- 1 Niemieccy żołnierze w mogile w Gdyni (96 opinii)
- 2 Wybuch gazu i pożar mieszkania w Gdyni (73 opinie)
- 3 Zmarł podejrzewany o zabójstwo na Zaspie (179 opinii)
- 4 Drewniane tarasy pojawią się na plaży (97 opinii)
- 5 Seria awarii na Migowskiej. Przez Jaśkową (68 opinii)
- 6 "Kupowali" głosy w Budżecie Obywatelskim (134 opinie)
Nowe linie na Nowej Warszawskiej pod znakiem zapytania
Budowa nowej trasy tramwajowej Nowa Warszawska wchodzi w decydującą fazę. Na kilka miesięcy przed otwarciem sprawdziliśmy, jakie linie i tramwaje planuje na niej uruchomić Zarząd Transportu Miejskiego oraz na jakim etapie są prace nad rozkładami jazdy. Zobaczcie też film z przelotu nad budowaną trasą. Jej otwarcie planowane jest na pierwszy kwartał 2023 roku.
Prace są już mocno zaawansowane i jak wynika z naszego przelotu nad całym nowym odcinkiem (co możecie zobaczyć na filmie), budowa nowej linii wchodzi już na ostatnią prostą. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak za kilka miesięcy - już po otwarciu NW, zaplanowanym na pierwszy kwartał 2023 roku - będzie funkcjonować tam komunikacja tramwajowa.
Siatka połączeń jeszcze w opracowaniu
Choć do uruchomienia nowej linii tramwajowej pozostało już tylko kilka miesięcy, to nadal nie są znane ani szczegóły rozkładów jazdy, ani linie, jakie zostaną uruchomione na Nowej Warszawskiej.
Jak się okazuje, ZTM musiał tymczasowo wstrzymać prace koncepcyjne nad opracowaniem rozkładów i całej siatki połączeń. Jednym z powodów tego, że projekt nowej organizacji ruchu tramwajów na południu Gdańska trafił do zamrażarki, jest brak danych z Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje najnowsze Gdańskie Badanie Ruchu.
- Dane z BRG pozwolą nam dokładnie skalibrować docelową siatkę połączeń, która będzie musiała funkcjonować w bardzo trudnych warunkach budżetowych - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Dwie nowe linie i jedna wydłużona
Druga przyczyna to zamieszanie na rynku energetycznym. Według pierwotnych planów Zarządu Transportu Miejskiego na nowym torowisku powstającego w ramach budowy Nowej Warszawskiej, miały kursować tramwaje nowo powstałej linii nr 13, która ma połączyć Stogi z Brętowem.
Ponadto na Nowej Warszawskiej - według pierwotnych założeń - miały też jeździć tramwaje nowej linii nr 1 i specjalnie wydłużonej linii nr 3. Piszemy "miały", bo obecnie ten plan również stanął pod znakiem zapytania.
- Poza uruchomieniem linii nr 13 chcemy również wydłużyć trasę linii 3 oraz uruchomić dodatkową linię nr 1 do Wrzeszcza. Na ten moment, gdy nie wiemy, jakie będą ceny energii elektrycznej, musimy jednak wstrzymać wszelkie prace projektowe. Co zostanie uruchomione, będzie wiadomo dopiero, gdy poznamy ostateczny kształt budżetu, uwzględniający drastyczne podwyżki nie tylko cen energii, ale i kosztów pracy - mówi Zomkowski.
Przejazd zajmie 5 minut
Na trasie powstały w sumie trzy nowe przystanki: Łódzka, Piotrkowska i Częstochowska. Łącznie z dwoma już istniejącymi stworzą odcinek, który połączy al. Havla z pętlą Ujeścisko.
- Przejazd samego nowego odcinka zajmie wg naszych obliczeń ok. 5 minut. Nie zakładamy ograniczeń w zakresie typów tramwajów, które będą mogły obsługiwać nową trasę. Będą to jednak głównie tramwaje dwukierunkowe, ponieważ przystanki końcowe "Lawendowe Wzgórze" i "Brętowo PKM" nie są wyposażone w klasyczną pętlę - tłumaczy Zomkowski.
Budowa Nowej Warszawskiej kosztuje 59 mln zł. Wykonawcą trasy jest konsorcjum MTM z Gdyni z firmą Rajbud.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-10-02 19:18
Przystanek... (2)
Aż się prosiło o przystanek przy końcówce Przemyskiej... tam gdzie teraz są schodki prowadzące do nowego chodnika wzdłuż torów... a tak są dwa przystanki na jednym skrzyżowaniu w "kupie"... Może przy okazji zmienić nazwę przystanku Przemyska? Do Przemyskiej do niezła wędrówka :-)
- 43 11
-
2022-10-03 10:35
Całe 500m... Dalsze pozostawię bez komentarza.
- 0 2
-
2022-11-14 20:26
Co do nazwy to najlepsza jest nazwa na pętli - Ujeścisko - kiedyś jakiejś kobiecie tam tłumaczyłem, że jak chce dojść na Ujeścisko to ją czeka dłuższy spacer, bo tutaj to Ujeścisko tylko z nazwy.
- 1 0
-
2022-10-02 20:18
Coś tu jest nie tak (9)
Normalnie to najpierw się planuję gdzie jakie linie będą jeździły i potem się buduje infrastrukture. A tu odwrotnie, najpierw wybudowano tory, a teraz się zastanawiają jak je wykorzystać.
- 115 14
-
2022-10-03 07:25
Trochę wyobraźni dziecino.
- 5 10
-
2022-10-03 07:42
Akk
No właśnie a gdzie analiza kosztów i korzyści, należało by sprawdzić co te asy kombinują i co chcą ukryć. Wysoce prawdopodobne że lepiej tą trasę obsługiwać autobusami a oni szykują nam kolejnego bubla. Tam potrzeba grubego audytu.
- 3 11
-
2022-10-03 08:57
Nie trzeba planować konkretnych linii (1)
wystarczy sprawdzić czy będzie zapotrzebowanie na transport tramwajowy, w tym przypadku w stronę Śródmieścia i ewentualnie w strone Moreny/Wrzeszcza. Nie bój żaby będzie. Układ konkretnych linii i tak wychodzi w praniu i na skutek możliwości finansowych. Nie mówimy tu o jakiejś linii idącej w zupełnie nowy obszar, a uzupełnienie siatki łącznikiem
wystarczy sprawdzić czy będzie zapotrzebowanie na transport tramwajowy, w tym przypadku w stronę Śródmieścia i ewentualnie w strone Moreny/Wrzeszcza. Nie bój żaby będzie. Układ konkretnych linii i tak wychodzi w praniu i na skutek możliwości finansowych. Nie mówimy tu o jakiejś linii idącej w zupełnie nowy obszar, a uzupełnienie siatki łącznikiem między dwoma ciągami i to łącznikiem przechodzącym przez mocno zurbanizowane tereny ze słabą infrastrukturą na obsługę np. autobusami.
Zresztą koncepcja konkretnych linii też była, ale to zawsze przymiarki. Tę pierwotną koncepcję masz w artykule pod nazwą "pierwotnych założeń"- 6 1
-
2022-10-03 10:03
ZTM miszcz
Masz racje, ale że miastowe nie wiedzą jeszcze jak wykorzystają te zamknięcie ringu, to poprostu wstyd. Oni nie są na etapie sprawdzania korzystniejszych wariantów, ale na etapie otrzymywania danych.
Pozdrawiam serdecznie odpowiedzialnych za to urzędników i ich przełożonych. Wstyd.- 3 2
-
2022-10-03 09:00
(1)
A skąd mieli wiedzieć przed budową, że nieudacznicy z rządu doprowadzą do największego kryzysu od 30 lat i zrobią to w raptem kilka miesięcy?
- 8 8
-
2022-10-03 14:21
I to doprowadzili do kryzysu na całym świecie.
- 0 2
-
2022-10-03 09:14
normalnie jestes lepszy niz eksperci rządący krajem i miastem
a w radomiu jest lottnisko, bo dzieki temu szybciej można doleciec do egiptu niz z okecia
- 0 0
-
2022-10-03 09:18
Najważniejsze, ze budują lokalne firmy.
Pieniądze zostają na Pomorzu, w dodatku w bliskim kręgu zainteresowania.
- 1 1
-
2022-10-04 13:37
Piękny układ drogowy Łódzkiej z pętlą - na tym terenie by się zmieściło niemałe miasteczko :) Vivat BRG!
- 0 0
-
2022-10-02 21:06
(6)
Brakuje jeszcze linii Łostowice Świętokrzyska - Brętowo PKM. Wtedy byłby super dojazd do w kierunku lotniska - znacznie bardziej konkurencyjny czasowo niż linia 120.
- 89 8
-
2022-10-02 21:11
Do lotniska, albo do Wrzeszcza - przesiadając się na PKM
- 11 2
-
2022-10-03 09:58
(2)
Policzyłem: przy dobrych przesiadkach na PKM 35 minut vs. 50 minut (bez korków) linią 120.
ŁŚ - Strzyża PKM z przesiadką w Brętowie - 27 minut vs 43 minuty tramwajem linii 6.- 3 0
-
2022-10-03 16:18
Pytanie zasadnicze (1)
Czy będą dobre przesiadki
- 0 0
-
2022-10-16 10:34
jak zeliktryfikują pkm to może jakaś nadzieja bd
- 0 0
-
2022-10-16 10:33
nie wyzywaj mi 120
- 1 0
-
2022-11-14 20:29
Można też 155 z pętli do PKM - 25 minut do przystanku Jasień PKM
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.