• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gdyńskie City w rękach Węgrów?

Katarzyna Fryc
8 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Na Międzytorzu - najatrakcyjniejszym wolnym terenie w centrum Gdyni - chce zainwestować węgierska firma deweloperska. Jeśli dogada się z PKP, wybuduje tam nową dzielnicę i wyremontuje dworzec kolejowy.



Międzytorze to 100-hektarowy niezabudowany teren na pograniczu śródmieścia i gdyńskiego portu. Znajduje się tam gigantyczne torowisko, wykorzystywane przed laty przez port - dziś zarośnięte krzakami. Od wielu lat powraca temat zagospodarowania Międzytorza - jedynego tak dużego obszaru pod inwestycje położonego w centrum miasta.

- Sprawę komplikują kwestie własnościowe. Większość terenu należy do skarbu państwa, który przekazuje go właśnie Polskim Kolejom Państwowym - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Międzytorzem (zwłaszcza częścią najbliższą hali targowej) zainteresowana jest węgierska firma deweloperska TriGranit Development Corporation. Nie byłoby to jej pierwsze przedsięwzięcie w Polsce: zrealizowała już centrum handlowe Silesia City Center w Katowicach i stawia obok niego osiedle mieszkaniowe. Na zlecenie Węgrów studio architektoniczne Kwadrat przygotowało koncepcję przyszłej zabudowy Międzytorza oraz rewitalizacji gdyńskiego dworca.

- Zakłada ona remont dworca głównego i podmiejskiego oraz przebudowę łączącego je pasażu. Plac Konstytucji przed dworcem ma otrzymać podziemny parking - opowiada dr Jacek Droszcz ze studia Kwadrat. - Natomiast teren Międzytorza w naszym opracowaniu jest nowym gdyńskim City z wysoką zabudową, odwołującą się do wznoszonych Sea Towers.

- Mieściłyby się tam biura, mieszkania i obiekty handlowe. Zaplanowaliśmy park i sporo terenów zielonych oraz nowy układ komunikacyjny z przedłużoną ulicą Węglową - dodaje dr Piotr Lorens, współautor koncepcji, która przed paroma dniami została zaprezentowana władzom Gdyni.

Jak mówi wiceprezydent Stępa, opracowanie to posłuży do przygotowania planu zagospodarowania Międzytorza przez miasto. W tej sprawie przedstawiciele TriGranit podpisali z Gdynią list intencyjny. Jednak powodzenie inwestycji zależy głównie od porozumienia dewelopera z PKP. - Jesteśmy zadowoleni, że TriGranit prowadzi poważne rozmowy z nami i z gminą. Trwająca teraz procedura uwłaszczania terenu powinna zakończyć się za rok - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - Trzeba jednak pamiętać, że mogą pojawić się inne zainteresowane firmy i wtedy będziemy wybierać najciekawszą z przedstawionych ofert.

- Jesteśmy przygotowani na to, by stanąć do konkursu i powalczyć o ten teren - zapowiada Zbigniew Drzewiecki z TriGranit Development Corporation.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (141) 1 zablokowana

  • W Gdyni kompletny brak inwestycji gospodarczych kreujących nowe miejsca pracy,na palcach jednej ręki można policzyć znaczące firmy z siedzibą w Gdyni,zresztą to jest ta sama minilista od wielu lat,nowych firm po prostu nie ma,wszystkie najważniejsze inwestycje w regionie lokują się w Gdańsku,w ostatnim roku Thyssen Krupp,Seruga Seiki,CompuWare,terminal DCT za 300 mln euro,Reuters,Zen Sar,ostatni rok to również umocnienie ponadregionalnych gospodarczych gigantów,z siedzibą w Gdańsku jak Lotos czy Energa,rozbudowa Intela,ostateczna decyzja o budowie w Gdańsku centrali GE Money Banku,można by długo wymieniać,ale wszystko praktycznie w temacie nowych inwestycji gospodarczych dotyczy Gdańska,Gdynia powoli staje się bliskim co prawda ale coraz odleglejszym i mniej znaczącym zapleczem,gdzie dobra komunikacja miejska czy wciąż pozytywny PR nie pomogą,miasto jednego kina,jednego hotelu-po likwidacji Gdyni,jednego centrum handlowego z prawdziwego zdarzenia-10 letniego Klifu,po prostu obsuwa się coraz bardziej w dół



    Nie wiem, czy ten post przeczyta pan Szczurek, ale chciałabym, aby wiedział, ze

    w mojej ocenie Gdynia sie cofa. Znam to miasto od kilkudizesięciu lat. jestem w

    nim co najmniej dwa - trzy razy do roku. Gdynia była dla mnie zawsze knem na

    świat. Tam poraz pierwszy zobaczyłam cudowne egzotyczne owooce, które i tak

    często były dla mnie niedostępne ze względu na wysoką cenę. Ale czułam się w

    Gdyni, jak w innym kraju. Niestety, to co teraz obserwuje, to upadek ukochanego

    przeze mnie miasta. Wstyd mi jest przed moimi dziećmi i wnukami, kiedy

    poszlismy na Skwer Kosciuszki, a tam budy z "pamiątkami' jak przez 30 laty.

    Kioski z rybami (ten stan sanitarny, ta estetyka!) wołające o pomste do nieba.

    Budynek niby kawiarni, w którym kupuje sie bilety na białą flotę - jak z filmu

    Barei. Tam czas stanął w miejscu, a nawet się cofa. Gdyby to ode mnie zależało,

    to na miejscu tych obrzydliwych bud i tego niby budynku kapitanatu(?)

    postawiłabym natychmiast piekny przestrzenny oszklony budynek, w którym można

    by bylo z kultura wypic kawę i patrzeć na morze. A rybke chciałabym zjeść, ale

    nie w takich warunkach. Czy w Gdyni w ogole jest San-Epid?O budynku dworca PKP

    z litosci milczę.



    Gdynia powoli staje sie druga liga w 3city. Gdansk i Sopot uciekaja coraz dalej. Nasza Juniorka - poprzez karierowiczow i bufonow dostala konkretnej zadyszki! Zal mi gardlo sciska, poniewaz jeszcze kilka lat temu nic nie wskazywalo na taka posuche inwestycyjna. Obecny PR polega na piep...nym obiecywaniu wszystkiego i wciskaniu ludziom kitu, ze jest dobrze. hala sportowa - niezly obciach architektoniczny, dodatkowo z rocznym poslizgiem, odlegle wizje stadionu - smiech na sali: za te utopijne nomen omen 80 baniek mozna by wybudowac z*******y obiekt na 20 tysiecy, a nie modernizowac trupa. !! Arteria Orlowo - Karwiny utopiona w sygnalizacjach swietlnych, Chwarzno/Wiczlino z dojazdem na miare epoki sredniowiecza, permanentne olewanie najbiedniejszych dzielnic polnocnych. Swietojanska, Skwer najczesciej puste nocami. Staram sie nie wylewac zalow, tylko opisywac rzetelnie to, co aktualnie sie dzieje. Jezeli sytuacja sie nie poprawi, opuszcze moje ukochane miasto i bede czekal na lepsze z dalekiej perspektywy :((Nigdy Na Szczura i jego obibokow nie zaglosuje nigdy wiecej!!

    • 1 0

  • Bez urazy gdynianie, ale ten tramwaj jakoś Was tam jeszcze ratuje. Gdyby nie ta atrakcja XXII wieku nikt by Was nie odwiedził. Dość powiedzieć, że gdyńska baza turystyczna jest na poziomie Łomzy. Brak hoteli, informacji turystycznej z prawdziwego zdarzenia, nawet kibli. Brudny, cuchnący i klejący się dworzec nadal jest wasza wizytówką... a miało być tak różowo.
    Jezeli dodam, że Muzem Bursztynu w Gdańsku bije wszelkie rekordy popularności mamy prawdziwy obraz rzeczy, czego efektem są tłumy na ulicach Gdańska i kolejny rok - koszmarne przygnębiające pustki na ulicach pseudoatrakcji turystycznej - przereklamowanej Gdyni.

    Czas na zmiany

    -likwidacja kin
    -totalny zastój inwestycyjny
    -remonty i budowa wyłacznie swietojańskiej i Drogi różowej
    -brak zaplecza turystycznego w miescie
    -przestój na budowie hali
    -przestój na budowie muzeum miasta i marwoj
    -polanka redłowska
    -wyręczanie developerów srodkami z budzetu miasta
    -nieprzemyslane decyzje administracyjne (spalarnia, stacje telefoni etc)-itd itd itd

    • 1 0

  • Ja bedac na wakacjach mialem wrazenie ze Gdynia pare lat temu byla ciekawszym miastem niz teraz.Pojechalem do Gdyni i nie byl oco tam robic.Najciekwaszym miejscem wydala mi sie hala targowa.To miasto kiedys tetnilo zyciem i ,rowijalo sie co byl owidac na kazdym kroku.Teraz tam wieje zastojem i smutkiem.W Gdansku mam odwrotny problem co przyjade to za duzo rzeczy zmienia sie na lepsze nowsze ,nowoczeasniejsze.Mnie szokuja takie szybkie zmiany,tak samo w Warszawie.Sopot sie tez modernizuje na swoja mala kamerlana skale.Gdynia podupada ,stojac w miejscu,a tyle tam jest do poprawienia.Turysci przyjezdzaja do Trojmiasta ze wzgledu na Gdansk i Sopot,Gdynia nie robi na nich zadnego wrazenia ,jak zjezdzaja z promu od razu jada dalej...

    • 1 0

  • super rozbudowie wzgórza

    Dodam tylko, że wzmiankowane "Wzgórze"jest o ok.10 tys. wieksze od Galerii Bałtyckiej i nie tak wieśniackie jak ona.
    Gdynia wyrasta nam na Nowoczesną Metropolie

    • 0 0

  • nowoczesna metropolia? chyba nie widziałeś metropolii

    chciałbym by Gdynia rozwijała się i była nowoczena, ale zgadzam się z kimś kto napisał, że kiedyś (za komuny), Trójmiasto było nowoczesne i ciekawe - teraz niestety to zapyziała prowincja

    jak u nas budują cokolwiek (czy to blaszak czy wieżowiec), to w innych miastach mają te blaszaki czy wieżowce od paru ładnych lat

    NIESTETY!!!

    i nie pocieszajcie się, że Sopot czy Gdańsk wypada ciut lepiej - całe Trójmiasto to totalna klęska na tle innych miast Polski

    • 0 0

  • Super pomysł

    Gdynia jako mocarstwo sportowe winna miec do tego odpowiednia oprawe, wiec ;
    - Centrum Kulturalne na Skwerze Kościuszki,
    - Manhattan na Międzytorzu
    - co najmniej Dwie Wierze przy basenie prezyd.
    - Aqua park w Redłowie z Miasteczkiem Rozrywki
    - Lotnisko "Babie Doły"
    - Miasteczko Zawodów
    - Najlepszy trasport komunalny
    - mam nadzieje Najbardziej Funkcjonalny i Najpiękniejszy Dworzez PKP w Europie Śroskowej.
    Powodzenia

    • 0 0

  • Większe od GB mówisz baranie

    To ile będzie miało pow. użytkowej.
    GB kosztuje 120 mln euro a to wASZE blaszane gówno 20 mln.
    Blaszaki są tanie dlatego w mieście buduje sie takie baraczki przy obwodnicy na wsi to megaatrakcja w centrum.

    • 0 0

  • tragedia

    nie dość że mamy syfiasty dworzec to jeszcze na miedzytorzu postawią nam kolejny hipermegablaszak.
    panie szczurek przestan pan ludzi ogłupiać - tu potrzeba wody, mydła i dobrych chęci. Ten dworzec gnije, ile jescze turyści przyjeżdżający do Gdyni będą się na "dzień dobry" tapłać w rzygowinach?

    • 0 0

  • na m iędzytorzu powstanie 5 drapaczy chmór wyższych niż sea towers

    • 0 0

  • co to jest "chmór"

    Prędzej się nauczysz pisać matole niż te wieżowce zbudują.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane