakcyjna, bo łączy duże osiedla z ważnym dworcem kolejowym i dużym szpitalem, ale wiąże się z wydłużeniem czasu przejazdu.



Ten projekt mógłby zastąpić lansowaną wcześniej inwestycję "Nowa Politechniczna", która oznaczała budowę dwujezdniowego, czteropasmowego połączenia górnego tarasu z Wrzeszczem i dalej Zaspą-Przymorzem. W ostatnich latach dodano do tej wizji także tramwaj, który zyskał wyższy priorytet niż sam układ drogowy, co wynikało przede wszystkim ze wspierania (czytaj: dofinansowania) komunikacji zbiorowej przez Unię Europejską.

Forsowana przez miasto wizja budowy szerokiej ulicy spotkała się z dużą krytyką mieszkańców i organizacji pozarządowych. Szczególnie dotyczyło to ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska. Miała ona stracić jedną pierzeję zabudowy, w miejsce której droga powstałaby dopiero za kilkanaście, albo i kilkadziesiąt lat. W tym czasie w centrum dzielnicy powstałby kolejny zaniedbany obszar na wzór ul. Białej zobacz na mapie Gdańska (rezerwy Drogi Czerwonej).

  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.


Po tym jak w marcu Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zaproponowało inną formę zagospodarowania ul. Do Studzienki, urzędnicy postanowili poszukać alternatywnej formy prowadzenia Nowej Politechnicznej. I właśnie wtorkowe spotkanie poświęcone było prezentacji efektów tych prac.

Na początku analizie poddano dwa przedstawione już za pośrednictwem mediów warianty prowadzenia Nowej Politechnicznej - wariant FRAG-u połączony z pomysłem Wojciecha Chmielewskiego oraz autora tekstuwariant przedstawiony na łamach Gazety Wyborczej przez Michała Tuska.

Warianty te w dużym uproszczeniu zakładały wyłączenie z ruchu ul. Do Studzienki od Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska lub ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska - w zależności od tego, którędy poprowadzony mógłby zostać tramwaj.

Pomysły te skutkowałyby jednak wzrostem ruchu na wąskiej siatce ulic - m.in. Matejki zobacz na mapie Gdańska, Fiszera, zobacz na mapie Gdańska Brackiej zobacz na mapie Gdańska czy nawet Traugutta zobacz na mapie Gdańska. Wymuszały także zmianę charakteru ulic - szczególnie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, na której dziś ruch jest minimalny.

Warianty prezentowane przez nas w marcu. Zdaniem BRG niemożliwe do realizacji. Warianty prezentowane przez nas w marcu. Zdaniem BRG niemożliwe do realizacji.
Dlatego też przygotowano całkowicie nowy przebieg trasy tramwaju. Część tej trasy pokrywa się z wariantami prezentowanymi w naszym artykule z marca br., które wówczas zostały uznane przez BRG za niemożliwe do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu i szerokości rezerw terenowych nieodpowiednich dla tramwaju.

- Chcieliśmy maksymalnie zbliżyć trasę tramwajową do źródeł i celów ruchu. Za główne źródła ruchu uznaliśmy: osiedla w dzielnicach Gdańsk Południe, Piecki-Migowo, Suchanino i Zaspa-Przymorze. Głównymi celami ruchu są natomiast "śródmieście" Wrzeszcza z rejonem dworca kolejowego oraz kompleks szpitali przy ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, który ciągłe się rozbudowuje - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która przygotowała projekt nowej trasy.
Koncepcja Trasy GPW na tle innych planowanych tras i z uwzględnieniem Trasy Nowej Politechnicznej. Koncepcja Trasy GPW na tle innych planowanych tras i z uwzględnieniem Trasy Nowej Politechnicznej.
Proponowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska i - częściowo w formie pasa tramwajowo-autobusowego - poprowadzona jest do Ronda Pana Cogito zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku zlokalizowano także pierwszy przystanek z myślą o mieszkańcach sąsiednich bloków, ale także wielu punktach handlowo-usługowych, w tym przychodni Morena zobacz na mapie GdańskaSwissmed zobacz na mapie Gdańska.

Wjazd do tunelu wzdłuż ul. Wileńskiej. Wjazd do tunelu wzdłuż ul. Wileńskiej.
Następnie tory biegną obok ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska (tu też jest kolejny przystanek), wzdłuż której tramwaj zaczyna wjeżdżać w tunel i pod ziemią pokonuje odcinek do rejonu ul. Nobla-Czubińskiego zobacz na mapie Gdańska. To rozwiązanie wymuszone jest przez spadek terenu i chęć uniknięcia budowy głębokiego wykopu. Przy okazji obniżony zostaje poziom hałasu tramwajów.

Przystanek w rejonie zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed. Przystanek w rejonie zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed.
Po pokonaniu tunelu tramwaj wyjeżdża po północnej stronie zbiornika retencyjnego Wileńska zobacz na mapie Gdańska. Przystanek zaplanowany na tej wysokości posłuży mieszkańcom domów jednorodzinnych i szeregowych oraz pacjentom szpitala Swissmed zobacz na mapie Gdańska. Pozwoli też na dojazd do zbiornika, wokół którego urządzono przestrzeń rekreacyjną.

Po lewej trasa z Piecek, po prawej trasa na Suchanino. Układ drogowy w centralnej części to rozbudowana ul. Sobieskiego. Po lewej trasa z Piecek, po prawej trasa na Suchanino. Układ drogowy w centralnej części to rozbudowana ul. Sobieskiego.
Następnie tramwaj skręca w kierunku ul. Sobieskiego, gdzie możliwe jest utworzenie "łącznika" do Suchanina w dawnej rezerwie dla tramwaju przez ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańska, i kieruje się do skrzyżowania z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska.

Wjazd do tunelu w kierunku ul. Smoluchowskiego. Wjazd do tunelu w kierunku ul. Smoluchowskiego.
Wzgórze zobacz na mapie Gdańska, będące przeszkodą w dojeździe do ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, pokonać można poprzez kolejny tunel lub omijając je. Zdaniem autorów koncepcji tunel jest jednak lepszym rozwiązaniem ze względu na brak degradacji krajobrazu (duże prace ziemne), a także... cenę.

Przed wjazdem do tunelu zlokalizowano przystanek, z którego skorzystają uczniowie Pomorskich Szkół Rzemiosł zobacz na mapie Gdańska.

Jeden z trzech przystanków w rejonie zespołu szpitalnego na Dębinkach. Jeden z trzech przystanków w rejonie zespołu szpitalnego na Dębinkach.
Po pokonaniu tunelu tramwaj jechałby wzdłuż ul. Smoluchowskiego - odpowiednio zmodernizowanej, aby nadal umożliwić dojazd pacjentom i pracownikom szpitala oraz służbom medycznym. Na odcinku do al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska przewidziano trzy przystanki tramwajowe. Na tej trasie tramwaj byłby częściowo prowadzony po estakadzie i nasypie.

Końcem trasy na tym odcinku jest al. Zwycięstwa, gdzie tramwaj wpina się w istniejące torowisko. Szacunkowy koszt budowy odcinka Piecki - al. Zwycięstwa to 330 mln zł.

Drugi odcinek, który jest kluczowy dla połączenia Południa z Zaspą i Przymorzem, zlokalizowany jest w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Rozpoczyna się od połączenia z istniejącą trasą tramwajową w rejonie przystanku Klonowa zobacz na mapie Gdańska, a następnie prostą drogą (placem przy Cristalu i ul. Klonową) kieruje się do dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz.

Przystanek zlokalizowany byłby tuż przy wejściu do budynku dworca. Nieco dalej mógłby powstać tor odstawczy dla tramwajów, które kończyłyby tutaj bieg.

Wiadukt nad torami kolejowymi obok istniejących konstrukcji w ciągu Trasy Słowackiego. Wiadukt nad torami kolejowymi obok istniejących konstrukcji w ciągu Trasy Słowackiego.
Trasa wiodłaby jednak dalej. Wzdłuż Galerii Bałtyckiej i torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska tramwaj wspinałby się na wiadukt, który powstałby równolegle do dwóch innych, biegnących nad torami kolejowymi.

Po pokonaniu torów kolejowych i przedostaniu się do Wrzeszcza Dolnego, tramwaj wjeżdżałby w ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, by dotrzeć nią do skrzyżowania z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska, gdzie nastąpiłoby powiązanie z istniejącym torami.

Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów. Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów.
Na ul. Kościuszki istnieje możliwość ułożenia torowiska bezpośrednio w jezdni (zakładając przejęcie ruchu przez ul. Nową Hynka, czyli fragment Trasy Słowackiego) lub w pasie istniejącej zieleni.

Przy ul. Kościuszki przewidziano dwa przystanki: w rejonie ul. Kilińskiego oraz przy skrzyżowaniu z al. Legionów. W zależności od wybranej formy prowadzenia torowiska, byłyby to przystanki na wydzielonych peronach lub wiedeńskie (na wyniesionej jezdni).

Szacunkowy koszt budowy odcinka Klonowa-dworzec-Legionów to 83-84 mln zł.

- Odcinek "morenowy" nie wymaga żadnych wyburzeń. Odcinek w rejonie ul. Smoluchowskiego wymaga wyburzenia budynku szkoły i części dziennej gmachu psychiatrii. Przy dworcu niezbędne będzie wyburzenie pawilonów handlowych oraz domków z czerwonej cegły [ich wyburzenie zakładano także w koncepcji przebudowy pętli autobusowej - dop. red.] - opisuje Marek Nakonieczny.
Czy proponowane, bardzo interesujące rozwiązania, mają faktycznie szanse na realizację?

- Ta koncepcja została stworzona, aby porównać ją z wizją tzw. Nowej Politechnicznej. Gdy poznamy szczegółowe rozwiązania i koszty, wówczas na tej podstawie będziemy mogli zarekomendować prezydentowi miasta konkretny wariant. Może się okazać, że powstanie jeszcze jeden wariant, "konsumujący" fragment z istniejącego przebiegu Nowej Politechnicznej i tej koncepcji [Alter Polis - dop. red.]. Musimy poczekać na odpowiedź firmy, która będzie robiła szczegółowy projekt [Mosty Katowice - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Z pewnością na niekorzyść wariantu Alter Polis przemawiać będzie dość okrężna droga prowadzenia połączenia tramwajowego z Południa do Wrzeszcza. Bardzo ostrożne, zakulisowe i wstępne szacunki mówią o trasie dłuższej o ok. 7-8 minut, niż w przypadku pierwszych założeń. To wymaga także dodatkowego taboru, zdolnego zapewnić częstotliwość kursowania w godzinach szczytu co trzy-pięć minut.

Wadą jest także pominięcie kampusu Politechniki Gdańskiej, którego pracownicy i studenci będą musieli zadowolić się obecnie istniejącą infrastrukturą transportową.

Należy liczyć się także z tym, że nie będzie możliwości wycofania autobusów z ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (i dalej Do Studzienki), skąd mieszkańcy wolą prostą drogą dotrzeć do centralnej części Wrzeszcza, niż jechać przez ul. Smoluchowskiego i al. Zwycięstwa.

Centrum Medycyny Inwazyjnej - jedna z nowych części kompleksu szpitalnego w rejonie ul. Smoluchowskiego. Centrum Medycyny Inwazyjnej - jedna z nowych części kompleksu szpitalnego w rejonie ul. Smoluchowskiego.
Ogromną zaletą jest natomiast powiązanie zespołu szpitalnego (oraz kilku innych placówek medycznych wzdłuż całej trasy), który dotychczas był fatalnie obsługiwany przez komunikację miejską. Kursujący rzadko busik z niewygodnymi przesiadkami nie zapewniał odpowiedniego komfortu pacjentom, którzy nieraz muszą odwiedzać szpital kilka razy w tygodniu. Do tego dochodzi jeszcze rzesza pracowników i studentów Uniwersytetu Medycznego.

Na korzyść koncepcji Alter Polis przemawia także powiązanie komunikacją tramwajową stacji kolejowej we Wrzeszczu, gdzie zatrzymują się wszystkie rodzaje pociągów, w tym też świeżo uruchomiona Pomorska Kolej Metropolitalna. Budowa całej trasy pozwoliłaby więc jeszcze bardziej ułatwić dojazd do wspomnianego zespołu szpitalnego na Dębinkach pasażerom pociągów z całego regionu.

Nowy pomysł uwzględnia też cenne powiązanie trasy z Suchaninem oraz możliwość budowy krótkiej odnogi przez planowaną ul. Nową Wołkowyską zobacz na mapie Gdańska do ul. Myśliwskiej.

Koncepcja Alter Polis została przygotowana przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego. Jej koszt wyniósł ok. 120 tys. zł. Teraz cały materiał trafi do analizy, którą przeprowadzą Mosty Katowice, przygotowujące na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska projekt Nowej Politechnicznej (Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz).

Miejsca

Opinie (258) 8 zablokowanych

  • 120 tys. dla wiceprzewodniczącego MKUA (1)

    Szef pracowni Alter Polis Marek Nakonieczny pełni funkcję wiceprzewodniczącego MKUA (Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej). Czy to nie jest konflikt interesów, by członkom MKUA powierzać zlecenia bez przetargu za 120 tys.zł? Do tego w sytuacji, gdy Mosty Katowice wygrało przetarg na 2 miliony na opracowanie koncepcji na Nową Politechniczną?

    • 1 1

    • Wreszcie zrozumiałeś

      na czym polega partnerstwo publiczno prywatne.

      • 0 0

  • Tunele to jest to

    Tramwaj z jednej strony od przystanku przy Jaskowej , z drugiej przy Politechnice wjezdzaja w tunel. Przystanek Miszewskiego pod ziemia. Krzyzuje sie z linia tramwajowa Do studzienki (wjazd do tunelu zaraz jak konczy sie teren Politechniki a wyjazd na Wyspianskiego zaraz za torami.

    I wilk syty i owca cala , a ten tune ma chyba wiekszy sens niz pod pacholkiem.

    • 1 1

  • 120 tysi za "koncepcję" - sporo (1)

    projekty i wizje

    • 2 1

    • do tego dla MKUA

      A kaskę skasował wiceprzewodniczący Miejskiej Komisji Architektniczno- Urbanistycznej, Marek Nakonieczny, właściciel pracowni Alter Polis, kumpel w intetesach Bielawskiego. Coś tu jest znowu na rzeczy.

      • 1 1

  • Coraz bardziej chore pomysły

    Smoluchowskiego 3 lata temu wyremontowana, gdzie tam wpychać jeszcze tramwaj-bzdura. Sobieskiego i Do Studzienki koszmarne i nie remontowane,bo będzie Nowa Politechniczna, a tu naraz tramwaj na Wileńskiej. To dopiero jest niszczenie zabytkowego fragmentu Gdańska. Rozebrać niezbyt oryginalne trzy budynki na Do Studzienki i zostać przy Nowej Politechnicznej .

    • 4 2

  • Tramwajem do Pruszcza Gdańskiego!!! (4)

    Czy nie mroźna wròcić do dawnych czasow kiedy jeźdxiły tramwzje na Orunię.Tylko tyle ,że przedłuźyć do Pruszcza Gdańskiego. We wszystkich kierunkach sa linie tramwajowe tylko nie Trakt Świętego Wojciecha . I nie było by korków.

    • 11 3

    • Dwa tory do Pruszcza już są (1)

      Po co dwa kolejne?

      • 0 0

      • to są tory kolejowe

        Pociągi nie wszędzie się zatrzymują - nie widzisz różnicy? na jeden odcinek między stacjami ile przypada przystanków autobusowych?

        • 1 0

    • Po co tylko do Pruszcza

      Sześć pasòw toròw tramwajowych aż do Zakopanago i 6 pasòw toru z powrotem.
      Zaszokujemy świat nowatorstwem i ksiegę Guinessa

      • 0 0

    • Nie bylo korkow byly trupy

      Tak nie bylo wtedy korkow ale pasazerowie wpadali pod samochody bo byl taki super Niemiecki wynalazek jak tramwaj i brak wysepki . 50 lat do przodu i znowu od nowa POWODZENIA. Dlaczego nie pociagnac tego tramwaju do Zakopanego .

      • 1 1

  • i to jest to (4)

    Propozycja FRAG uwzględnia najważniejsze: samochody na tory, nie wiem jak to autko ze zdjęcia, ale ja nie mam pantografu niestety...

    • 15 36

    • nie przejmuj się i tak nie będziesz mógł tam wjechać

      bo ten odcinak będzie zamknięty dla wszystkich poza mieszkańcami tych budynków :P

      • 1 0

    • do: i to jest to

      a do czego ten pantograf chciałby kolega "trabant" podczepić? Bo torowisko jest bez linii napowietrznych - odcinkowo możliwe (jak w Nicei).

      • 0 0

    • kupisz sobie

      • 3 0

    • zgodnie z syt. na "zdjeciu" tam bedzie jezdzil tramwaj spalinowy, ja tam zadnej pajeczyny nad ulica nie widze

      • 4 0

  • Przepustowość! (12)

    Pamiętajmy, że samochód pozostaje głównym środkiem transportu!

    • 47 98

    • chyba na wsi

      • 0 0

    • (3)

      Masz racje - samochód przez najbliższych kilka pokoleń będzie na pewno głównym środkiem transportu dla mieszkańców Gdańska.

      Stąd potrzeba budowy ulic, tyle tylko, iż trzeba je budować z głową, a nie pod presja samozwańczych grup protestu zatrzymywać się w pół drogi.

      Słowackiego niedokończona, Droga Zielona niedokończona, skrzyżowanie Kartuska/Łostowicka zniszczone (bo tam był potrzebny i możliwy do wykonania wiadukt)

      • 4 6

      • Przyszlego ruchu sie nie oblicza (2)

        Przyszly ruch sie kreuje.

        Jesli nie dasz zadnej alternatywy - ludzie beda jezdzic samochodami. Jesli zbudujesz odpowiednie alternatywy - czesc (oczywiscie nie wszyscy. Niektorzy nie moga z racji wykonywanych obowiazkow, inni po prostu maja za male ptaki, aby pokazac sie na miescie bez Passata) nie. Maja do tego prawo, ale nie powinno sie modelowac miasta tylko pod nich.

        Miasto to cos wiecej niz drogi. Oczywiscie ludzie mieszkajacy zdala od miasta, a tu przyjezdzajacy tylko na 8h pracy tego nie ogarna. I nie dziwie sie, ze chca miec szeroka droge.

        Natomiast wladze miejskie powinny dbac o potrzeby mieszkancow miasta. Nie przyjezdnych.

        • 6 2

        • (1)

          Przyszły ruch wynika z kierunków z których i do których mieszkańcy będą się przemieszczać. Są metody planowania i są metody szacowania ruchu.

          Ruch można kreować polityka urbanistyczną, planowaniem przestrzennym miasta, a nie budową (kub nie) drogi czy linii tramwajowej.

          Przykładowo jeżeli ludzie zaczynają mieszkać w oddaleniu od tzw. centrum a pracować w centrum to ruch się zwiększy na kierunku praca/szkola/dom.

          I to ludzie, a nie samozwańczy kreatorzy wskażą, jaką formę komunikacji sobie wybiorą. Oczywiście dla wielu jest to nie do przyjęcia, stad za wszelka cena starają się np. zablokować rozwój ulic. Nie dając nic w zamian.

          Sztandarowy przykład to koncepcja FRAGu dla NP, która ewidentnie blokuje rozwój tej dzielnicy miasta w imię zachowania kilku ruder. Bo tam od lat potrzebna jest przepustowość ulic, a nie miejsca do spacerów.

          To samo jest z blokowanie DZ czy Spacerowej. Tu nie chodzi o żadną kreacje ruchu, tylko o ideologię. Bo ruch w Oliwie kreują już duże centra biznesowe, które za chwile będą powodem korków na małych oliwskich uliczkach.
          Pomimo wyjątkowo dogodnej w tym miejscu komunikacji miejskiej.

          • 1 1

          • nie da sie kreowac wybudowaniem dobrego polaczenia?

            Powiedz to ludziom z okolic stacji Kabaty w Warszawie.

            Powiedz to za 10-20 lat ludziom, ktorzy zamieszkaja we wszystkim co wybuduje sie miedzy stacja Niedzwiednik i Bretowo.

            Powiedz to wszystkim, ktorzy chetniej wybiora prace w tworzacym sie city przy lotnisku - majac pewny dojazd z Wrzeszcza w 25 minut niezaleznie od pogody.

            Zgadzam sie, ze wizja urbanistyczna jest bardzo wazna. Chocby zabrako tego na Mlodym miescie. Jednak MOZNA i nalezy kreowac to, jak miasto bedzie wygladac w przyszlosci. I fizycznie nie da sie dla rozsnacego miasta zapewnic kazdemu poruszania sie samochodem. Chyba, ze wprowadzimy wysokie oplaty za wjazd do miasta i bedziemy to regulowac popytem i podaza (im wiecej chetnych - tym drozszy wjazd). Samochod czy chcemy, czy nie zajmuje okreslona przestrzez kiedy jedzie i kiedy stoi. A stoi najczesciej co najmniej 8h po dojechaniu do celu.

            • 2 0

    • taka jest prawda (3)

      co za idioci nie zgadzają się z tą opinią (poza studentami)

      • 3 8

      • (2)

        Ja jestem studentką i popieram całkowicie

        • 0 1

        • a skąd do nas przyjechałaś? (1)

          • 5 0

          • Antek od dwoch pokolen mieszka w miescie, wiec mu nie bedziesz mowil, jak sie miasto buduje

            Tata Antka jechal do Stoczni ciezko pracowac po czym wracal i pil piwo na tapczanie ogladajac telewizje.

            Antek ma Golfa II. I juz nie musi jezdzic tramwajem.

            A jak jedzie do babci na imieniny na wies, to mu wszyscy zadroszcza samochodu. Dla takich chwil warto zyc.

            Aha, Antek mieszka najdalej jak sie da od prawdziwego miasta. A dzieci musi oczywiscie dowzic samochodem do przedszkola i szkoly (bo w polu, w ktorym sie wybudowal nie ma nic). Ma za to duzo "spokoju i zieleni" wokol. Ale w rdzennych dzielnicach trzeba wyciac wszystko i wyburzyc, bo on za duzo czasu spedza w korkach!

            • 6 3

    • Bluznierco!

      sw. Przepustowosc!

      • 8 4

    • bo sie PAŃSTWO rozpasało i dlatego ...
      nie tędy droga, nie tędy ...

      • 4 6

    • Troll

      Poziom zero

      • 25 7

  • (15)

    Wywalić BRG na zbity ryj. U nich wszystko jest niemożliwe. Tylko szerokie autostrady potrafią rysować. Banda partaczy i modernistów.

    • 75 45

    • (12)

      a widziałeś jakieś analizy ruchu potwierdzające że za 10 lat pomysł Alterpolisu nadal będzie się sprawdzać? Nie? BRG miało chociaż jakieś wyliczenia. Nigdy od nich nie usłyszałem że chcą zrealizować autostradę - mówili że najkorzystniej będzie zrealizować trasę tramwajową i jedną jezdnię aby dać odetchnąć ludziom mieszkającym wzdłuż osiedlowych uliczek, którymi obecnie podróżuje się pomiędzy Moreną a Wrzeszczem. A że chcieli zostawić rezerwę pod drugą jezdnię ... myślę że taka ich rola - strażnika tych resztek terenu, który nadaje się jeszcze pod funkcje transportowe. Chciałbyś te 7 metrów oszczędności przeznaczyć pod pierzeję? mogę jutro pokazać jeszcze jeden pomysł na nową Politechniczną, za darmo, pokolorowany ale nie poparty żadnymi analizami ruchowymi i też się będziesz tym podniecać?

      • 11 5

      • "mieli jakies wyliczenia" to sluszna definicja tego, co BRG wie o ruchu drogowym (6)

        sw. Przepustowosc i "domek pod miastem". To jest ich wizja swiata i oni tak chca miasto kreowac.

        Przyszlego ruchu nie da sie obliczac. Da sie go KREOWAC.

        Dasz dobra komunikacje publiczna - ludzie beda korzystac i ruch bedzie mniejszy.

        Rozwoj miasta "do srodka", a nie na zewnatrz. Zabudowa dziur w Srodmiesciu, Dlugie Ogrody, Mlode Miasto, Dolne Miasto, Letnica i Brzezno.

        Mozna. I nie chodzi tu o to, czy jakas droge zbudujemy czy nie. Chodzi o calosciowy program rozbudowy miasta.

        • 6 7

        • kreować... (2)

          Kreować to można modę na coś i w tym BRG faktycznie bierze udział. Vide złota szprycha za STER czy przygotowania do ustawy krajobrazowej zanim o niej w ogóle mowa się zaczęła czyli KREM.
          "Rozwój miasta do wewnątrz" to jedna z podstawowych polityk zapisanych w starym Studium robionym przez... ups BRG?!
          Wymienić więcej?

          • 6 0

          • Tak, Zolnierzy wykletych, ich wizja Nowej Politechnicznej czy wieczne promowanie Drogi Czerwonej i Zielonej (w takiej formie) (1)

            ekstremalnie temu zaprzecza.

            Gdzie tunel pod Motlawa i plan zagospodarowania dla Mlodego Miasta i Dlugich Ogrodow?

            Biadolic, ze niby cos robimy mozna. Gdzie konkretne efekty. Czarnecki chce postawic 4 kloce w sercu Mlodego Miasta i sie okazuje, ze nikt nie przewidzial, ze ktos tam moze tak nabruzdzic. Nowa Walowa (popieluszki) sie okazala jedynie droga do potencjalnego centrum handlowego. Sens ma jedynie jesli sie zbuduje tunel pod Motlawa (co takze wraz z tunelem pod Wisla i obwodnica poludniowa pozwala realnie myslec o zmianie charakteru Podwala na bardziej miejska aleje niz droge przelotowa). itd. itp.

            Buta i chamstwo. Niby rozmawiaja z ludzmi, a potem i tak po swojemu. To juz nie jest glupota. To nie jest nieswiadomosc czy brak doswiadczenia. To jest celowe dzialanie na niekorzysc miasta (sic!).

            Gdyby byla miejska wersja Trybunalu stanu - nalezaloby ich przed takim organem postawic.

            Oni musze kreowac przyszle miasto i jego rozwoj. Gdy cos jest robione na szkode miasta - oni powinni byc pierwsza linia obrony. Podczas, gdy to oni sa najczesciej najagresywniejszymi napastnikami.

            Chyba, ze dla kogos miasto to mieszkanie za obwodnica i 2h dziennie w korku na 2-pasmowej drodze do dzielnicy biurowej, w ktorej o 19 tylko gwizdze wiatr. Szybie zakupy w wielkim centrum handlowym i do domu przed telewizor.

            Miasto potrafi byc czyms wiecej. Nie same drogi tworza miasto. A oni nawet w najsmielszej wersji nie przedstawiaja GPW jako samych torow tramwajowych. Musi byc droga. Symbol rozwoju i gospodarczego sukcesu (z lat '50 ubieglego wieku!)

            • 2 3

            • Tragedia

              To Ty winisz BRG że Nowa Wałowa nie została zbudowana do końca??? Aż do Elbląskiej? Czy wiesz czym zajmuje się BRG? Jesteś ignorantem? BRG w kwestii Nowej Wałowej zrobiło co do niego należało - zarezerwowało teren pod budowę tej inwestycji. I na tym koniec - BRG nie realizuje inwestycji, za to są odpowiedzialne inne jednostki miejskie, które w miarę środków i potrzeb realizują np. inwestycje drogowe. Ale o tym i tak decydują przede wszystkim Radni Miejscy. Proponuję przeczytać statut BRG. Gratuluję szerokiego światopoglądu i wiedzy...

              • 2 0

        • (1)

          Ale ludzie po prostu CHCĄ mieć domek pod miastem i pedalarskie zawodzenie ich od tego nie odwiedzie.

          • 1 1

          • no i masz prawo, ale tym samym rezygnujesz z prawa zadania, aby w miescie budowano dla ciebie droge

            nie mieszkasz tu, nie tu placisz podatki.

            Dojezdzasz do P&R i jedziesz dalej komunikacja zbiorowa.

            Tylko i az tyle.

            Nie mam nic przeciwko ludziom, ktorzy chca zyc poza miastem. Powodzenia i szczesliwego zycia. Jednak mam sporo przeciwko roszczeniowej postawie ludzi, ktorzy nawet nie placa za wykonane inwestycje.

            Chcesz mieszkac w miejscu X. Super. Mam nadzieje, ze jestes tam przeszczesliwy (bez grama sarkazmu). Jednak to miejsce ma pewne zalety, jak i pewne wady. Nie mozesz wad likwidowac kosztem innych ludzi. Co wiecej - za ich pieniadze...

            • 3 0

        • Taaa ... bo BRG jest właścicielem wszystkich niezabudowanych terenów na dolnym tarasie

          i może prywatnych właścicieli zmusić żeby te tereny sprzedali innym potrzebującym albo żeby je wreszcie zabudowali. Chyba że przewidujesz, że te kilkadziesiąt osób z BRG ruszy w teren z łopatami i za swoje pieniądze zacznie budowę na czyjejś działce. Nie zauważyłeś że własność w obecnym ustroju jest święta? Co z tego że BRG zapewniło poprzez miejscowy plan atrakcyjne wskaźniki dla niezabudowanych terenów na dolnym tarasie - niektórych nawet to nie "zmusiło" do zabudowy. Przeceniasz rolę BRG w tym całym, jak to nazywasz, programie rozbudowy miasta. Pewnie, lepiej nie próbować nic wyliczać, tylko wciskać ludziom że się tak nam wydaje i że spróbujemy albo będziemy ruch kreować. BRG nie kreuje cen biletów, cen benzyny, ma marny wpływ na to w którym miejscu w terenie inwestycyjnym pojawią się większe skupiska miejsc pracy. O tym decyduje rynek i zapotrzebowanie. Niektóre tereny w centrum jeszcze wiele lat pozostaną niezabudowane - czy to oznacza że trzeba ich właścicielom wprowadzić funkcję zieleni urządzonej? A co wtedy z odszkodowaniem? To ty je zapłacisz? Tylko dyktatura dawała możliwość decydowania i kreowania wszystkiego - jak sam rozumiesz teraz tak się nie da. A jak proponowana przez ciebie kreacja się nie uda - to co powiesz społeczeństwu? sorry taki mamy klimat? na gorszy scenariusz się nie przygotowaliśmy?

          • 7 0

      • (4)

        BRG to jedna wielka rezerwa - ludzi bez wizji innej niż auto.

        • 10 13

        • Po prostu normalność (1)

          Na tym portalu jest zwyczajnie nadreprezentacja pedalarstwa - głównie dlatego, że uczciwie pracujący ludzie jeżdżący samochodami rzadko kiedy mają czas komentować.

          • 2 3

          • po prostu spedzasz za duzo czasu w korkach i nie masz czasu na nic

            przykre

            • 1 1

        • (1)

          no tak - bo oczywiście to ty wymyśliłeś tramwaj z Piecek-Migowa do Wrzeszcza. BRG zanim jeszcze kiedykolwiek zaproponuje coś nowego na pewno zastanowi się dziesięć razy. Nowe Studium dla Gdańska też narysują przecież mieszkańcy - czyli każdy będzie rysował drogę i tramwaj ale nie u siebie tylko u sąsiada... a potem to wszystko poddane zostanie głosowaniu. Jak myślisz , może po głosowaniu twój dom zniknie w jakiejś rezerwie drogowej zaproponowanej przez sąsiada?

          • 13 2

          • czasowo narazie z Chełmu do Wrzeszcza przez centrum jest korzystniejsze tramwajem

            • 1 1

    • nigdy nie było przyzwolenia władz tego miasta aby w BRG, za pieniądze podatników, powstawały odjechane koncepcje, nie mające nic wspólnego z rzeczywistością czyli ciągłym brakiem środków na realizację inwestycji publicznych. Każda bardziej śmiała wizja właśnie z tego powodu była odrzucana już na samym początku. Nie rozumiem dlaczego społeczeństwo, po prezentacji pomysłu FRAGu oczekiwało, że BRG w ciągu 2 tygodni przedstawi nową śmiałą propozycję tak pięknie opakowaną jak ta firmy AlterPolis. W BRG ani środków na to, ani sprzętu, ani odpowiedniej ilości ludzi. Przy koncepcji AlterPolisu uczestniczyły trzy firmy pracując przez parę miesięcy za 120 000 zł. Czy naprawdę sądzicie Państwo że pracownicy BRG całymi dniami dumają nad nowymi śmiałymi wizjami i kolorują je w komputerach żeby atrakcyjniej wyglądały? Zapraszam do pracy w BRG, albo chociaż na praktykę (bo taką też tam można odbyć) - okaże się, że głównym produktem tego Biura nie są atrakcyjne wizualizacje i pomysły nie dające szans na realizację, ale konsekwentna praca której na zewnątrz niestety nie widać.
      Pozdrawiam
      Urzędnik

      • 16 5

    • taaa

      Tylko, że jedne z tych wariantów BRG proponowało parę lat temu i dla Bielawskiego było to strasznie słabe.
      Nie wiem co Bielawski gra, ale koncepcja Alter Polis to w dużej mierze zebranie różnych pomysłów właśnie z BRG.

      • 15 2

  • w tej sytuacji odcinek pomiędzy operą a Smoluchowskiego powinien byc 3-torowy, (1)

    (albo przynajmniej dołożyć dodatkowy tor z przystankiem dla tramwajów skręcających przy skrzyżowaniu ze Smoluchowskiego, bo inaczej ta trasa się zakorkuje, już teraz jest baardzo obciążona
    a przystanek przy operze musi zostać wydłużony

    • 9 3

    • nowa trasa

      A co ze szkoła na Smoluchowskiego? Przecież musi być w tym rejonie.

      • 0 1

  • Koncepcje z sufitu !

    Wileńska w części willowej (w okolicach zbiornika retencyjnego) to jedno z najspokojniejszych miejsc w Gdańsku. Jest teren rekreacyjny, cisza spokój. Ruch samochodów minimalny, stosunkowo nieduże zagęszczenie budynków. Pytam więc po jaką cholerę chcą nam tu zrobić autostradę z tunelami ? Na piaskach morenowych, bo taki tu jest grunt. Budynki osiadają (i czasem pękają) już bez tramwajów i ciężkiego transportu. Ta koncepcja kompletnie rujnuje charakter dzielnicy ! Jej autor chyba nawdychał się czegoś zakazanego. Rozmawiałem z mieszkańcami i sąsiadami - wszyscy są tym chorym pomysłem przerażeni. Więc z łaski swojej tę koncepcję włóżcie sobie tam, gdzie plecy kończą swoją szlachetną nazwę i raz na zawsze odczepcie od Wileńskiej. Jak wydawać publiczne pieniądze, to na coś z sensem i tam gdzie naprawdę jest potrzebne.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane