• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gdyńskie City w rękach Węgrów?

Katarzyna Fryc
8 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Na Międzytorzu - najatrakcyjniejszym wolnym terenie w centrum Gdyni - chce zainwestować węgierska firma deweloperska. Jeśli dogada się z PKP, wybuduje tam nową dzielnicę i wyremontuje dworzec kolejowy.



Międzytorze to 100-hektarowy niezabudowany teren na pograniczu śródmieścia i gdyńskiego portu. Znajduje się tam gigantyczne torowisko, wykorzystywane przed laty przez port - dziś zarośnięte krzakami. Od wielu lat powraca temat zagospodarowania Międzytorza - jedynego tak dużego obszaru pod inwestycje położonego w centrum miasta.

- Sprawę komplikują kwestie własnościowe. Większość terenu należy do skarbu państwa, który przekazuje go właśnie Polskim Kolejom Państwowym - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Międzytorzem (zwłaszcza częścią najbliższą hali targowej) zainteresowana jest węgierska firma deweloperska TriGranit Development Corporation. Nie byłoby to jej pierwsze przedsięwzięcie w Polsce: zrealizowała już centrum handlowe Silesia City Center w Katowicach i stawia obok niego osiedle mieszkaniowe. Na zlecenie Węgrów studio architektoniczne Kwadrat przygotowało koncepcję przyszłej zabudowy Międzytorza oraz rewitalizacji gdyńskiego dworca.

- Zakłada ona remont dworca głównego i podmiejskiego oraz przebudowę łączącego je pasażu. Plac Konstytucji przed dworcem ma otrzymać podziemny parking - opowiada dr Jacek Droszcz ze studia Kwadrat. - Natomiast teren Międzytorza w naszym opracowaniu jest nowym gdyńskim City z wysoką zabudową, odwołującą się do wznoszonych Sea Towers.

- Mieściłyby się tam biura, mieszkania i obiekty handlowe. Zaplanowaliśmy park i sporo terenów zielonych oraz nowy układ komunikacyjny z przedłużoną ulicą Węglową - dodaje dr Piotr Lorens, współautor koncepcji, która przed paroma dniami została zaprezentowana władzom Gdyni.

Jak mówi wiceprezydent Stępa, opracowanie to posłuży do przygotowania planu zagospodarowania Międzytorza przez miasto. W tej sprawie przedstawiciele TriGranit podpisali z Gdynią list intencyjny. Jednak powodzenie inwestycji zależy głównie od porozumienia dewelopera z PKP. - Jesteśmy zadowoleni, że TriGranit prowadzi poważne rozmowy z nami i z gminą. Trwająca teraz procedura uwłaszczania terenu powinna zakończyć się za rok - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - Trzeba jednak pamiętać, że mogą pojawić się inne zainteresowane firmy i wtedy będziemy wybierać najciekawszą z przedstawionych ofert.

- Jesteśmy przygotowani na to, by stanąć do konkursu i powalczyć o ten teren - zapowiada Zbigniew Drzewiecki z TriGranit Development Corporation.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (141) 1 zablokowana

  • porówniania Galerii Bałtyckiej i Centrum Wzgórze to jakaś niedorzeczność

    Galeria Bałtycka ponad 120 tys m2, budżet 120 mln euro, szlachetne materiały - marmur, piaskowiec, szkło float, wielopoziomowe parkingi, pierwsza liga najemców

    Centrum Wzgórze dobudówka do juz istniejącego blaszaka, powierzchnia 75 tys m2, budzet 30 mln euro, nie oszukujmy się- inwestor poszedł na łatwiznę czyli blaszak oklejony badziewiastym tworzywem, mega parking na zaledwie dwóch poziomach, najemcy? Miało być kino i Media Markt. Kino uciekło, Media Markt woli otworzyć kolejny sklep w Gdańsku.

    • 0 0

  • Obiektywizm ??

    Śmieszą mnie te opinie w stylu nie będę się żalił ale.... i wszystko to okraszać jeszcze komentarzem chce być obiektywny....?!, a wystarczy tylko sobie sprawdzić chociażby ilość hoteli w Gdyni wystarczy wejść na adres http://www.gdynia.pl/dla/mieszkancow/przewodnik/264_30041.html
    i zobaczyć bazę w Gdyni. Oczywiscie można dyskutować o marzeniach, jakości itd. ale nie można mijać się z faktami i tak można w każdym temacie. Czy ilość kin jest wyznacznikiem rozwoju ? To w Gdyni wybudowano pierwsze muzeum od podstaw, drugi terminal kontenerowy, a takie firmy jak vector czy chociażby ivo software, prokom itd są wyznacznikiem zmian, nie jesteśmy potęga gospodarczą świata, nie mamy odważnych decyzji w sferze polityki finansowej państwa więc musimy sie pogodzić, że rozwój naszych miast jest rozłożony na lata niestety niekiedy długie lata.

    • 0 0

  • Lobbuje za nowym przystankiem SKM

    Jak w tytule. Gdyni potrzebny jest nowy przystanek SKM, Robocza nazwa, wymyślona przeze mnie to Gdynia Estakada. Miałby się znajdować na wysokości przystanku autobusowego Energetyków. Oczywiście po drugiej stronie. A dlatego to robię bo skandalem jest przedzieranie się przez korki do północnych dzielnic sypialnych np. Pogórza czy Oksywia. Dotarcie do Estakady w godzinach szczytu to horror. Pomimo wybudowania nowego mostu nic się nie poprawiło. Ostatnio jechałem do domu godzinę. Ludzie obudżcie się! Wy też możecie sobie pomóc!

    • 0 0

  • ad głupawej propagandy gdanskiego urzedasa

    w gdyni brak nowych miejsc pracy???
    bezrobocie jest jedno z najniższych w polsce i stale maleje. jest niższe niż w dwa razy większym gdańsku.

    Reuters - w gdańsku nie mógł znaleśc biur - siedzibąjest gdyńskie BBC

    to ze w gdyni jest jedno kino, jeden hotel i jedno centrum handlowe jest propagandowym mitem. hoteli jest kilka, 4 nowe w budowie. gdańsk nigdy nie bedzie mial ulicy handlowej z prawdziwego zdarzenia.

    "Chwarzno/Wiczlino z dojazdem na miare epoki sredniowiecza" - kolejna brednia, do dzielnic tych dojedziesz po nowotkim asflacie a 3-5 min korki to zadkosc

    • 0 0

  • teeee gdyński urzędasku

    zejdź z lini, bo szczurek sie nie moze dodzwonić do ekipy sprzątającej dworzec

    • 0 0

  • Dlaczego

    co jakiś czas pojawia się temat propagandowy w którym oczywiście bryluje Gdynia?
    Gdy by nie port to miasto to byłoby wiochą bez znaczenia,
    Miasto z paroma ulicami, najdroższymi sklepami w Trójmieście, z koszmarkami architektonicznymi przy 10 lutego, z kolizyjnym skrzyżowaniem, z cuhnącą halą targową i okolicami...

    • 0 0

  • Jestem za. Przystanek rozładuje tłok na drodze do estakady. Gdyby była stacja Gdynia Estakada, przeszłabym tylko na drugą stronę i w 5 min byłabym w domu. Jak będzie lotnisko na Babich dołach to dojazd klientów zablokuje wszystko.

    • 0 0

  • Dlaczego gdańszczan tak bardzo denerwuje ze gdyni a sie rozwija? skad tyle zlosliwosci? czy to nie kompleksy, kompleksy mieszkańcow miasta ktore wzoruje sie na gdyni. ktore stara sie rywalizować. sea towers 136 m, gdansk pozwolil na budowe 160m w ostatniej chwili zmieniajac Plan zagospodarownia przestrzennego. gdynia skutecznie buduje hale , gdansk musimiec 3 razy wiekszą. gdynia modernizuje stadion, gdańsk snuje utopijne wizje nowego stadionu. gdynia wymienila juz dawno stare autobusy, gdansk pręży muskuły by dokonać tego 4 lata pożniej. przykladow mozna by mnozyc. przeciez to żenujące.

    • 0 0

  • Ach jakże wdzięczny temat dla zakompleksionych,

    dalibyście spokój z tymi wzajemnymi złośliwościami. A Gdynia....a Gdańsk...ble, ble, ble. Nie widzę najmnieszego powodu, by stawiać za wzór którekolwiek z tych miast, każde "orze jak może", raz lepiej raz gorzej. Jesteśmy jedną, sporą metropolią i chyba tylko ludzie zakompleksieni usiłują za wszelką cenę przypisywać jakieś wybitne zasługi jednemu lub drugiemu z miast (z braku swoich, własnych zasług...). Gdynia - to Gdynia, ze swoimi problemami, sukcesami i porażkami, a Gdańsk - to Gdańsk. Żadne z tych miast nie jest lepsze ani gorsze, jest INNE. No, ale cóż, jak się nie ma własnych sukcesów, to wybudowanie okolicznego marketu staje się sukcesem personalnym.

    • 0 0

  • Baja

    Nienawidzę propagandy sukcesu a zwłaszcza tej gryzoniowatej,
    mniej pisać a więcej robić,
    niech np ktoś opisze remont Podwala w Gdańsku i jego tempo, bo zdaje się że terminy będą zawalone,
    Naszego Glusia zagonić do remontu mola,
    i tak sobie dalej...
    a poza tym wszystkiego najlepszego w mieżdunarodnym dniu żienszczin...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane