• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe bilety i ceny w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
28 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Gdynia od 1 czerwca wyłamuje się z utrzymywania jednolitych cen biletów w Trójmieście, wprowadzając inną cenę biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne niż Gdańsk. Gdynia od 1 czerwca wyłamuje się z utrzymywania jednolitych cen biletów w Trójmieście, wprowadzając inną cenę biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne niż Gdańsk.

Od 1 czerwca do sprzedaży wprowadzone zostaną nowe metropolitalne bilety 1-godzinne. Od tego dnia w Gdyni zostanie też obniżona cena biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne. W Gdyni i Sopocie uczniowie zyskają bezpłatne przejazdy komunikacją miejską, zaś w Gdańsku zwolnieni z opłat będą od 1 lipca.



Kiedy najlepiej wprowadzać zmiany w cenach biletów komunikacji miejskiej?

Po raz kolejny urzędnicy w Trójmieście tuż przed rozpoczęciem sezonu turystycznego zdecydowali o wprowadzaniu do sprzedaży nowych biletów i zmianie cen istniejących, dzięki czemu osobom przyjezdnym jeszcze trudniej będzie odnaleźć się w gąszczu zasad taryfowych Trójmiasta.

Z myślą o turystach i mieszkańcach przedstawiamy w jednym artykule wszystkie zmiany taryfowe.

Nowy bilet metropolitalny



Zacznijmy od długo wyczekiwanego rozwiązania, czyli nowego 1-godzinnego biletu dostępnego przez telefon komórkowy.

To oferta Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, która wbrew zapowiedziom jeszcze sprzed uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie będzie obejmowała przejazdów pociągami. Tym samym potencjał przystanku przesiadkowego PKM Gdańsk Brętowo zobacz na mapie Gdańska jako skrótu z Górnego Tarasu w rejon kampusu UG i zespołu biurowców nadal pozostanie niewykorzystany.

Na telefonicznym bilecie 1-godzinnym MZKZG będziemy mogli podróżować z przesiadkami tylko tramwajami, autobusami oraz trolejbusami ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia oraz MZK Wejherowo.

Nowy bilet metropolitalny będzie dostępny:
  • na linie zwykłe w cenie 3,80 zł (1,90 zł ulgowy)
  • na linie nocne i pospieszne 4,80 zł (2,40 zł ulgowy)

- W ostatnim kwartale ubiegłego roku MZKZG rozpoczął również sprzedaż za pomocą urządzeń mobilnych biletów 24 i 72-godzinnych. Obecnie bilety te dostępne są w aplikacjach: SkyCash, MPay, GoPay i Jakdojade.pl [w tych samych aplikacjach będzie dostępny wkrótce bilet 1-godzinny - dop. red.] - przypomina Kamil Bujak, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG.
Czytaj też: Bilety komunikacji miejskiej zawsze pod ręką - w telefonie komórkowym

Jeszcze kilka lat temu zapowiadano bilet 1-godzinny kolejowo-komunalny. Ostatecznie do sprzedaży trafi bilet, z którym nie będziemy mogli przesiadać się do pociągów SKM. Jeszcze kilka lat temu zapowiadano bilet 1-godzinny kolejowo-komunalny. Ostatecznie do sprzedaży trafi bilet, z którym nie będziemy mogli przesiadać się do pociągów SKM.

Nowa cena biletu 1-godz. w Gdyni na linie nocne i pospieszne



W Gdyni od 1 czerwca obniżona zostanie cena biletu 1-godzinnego na linie nocne oraz pospieszne (jedyna linia specjalna 4F będzie zmieniona w linię pospieszną) z kwoty 4,80 zł do 4,20 zł. Ta z pozoru korzystna zmiana jest jednak krokiem wstecz w zakresie integracji taryfowej.

Dotychczas w Gdyni i Gdańsku obowiązywały wprawdzie różne bilety, ale w identycznej cenie. Pasażerowie nie musieli więc zastanawiać się, ile zapłacą w kiosku czy biletomacie za przejazd oraz jak wygląda podstawowa oferta biletowa ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia.

Wyłamanie się z tego porozumienia Gdyni nie tylko oznacza wprowadzenie różnych cen na ten sam rodzaj biletu, ale dodatkowo w Gdyni będzie on jednocześnie pełnił funkcję biletu jednoprzejazdowego na linie nocne i pospieszne, podczas gdy w Gdańsku nadal będzie istniało rozróżnienie w biletach 1-godzinnnych nocnych (4,80 zł) i jednoprzejazdowych nocnych (4,20 zł).

Na razie nie wiadomo jeszcze, czy pasażerowie, którzy mają w portfelu niewykorzystane bilety ZKM w cenie 4,80 zł będą mogli otrzymać zwrot 60 gr. Gdynia sprawę tę musi jeszcze przeanalizować pod kątem prawnym.

Wprowadzenie zmiany w cenie biletu 1-godzinne wiąże się również ze zmianami w sprzedaży biletów przez kierowców autobusów i trolejbusów. Od czerwca w pojazdach dostępne będą:
  • bilety jednoprzejazdowe na linie zwykłe w formie karnetu 5 x 1,60 zł (czyli łącznie 8 zł)
  • bilety jednoprzejazdowe lub 1-godzinne na linie nocne, pospieszne i zwykłe w formie karnetu 2 x 2,10 zł (łącznie 4,20 zł)
  • bilety 1-godzinne ważne tylko na liniach zwykłych w formie karnetu 2 x 1,90 zł (łącznie 3,80 zł)
  • bilety 24-godzinne ważne na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w formie karnetu 2 x 6,50 zł (łącznie 13 zł)
(dla uzyskania biletu normalnego, należy skasować dwa bilety ulgowe)

W Gdańsku dystrybucja biletów w tramwajach i autobusach pozostaje bez zmian. Dla przypomnienia, w sprzedaży u kierowców i motorniczych są:
  • bilety 1-godzinne na linie zwykłe w cenie 3,80 zł (1,90 ulgowy) - bilety te są dostępne na liniach dziennych
  • bilety 1-godzinne na linie nocne w cenie 4,80 (2,40 ulgowy) - dostępne na liniach nocnych
  • bilety 24-godzinne na wszystkie linie w cenie 13 zł (6,50 zł ulgowy)
(w Gdańsku nie ma linii pospiesznych)

Być może wkrótce doczekamy się oznaczenia w rozkładach linii 171 autobusów w barwach gdańskich i gdyńskich. Urzędnicy obu miast oceniają pozytywnie takie rozwiązanie. Być może wkrótce doczekamy się oznaczenia w rozkładach linii 171 autobusów w barwach gdańskich i gdyńskich. Urzędnicy obu miast oceniają pozytywnie takie rozwiązanie.

Ułatwienie w zakupie biletu na linii 171



Wprowadzenie w Gdyni karnetu 2 x 1,90 zł ułatwi nieco podróże linią 171 (Gdynia Karwiny Tesco zobacz na mapie Gdyni - Gdańsk Oliwa pętla tramwajowa zobacz na mapie Gdańska). Na tej linii spotkamy zarówno gdańskie, jak i gdyńskie autobusy. Obowiązuje tutaj też wzajemne honorowanie biletów ZTM i ZKM.

Dotychczas w gdyńskich autobusach najtańszy był karnet w cenie 4,80 zł (2 x 2,40 zł), zaś w Gdańsku bilet za 3,80 zł. To utrudniało przygotowanie odliczonej kwoty do zakupu biletu.

Teraz w obu rodzajach autobusów będzie można kupić bilety w cenie 3,80 zł, przy czym pasażer nadal nie będzie wiedział przed przyjazdem pojazdu, czy będzie zmuszony do zakupu kolejnego biletu na dalszy przejazd w Gdańsku lub Gdyni.

Czy dla wygody pasażerów można wprowadzić dodatkowe oznaczenie w rozkładach jazdy?

- Wymaga to uzgodnienia z ZTM w Gdańsku. Nie mamy nic przeciwko takiemu rozwiązaniu - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
- Technicznie jest to jak najbardziej możliwe, aby zaznaczyć kursy w rozkładach. Jeżeli taki zabieg ułatwi podróżowanie pasażerom, to jak najbardziej jesteśmy za wprowadzeniem tego rozwiązania - deklaruje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Bezpłatne przejazdy dla uczniów i młodzieży



Ostatnią ze zmian, która wchodzi w życie 1 czerwca, jest zwolnienie z opłat za przejazd komunikacją miejską dzieci i młodzieży zameldowanych w Gdyni oraz Sopocie. Miesiąc później podobne rozwiązanie taryfowe zacznie obowiązywać w Gdańsku.

Czytaj też: Uczniowie z Gdyni i Sopotu pojadą komunikacją za darmo

Ponieważ wciąż brakuje porozumienia między poszczególnymi miastami Trójmiasta, dziecko zameldowane np. w Gdańsku nie będzie mogło jechać bez biletu w Sopocie czy Gdyni. Bezpłatne przejazdy nie obowiązują również w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej.

Przewóz roweru na linii PKM będzie wymagał rezerwacji w cenie 3 zł. Przewóz roweru na linii PKM będzie wymagał rezerwacji w cenie 3 zł.

Płatny przejazd roweru na PKM już od 26 maja



Warto pamiętać, że od 26 maja zmianie uległy zasady przewozu rowerów w pociągach SKM na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wymagane jest uiszczenie opłaty 3 zł oraz zarezerwowanie miejsca na jednoślad.

Dodatkowe opłaty i rezerwacje nie są wymagane w pociągach SKM na "podstawowym" szlaku, czyli w elektrycznych zespołach trakcyjnych.

Czytaj więcej: Od soboty płatny przewóz rowerów w pociągach PKM

Miejsca

Opinie (231) 4 zablokowane

  • to skandal żeby po 20 latach przy korycie obecnych prezydentów, nie było wspólnej komunikacji. (4)

    w Gdańsku i Gdyni namnożone spółek, zarządów, prezesów i innych komórek. czas na ludzi którzy potrafią się dogadać!

    • 234 8

    • (2)

      To namnożenie spółek jest po to, aby budyń i reszta miały dodatkowe stołki i mogły ciągnąć grubą kasę.

      • 14 4

      • Tyle, że to w Gdyni masz różne spółki w Gdańsku jest jedna (1)

        • 1 2

        • Ale w Gdańsku linie obsługują też inne spółki przewozowe,nie z trójmiasta.

          • 1 0

    • zauważ, że robi się wszystko

      aby wykosić jakąkolwiek konkurencję, nie oferując nic. Wszystko jest po to, by różni kacykowie mogli dobrze żyć!

      • 36 4

  • Profesor doktor habilitowany biletologii stosowanej (1)

    Już niedługo tytuł doktora nie wystarczy do ogarnięcia biletów w Trójmieście.

    • 29 0

    • Ale to właśnie profesor tak to komplikuje.

      • 1 0

  • Kiedy jeden tani bilet dla calej aglomeracji na wszystkie srodki transportu????? No KIEDY !!!!???? (1)

    • 26 3

    • odpowiem nigdy

      .

      • 0 0

  • Ci co są z Gdańska mogą kupić bilet łączony za 150 zł miesięcznie i jeździć autobusami, tramwajami, pkm i skm ile chcą

    Ci z Gdyni mogą kupić bilet na cały obszar MKZG za 230 zł miesięcznie.

    Jak ktoś jeździ codziennie to miesięczny najbardziej się opłaca

    • 1 0

  • Pijacki kurort powinien kupić własne autobusy a nie pasożytować na innych !!!

    • 2 1

  • Bardziej skomplikować się nie dało (6)

    Mieszkam w Gdańsku od pół roku i dalej nie ogarniam tych wszystkich taryf. Nie dość, że jest tyle różnych środków transportu (autobus, tramwaj, SKM, PKM) to w każdym inne bilety. Niby jest integracja taryf, ale jej tak naprawdę nie ma. Dodatkowo używanie skrótów typu MZKZG sprawia, że turysta czy nowy mieszkaniec musi zrobić godzinny research, żeby sprawdzić ile tak naprawdę będzie go kosztować podróż po Trójmieście komunikacją publiczną. Totalny chaos.

    • 38 3

    • i pomyśleć że jeszcze na początku lat 90 było prawie tak samo jak dziś(nie było tylko PKM) a ludzie świetnie sobie radzili.

      • 0 1

    • Ja mieszkam ponad czterdziesci i tez nie ogarniam...

      • 2 0

    • (3)

      najlepsze jaja są przy pętli w Oliwie. Stoisz na przystanku i wypatrujesz autobusu. Jedzie czerwony kasujesz Gdański bilet, niebieski Gdyński.

      • 6 0

      • e, bez przesady (2)

        akurat w 171 honorują jedne i drugie

        • 2 1

        • Już nie (1)

          • 1 1

          • o to warto wiedzieć

            bo by był pszypau :D

            dzięki!

            • 0 1

  • szczurek kiedy biletomaty?? (16)

    • 77 23

    • (4)

      Bankomaty to przeżytek. Teraz się płaci komórką.

      • 3 3

      • Na pewno turyści zza granicy będą zachwyceni brakiem obsługi Android Pay / Apple Pay

        To raczej już taki standard za granicą, a które miasto w Polsce to obsługuje?...

        • 1 0

      • analogia by była dobra (2)

        gdybyś pod każdym postem o handlu miał komentarze typu "no, ciekawe kiedy przy każdym sklepie w końcu będzie bankomat"

        • 6 0

        • hehe, dobre, zniszczyłeś pacjenta

          • 2 1

        • Już są przy każdej biedronce. W większości sklepów są też terminale płatnicze.

          • 1 1

    • Nie potrafisz biletu przez komorke ogarnac, a biletomatu sie domagasz? (6)

      • 15 14

      • Ja się nie obrażę na ładowarki do telefonów na przystankach. (2)

        Bilet na karcie miejskiej / biletomat ma tą nie do przebicia zaletę, że działa nawet mimo rozładowanej baterii.

        • 10 3

        • w trajtkach w gdyni są ładowarki usb (1)

          a biletomaty działają, chyba że akurat są zepsute :] poczytaj o tym jak to działa w gdańsku, łodzi czy warszawie
          a to dziura do wydawania reszty zapchana przez żuli, a to zwiecha systemu, a to nie działa i co nam pan zrobi

          • 2 1

          • W Warszawie czy Wrocławiu na ogół kłopotu z takowymi nie miałem

            We Wrocławiu można nawet wsiąść do tramwaju i kupić bilet w środku.
            Takich cudów to i za 10 lat tu nie zobaczy nikt. NIEDASIE

            • 0 2

      • Nie domagasz się biletomatów a chcesz by ludzie ogarniali bilet na telefonie? No debil...

        • 3 0

      • nie każdy starszy człowiek jest taki intelygent jak ty:)! (1)

        • 11 5

        • Może w ogóle kioski z babciami wstawić, bo nie każdy umie czytać?

          • 5 10

    • biletomaty to trąd (3)

      psują się, nie wydają reszty, update oferty zajmuje dużo więcej niż powinno bo co i rusz inna firma produkuje czy serwisuje

      • 8 2

      • dokładnie, nigdzie na świecie już się biletomatów nie instaluje (2)

        to przestarzała technologia,

        ktoś tu ma firmę i chce wcisnąć ludziom stare biletomaty

        • 7 3

        • Siostro, pacjent majaczy. (1)

          • 2 5

          • Od kiedy prawda jest majaczeniem ?

            Panowie, w kaftanik delikwenta i na leżankę z paskami.

            • 4 0

  • a studenci ? (1)

    a czemu tylko do 20 r.zycia ? czy student to nie dziecko częściej jeszcze na utrzymaniu rodziców ?

    • 7 5

    • Won do roboty!

      • 0 0

  • Da sie w godzine przejechac z Wejherowa do Gdanska autobusami??? (3)

    Dokad dojade na 1 godzinnym bilecie metropolitalnym z Gdanska Glownego???

    • 22 3

    • Dokąd dojedziesz

      Jadąc tramwajem i autobusem to do Sopotu a tylko autobusem to najdalej do Oliwy lub Gdynia Karwiny Tesco

      • 0 0

    • Ten bilet jest tylko po to żeby był

      w skycashu i podobnych, bo dotąd nie było zwykłego godzinnego na jedno miasto.

      • 1 1

    • J do Rumu, R do dworca w Gdyni, S do Sopotu, na pętli Reja w 117 i już jesteś w Oliwie, potem w tramwaj i do Głównego. Nie ma szans w godzine

      • 15 0

  • (2)

    W Gdyni tak jak w Gdańsku, nie powinno być linii pośpiesznych. Tzn. nie ma, ale istnieją według taryfy.

    • 7 2

    • sam pomysł linii pospiesznych jest spoko (1)

      tylko wykonanie trochę głupie

      R staje na 95% przystanków, S chyba na absolutnie wszystkich

      gdyby zrobić takie, co faktycznie śmigają przez miasto szybciej zatrzymując się tylko przy głównych węzłach, to by to było warte dopłaty

      no ale taką funkcję pełni (czy raczej powinna pełnić) SKM...

      • 4 0

      • O to właśnie chodzi. Bilety są droższe, a czas przejazdu niewiele dłuższy w teorii.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane