• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe oblicze stacji w Osowej: duża pętla autobusowa i parking rowerowy

Krzysztof Koprowski
3 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Wjazd na parking (po prawej, poza kadrem) zostanie poprowadzony nową drogą, bezpośrednio z ul. Barniewickiej.
  • Nowa pętla zmieni kształt i zyska trzy perony autobusowe.
  • Ulica Barniewicka zostanie poszerzona o pasy dla rowerzystów oraz zyska chodniki i nowe oświetlenie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę w przetargu, już w październiku 2021 r. mieszkańcy Osowej skorzystają z nowego węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowymMapka. Pętla autobusowa zyska trzy perony. Przewidziano też parking rowerowy na 100 jednośladów, krótkie odcinki pasów rowerowych w jezdni ul. Barniewickiej oraz miejsca postojowe krótkiego postoju dla kierowców aut podwożących pasażerów.



Czy byłe(a)ś kiedykolwiek na stacji kolejowej w Osowej?

O zamiarze przebudowy terenu przyległego do dworca w Osowej pisaliśmy w kwietniu 2020 r., kiedy trwało procedowanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID).

Obecnie inwestycja jest na etapie przetargu ogłoszonego przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska na wybór wykonawcy przebudowy na podstawie gotowej już dokumentacji budowlanej i wykonawczej, autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.

Zgodnie z założeniami cały teren przed dworcem oraz fragment ul. Barniewickiej na jego wysokości zostanie przebudowany:
  • przed dworcem powstanie nowa pętla autobusowa z trzema peronami - dwoma dla tzw. linii przelotowych oraz jednym dla linii kończących bieg,
  • na terenie pętli przewidziano też stanowiska odstawcze dla czterech autobusów,
  • od strony ul. Barniewickiej przewidziano pięć stanowisk krótkiego postoju aut typu kiss and ride (całuj i jedź),
  • między stanowiskami krótkiego postoju a przestrzenią dla autobusów powstanie zadaszony parking rowerowy na 100 jednośladów,
  • ul. Barniewicka zostanie poszerzona o 1,5-metrowe obustronne pasy rowerowe.


Docelowa organizacja ruchu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć. Docelowa organizacja ruchu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć.

Nowy dojazd na parking i organizacja ruchu na pętli



Ponadto zmianie ulegnie dojazd na teren parkingu bezpośrednio przy peronach kolejowych - będzie odbywał się nowym zjazdem z ul. Barniewickiej między ul. Konstelacji a Westy.

Wjazd na pętlę, przez którą obecnie poprowadzony jest dojazd na parking, będzie dopuszczony wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej, obsługi technicznej oraz rowerzystów (podobna organizacja ruchu obowiązuje np. w rejonie dworca we WrzeszczuMapka).

Czytaj też:

Dworzec we Wrzeszczu w nowej odsłonie. Ogłoszono przetarg na przebudowę



Zbiorniki do odprowadzania wody opadowej i nowe drzewa



Po stronie południowej (tj. w kierunku ul. Nowy Świat) powstanie rów i niewielki staw - zbiornik retencyjny. Będą do nich kierowane wody opadowe.

W ramach inwestycji przewidziano także przebudowę chodników (wykonane będą z płytek betonowych 30 x 30 cm), instalacji teletechnicznych, kanalizacji deszczowej, wodociągowej, gazowej oraz montaż oświetlenia. Ustawione zostaną też elementy małej architektury - m.in. ławki oraz śmietniki.

W zakresie zieleni przewiduje się wycięcie 31 drzew kolidujących z pracami budowlanymi oraz nasadzenie 33 drzew, z czego najwięcej to grusza drobnoowocowa (16 szt.). Pojawią się również nowe nasadzenia krzewów, zaś w obrębie pętli urządzony będzie ogród deszczowy.

Czytaj też:

30 drzew w donicach na Stogach, drugie tyle w gruncie



Projekt zagospodarowania terenu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć. Projekt zagospodarowania terenu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć.

Prace budowlane do 29 października 2021 r.



Wszystkie prace budowlane muszą być zakończone do 29 października 2021 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.).

Inwestycja jest realizowana z dofinansowaniem unijnym na "budowę węzłów integracyjnych Gdańsk Rębiechowo oraz Gdańsk Osowa wraz z trasami dojazdowymi" w ramach Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Rozkład jazdy pociągów na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej



Wizualizacja placu przed dworcem w Osowej przygotowana w ramach projektu Quo Vadis, Gdańsku? Takie rozwiązanie nie doczeka się realizacji. Zamiast placu będzie rozbudowana pętla. Wizualizacja placu przed dworcem w Osowej przygotowana w ramach projektu Quo Vadis, Gdańsku? Takie rozwiązanie nie doczeka się realizacji. Zamiast placu będzie rozbudowana pętla.

Plac manewrowy dla autobusów zamiast placu z fontanną



Warto przypomnieć, że w 2015 r. prowadzono warsztaty z mieszkańcami pod hasłem "Quo Vadis, Gdańsku?", dotyczące czterech dzielnic Gdańska w ramach programu "Obywatele dla Demokracji", finansowanego z funduszy EOG.

W przypadku Osowej w opracowanie tzw. mikrostrategii zaangażowani byli również pracownicy BPBK, którzy na podstawie postulatów mieszkańców zaproponowali przed dworcem miejski plac z fontanną, zaś przestrzenie wokół PKM miały być "inkubatorami dzielnicy".

Ostatecznie zwyciężyła koncepcja tego samego biura projektowego, lecz z dominacją funkcji transportowej, zaś z punktu widzenia pieszego nie tylko nie będzie atrakcyjnego placu miejskiego, ale dodatkowo spacer wzdłuż ul. Barniewickiej po stronie dworca będzie wiązał się z nadłożeniem drogi do chodnika na pętli lub przejściem po trawniku.

Quo Vadis - Osowa (opracowanie z 2015 r.) from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (110) 4 zablokowane

  • Piękne wspomnienia (9)

    Pamiętam jak z tej stacji ruszało się na biwaki na Kaszuby , jeździły piętrowe pociągi, siedziało się przy otwartych drzwiach i spożywało odpowiednie trunki , ale to już nie wróci ....

    • 80 1

    • (2)

      Dokladnie.
      My z Karwin wsiadalismy w Wielkim Kacku do tego pociagu i jechalo sie na biwak. ...

      • 3 0

      • Jeśli do Borska to pewnie jeździliśmy razem hehe

        • 1 0

      • Jeszcze w drugiej połowie lat 90 się tak jeździło piętrowym

        • 1 0

    • (1)

      A pociąg do Stężycy to jechał i jechał...

      • 10 2

      • Do Stężycy nigdy nie dojechał, co najwyżej do Gołubia lub Skorzewa

        • 1 0

    • Musisz być bardzo stary (1)

      • 1 17

      • Bzdura, całe lata osiemdzisiąte jeździło się kurnikami na Kaszuby i w Bory Tucholskie

        • 8 1

    • Trasa 201

      Nawet w Bory Tucholskie można było bez przesiadki, 3 pary dziennie jechały bezpośrednio do Bydgoszczy przez Wierzchucin. I to pełne. Klimat, dla mieszkańców leśnych osad okno na świat, dla turystów możliwość wyjazdu z miasta na łono natury. Niestety, od końca lat 90tych po ok 2010 rok linia ta była sukcesywnie wygaszania przez absurdalne rozkłady jazdy i niechęć samorządu pomorskiego i kolejowego betonu. A teraz jak znalazł, z Torunia i Bydgoszczy prosto na lotnisko. Tylko przekroczyć granicę województwa pociągiem trudniej niż granice państwowa...

      • 10 0

    • ...

      Podobne wspomnienia ;)

      • 5 0

  • Bez sensu

    Te dzbany urzędasy dalej pakują kasę w nierentowną PKM z dworcami na zadu..iu. Osowej potrzebne jest przebudowanie węzła nad obwodnicą, poszerzenie Spacerowej do dwóch pasów w górę i w dół do skrzyżowanie z Czyżewskiego i uregulowanie ruchu w Oliwie poprzez wprowadzenie jednokierunkowej Opata Jacka Rybińskiego. Zrozumiecie to w końcu barany z Urzędu. Nie trzeba będzie budować tunelu. Wywalacie pieniądze mieszkańców (sprzeniewierzacie) na bezsensowne inwestycje, które poprawiają byt osobom z Kościerzyny, Kartuz itp. O ile mi wiadomo oni nie płacą podatków w Gdańsku, czyli was nie utrzymują darmozjady bez mózgów.

    • 1 2

  • Zapamiętajcie sobie raz na zawsze: (5)

    Każdy, choćby najtańszy i najbardziej kijowy samochód będzie zawsze lepszy, szybszy, bezpieczniejszy, wygodniejszy i bardziej pojemny od najdroższego roweru. Dlatego choć byście się skichali nikt nigdy mnie nie przekona do używania tego dwukołowego złomu. Szczególnie przy naszym ukształtowaniu terenu i niesprzyjakącej pogodzie. Wiem... zaraz zaczną się komentarze; ...bo Holandia..., ...bo w Holandii..., ...bo ja mam rower za sto milionów i jeżdze nim cały rok... Nikt ani żadna siła nie wsadzi mnie na rower!

    • 19 9

    • (1)

      Wprowqdza zakazy dla aut to inaczej bedziesz gadal

      • 0 2

      • Już teraz nie jeżdżę do centrum.

        Swoje pieniądze wydaję na Kaszubach. Tam jest wiele restauracji z obszernymi parkingami.

        • 2 0

    • (2)

      W Holandii poruszaja sie rowerami po centrach a poza miastem samochodami. Jak w kazdym normalnym kraju. Sa warunki do parkowania samochodu. Nie to co u nas gdzie parking przy pkm projektuje sie na 50 miejsc i zaskoczenie gdy zapchany

      • 4 4

      • Nazwać Holandię normalnym krajem... Poważne słowa jak na pięciolatkę

        • 5 3

      • Holandia jest płaska jak patelnia a drogi rowerowe są czasami nawet na polach uprawnych, U nas same wzniesinia i pagórki, nie ma warunków.do przyjemnej jazdy na rowerze

        • 5 0

  • Osowa stacja widmo (5)

    Razem z tym nieszczesnym PKM.

    Ta stacja jest nikomu nie po drodze, czy nikt jeszcze tego nie zauwazyl.

    Nadal z Osowej najlepiej autem nawet w korkach.

    • 54 45

    • Bo to miała być stacja przesiadkowa

      dla linii PKM Gdańsk - Gdynia i istniejącej linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna.
      Ale ktoś postanowił puścić pociągi z Kościerzyny przez Sopot, wydłużając przejazd do Gdyni o pół godziny i pozbywając się większości pasażerów od lat korzystających z tej trasy (kosztem nowych podróżujących do Gd. Wrzeszcza). A w Osowej pozostał MIŚ... na miarę naszych możliwości

      • 0 0

    • Ha ha wieśniackie podejście do transportu lepiej autem jak na wsi...

      • 10 6

    • (1)

      Dokładnie, dodatkowo kursy co godzinę albo rzadziej, no i częste awarie. Szkoda słów. Kolejny wał

      • 19 9

      • No ale urzednicy wiedza lepiej

        • 13 9

    • No nie mieszkam krok od stacji ...

      Teraz mam wybór jechać do dziury albo do większej dziury ... Chociaż wolę Wejherowo

      • 5 4

  • Cieszy mnie to, mam nadzieję, że znikną toi-toi'ki i wysypisko śmieci.

    • 1 1

  • I znowu te durne 20 metrów pasa rowerowego. (4)

    Po co budować coś takiego? Co przez 20 metrów będę musiał jechać rynsztokiem pełnym śmieci z jezdni... Super. Dzięki Remi.

    • 40 11

    • Bo przy kazdej inwestycji musi byc infra rowerowa. I wychodzq wlasnie takie glupoty jak 20m deogi rowerowej

      • 0 0

    • to będzie ścieżka rowerowa namalowana białą farbą na istniejącej drodze - taka to technologia

      • 3 0

    • lepsze to niz różowy slalom na chodniku

      • 5 1

    • I tak teraz musisz jechać jezdnią

      bo przecież po chodniku nie można jeździć.
      Więc co to zmienia?

      • 7 4

  • spacerowa

    Ograniczyć samochody, niech się zmieszczą na obecnej Spacerowej !

    • 1 3

  • Dziękujemy

    Osowa to nowa Rumunia

    • 3 1

  • No

    za Kielniańską się w końcu zabierzcie. poproście swoich radnych, posłankę od chmielu i okolice, może im się w końcu coś uda zrobić dla mieszkańców a nie ciągle odwrotnie

    • 2 0

  • Jeśli parking dla rowerów to bez podwózki pociągiem?

    Rozumiem że po to buduje się parkingi dla rowerów by ich nie podwozić pociągami PKM lub autobusami komunikacji miejskiej?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane