• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe buspasy w Gdańsku już otwarte

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha w kierunku centrum Gdańska.
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma ok. 900 metrów.

Nadanie priorytetu komunikacji miejskiej, a co za tym idzie szybsze i sprawniejsze funkcjonowanie stojących do tej pory w korkach autobusów to główne korzyści wynikające z otwarcia dwóch nowych buspasów w Gdańsku: na Trakcie św. Wojciecha Schuberta . Od nowego tygodnia pasem dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha będą mogli poruszać się także rowerzyści.



Czy zdarza ci się omijać korek buspasem?

Otwarcie dwóch nowych buspasów na Trakcie św. Wojciecha (przed węzłem Lipce w kierunku centrum Gdańska) i Schuberta (między Nowolipiem a rondem przy Parku Naukowo-Technologicznym) to początek dużych zmian, jakie na początku lipca zapowiedzieli Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska oraz Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W ramach tzw. Gdańskiego Pakietu Dostępności w najbliższych latach w mieście ma powstać 17 nowych naziemnych przejść dla pieszych oraz buspasy przyspieszające i usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego.

  • Buspas na Schuberta ma przyspieszyć autobusy jadące z Suchanina w kierunku Wrzeszcza.
  • Buspas na Schuberta wytyczono na prawym pasie, a ruch w stronę ronda przy ul. Trzy Lipy przełożono na środkowy.

Pierwsze dwa właśnie uruchomiono. Jeden - na Trakcie św. Wojciecha - ma zminimalizować opóźnienia autobusów jadących do centrum Gdańska, drugi - usprawnić ruch między południem Gdańska a Wrzeszczem. Choć fragment jezdni w tym miejscu ma zaledwie kilkaset metrów, to drogowcy wraz z ZTM szacują, że buspas przyspieszy autobusy - w godzinach szczytu - o ok. 7 minut. Zmiany odczują głównie pasażerowie linii 115 i 168.

Jeszcze więcej czasu uda się odzyskać na Trakcie św. Wojciecha.

- Buspas na Trakcie ma 900 metrów i rozciąga się od św. Wojciecha do ul. Tomczaka. Na tym odcinku autobusy łapią średnio 18 minut opóźnienia w szczycie przewozowym. Dzięki buspasowi uda się wyeliminować opóźnienia względem rozkładu jazdy - zapowiada Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM.
  • Nowy buspas na Trakcie św. Wojciecha zminimalizuje opóźnienia autobusów, które teraz wynoszą nawet 18 minut.
  • Nieco mniej tracą pojazdy komunikacji miejskiej na Schuberta, tam opóźnienia wynoszą ok. 7 min.

Ciekawostką jest fakt, że od przyszłego tygodnia na nowym buspasie na Trakcie św. Wojciecha dopuszczony zostanie ruch rowerowy. Wkrótce przed wjazdem na pas przeznaczony dla pojazdów komunikacji miejskiej, służb miejskich i taksówek, pojawi się dodatkowe oznakowanie.

To nie pierwszy tego rodzaju ukłon w stronę rowerzystów. Wcześniej mogli oni poruszać się po buspasach na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego. Udogodnienie jest możliwe dzięki staraniom urzędników z Referatu Mobilności Aktywnej.

- Po informacjach w prasie o tym, że powstaje buspas na Trakcie św. Wojciecha otrzymaliśmy liczne głosy od użytkowników, że dobrze by było udostępnić go także rowerzystom - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik referatu. - Ze względu na wcześniejszą praktykę udostępniania buspasów rowerzystom tam, gdzie nie ma dróg rowerowych (na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego) zdecydowaliśmy się na to także na Trakcie. Jest to rozwiązanie praktyczniejsze i bezpieczniejsze, gdyż w przeciwnym przypadku rowerzysta zobowiązany jest poruszać się lewym pasem ruchu, przeznaczonym dla pozostałych pojazdów. Trakt św. Wojciecha to uczęszczany szlak rowerowy, z którego korzystają mieszkańcy południowych dzielnic i Pruszcza Gdańskiego. Rocznie na rowerach przejeżdża tędy ponad 300 tys. osób, przy czym w zdecydowanej większości korzystają oni z drogi technicznej wzdłuż kanału Raduni, na której dopuszczony jest ruch rowerowy. Teraz będą mogli korzystać z buspasa.
Tak, jak już informowaliśmy, w kolejnym etapie planowane są buspasy na al. Żołnierzy Wyklętych: od Chrzanowskiego do Potokowej w stronę Matarni i od granicy lasu do ronda de la Salle na Słowackiego (w kierunku Wrzeszcza).

Opinie (356) 8 zablokowanych

  • Na wyklętych i na Słowackiego powinien powstać Kaszubia-pas

    dla wracających do domów, stodół i obór po dorywczej pracy w Trójmieście - to oni korkują wszystkie drogi wyjazdowe z miasta po południu;
    taki prawy pas dla mieszkańców Żukowa, Kartuz, Kościerzyny to jest to!

    • 2 1

  • Gdańsk bierze przykład z Gdyni.

    Zamiast rozbudowy dróg inwestuje w białą farbę.

    • 7 1

  • Gdyby dobudowano buspas, byłoby osiągnięcie.

    A tak to tylko propaganda. A rowerzyści skutecznie zablokują buspas, bo autobus ich nie wyprzedzi.

    • 9 2

  • Żeby jeszcze Policja pilnowała tego kto po nich jeździ... (4)

    • 139 12

    • Dokładnie... Brak słów

      Policji dla 100zł mandatu szkoda czasu na jego wypisanie. Jeżdżę codziennie Podwalem Grodzkim i kazdego dnia, wesoło śmigają auta nieuprawnione. Mało tego, sam byłem świadkiem jak za takim autem jechał policyjny wóz i zero reakcji. Gratuluję. Ale tworzenie takich rozwiązań kiedy nie ma sposobu jego egzekwowania jest bez sensu.
      W Gdyni widziałem na bus pasie kamery. Gdyby tak na Podwalu czy też tym nowym taki system zamontowac, jak ktoś wspomniał, w jeden dzień koszt zakupu i montażu sie zwróci. Kolejny dzień to koszty obsługi a kolejne to czysty zysk.
      Ale nie ... Jest bus pas? Jest! To mamy spokój. Takie podejscie jest chyba ze strony urzędasów

      • 5 0

    • (1)

      widać dzień w dzień na Podwalu. Od początku do końca zapchane osobówkami

      • 21 3

      • Kłamiesz

        • 2 9

    • Przecież kamera do rejestracji przejazdu nieuprawnionych samochodów się w ciągu jednego dnia zwróci.

      • 8 0

  • zabronić jeszcze starych diesli w całym 3m i będzie gitara (1)

    • 7 2

    • Wyedy połowa autobusów będzie stała.

      • 0 1

  • Przekleństwem miasta są blachosmrody (2)

    10% z nich nadaje się do użytku reszta to głośne, smrodzace szroty.
    Już teraz trzeba myśleć o wprowadzeniu zakazu wjazdu dla diesli starszych niż 3 lata.

    • 6 25

    • Połowa autobusów by nie wjechała.

      A utylizacja starego samochodu i produkcja nowego to najmniej ekologiczne rozwiązanie dla Ziemi.

      • 1 0

    • zlikwidowałbyś komunikacje miejską

      • 4 0

  • Bez sensu buspasy w tym miejscu.

    Kto wymyślił tak durne miejsce na buspasy. Miejskie autobusy jeżdżą przez św Wojciecha czyli omijają buspasy i dalej stoją w korkach

    • 2 0

  • Morena

    Buspas przy centrum handlowym Morena ma fatalne oznakowanie.
    Jadąc od Łostowickiej nie wiemy, że po skręcie w prawo będzie buspas. Brak znaku przed światłami !!!!

    • 5 0

  • Zieleń Gdańsk

    dziura od miesiąca ; Al Zwycięstwa 27 . ul Dragana przy skrzyżowaniu , parking wjazd / wjazd ul Cieszyńskiego

    • 0 1

  • najlepszym rozwiązaiem: wspólne pasy tramwajowo - autobusowe

    Wspólne pasy autobusowo tramwajowe,lecz nie w takim połowicznym wykonaniu jak na Morenie, a na całych długościach ulic tak by i służby mogły z niego korzystać są najsensowniejszym rozwiązaniem. Buspasy w obecnej formie też zdają egzamin, lecz mogłyby być "aktywne" jedynie w godzinach szczytu (tak jak w danym miejscu tworzą się zatory), a poza tymi godzinami być ogólnodostępne.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane