• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gdyńskie City w rękach Węgrów?

Katarzyna Fryc
8 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Na Międzytorzu - najatrakcyjniejszym wolnym terenie w centrum Gdyni - chce zainwestować węgierska firma deweloperska. Jeśli dogada się z PKP, wybuduje tam nową dzielnicę i wyremontuje dworzec kolejowy.



Międzytorze to 100-hektarowy niezabudowany teren na pograniczu śródmieścia i gdyńskiego portu. Znajduje się tam gigantyczne torowisko, wykorzystywane przed laty przez port - dziś zarośnięte krzakami. Od wielu lat powraca temat zagospodarowania Międzytorza - jedynego tak dużego obszaru pod inwestycje położonego w centrum miasta.

- Sprawę komplikują kwestie własnościowe. Większość terenu należy do skarbu państwa, który przekazuje go właśnie Polskim Kolejom Państwowym - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Międzytorzem (zwłaszcza częścią najbliższą hali targowej) zainteresowana jest węgierska firma deweloperska TriGranit Development Corporation. Nie byłoby to jej pierwsze przedsięwzięcie w Polsce: zrealizowała już centrum handlowe Silesia City Center w Katowicach i stawia obok niego osiedle mieszkaniowe. Na zlecenie Węgrów studio architektoniczne Kwadrat przygotowało koncepcję przyszłej zabudowy Międzytorza oraz rewitalizacji gdyńskiego dworca.

- Zakłada ona remont dworca głównego i podmiejskiego oraz przebudowę łączącego je pasażu. Plac Konstytucji przed dworcem ma otrzymać podziemny parking - opowiada dr Jacek Droszcz ze studia Kwadrat. - Natomiast teren Międzytorza w naszym opracowaniu jest nowym gdyńskim City z wysoką zabudową, odwołującą się do wznoszonych Sea Towers.

- Mieściłyby się tam biura, mieszkania i obiekty handlowe. Zaplanowaliśmy park i sporo terenów zielonych oraz nowy układ komunikacyjny z przedłużoną ulicą Węglową - dodaje dr Piotr Lorens, współautor koncepcji, która przed paroma dniami została zaprezentowana władzom Gdyni.

Jak mówi wiceprezydent Stępa, opracowanie to posłuży do przygotowania planu zagospodarowania Międzytorza przez miasto. W tej sprawie przedstawiciele TriGranit podpisali z Gdynią list intencyjny. Jednak powodzenie inwestycji zależy głównie od porozumienia dewelopera z PKP. - Jesteśmy zadowoleni, że TriGranit prowadzi poważne rozmowy z nami i z gminą. Trwająca teraz procedura uwłaszczania terenu powinna zakończyć się za rok - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - Trzeba jednak pamiętać, że mogą pojawić się inne zainteresowane firmy i wtedy będziemy wybierać najciekawszą z przedstawionych ofert.

- Jesteśmy przygotowani na to, by stanąć do konkursu i powalczyć o ten teren - zapowiada Zbigniew Drzewiecki z TriGranit Development Corporation.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (141) 1 zablokowana

  • TESCO

    Gdynia 2:0 Gdańsk

    No jak to możliwe? Ani jednego TESCO? Gdańszczaki, poprawcie się, znowu jesteście za Gdynia :P
    Ale Żabek pewno macie więcej ;) Maro, liczymy na aktualne dane.

    • 0 0

  • Gdańsk-Gdynia 3000-1.200

    Liczba oddawanych do użytku nowych mieszkań,średnia z ostatnich 6 lat

    • 0 0

  • Maro, a gdzie informacja, że Gdańsk ma więcej koszy na śmieci oraz studzienek? ;)

    • 0 0

  • gdańsk to totalny syf
    komunikacja dziadzieje z dnia na dzień w galopującym tempie
    już nawet nie sprawdzam rozkładu jazdy tylko wychodze na przystanek i jade czym sie da
    smutne ale prawdziwe
    a zakaz palenia na przystankach to ponury żart gdańskich radnych
    katastrofa

    • 0 0

  • a jak sobie pomyslę o nowym molu w brzeźnie, o aquaparku, o tivoli na byłym poligonie, tramwajach wodnych itp obiecankach caccankach to mnie brzuch boli ze śmiechu
    nie jest istotne co budują prywatni inwestorzy, bo to nie są pieniądze miasta
    ważne co miasto jako takie robi dla mieszkańców
    gdańsk stac tylko na kolejne zamykanie żłobków i szkół
    katastrofa

    • 0 0

  • Gdańsk to wspaniałe miasto kwitnące miasto

    Gdynia to szarobure wstrętne blokowiska wdzierające sie do centrum tego
    zapyziałego miasta. Stanowczo przereklamowane, mało zieleni, brud smrod i
    ubóstwo. Dodatkowo władze tego miasta chca zlikwidować ostatnie oazy terenów
    zielonych kolejnymi molochami jako oddziały urzędu miasta. Kulturalne
    pustkowie, jedyne kino, jeden hotel w miescie (o zgrozo) turystycznym, ze
    znajomymi nie ma gdzie pójść. Nawe na tzw wizytówce miasta Skwerze Kosciuszki
    mozna się poslizgnąć na gołębich i psich odchodach. Trzech na czterech Gdynian
    i tak pracuje w Gdańsku bo stocznia pada na pysk, a ile gęb może wyżywić
    megahurtownia piwa? Jedyny pozytek z reklamy "uśmiechnij sie jesteś w Gdyni" to
    fakt, że zamiast płakać mozesz sie śmiać jak głupi do sera.

    W Gdyni ciężko z pracą,zdecydowana większość znaczących firm w Trójmieście ma
    swoje siedziby w Gdańsku,więc i tak trzeba będzie dojeżdżać do Gdańska za
    chlebem...W Gdyni jest tylko jedno kino....Ledwie 2 hotele z prawdziwego
    zdarzenia....Większość gdynian,jakieś 75% mieszka w blokowiskach,praktycznie na
    północ od dworca głównego to jedno wielkie blokowisko na jakieś 100 tysięcy
    mieszkańców,wraz z Obłużem,Pogórzem,Oksywiem na 120-130 tysięcy,miasto wraz z
    Bydgoszczą,Łodzią i Katowicami należy do najbrzydszych w Polsce....Jedyne
    przyzwoite dzielnice to Orłowo i kilka osiedli wzdłuż Wielkopolskiej,dlatego bo
    blisko Sopotu i Gdańska....W Gdyni propaganda sukcesu i fanatyzm są tak głęboko
    zaszczepione,że większość jej mieszkańców nie dostrzega,że to miasto od wielu
    już lat słabo się rozwija,brak znaczących inwestycji,głównie
    gospodarczych,kompletny brak inwestycji dużych firm,które za swoją siedzibę
    wybrałyby Gdynię,kilka udanych inwestycji developerskich czy drogowych
    zaciemnia prawdziwe obraz miasta....Uboga oferta wyższych uczelni,właściwie
    poza Akademią Morską i WSAiB,reszta to jakieś szkółki niedzielne....

    • 0 0

  • Nie ma jak gdyńskie samouwielbienie. Ostatnimi czasy mnóstwo inwestorów uciekło
    z Gdyni zobaczywszy coś co nawet dworcem nazwać nie można. Dworzec PKP
    pamiętający Gomółkę, dworzec PKS- brak, dworzec morski- przeksztalcony w jakąś
    marną dancbudę, terminal promowy - połączenie kilku blaszanych baraczków. Gdzie
    ta wspaniała, gospodarna Gdynia???
    Widzę jedynie zachwyt kmiejscowych urzędasów, którzy mienią się
    przedstawicielami gdyńskiej społeczności...
    Gdynia to jedyne miasto w Polsce powyżej 250 tys mieszkańców z jednym kinem!!!
    JEDYNYM!!! Kilka spostrzeżeń TRASA KWIATKOWSKIEGO szerokim łukiem prosto w
    krzaki, 20 lat temu kończyła się w tym samym miejscu, Szczurek oszukuje Was że
    coś zrobi, ale ani on, ani Cegielska nie wiedzieli jak się za to zabrać. W
    Gdańsku się nie gada tylko się buduje. W tym samym czasie wybudowano
    Słowackiego i 60% W-Z tki, a także najpiekniejszy most w Polsce, z odcinkiem
    trasy Sucharkiego będacym w przyszłości faktycznym początkiem A-1.
    węzeł Matarnia - skrzyżowanie Słowackiego
    z Obwodową wraz z rozbudową Centrum Handlowego Matarnia. Wasza Trasa Różowa
    niczego nie wnosi, prawde mówiąc dezorganizuje ruch w miescie i powoduje
    mnóstwo stłuczek na ul.Łużyckiej. Spójrzcie na swoją halę targową. Nie wstyd
    Wam. Jest brudna i zapyziała, a smród jest wyczuwalny z Pl.Kaszubskiego!
    Cieszcie się że Uniwersytet GDAŃSK-i funduje Wam nowy gmach wydz. Oceanologii
    na Al.Zjednoczenia, inaczej skazani byscie byli dożywotnio na zardzewiały
    lunapark, który gdańszczanie przegonili w trzy wiatry kilka lat temu.
    Na koniec rarytas - tzn MEKSYK!!! Podobno są plany, że w połowie XXI wieku
    cywilizacja zawita do Gdyni! Przy Waszym Mexico City gdańska Biskupia Górka to
    prawdziwe La Defense. Gdyby komisarz europejski zobaczył fotkę z Waszej
    reprezentacyjnej dzielnicy bez gazu i kanalizy na Waszym urzedzie miasta
    zamiast flagi Europy mogła by zawisnąć flaga z trupią czachą
    Mitomani gdyńscy OTRZEŹWIEJCIE!!!

    • 0 0

  • Dlaczego wszelkim metropoliom z Gdańskiem mówimy stanowcze NIE.

    Oto cytat z Dziennika Bałtyckiego: „Aż 68 proc. gdynian jest zdecydowanie przeciwnych wprowadzeniu w mieście taryfy podobnej do tej, jaka obowiązuje w Gdańsku. Może to oznaczać problem przy integracji trójmiejskiej komunikacji. Nie jest powiedziane, że powstający właśnie metropolitarny związek komunikacyjny wprowadzi taryfę czasową, ale taka możliwość jest bardzo realna. Wiadomo, że mieszkańcy Gdyni nie chcą takiego rozwiązania. Nie wiadomo natomiast, jaki stosunek mają do tego problemu mieszkańcy Gdańska”

    Tego się właśnie obawiałem. Większość urzędasów z Gdańska w jakiejkolwiek organizacji nigdy nie wyjdzie Trójmiastu na dobre, gdyż ich zamiarem jest wprowadzanie swoich „wspaniałych” rozwiązań nie bącząc na opinię innych partnerów.
    O nie kochaniutcy, Gdyni na czasówkach nie będziecie skubać. Głupich szukajcie gdzie indziej.

    Poza tym, kto by chciał mieć takich władców jak autor poprzednich wiadomości. Pewno tylko te 60% z 30, które głosowało w Gdańsku.

    • 0 0

  • To dpobrze ze Gdańsk porównuje sie do Gdyni dla nas to tylko mobilitacja, niech gdansk porowna sie np z wroclawiem krakowem czy poznaniem :) trzeci swiat jak sie patrzy.m

    • 0 0

  • Gdańsk lepszy od Gdyni buhahaha lepszego dowcipu nie było. r********e ikarusy slamsy typu falowiec gdzie nie mozna pierdnąc zeby sąsiada nie obudzić,dzielnice zlomiarzy do tego wszedobylscy menele, bezrobocie głod smród i ubustwo i gdzie tu start do Gdyni ludzie opamietajcie sie nawet w nowym sączu wiedzą gdzie w 3 miescie robi sie biznes.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane